CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kobling av markeringslys

Go down 
+26
maya
johnne
Lc120
janp
CabbyFreak
P.kaill
offpist
smholt
Redneck
haa-la3
sture_s
ole
Johnny
HobbyTom
Jan Ole
Stian C
max@vmfk.com
Ronny
lea
ArneO
rtoevik
livar
Svein Tore
joka
Sten Rune
hpk
30 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 21:27

Harrylysene kommer på av og til på fastplassen, men ser lite til det her borte i Sverige. Et par svensker og faktisk et par nordmenn har jeg sett har hatt de på, men ikke noen tyskere i alle fall. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 22:45

Jeg fiksa harrylys på vogna nå i kveld. Skal til sverige i to uker nå på lørdag. Planen var å kun ha de oransje markeringslysene på siden av vogna, men når jeg kobla meg inn på de, så ble det lys i alle "kjørelysene". Trodde det var en egen krets. Jaja Cool Ble bare enda mere harry... Laughing
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 23:10

sture_s hvordan kobla du det? har og løst på sånt lys?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 23:20

Bruk to rele, gå inn på dobbel ledning på passelig plass under vogna, skaff strøm fra kilde så som batteri,sikring,bryter og rele, ett for hver side. Voila ferdig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 23:24

Fant koblingsboksen under fremste setepute på gulvet, og kobla pluss (med bryter på kabeln), og minus fra batteriet og rett på koblingspunktet i boksen.
Er vel sikkert ikke helt etter boka, men men...
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeFre 13 Jul 2012 - 1:35

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 IMAG1443

14 led lys som lyser.

4 på hver side, 2 foran, 2 skiltlys og 2 baklys (ledpærer med svakt og sterkt lys for kjøre eller bremselys)


Sist endret av Redneck den Søn 15 Jul 2012 - 2:53, endret 1 gang
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jul 2012 - 1:02

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Photo%2000%2022%2058%2015.07.12

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Photo%2000%2022%2016%2015.07.12

Litt mørke bilder, men lysene syns jo godt. Kommer til å senke spenningen litt, slik at det ikke lyser fullt så sterkt.
Sidelysene dekkes av skjørtet på hver side. Får kanskje skjære hull så lyset synes? Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jul 2012 - 10:22

Premium er stilig, det kan ingen ta fra dem...
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeFre 17 Aug 2012 - 14:45

Som hpk nevner.
Forutsetninger
Vogna må ha hovedbryter for valg av om man vil bruke strøm fra batteriet i vogna, fra batteriet i bilen eller om man vil koble sammen batteri i bil og vogn. Dette er vanlig på mange kontinentale vogner, bl.a. Knaus som jeg har gjort denne oppkoblingen på.

Har ikke fått hentet (ny) vogna enda Hobby 720 ukfe 2008 mod.Er de noen som vet om det er en sånn hovedbryter(kobling) på vogna? om hobby har en sånn hovedbryter.det er batteri på vogna.


Sist endret av haa-la3 den Lør 18 Aug 2012 - 10:32, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeFre 17 Aug 2012 - 16:59

HobbyTom skrev:
Premium er stilig, det kan ingen ta fra dem...

Når det gjelder premium og lys må jeg nevne at jeg har merket meg en svakhet med de fremre øvre led stripene.
Der kommer det inn regnvann og begge mine er fyllt til randen nå..
Gikk litt ring på campingplassen jeg var på i går og de to andre premiumvognene hadde samme symptom, kondens og vann inne i lykten.

Samme gjelder forøvrig lykten over døren. Ligger konstant vann inne i lykten.

Tror det vil komme en del reklamajoner der.
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 51
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 1:05

haa-la3 skrev:
Som hpk nevner.
Forutsetninger
Vogna må ha hovedbryter for valg av om man vil bruke strøm fra batteriet i vogna, fra batteriet i bilen eller om man vil koble sammen batteri i bil og vogn. Dette er vanlig på mange kontinentale vogner, bl.a. Knaus som jeg har gjort denne oppkoblingen på.

Har ikke fått hentet (ny) vogna enda Hobby 720 ukfe 2008 mod.Er de noen som vet om det er en sånn hovedbryter(kobling) på vogna? om hobby har en sånn hovedbryter.det er batteri på vogna.


Dette skjønner ikke jeg... Hvorfor gjøre dette så veldig avansert da?

Sett en lask mellom pinne 58R og 58L i hengerkontakten. Da har du full rulle rundt hele vogna.
Ta strøm fra batteriet, eller strømforsyningen din dersom du ikke har batteri(+og -, lampettledning holder) gå via en sikringsholder og videre til en bryter. Bruk gjerne en 0-bryter som du finner ellers om i hjemmet ditt. Skru denne fast på et egnet sted i nærheten av batteri/ strømforsyning. Etter det er det bare å finne veien til nærmeste markeringslys og koble deg innpå der. Korte ledningsstrekk og lavt strømforbruk skulle gjøre dette mulig uten bruk av hverken releer eller spesielle hovedstrømsbrytere.

Alternativt så kan man jo heller kjøpe vogn som har dette originalt.


P.kaill
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 9:14

Her er en beskrivelse for å få markeringslys på vogner som ikke har dette originalt uten å måtte gjøre inngrep i vognas elektriske system.

Forutsetninger
1. Vogna må ha opplegg for batteri
2. Vogna må ha hovedbryter for valg av om man vil bruke strøm fra batteriet i vogna, fra batteriet i bilen eller om man vil koble sammen batteri i bil og vogn. Dette er vanlig på mange kontinentale vogner, bl.a. Knaus som jeg har gjort denne oppkoblingen på.

Framgangsmåte for 7 polet kontakt
1. Få tak i en løs 7-polet tilhengerkontakt (den delen som sitter på bilen)
2. Legg en forbindelse fra 54g til 58L og 58R med 1,5 kvadrat kabel
3. Plugg støpselet på vogna i den løse kontakta
4. For å skru på markeringslysene: Sett hovedbryteren i vogna i den stillingen som gjør at batteri i vogn og bil kobles sammen.
5. For å skru av: Sett hovedbryteren tilbake i stilling for strøm fra batteriet i vogna
6. Funksjonsprinsippet er at når man stiller hovedbryteren i stillingen som gjør at batteri i vogn og bil kobles sammen kommer det strøm fra batteriet i vogna ut på pinne 54g i støpselet på vogna som ledes til markeringslysene via forbindelsene i den løse kontakta som støpselet er plugget i.

Nå er det bare å vri på bryteren så tennes lysene og så finner du igjen vogna selv om det skulle bli en liten en for mye



Va dette jeg mente,skulle vell va enkelt.men jeg vet ikke om det er en sånn hovetbryter i vogna.720 ukfe 08mod. er det noen som vet det?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 13:43

Hvorfor i huleste trenger man den nevnte hovedbryteren?

Jeg har ikke sånn bryter, og markeringslys funker fint uten.
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 14:39

så da trenger jeg bare en bilkontakt,og koble sammen 54g til 58L og 58R ?
er det strøm i 54g fra batteriet i vogna?
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 51
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:12

haa-la3 skrev:
så da trenger jeg bare en bilkontakt,og koble sammen 54g til 58L og 58R ?
er det strøm i 54g fra batteriet i vogna?

54G er til tåkebaklyset, så der finner du ikke noe strøm.

P.kaill
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 23:39

vært på Mekk og handlet (bil) kontakt i dag?er det sånn at det er bare og koble en ledning fra 54g til 58L og 58R og så har man full rulle i markeringslys?? va på forhandleren i dag og han koblet ikke slike lys på så (nye vogner)men mente at det (kanskje) va strøm i 54g fra vogna på batteri?? er det noen farer med og prøve og koble denne koblinga på kontakten?
Til Toppen Go down
CabbyFreak

CabbyFreak


Male
Antall Innlegg : 3
Age : 51
Registration date : 29.08.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Enklest er oftest best..   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 20:48

haa-la3 skrev:
vært på Mekk og handlet (bil) kontakt i dag?er det sånn at det er bare og koble en ledning fra 54g til 58L og 58R og så har man full rulle i markeringslys?? va på forhandleren i dag og han koblet ikke slike lys på så (nye vogner)men mente at det (kanskje) va strøm i 54g fra vogna på batteri?? er det noen farer med og prøve og koble denne koblinga på kontakten?

Jeg vil gjerne gjenta det som "livar" beskrev tidligere i denne tråd. Dette er en veldig enkel og grei måte å koble på, som leder til at du ikke trenger gjøre ingrep på eksisterende ledningsnett, være avhengig av spesiell hovedstrømbryter, eller inneha spesielle kunnskaper for å kunne tyde vognens koblings skjema.

1. Skaff en tilhengerkontakt (lik som sitter på bil).
2. Hent pluss (+) strøm, direkte fra batteriet eller fra koblingsboks, og koble til 58L og 58R på kontakt. (Evt. lask 58L og 58R og før + strøm til en av disse).
3. Koble minus (-) strøm til 31 på kontakt.

Ønsker du koble bryter til lysene gjør du det under punkt 2. Mellom batteri og bryter setter du en sikring (eks. 10A), videre til bryter som monteres på egnet sted og videre til kontakt.

Kobler du ikke bryter må du dra ut støpslet fysisk fra kontakten før at lysene skal slukke.

Fiks ferdig! Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3356
Registration date : 19.01.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:03

Et lite råd: bruk så små sikringer som mulig, er vel ikke noen grunn til å bruke en 10A sikring på markeringslys tror jeg. Om du ikke vil flombelyse nærområdet da!
Til Toppen Go down
CabbyFreak

CabbyFreak


Male
Antall Innlegg : 3
Age : 51
Registration date : 29.08.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:10

janp skrev:
Et lite råd: bruk så små sikringer som mulig, er vel ikke noen grunn til å bruke en 10A sikring på markeringslys tror jeg. Om du ikke vil flombelyse nærområdet da!

Er vel kanskje sant. Men i mitt tilfelle har jeg 10 x 5W posisjon/markeringslys + 4 x 10W baklys + nummerlys. Det er ~100W / 12V = 8,3 Ah. Så derfor har jeg 10 A sikring... Men alt etter sunnfornuft selvfølgelig. Godt poeng uansett! Smile
(Nå fikk alle eksempel på regnestykket og) Very Happy

/CF
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3356
Registration date : 19.01.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:20

På tide at Cabby finner alternativ til glødepæren, den skal ikke selges lengre. Har jo kommer noe nytt og mindre strømslukende på markedet nylig. Very Happy


Men ser at 10A er nok det du må ha ja. Trodde vel ikke at det er så mye lys på ei vogn, men når jeg teller etter så blir det kanskje litt i samme gata som du.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3356
Registration date : 19.01.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:23

Jeg har forresten byttet fra rundt 4 kurser til 10-11 stk. Og da har jeg som regel startet med å prøve med en 5A først, blir ikke det nok så blir det 7 eller 10 f.eks.
Og går det en sikring så har jeg eske med flere av alle størrelser liggende i ei eske rett ved sikringsboksen. Da finner jeg alltid rett sikring om noen går.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:27

Ikke automatsikringer på harrylysene!?, er jo tenkning fra forrige årtusen det!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:31

janp skrev:
På tide at Cabby finner alternativ til glødepæren, den skal ikke selges lengre. Har jo kommer noe nytt og mindre strømslukende på markedet nylig. Very Happy


Men ser at 10A er nok det du må ha ja. Trodde vel ikke at det er så mye lys på ei vogn, men når jeg teller etter så blir det kanskje litt i samme gata som du.

Ja sikkert nok at du har noe annet enn glødepærer montert på utsiden av lefsa di........... Laughing Laughing Laughing
Til Toppen Go down
CabbyFreak

CabbyFreak


Male
Antall Innlegg : 3
Age : 51
Registration date : 29.08.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Aug 2012 - 21:42

janp skrev:
På tide at Cabby finner alternativ til glødepæren, den skal ikke selges lengre. Har jo kommer noe nytt og mindre strømslukende på markedet nylig. Very Happy


Men ser at 10A er nok det du må ha ja. Trodde vel ikke at det er så mye lys på ei vogn, men når jeg teller etter så blir det kanskje litt i samme gata som du.

Sku så gjerne ønske det samme! Men nå vurderer jeg å selv bytte alt utvendig til LED som visst ska være tingen Wink
da må jeg nok ned noen hakk på sikringen og :p
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTor 30 Aug 2012 - 7:42

Det var derfor jeg skrev i "kjøleskap på 12V"-tråden at man med fordel kan bytte til LED-pærer utvendig på vogna for å redusere strømtrekk (og returjord) fra bil...

Idea
Til Toppen Go down
johnne




Antall Innlegg : 3
Registration date : 29.07.2013

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: markeringslys fastplass hobby 05 mod   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 19:58

HobbyTom skrev:
Det var derfor jeg skrev i "kjøleskap på 12V"-tråden at man med fordel kan bytte til LED-pærer utvendig på vogna for å redusere strømtrekk (og returjord) fra bil...

Idea

heisann

får ikke til d der me 13 pols kontakt, fikk d te i fjor men i år var kontaktn borte, altså få lys konstant når vi står på fastplass, må begynne på nytt men finner likksom ikke ut av d :/ hjæælllppp :p
Til Toppen Go down
johnne




Antall Innlegg : 3
Registration date : 29.07.2013

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 21:40

sture_s skrev:
Jeg fiksa harrylys på vogna nå i kveld. Skal til sverige i to uker nå på lørdag. Planen var å kun ha de oransje markeringslysene på siden av vogna, men når jeg kobla meg inn på de, så ble det lys i alle "kjørelysene". Trodde det var en egen krets. Jaja  Cool Ble bare enda mere harry...  Laughing

hvordan fiksa du d?
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 9:38

johnne

Hvis du leser side 1 av denne tråden vil det gi deg hjelp.
Til Toppen Go down
Fartstulling




Antall Innlegg : 3
Registration date : 22.09.2013

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Sep 2013 - 1:04

Det virke slik at noen er fortsatt usikker på montering av lysene. På min vogn så er det ikke strøm på pinne 9. Jeg har 13-pils kontakt.

Jeg la opp egen 12 volt fra batteri og jord fra batteri. Innom hver sitt rele og trakk fram til koblingspunktet under sofa på Hobby 650 KFU 2013. Styrestrøm fra dørlys for + og -. 12v har en sikring på 10 amp fra batteriet

Da trykker på spritservering virke alt slik som det skal være. Eneste som jeg savner er litt svakere lys.
Til Toppen Go down
toreh
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
toreh


Male
Antall Innlegg : 23
Localisation : Troms
Registration date : 11.07.2011

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeMan 23 Sep 2013 - 10:24

Har en burstner 700 tk 2010 mod. Lagde meg en sånn 13 pinn hunnkontakt til den forrige vogne (690tk) som gjorde at jeg fikk lys i mark. lys på vogna når jeg satt den i ledningen. ( koblet sammen pinne 5,7 med 9 tror jeg) Denne virker ikke på den nye vogna?? er det et form for skillerele som hindrer dette? har hørt at det er sånn at man ikke skal tappe bilbatteriet.. Tips motts med takk på hvordan jeg løser dette på en enkel måte:)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeMan 23 Sep 2013 - 14:54

Jeg tror svaret ligger i et av innleggene i denne tråden. Det er flere måter å gjøre dette på, bare å velge og vrake.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeMan 23 Sep 2013 - 22:04

Mange forskjellige måter ja. Jeg har IKKE batteri i vogna.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeMan 23 Sep 2013 - 23:22

offpist skrev:
HobbyTom skrev:
Premium er stilig, det kan ingen ta fra dem...
Når det gjelder premium og lys må jeg nevne at jeg har merket meg en svakhet med de fremre øvre led stripene.
Der kommer det inn regnvann og begge mine er fyllt til randen nå..
Gikk litt ring på campingplassen jeg var på i går og de to andre premiumvognene hadde samme symptom,  kondens og vann inne i lykten.

Samme gjelder forøvrig lykten over døren. Ligger konstant vann inne i lykten.

Tror det vil komme en del reklamajoner der.
Har det samme problemet på min Premium, riktignok bare på en av de fremre øvre led stripene. Resten av lysene ser greie ut.

Selv har jeg bare kjøpt meg en Biltema kontakt med kabel og koblet sammen de nødvendige ledningene slik at jeg får lys i alle markeringslys. Bruker en rimelig 12 V strømforsyning som går på 220V, med fjernkontroll for å slå det av og på. Nappet ut kabelen til skiltlyset bak. Ellers er det akkurat passelig harryfaktor med slik belysning til at jeg trives litt ekstra Smile 
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Svennok
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 31
Registration date : 19.07.2020

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitimeSøn 10 Jul 2022 - 20:46

markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Screen11
markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Screen12
Har ei hobby 1999 modell kan jeg koble opp sånn enkel kontakt???

Mvh Svein
Til Toppen Go down
Sponsored content





markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kobling av markeringslys   markeringslys - Kobling av markeringslys - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kobling av markeringslys
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» MArkeringslys.
» Markeringslys oppe, 743 UT
» Stab.kobling
» Bjølseth - markeringslys problemer
» Markeringslys Solifer s7 + 2001 Hvordan?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: