CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Lekkasje Alde 3000

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Atle Hundsnes

Antall Innlegg : 11
Registration date : 05.07.2020

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeTir 17 Des 2024 - 10:22

Dethleffs camper snow edition 2006
Alde lekker ca. en liter frostvæske mellom hver gang vi er i vogna (2-3 ukers mellomrom). Den lekker ikke mens den er i bruk, den fungerer fint. Ekspansjonstanken er tom når vi kommer opp. Jeg fyller til ca. minimum, så stiger det til 2/3 opp mot maks.
Ser ikke frostvæske (blå) noe sted, bortsett fra at det drypper litt fra den store plastboksen som er bak enheten og som kommer ut under vogna på venstre side.

Aner ikke hvor man starter å lete etter lekkasjen. Må enheten demonteres/ tas ut? Det koster 1400,- timen hvis tekniker fra skal feilsøke, hvis de i det hele tatt drar ut for å gjøre slikt. Det er ikke frostvæske i ferskvannet, såvidt vi kan se.
Vi åpner de to gule hendlene for å tømme varmtvannstaken før vi reiser fra vogna, og blåser utav alle kraner.

Takk for svar!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3370
Registration date : 19.01.2012

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeTor 26 Des 2024 - 19:10

Leste på et forum om noen som ofte måtte etterfylle Alde'n . De fikk et tips om å senke tempen på væsken, og det tror jeg var vellykket. Husker ikke hvor det justeres på 3000, da må du google litt og eventuelt laste ned servicemanualen. Har ikke tilgang til den nå på lang tid, så jeg kan ikke hjelpe deg videre. Men det er verdt å forsøke, da problemet rett og slett kan være fordampning.
Jeg har 3020, og der kan jeg se temp på væsken. Jeg har også hatt væsketap, mulig av samme årsak. Skal justere ned tempen, da den er litt høy. Får se om det hjelper.
Lykke til!
Til Toppen Go down
Atle Hundsnes

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeTor 26 Des 2024 - 22:19

Væsken er vel så varm som man velger med temperatur- innstilling på kontrollpanelet?
Det lekker ikke når den er i bruk.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8916
Registration date : 12.03.2007

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeFre 27 Des 2024 - 20:39

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeMan 30 Des 2024 - 21:05

[quote="Atle Hundsnes"]Væsken er vel så varm som man velger med temperatur- innstilling på kontrollpanelet?
Det lekker ikke når den er i bruk.[/quote
du kan ikke velge annet enn romtemp med innstilling på panelet. "Rattet" justerer kun temp i rommet.
Husk alltid å slå på sirkulasjonspumpa når du slår på Alde'n. Er det ikke noe tappevann på tanken vil overoppheringsvern slå inn, og dette må resettes før videre bruk.
For lekkasje er det 2 muligheter: enten fordamper væsken eller så lekker det et sted. Noen annen mulighet
finnes ikke.
Til Toppen Go down
Atle Hundsnes

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeMan 30 Des 2024 - 23:16

Jeg fyller alltid vann først og fyller varmtvannstanken. Nå har vi vært i vogna i 4 dager, og da har det minket et par cm. I ekspansjonstanken. Ser ikke blå væske noe sted under vogna eller andre steder. Det er nok en lekkasje.
Hvis jeg senker temperaturen på Alde- væsken, kan det vel være skummelt med tanke på legionella o.l. ?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeTir 31 Des 2024 - 11:11

Legionella og temp på vann har jeg aldri tenkt på eller bekymret meg for. Er du nøye med.f.eks å skylle kraner med klorvann en gang eller 2 i løpet av året så bør det avhjelpe (avhenger av hvor mye det brukes, og av hvor mange).
I manualen står det litt om hvor mye tempen senkes ved en hel omdreining (tror det er på side 9). Prøv for en periode og se hva som skjer, det er mitt råd.
Husk at nivået i tanken ikke er det samme ved kald væske som ved varm væske.
Til Toppen Go down
Atle Hundsnes

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitimeTir 31 Des 2024 - 12:03

Kan forsøke, uten at jeg helt ser hvordan lekkasjen blir mindre av å senke tempen. Det lekker når vi er borte og væsken er kald. Fyller som sagt en til halvannen liter når vi skal starte Alde.
Oppdaget at vi har fylt konsentrat, og ikke blandet med destillert vann.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Lekkasje Alde 3000 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje Alde 3000   Lekkasje Alde 3000 Icon_minitime

Til Toppen Go down

Lekkasje Alde 3000
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs
» Alde 3000