Har nylig installert et solcellepanel på taket av min vogn, og har i den forbindelse undersøkt litt på hva slags kapasiteter og muligheter men får mtp fricamping (uten 230V tilkobling)
Min første tanke var å kunne kjøre kjøleskap på batteridrift, men i følge mine kalkulasjoner er dette en dårlig ide med det høye strømtrekket absorpsjonskjøleskap har på 12V.
Forbruk 12V:
Med 2stk 80Ah batterier, og et 200W solcellepanel, kan jeg forvente å få 13-15 timer brukstid på kjøleskapet i døgnet med 12V batteridrift (forutsatt 5 timer med sol).
Forbruk 230V:
Anbefalt brukbar kapasitet (50% utladning):
1920Wh×0,5=960Wh
I løpet av dagen (soltimer): 5 timer
Om natten: 1,6 timer
Totalt: 5t+1,6t=6,6timer total driftstid i døgnet med 230V og 200w solcelle (forutsatt 5 timer med sol)
Kort oppsummert viser det at 12V batteridrift vil gi lengst brukstid på kjøleskapet (dog ikke tilstrekkelig til kontinuerlig døgndrift)
Spm 1: Om man ønsker 12V drift av kjøleskap, må noe kobles om, da det i dag ikke kan kjøres slik. Har 13pin kontakt på vogna, kan jeg koble meg på den, for å forsyne den med kontinuerlig spenning fra batteriet (likt som om det hadde vært om den var koblet til bilen) ?
Spm 2: Har noen prøvd å kjøre strøm fra inverter rett på 230V anlegget på vognen? For å kan bruke stikkontakter osv i vognen? (skjønner at vannvarmer, gulvvarme osv må ekskluderes her) Kan det gjøres så enkelt som å trekke en 2.5kvadrat fra omformer, til inntak på vognen? (slik man vanligvis ville gjort ved påkobling av nettstrøm)