CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Elektrisk bryter.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:22

Hei.
Inni kleskapet mitt har eg ein 3 punktsbryter som det står Bil - 0 - Husvagn på. Nokon som veit kva dette er : Eg har ei Knaus 85 mod.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:29

obbe skrev:
Hei.
Inni kleskapet mitt har eg ein 3 punktsbryter som det står Bil - 0 - Husvagn på. Nokon som veit kva dette er : Eg har ei Knaus 85 mod.

Hei

er ikke dette hovedbryteren da, På bil velger du lading av batteri, evt føding av strøm fra bilbatteriet, 0 er alt avslått, og Husvagn da er det vognas batteri som tappes......
Til Toppen Go down
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:31

Sier du det ja. Det skal eg prøve. Har nettop fått vogna etter stor reperasjon so no skal den ut på vegen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:34

obbe skrev:
Sier du det ja. Det skal eg prøve. Har nettop fått vogna etter stor reperasjon so no skal den ut på vegen.

På noen knaus vet jeg det og er merket med I, 0, og II, og at bryteren er i framkant på sittebenken.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:35

Obbe


skal du kunne tappe strøm fra bilen, betinger jo det at bilen er klargjort for dette, noe de som regel ikke er....
Til Toppen Go down
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:37

Ok. Då får me lage til ein kabel på kontakten då, der er vel ein ledig kontakt. 2,5 m2 ledning over tenninga er vel ok?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:42

obbe skrev:
Ok. Då får me lage til ein kabel på kontakten då, der er vel ein ledig kontakt. 2,5 m2 ledning over tenninga er vel ok?

Obbe

det er vel snaut, du bør nok opp i 4 ekker 6 kvadrat, med relè, og jeg ville lagt dette via egen bryter, om du skal ha det....

jeg velger ikke å koble sammen disse to batterikretsene, da å koble sammen to ulike batterier, ikke er greit..... en tar rotta på det beste batteriet...

Hos meg ligger kablen sammesurret, klar til oppkobling, men den kobles ikke, så lenge det er min bil....

Trenger du egentlig denne ladingen fra bilen??? det er jo strøm over alt, og batteriet holder jo noen dager.....
Til Toppen Go down
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeSøn 15 Jun 2008 - 22:48

nei, det er jo eit poeng, det. Men tenkte på at om eg køyrer med kjøleskåpet på 12 volt er vel bat tomt når kvelden kjem, kjøleskapet trekker vel ein del. Eller gjer det ingen ting om ein køyrer med gassen på. Har vorte fortlt at det skal ein ikkje gjera
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 1:58

hei obbe

vi har stort sett alltid kjørt med kjøleskapet på 12v, men aldri opplevd at batteriet har blitt tomt!!

og det går jo stort sett ikke mere enn en dag eller to før man er koblet opp til et strøm uttak igjen!
vi har også kjørt med gass, men da stort sett når vi ikke skal med ferger osv. gidder ikke å koble over og i fra hver gang!
skal vi med ferger kjører jeg på 12V er det bare kjøring har jeg av og til brukt gass, når det går lenge mellom hver gang vi er koblet til strøm og hvis det er veldig varmt, da virker kjøleskapet bedre på gass!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 6:09

obbe skrev:
nei, det er jo eit poeng, det. Men tenkte på at om eg køyrer med kjøleskåpet på 12 volt er vel bat tomt når kvelden kjem, kjøleskapet trekker vel ein del. Eller gjer det ingen ting om ein køyrer med gassen på. Har vorte fortlt at det skal ein ikkje gjera

Obbe

nå har jeg kjørt med kjøleskapet på gass siden 92, og har aldri hverken hørt eller opplevd noe som skulle tilsi at en ikke kunne gjøre det..... hadde en ikke kunnet kjøre med skapet på gass, hedde det garantert stått med feite typer i instruksjonsboka......

kjører og med fyren tennt om vinteren, da vi før kjørte en del turer på vinterstid..... No problemas....

tenn gassen, og kjør i vei du.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 6:16

Vegard skrev:
obbe skrev:
nei, det er jo eit poeng, det. Men tenkte på at om eg køyrer med kjøleskåpet på 12 volt er vel bat tomt når kvelden kjem, kjøleskapet trekker vel ein del. Eller gjer det ingen ting om ein køyrer med gassen på. Har vorte fortlt at det skal ein ikkje gjera

Obbe

nå har jeg kjørt med kjøleskapet på gass siden 92, og har aldri hverken hørt eller opplevd noe som skulle tilsi at en ikke kunne gjøre det..... hadde en ikke kunnet kjøre med skapet på gass, hedde det garantert stått med feite typer i instruksjonsboka......

kjører og med fyren tennt om vinteren, da vi før kjørte en del turer på vinterstid..... No problemas....

tenn gassen, og kjør i vei du.......

vet at i enkelte instruksjons( Hobby og flere!) bøker står det at man ikke skal kjøre kjølskapet på gass under kjøring men har aldri hørt om noen ulykker eller at det har skjedd noe gale!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 6:28

Morten t skrev:
Vegard skrev:
obbe skrev:
nei, det er jo eit poeng, det. Men tenkte på at om eg køyrer med kjøleskåpet på 12 volt er vel bat tomt når kvelden kjem, kjøleskapet trekker vel ein del. Eller gjer det ingen ting om ein køyrer med gassen på. Har vorte fortlt at det skal ein ikkje gjera

Obbe

nå har jeg kjørt med kjøleskapet på gass siden 92, og har aldri hverken hørt eller opplevd noe som skulle tilsi at en ikke kunne gjøre det..... hadde en ikke kunnet kjøre med skapet på gass, hedde det garantert stått med feite typer i instruksjonsboka......

kjører og med fyren tennt om vinteren, da vi før kjørte en del turer på vinterstid..... No problemas....

tenn gassen, og kjør i vei du.......

vet at i enkelte instruksjons( Hobby og flere!) bøker står det at man ikke skal kjøre kjølskapet på gass under kjøring men har aldri hørt om noen ulykker eller at det har skjedd noe gale!!

hei

det har jeg ikke hørt om.... men da må moralen være: sjekk din instruksjonsbok vedr kjøring....

på min sår det litt om at skapet må være slukket ved fylling av bensin, og på ferger, men kjøring er helt greit.....

Hadde en 87 mod Hobby 495, den kunne kjøres med, men det har da sikkert skjedd endringer hos de, evt på enkelte modeller
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 11:25

Kjører alltid med kjøleskapet på gass. Det gir mye bedre effekt enn på 12V. Har også kjørt med fyringa på.
Det som kan skje er at flammen blåser ut, men da er det sikringsmekanismer som enten sørger for ny tenning eller at gassen stenges. Har aldri hatt noen problemer.
At produsentene reserverer seg for dette i instruksjonsbøkene er forståelig. Dersom man skulle kræsje har man i prinsippet en åpen flamme i kombinasjon med en potensiell gasslekkasje.
Til Toppen Go down
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:24

Takk for flotte svar, dette er eit topp forum for oss nybegynnere i campinglivet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:27

obbe skrev:
Takk for flotte svar, dette er eit topp forum for oss nybegynnere i campinglivet.

Obbe

Bare gøy å kunne være til hjelp..... da vi begynte med vogn, var det ikke noe internett, eller forum...... Husker jeg sto bak låven til min far, for å slå opp forteltet for første gang..... var redd noen skulle sitte å le av meg på en camping...... men det ble mye banning, og lite telt bak den låven.......
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:29

He he... husker første gangen vi skulle sette opp forteltet på 320-vogna.... godt det ikke var inne på en campingplass tenkte jeg da...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Elektrisk bryter. Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:32

Sten Rune

jeg husker mitt temprement etter hvert utvikla seg, så både høns og sau stakk over i andre enden av jordet........ og hønsene verpet ikke på ei uke etterpå.......
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:34

Har mang en gang hjulpet folk som kommer på camping med telt for første gang eller har lånt utstyr. Heller det enn å sitte og le.
Det verste var noen som kom med ei lånt gammal vogn og et enda eldre telt av en merkelig modell. Stengene de hadde med var noe helt borti natta. Mørkt var det og regnet gjorde det. Til slutt måtte vi faktisk gi opp teltet, men det er også eneste gangen.
Til Toppen Go down
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:37

Me var på tur i fjor med lånt utstyr av svigers, tuinga var topp så i vinter vart det kjøp. No er den omarbeidd inni med køyer til ungane, og dobbel "binge i bunn", so no ber det snart ut på vegen.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:39

hpk

Har også hjulpet til med det der ett par ganger ja...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Elektrisk bryter. Caravan
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:44

En hjelpende hånd er en utmerket måte å komme i kontakt med folk på.

Når du ser en fortvilet mann sitte oppe i en haug med stenger til et Penta og studere bruksanvisningen Shocked Shocked , mens kona har si fulle hyre med å stagge ungene pirat clown bounce , da er det godt å ha litt erfaring å bidra med.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeMan 16 Jun 2008 - 22:45

hpk skrev:
Har mang en gang hjulpet folk som kommer på camping med telt for første gang eller har lånt utstyr. Heller det enn å sitte og le.
Det verste var noen som kom med ei lånt gammal vogn og et enda eldre telt av en merkelig modell. Stengene de hadde med var noe helt borti natta. Mørkt var det og regnet gjorde det. Til slutt måtte vi faktisk gi opp teltet, men det er også eneste gangen.

Hpk

som den ferskingen jeg var, så trodde jeg eller forventa ikke noe annet enn at folk ville le når jeg sleit....... så lite visste man altså......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitimeTir 17 Jun 2008 - 13:09

har kun en gang vært ute for at hjelp ikke var ønsket, satt å så på noen dansker som sleit noe voldsomt så jeg gikk bort for å gi noen velmenende råd om hvordan de skulle begynne osv. fikk da bare noen snøft og og sure gloser tilbake om at dette skulle de nå greie på egenhånd. de holdt på hele ettermiddagen, tror de brukte 5-6 timer før de hadde fått opp teltet. jeg bruker ca 30- 40 minutter på å slå opp mitt telt!
men ellers så er de fleste overlykkelige med å få hjelp til å sette opp teltet eller vogn! spesielt når man har noen råd som forenkler måten å gjøre det på!

også er mottoet gir man hjelp får man hjelp!!!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Elektrisk bryter. Empty
PosteTema: Re: Elektrisk bryter.   Elektrisk bryter. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Elektrisk bryter.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lekasje i vanntrykk bryter.
» knaus 650- omformer bryter?!
» Hobby 720 2006. Bryter som er rød.
» 12V strømmen bryter og ingenting fungerer
» Elektrisk nesehjul?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: