CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Batteri og lader til Knaus?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
AndreasT

Antall Innlegg : 1
Registration date : 08.07.2008

Batteri og lader til Knaus? Empty
PosteTema: Batteri og lader til Knaus?   Batteri og lader til Knaus? Icon_minitimeTir 8 Jul 2008 - 23:26

Hei.

Kjøpte i fjor en Knaus 530TK 1994 som vår første vogn og er kjempefornøyd med kjøpet.

Men vil jo gjerne ha litt strøm når vi av og til ligger utenfor campingplass.

Jeg er nokså fingerferdig med elektriske greier, men skulle gjerne hatt litt hjelp med hva jeg trenger av utstyr og hvordan det skal kobles.

Det er ingen brytere for omkobling eller noe slikt i vogna, det eneste er for kjøleskapet som kan gå på 220v og 12v som jo vi ikke har, annet enn fra omformeren.

Omformeren står i kleskapet og har kun 2 lamper på seg hvor den øverste lyser gult når 220v er koblet til. I tillegg er det en dobbel sikring på fronten samt en flatsikring på høyre side.

Jeg vet jeg trenger batteri og lader og en bryter eller flere, kan noen hjelpe meg med detaljene? Vil gjerne ha muligheten til å lade batteriet fra bilen under kjøring som en ekstrafunksjon om mulig (og holde liv i kjøleskapet).

Takker.

Hilsen Andreas
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 87

Batteri og lader til Knaus? Empty
PosteTema: Re: Batteri og lader til Knaus?   Batteri og lader til Knaus? Icon_minitimeTor 9 Jun 2011 - 15:59

For de som skulle ha behov for info her har jeg gjort akkurat det du forespør om i mi vogn som er knaus blueline 97mod.
CV er lagt opp til å kunne drive noen få komponenter ved hjelp av bilen. dette forutsetter selvfølgelig at reservepolen har strøm. Disse komponentene er toalett, lys toalett, lys over kjøkkenbenk, vannpumpe og kjøleskap.
la disse ledningene som går frem til bilen på denne kretsen gå via en vendebryter, kople til ett batteri som valg på vendebryteren, og vips, så har du mulighet til å benytte enten bil eller internt batteri.
Jeg brukte ca 3timer i arbeid, men MANGE timer i tenking:)

Selvfølgelig kople til en lader som også kan funger som vedlikeholdslader, så treng du ikke tenke mer på batteri for en stund.

Har hatt mange fricamp netter når det er transport ettapper, og da en mulighet for batteri som gir vann og lys et must.
Til Toppen Go down

Batteri og lader til Knaus?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Knaus 580 batteri lader ikke.
» Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?
» koble lader og batteri?
» Plassering av batteri og lader
» Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!