CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kobling av markeringslys

Go down 
+26
maya
johnne
Lc120
janp
CabbyFreak
P.kaill
offpist
smholt
Redneck
haa-la3
sture_s
ole
Johnny
HobbyTom
Jan Ole
Stian C
max@vmfk.com
Ronny
lea
ArneO
rtoevik
livar
Svein Tore
joka
Sten Rune
hpk
30 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 3 Apr 2008 - 22:35

Her er en beskrivelse for å få markeringslys på vogner som ikke har dette originalt uten å måtte gjøre inngrep i vognas elektriske system.

Forutsetninger
1. Vogna må ha opplegg for batteri
2. Vogna må ha hovedbryter for valg av om man vil bruke strøm fra batteriet i vogna, fra batteriet i bilen eller om man vil koble sammen batteri i bil og vogn. Dette er vanlig på mange kontinentale vogner, bl.a. Knaus som jeg har gjort denne oppkoblingen på.

Framgangsmåte for 7 polet kontakt
1. Få tak i en løs 7-polet tilhengerkontakt (den delen som sitter på bilen)
2. Legg en forbindelse fra 54g til 58L og 58R med 1,5 kvadrat kabel
3. Plugg støpselet på vogna i den løse kontakta
4. For å skru på markeringslysene: Sett hovedbryteren i vogna i den stillingen som gjør at batteri i vogn og bil kobles sammen.
5. For å skru av: Sett hovedbryteren tilbake i stilling for strøm fra batteriet i vogna
6. Funksjonsprinsippet er at når man stiller hovedbryteren i stillingen som gjør at batteri i vogn og bil kobles sammen kommer det strøm fra batteriet i vogna ut på pinne 54g i støpselet på vogna som ledes til markeringslysene via forbindelsene i den løse kontakta som støpselet er plugget i.

Nå er det bare å vri på bryteren så tennes lysene og så finner du igjen vogna selv om det skulle bli en liten en for mye.

markeringslys - Kobling av markeringslys Markeringslysrv2
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeOns 9 Apr 2008 - 23:35

Noen har etterspurt hvordan man kobler lysene dersom man ikke har bryter for å koble sammen batteri i vogn og bil.

Da blir det en del mer omfattende, men ikke verre enn å koble opp et par tusenmetere på bilen.

Ta strøm fra batteriet via en sikring, eller en ledig sikring i 12V sikringsboksen om det fins, og kjør via et dobbelt rele inn på H/V parklys.
(Grunnen til dobbelt rele er at man ikke kan koble sammen H/V parklys for da blir det tull når vogna kobles til bilen. H/V går som regel på separate sikringer i bilen)

Monter en av/på bryter som styrer releet.

Hvordan man fysisk får tak i ledningene til parklyset varierer fra vogn til vogn. Man må finne ut hvor kabelen fra tilhengerkontakta går inn i vogna og lete etter koblingspunktet som fordeler ut til de forskjellige markeringslysene.

Bruk 1,5 kvadrat kabel.
Monter releet så nærme koblingspunktet for lysene som mulig.
Nummerering på rellet varierer fra fabrikat til fabrikat.
Styrestrømmen til releet kan tas fra hvorsomhelst.
Monter sikringa så nærme batteriet som mulig.
Hvor mye strøm dette trekker er avhengig av antall lys på vogna. Ett lys drar ca. 1/2 ampere. Diodelys mye mindre.

LYKKE TIL!

NB! Husk å skru av bryteren til lysene før du kobler vogna til bilen.


markeringslys - Kobling av markeringslys Markeringslysmedrelenk7
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 10 Apr 2008 - 5:58

Husk imidlertid med kobling av slike lys, at det kommer spenning tilbake til kontakten også, slik at står denne oppe i holderen på draget, kan dette kortslutte mot draget......
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 10 Apr 2008 - 6:06

På min vogn er det koblet inn på lyskretsen på venstre side. I gasskassa står det en 7-polkontakt med lask fra 58L til 58R. Setter kontakta på vogna inn i denne, og har da lys på begge sider og slippper at den kontakta ligger å slenger med spenning på.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








markeringslys - Kobling av markeringslys Caravan
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 10 Apr 2008 - 12:23

Det er riktig som Vegard skriver at det kommer spenning tilbake i støpselet på vogna.
Uansett bør man passe på at støpselet ikke ligger og slenger, men blir det kortslutning så ryker sikringa inni vogna.

Om det er opplegg på vogna for lading av batteriet fra bilen uten at man har en bryter i vogna for å slå av og på ladinga så står det spenning på pinne 54g i støpselet allikevel.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 10 Apr 2008 - 15:02

hpk skrev:
Om det er opplegg på vogna for lading av batteriet fra bilen uten at man har en bryter i vogna for å slå av og på ladinga så står det spenning på pinne 54g i støpselet allikevel.

på min gamle kabe er dette koblet (originalt?) via et relé i vogna slik at ladinga fra bilen kun virker når parklysene er tent på bilen...

altså... ingen spenning på 54g når jeg kobler fra...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 2 Mai 2008 - 15:15

Hvordan blir dette på en knaus med 13 pins kontakt ? Har du skjema på det?

hpk skrev:
Her er en beskrivelse for å få markeringslys på vogner som ikke har dette originalt uten å måtte gjøre inngrep i vognas elektriske system.

Forutsetninger
1. Vogna må ha opplegg for batteri
2. Vogna må ha hovedbryter for valg av om man vil bruke strøm fra batteriet i vogna, fra batteriet i bilen eller om man vil koble sammen batteri i bil og vogn. Dette er vanlig på mange kontinentale vogner, bl.a. Knaus som jeg har gjort denne oppkoblingen på.

Framgangsmåte for 7 polet kontakt
1. Få tak i en løs 7-polet tilhengerkontakt (den delen som sitter på bilen)
2. Legg en forbindelse fra 54g til 58L og 58R med 1,5 kvadrat kabel
3. Plugg støpselet på vogna i den løse kontakta
4. For å skru på markeringslysene: Sett hovedbryteren i vogna i den stillingen som gjør at batteri i vogn og bil kobles sammen.
5. For å skru av: Sett hovedbryteren tilbake i stilling for strøm fra batteriet i vogna
6. Funksjonsprinsippet er at når man stiller hovedbryteren i stillingen som gjør at batteri i vogn og bil kobles sammen kommer det strøm fra batteriet i vogna ut på pinne 54g i støpselet på vogna som ledes til markeringslysene via forbindelsene i den løse kontakta som støpselet er plugget i.

Nå er det bare å vri på bryteren så tennes lysene og så finner du igjen vogna selv om det skulle bli en liten en for mye.

markeringslys - Kobling av markeringslys Markeringslysrv2
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 2 Mai 2008 - 15:34

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 2 Mai 2008 - 17:38

Takker for skjema , men så var det å finne ut hvafor en som tilsvarer 54g.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 2 Mai 2008 - 20:32

BT skrev:
Takker for skjema , men så var det å finne ut hvafor en som tilsvarer 54g.
Pinne 9 eller 10.
9 har konstant strøm fra batteriet i bilen, mens 10 har strøm bare når tenninga i bilen er på.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 2 Mai 2008 - 21:35

Ok. Da blir det pinne 5 og 7 som skal koblest i sammen med pinn 9 . Takker for svaret. Da blir det oransje dager til pinse Smile
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeLør 5 Jun 2010 - 0:10

Har et enkelt alternativ her...
Ta en stk kontakt av samme type som står på bilen. Monter denne i forkant på gasskasse, evt på draget. Koble minus til pinne 31, og pluss til 58L og 58R. Når du tar kontakten utav bilen, plugger du den i her. Og plutsellig har du lys i bak- side og frontmarkeringslys Smile Du kan jo kjøre det via en bryter inne om det er ønskelig...
markeringslys - Kobling av markeringslys 37532_412500557329_532352329_5131370_5209643_n

Edit: La inn bilde av kontakten fremme på gasskassen. Henta strøm fra batteri i vogna, via sikring og bryter og frem til kontakt.


Sist endret av livar den Man 4 Apr 2011 - 20:01, endret 1 gang
Til Toppen Go down
rtoevik




Male
Antall Innlegg : 16
Age : 44
Localisation : Fræna
Registration date : 13.06.2010

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeMan 14 Jun 2010 - 13:28

Nok en gang åpner jeg en gammel tråd. Beklager!

Jeg kunne virkelig tenkt meg å få markeringslysene til å lyse når jeg har tilkoblet faststrøm. Ja kanskje dere synest dette er harry men det tåler jeg.
De må da være koblet via bryter slik at de kan slåes av når vognen står på vinterlagring med tilkoblet strøm.
Likedan må de også kunne være på når jeg kjører.

For å være ærlig så har jeg ikke sett på dette selv enda, kunne sikkert funnet ut av det selv men er for tiden i Finland på jobb, kommer ikke hjem før i slutten av måneden juni.
Siden flere av dere her ser ut til å ha stålkontroll på vogn, ber jeg aller nådigst om råd, gjerne bruksanvisnig Very Happy

Vognen er forresten en Hobby 650kfu. 2004 mod.

På forhånd takk.
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeMan 14 Jun 2010 - 18:35

Sett inlegget mitt rett over ditt? Det var nok jeg som åpnet en gammel tråd... Syns min løsning er engel og grei, du bare kobler kontakten fra bilen og kobler den til på vogna. Dette kan enkelt kobles via en bryter inni vogna om det er ønskelig, ellers slår du bare av og på lyset med kontakten ute.
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 19:27

Hei..
Lurer på om det ligger 12 volt i 13polen når vogna går på 230V. Eller må man legge fram 12V fra omformeren til en kontakt for å lage til lys på vogna når den står stille?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 19:38

Ja det ligger nok 12V i 13-polten. Fikk strøm til tåkebaklysene på 7-polt før jeg skiftet til 13 på bilen.

Må ev. legges inn en diode for å hindre dette, det er vel det enkleste. Tror du bør kontakte forhandler om du skal gjøre dette, om du ikke er helt stø i dette og vet hva du gjør.

Men ellers kan du lage deg en 13 polt kontakt og laske over til H og V lysene, det er om jeg husker riktig, kontakt 5 og 7 (H ogV).


Sist endret av JanP den Ons 16 Mar 2011 - 19:45, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 19:40

Viss det ligger 12 volt i 13 polen, er det vel bare å finne seg en 13 pol motstykke å laske dei lysa du vil skal lyse ??
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 22:29

Har ikke merket noe til det på vår Adria, så jeg tror nok at det kan være greit å måle for å se.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 11:19

Hei.

tenkte jeg skulle prøve dette på den måten som "livar" har beskrevet her.
Men så var det størrelsen på sikring jeg er litt usikker på.
Ser det står 10a i en tråd lenger opp på siden her , men er ikke dette en litt "stor" sikring?
Er jo kun snakk om noen få lys som ikke trekker allverden av strøm.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 12:54

Start med f.eks 3A og se hva som skjer. Er det ikke annet på kursen så går det nok greitt. Ryker 3A så prøver du 5A osv.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 14:17


JanP: det var sånn jeg hadde tenkt det om det ikke kom noe på eksakt hvor mye A som skulle til.
Er kun markeringslys som skal på kursen.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 17:53

livar skrev:
Sett inlegget mitt rett over ditt? Det var nok jeg som åpnet en gammel tråd... Syns min løsning er engel og grei, du bare kobler kontakten fra bilen og kobler den til på vogna. Dette kan enkelt kobles via en bryter inni vogna om det er ønskelig, ellers slår du bare av og på lyset med kontakten ute.

Enkel og grei den der ja, skal koble harrylys selv etterhvert..
Til Toppen Go down
max@vmfk.com




Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.05.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 18:11

Svein Tore skrev:
Hei..
Lurer på om det ligger 12 volt i 13polen når vogna går på 230V. Eller må man legge fram 12V fra omformeren til en kontakt for å lage til lys på vogna når den står stille?

Hallo, lurer på om du har fått lys på vognen din nå? hvordan har du gjort det?
Har selv en Adria 663 årets model jeg kunne tenke meg å gjøre det på.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 20:20

Må bare si at metoden til livar fungerer helt topp.
Lett og legge opp og med bryter inne( fjernkontroll fra de glade kinesere er på vei) er det kjekt og se vogna på mørke campingplasser(som den jeg er på nå).
Selv om det ifølge min kone er som navnet sier:Harry
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 23:06

max@vmfk.com skrev:
Svein Tore skrev:
Hei..
Lurer på om det ligger 12 volt i 13polen når vogna går på 230V. Eller må man legge fram 12V fra omformeren til en kontakt for å lage til lys på vogna når den står stille?

Hallo, lurer på om du har fått lys på vognen din nå? hvordan har du gjort det?
Har selv en Adria 663 årets model jeg kunne tenke meg å gjøre det på.

Heisann.

Oppskriften er ganske enkel, kjøpte en 13 pol ho plugg på biltema, kobla fra pinne 9 til pinne 7 og pinne 9 til pinne 5, vips ferdig!. Da er det bare å koble den inn i kontakta di framme på draget og da skal det lyse i køyrelys framme, bake og markeringslys på begge sider.
Til Toppen Go down
max@vmfk.com




Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.05.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeMan 2 Mai 2011 - 22:43

Svein Tore skrev:
max@vmfk.com skrev:
Svein Tore skrev:
Hei..
Lurer på om det ligger 12 volt i 13polen når vogna går på 230V. Eller må man legge fram 12V fra omformeren til en kontakt for å lage til lys på vogna når den står stille?

Hallo, lurer på om du har fått lys på vognen din nå? hvordan har du gjort det?
Har selv en Adria 663 årets model jeg kunne tenke meg å gjøre det på.

Heisann.

Oppskriften er ganske enkel, kjøpte en 13 pol ho plugg på biltema, kobla fra pinne 9 til pinne 7 og pinne 9 til pinne 5, vips ferdig!. Da er det bare å koble den inn i kontakta di framme på draget og da skal det lyse i køyrelys framme, bake og markeringslys på begge sider.

Prøvde denne løsningen på min vogn i går, men jeg har tydlig hvis ikke strøm i pinne 9.
Der var det dødt.
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeMan 2 Mai 2011 - 22:49

max@vmfk.com skrev:
Svein Tore skrev:
max@vmfk.com skrev:
Svein Tore skrev:
Hei..
Lurer på om det ligger 12 volt i 13polen når vogna går på 230V. Eller må man legge fram 12V fra omformeren til en kontakt for å lage til lys på vogna når den står stille?

Hallo, lurer på om du har fått lys på vognen din nå? hvordan har du gjort det?
Har selv en Adria 663 årets model jeg kunne tenke meg å gjøre det på.

Heisann.

Oppskriften er ganske enkel, kjøpte en 13 pol ho plugg på biltema, kobla fra pinne 9 til pinne 7 og pinne 9 til pinne 5, vips ferdig!. Da er det bare å koble den inn i kontakta di framme på draget og da skal det lyse i køyrelys framme, bake og markeringslys på begge sider.

Prøvde denne løsningen på min vogn i går, men jeg har tydlig hvis ikke strøm i pinne 9.
Der var det dødt.

Hmmmm.... Pinne 7 og 5 er iallefall lys på høgre og venstre side, enten må du måle deg til spenning på en av pinnene eller så må du ta en lask fra 7 å bare "prøve" deg frem (det gjorde jeg :-)) ingenting tok skade av det. Har du batteri i vogna eller bare omformer? Jeg har begge deler.
Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 17 Jun 2011 - 22:00

Svein Tore skrev:
max@vmfk.com skrev:
Svein Tore skrev:
max@vmfk.com skrev:
Svein Tore skrev:
Hei..
Lurer på om det ligger 12 volt i 13polen når vogna går på 230V. Eller må man legge fram 12V fra omformeren til en kontakt for å lage til lys på vogna når den står stille?

Hallo, lurer på om du har fått lys på vognen din nå? hvordan har du gjort det?
Har selv en Adria 663 årets model jeg kunne tenke meg å gjøre det på.

Heisann.

Oppskriften er ganske enkel, kjøpte en 13 pol ho plugg på biltema, kobla fra pinne 9 til pinne 7 og pinne 9 til pinne 5, vips ferdig!. Da er det bare å koble den inn i kontakta di framme på draget og da skal det lyse i køyrelys framme, bake og markeringslys på begge sider.

Prøvde denne løsningen på min vogn i går, men jeg har tydlig hvis ikke strøm i pinne 9.
Der var det dødt.

Hmmmm.... Pinne 7 og 5 er iallefall lys på høgre og venstre side, enten må du måle deg til spenning på en av pinnene eller så må du ta en lask fra 7 å bare "prøve" deg frem (det gjorde jeg :-)) ingenting tok skade av det. Har du batteri i vogna eller bare omformer? Jeg har begge deler.

Trenger og lask på jord mellom pinne 13 og 3?? Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeFre 17 Jun 2011 - 22:17

Sånn for å ha sagt det så gjorde jeg dette på en annen måte for jeg ville ha betjeningen inne og jeg ville ike ha flere kontakter enn det eg allerede har på draget.
Jeg brukte to releer, ett for hver side, forsynte dem med strøm fra 12V bryterpanel, gikk ut gjennom bunn med en to-leder for hver side og koblet meg rett inn på ledningene som ligger under vogna. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 10:29

Jeg brukte også et rele (og sikring...) til dette. Styrestrøm ble hentet til fra utlampa, sånn at markeringslys ikke kan stå på uten at lyset over døra er tent. I tillegg har jeg en ekstra bryter for å velge markeringslys eller ikke.

Men jeg valgte likevel å plassere en kontakt på draget for støpsel, og bruke denne som strømtilførsel.

Om man lar støpselet henge fritt med strøm på polene, kan disse kortslutte mot vann eller gods. Ikkje bra, spesielt i nærheten av gasskasse.


Sist endret av HobbyTom den Lør 18 Jun 2011 - 13:24, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8908
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 11:23

Er kobla med en bryter inne i vogna. Virker men bruker det aldri.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 13:39

Har holder for støpselet på draget. Har også en Trumamover kontakt der så det får holde.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 12:20

Brukes markeringslys i særlig grad lengre?

Sjøl bruker jeg dem etter mørkets frembrudd om stemningen er riktig. Ser ofte at flere følger etter bare noen andre tenner lysene først.

Klart det er småharry, men det er jo campingvogn i sin helhet, er det ikke det da?

Idea

Et spm:
Jeg leser at flere har byttet til LED-pærer. Må alle byttes for at det skal funke? Jeg satte i noen LED-pærer som erstatning for døde pærer i dekorsløyfa over sofavinduet, men de lyste ikke... Antar at alle pærer på samme kurs må være LED for at de skal lyse?

Og da blir det jo verre og kjøpe reservepærer på lokale bensinstasjoner underveis, vil jeg tro?
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 13:46

HobbyTom skrev:
Et spm:
Jeg leser at flere har byttet til LED-pærer. Må alle byttes for at det skal funke? Jeg satte i noen LED-pærer som erstatning for døde pærer i dekorsløyfa over sofavinduet, men de lyste ikke... Antar at alle pærer på samme kurs må være LED for at de skal lyse?

Og da blir det jo verre og kjøpe reservepærer på lokale bensinstasjoner underveis, vil jeg tro?

Den dekorsløyfa vi har over vinduet er bare en remse med lampeholdere på mener jeg å huske... Det skal ikke være noe problem å skifte ut noen av disse pærene med LED, annet enn forskjell på fargen på lyset...
Det eneste problemet jeg ser er at LED er avhengige av riktig polaritet for å virke, altså få pluss og minus inn på riktig side. Hvis dette er byttet om på tilkoblinga til sløyfa di vil LED-pærene ikke lyse...


Ang. markeringslys har jeg ikke sett mye bruk av dette. Etter to uker i Sverige på diverse campingplasser så jeg bare en vogn som hadde dette, og det var en fastligger... Wink
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 14:21

Jeg bruker markeringslys, men så er jeg vel mer på festival enn på camping også...
Til Toppen Go down
Sponsored content





markeringslys - Kobling av markeringslys Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kobling av markeringslys
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» MArkeringslys.
» Markeringslys oppe, 743 UT
» Stab.kobling
» Bjølseth - markeringslys problemer
» Markeringslys Solifer s7 + 2001 Hvordan?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: