CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 styrke på lys

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Hansen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Hansen


Male
Antall Innlegg : 308
Age : 53
Localisation : Sarpsborg/Lødingen
Registration date : 27.09.2007

styrke på lys Empty
PosteTema: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 21:27

I dag kom min gammle far til oss på ferie har kjørt fra nordnorge men ny camping bil. Fiat bil med homecar bygg, kjempefin bil Exclamation
Men han har fått opp en varsellampe på turen(motorstyring) men og komme inn på fiat verksted kan man jo bare drømme om må vente 14 dager Sad håpløs service Rolling Eyes . men heldigvis har jeg jo min egen forhandler som jeg kjøper mine biler fra og de tok en titt på bilen og kunne konstatere at bilen får litt får mye disel. det tok ca 5 min og sjekke Laughing
Men så til spørsmålet mitt: bilen har Veldig mange lyspunkt, spotter med stikk pærer, men alle har veldig sterkt lys, så det er ubehegelig og ha på.
ingen av lysene har dimming, og pærene er bare på 10 w, har vært en tur på biltema i dag men de minste var på 10 w.
noe forslag til hvordan få litt svakere lys Question
Til Toppen Go down
http://www.viptrafikkskole.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 21:33

Hansen skrev:
I dag kom min gammle far til oss på ferie har kjørt fra nordnorge men ny camping bil. Fiat bil med homecar bygg, kjempefin bil Exclamation
Men han har fått opp en varsellampe på turen(motorstyring) men og komme inn på fiat verksted kan man jo bare drømme om må vente 14 dager Sad håpløs service Rolling Eyes . men heldigvis har jeg jo min egen forhandler som jeg kjøper mine biler fra og de tok en titt på bilen og kunne konstatere at bilen får litt får mye disel. det tok ca 5 min og sjekke Laughing
Men så til spørsmålet mitt: bilen har Veldig mange lyspunkt, spotter med stikk pærer, men alle har veldig sterkt lys, så det er ubehegelig og ha på.
ingen av lysene har dimming, og pærene er bare på 10 w, har vært en tur på biltema i dag men de minste var på 10 w.
noe forslag til hvordan få litt svakere lys Question

Fikk fatt i 5w på Clas, men ødela den ene med en gang, sikkert ikke allverdens kvalitet. Lyset ble mer "koselig" i alle fall på den som virket.
Tror de er standard i sortemanget der.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 21:41

Likespenning kan ikke transformeres ned sånn uten videre. Dimmere for likestrøm er relativt kostbare, fra ca. 300 og oppover. Men en dimmer kan jo tilkoples en del lyspunkter som samtidig er på.

Ellers er alternativet å kjøpe svakere pærer. Mange finnes jo i flere effektstørrelser for samme pære (festestørrelse).

Først ville jeg målt hvilken spenning lampene har, kanskje de er litt for høy? F.eks. at 12 V egentlig måler 13-14 V. I så fall kan en eller flere dimmere gjøre jobben. Kanskje en sentral dimmer, om den tåler litt effektbelastning, dersom lampene går på en kurs.

Litt høyttenking, bare...

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Hansen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Hansen


Male
Antall Innlegg : 308
Age : 53
Localisation : Sarpsborg/Lødingen
Registration date : 27.09.2007

styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:42

[quote="quote]

Fikk fatt i 5w på Clas, men ødela den ene med en gang, sikkert ikke allverdens kvalitet. Lyset ble mer "koselig" i alle fall på den som virket.
Tror de er standard i sortemanget der.[/quote]

Ja de hadde 5w på clas og det ble mye bedre.
Men et nytt problem har dukket opp. sengen har delt madrass, men på den madrasen som ligger ytterst med skrå på mangler ca 25 cm får og fylle ut "ramma" til selve senga Exclamation det kan da ikke være meningen at det skal være slik.
Faren min har vært innom forhandleren på kløfta, og de tok bilde av madrassen og sendte det til importøren og fikk svar om at det skulle være slik Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
http://www.viptrafikkskole.no
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:52

Hansen skrev:
[quote="quote]

Fikk fatt i 5w på Clas, men ødela den ene med en gang, sikkert ikke allverdens kvalitet. Lyset ble mer "koselig" i alle fall på den som virket.
Tror de er standard i sortemanget der.

Ja de hadde 5w på clas og det ble mye bedre.
Men et nytt problem har dukket opp. sengen har delt madrass, men på den madrasen som ligger ytterst med skrå på mangler ca 25 cm får og fylle ut "ramma" til selve senga Exclamation det kan da ikke være meningen at det skal være slik.
Faren min har vært innom forhandleren på kløfta, og de tok bilde av madrassen og sendte det til importøren og fikk svar om at det skulle være slik Evil or Very Mad[/quote]
Er det på lengden det mangler 25 cm? I vogna mi ligger det en løs del i fotenden som ikke løftes opp når man løfter opp ramma og madrassen for å komme under senga.
Til Toppen Go down
Hansen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Hansen


Male
Antall Innlegg : 308
Age : 53
Localisation : Sarpsborg/Lødingen
Registration date : 27.09.2007

styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:56

hpk skrev:
Hansen skrev:
[quote="quote]

Fikk fatt i 5w på Clas, men ødela den ene med en gang, sikkert ikke allverdens kvalitet. Lyset ble mer "koselig" i alle fall på den som virket.
Tror de er standard i sortemanget der.

Ja de hadde 5w på clas og det ble mye bedre.
Men et nytt problem har dukket opp. sengen har delt madrass, men på den madrasen som ligger ytterst med skrå på mangler ca 25 cm får og fylle ut "ramma" til selve senga Exclamation det kan da ikke være meningen at det skal være slik.
Faren min har vært innom forhandleren på kløfta, og de tok bilde av madrassen og sendte det til importøren og fikk svar om at det skulle være slik Evil or Very Mad
Er det på lengden det mangler 25 cm? I vogna mi ligger det en løs del i fotenden som ikke løftes opp når man løfter opp ramma og madrassen for å komme under senga.[/quote]

Nei det er 25 cm på bredden, så madrassene ligger og sklir
Til Toppen Go down
http://www.viptrafikkskole.no
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:59

Høres helt feil ut, spør du meg! No

Ta en tur inn i tilsvarende vogn og sjekk
Til Toppen Go down
Sponsored content





styrke på lys Empty
PosteTema: Re: styrke på lys   styrke på lys Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
styrke på lys
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: