CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
AdriaAltea542

Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.09.2024

Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?  Empty
PosteTema: Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?    Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?  Icon_minitimeOns 18 Sep 2024 - 14:47

Har nylig installert et solcellepanel på taket av min vogn, og har i den forbindelse undersøkt litt på hva slags kapasiteter og muligheter men får mtp fricamping (uten 230V tilkobling)

Min første tanke var å kunne kjøre kjøleskap på batteridrift, men i følge mine kalkulasjoner er dette en dårlig ide med det høye strømtrekket absorpsjonskjøleskap har på 12V.

Forbruk 12V:
Med 2stk 80Ah batterier, og et 200W solcellepanel, kan jeg forvente å få 13-15 timer brukstid på kjøleskapet i døgnet med 12V batteridrift (forutsatt 5 timer med sol).

Forbruk 230V:
Anbefalt brukbar kapasitet (50% utladning):
1920Wh×0,5=960Wh

I løpet av dagen (soltimer): 5 timer
Om natten: 1,6 timer
Totalt: 5t+1,6t=6,6timer total driftstid i døgnet med 230V og 200w solcelle (forutsatt 5 timer med sol)

Kort oppsummert viser det at 12V batteridrift vil gi lengst brukstid på kjøleskapet (dog ikke tilstrekkelig til kontinuerlig døgndrift)

Spm 1: Om man ønsker 12V drift av kjøleskap, må noe kobles om, da det i dag ikke kan kjøres slik. Har 13pin kontakt på vogna, kan jeg koble meg på den, for å forsyne den med kontinuerlig spenning fra batteriet (likt som om det hadde vært om den var koblet til bilen) ?

Spm 2: Har noen prøvd å kjøre strøm fra inverter rett på 230V anlegget på vognen? For å kan bruke stikkontakter osv i vognen? (skjønner at vannvarmer, gulvvarme osv må ekskluderes her) Kan det gjøres så enkelt som å trekke en 2.5kvadrat fra omformer, til inntak på vognen? (slik man vanligvis ville gjort ved påkobling av nettstrøm)

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?    Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?  Icon_minitimeSøn 22 Sep 2024 - 21:21

Angående dine spørsmål om drift av kjøleskap på 12V: glem dette. Absorbsjonsskap er svørt krevende å dfive på 12v. Bruk gass, for alltid. Og glem dette. Det er kun kompressorskap som kan drives på 12v permanent. Byttet ut til kompressorskap for 2 år siddn. Thetfordskapet har nøyaktig samme mål som det gamle. Rask og enkel jobb å bytte, men kompressorskapet var ikke rimelig. Glem 12v, og sats på gass.
Å satse på solenergi for absorbsjonsskap er som å ønske at Norsk Tipping skal ringe på lørdag. Det skjer ikke for de fleste av oss.

Jeg har 300ah batteri (Lithium) og bruker batterier til fricamping, samt en del annet. Og har 2 solcellepaneler som kun lader når det er dagslys. Og det er problemet med solceller: du har glede av dem når det er lyst. Ellers er de ubrukelige. Og med den energimengde som det kreves så er det kun gass som duger ved fricamping. Så det du ønsker er urealistisk å få til. Sånn er det bare.
Til Toppen Go down
AdriaAltea542

Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.09.2024

PosteTema: Re: Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?    Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?  Icon_minitimeTor 3 Okt 2024 - 13:09

janp skrev:
Angående dine spørsmål om drift av kjøleskap på 12V: glem dette. Absorbsjonsskap er svørt krevende å dfive på 12v. Bruk gass, for alltid. Og glem dette. Det er kun kompressorskap som kan drives på 12v permanent. Byttet ut til kompressorskap for 2 år siddn. Thetfordskapet har nøyaktig samme mål som det gamle. Rask og enkel jobb å bytte, men kompressorskapet var ikke rimelig. Glem 12v, og sats på gass.
Å satse på solenergi for absorbsjonsskap er som å ønske at Norsk Tipping skal ringe på lørdag. Det skjer ikke for de fleste av oss.

Jeg har 300ah batteri (Lithium) og bruker batterier til fricamping, samt en del annet. Og har 2 solcellepaneler som kun lader når det er dagslys. Og det er problemet med solceller: du har glede av dem når det er lyst. Ellers er de ubrukelige. Og med den energimengde som det kreves så er det kun gass som duger ved fricamping. Så det du ønsker er urealistisk å få til. Sånn er det bare.

Takk for svar.
Har nå fricampet i 4 døgn, og kom frem til samme konklusjon, kjøleskap ble kjørt på gass. Jeg var tidligere av den oppfatning at det ikke kunne brukes under kjøring, men ser flere gjør det, samt forhandler anbefalte også dette.
Har forøvrig koblet slik at kjøleskapet kan drives på 12V, men det er nok ikke en særlig god løsning (har såvidt sett på kompressorkjøleskap, men avslått det pga støy/pris inntil videre)

Så da får vi se hva neste prosjekt blir, kjenner jeg meg selv rett blir det antageligvis noe før neste sommers ferietur Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?    Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?  Icon_minitime

Til Toppen Go down

Grubling på strøm, 12V/230V - omformer eller ikke?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Defekt omformer i knaus 580
» Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil
» omformer
» Inverter/omformer
» Omformer/batterivelger