CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjleskapet blir ikke kaldt

Go down 
2 posters
AvInnlegg
TDaniel




Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Svelvik
Registration date : 26.05.2008

Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 19:06

Har et elektrolux kjøleskap som ikke blir skikkelig kaldt.
Det ser ut som det bare er den lille fryseboksen i hjørne som virker.
Er det noen som har noen tips om hva jeg kan skjekke?

Sitter i en 93 hobby
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 19:24

Tipper at det er for lite kjølemedie i systemet.
Det er et varmeelement som sørger for at kjøleskapet blir kaldt. Er sannsynligvis felles element for kjøledel og frysedel så når fryseren blir kald er elementet i orden. Fryseren blir kald fordi den er liten.

Om det er lettvint kan du ta ut skapet og sette det på hodet en times tid, snu det tilbake og la det stå en times tid før du setter på strømmen igjen. Om det ikke hjelper så få en kuldetekniker til å sjekke kjølemediet før du monterer det igjen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 19:31

TDaniel skrev:
Har et elektrolux kjøleskap som ikke blir skikkelig kaldt.
Det ser ut som det bare er den lille fryseboksen i hjørne som virker.
Er det noen som har noen tips om hva jeg kan skjekke?

Sitter i en 93 hobby

Hei

I de kjøleskapene der, er det ikke noe mer kjøle-element, enn det er i fryseboksen der, mener jeg..... Så lenge denne blir kald, kan det se ut for alt er i orden, men for å få max effekt, er det viktig at det ikke er så mye støv og spindelvev bak

Ta av de utvendige ristene på vogna, og støvsug så godt du kan bak der..... det har en tendens til å bli godt med spindelvev og støv der, som bremser luftsirkulasjonen, og derved påvirker effekten.

mener jeg måtte ha skapet på fullt hele tiden, da det gilkk på 230V, da jeg hadde makent skap, pga snaut kjøle-element

Dette er et sted og begynne, og noe du kan gjøre selv..... Håper dette hjelper.... for å ta ut skapet, kan være en saftig jobb....
Til Toppen Go down
TDaniel




Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Svelvik
Registration date : 26.05.2008

Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 20:11

Takk for tipsene.

Det er et kjøle-element i kjøledelen også.

Skal prøve det enkleste først ta av ristene utvendig og fjerne skitt.
Kvier meg litt for å ta ut kjøleskapet.

Hvis det ikke hjelper så får jeg fjerne døra på kjøleboksen å få litt kulde derfra.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 20:16

TDaniel skrev:
Takk for tipsene.

Det er et kjøle-element i kjøledelen også.

Skal prøve det enkleste først ta av ristene utvendig og fjerne skitt.
Kvier meg litt for å ta ut kjøleskapet.

Hvis det ikke hjelper så får jeg fjerne døra på kjøleboksen å få litt kulde derfra.

Hei

å ta ut skapet, vet jeg kan være en sabla jobb i en del vogner, så prøv det enkleste først du......
Til Toppen Go down
TDaniel




Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Svelvik
Registration date : 26.05.2008

Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 10:17

Hei

Har nå skrudd av dekslene og , men det var ikke så ille der.

I følge Campinggården er det elementet som må skiftes og fordi det er en 93 modell er den utgått, så de påstår at jeg må ha ha nytt kjøleskap til rundt 8000,- pluss ombygging p.g.a andre knapper og liknende.

Er det noen som har tips om brukt.. eller uorginalt, eventuellt utlandske forhandlere?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 15:21

TDaniel skrev:
Hei

Har nå skrudd av dekslene og , men det var ikke så ille der.

I følge Campinggården er det elementet som må skiftes og fordi det er en 93 modell er den utgått, så de påstår at jeg må ha ha nytt kjøleskap til rundt 8000,- pluss ombygging p.g.a andre knapper og liknende.

Er det noen som har tips om brukt.. eller uorginalt, eventuellt utlandske forhandlere?
Sjekk hos et firma som driver med reparasjon av kjøleskap. De finner helt sikkert et element som passer.
Hjalp til med å fikse et kjøleskap som tok kvelden da vi var i Sverige en gang. Fikk tak i elementet hos en reparatør av elektriske artikler. Det hjelper å ha med det gamle. Da er det lettere å finne et som passer.
Må kjøleskapet først ut ville jeg uansett ha sjekket at det er nok kjølemedie på det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 23:18

Et tips her som funket for vårt kjøleskap er å ikke ha bryteren på fullt, men "litt under full kjøling". Skru bryteren helt opp på fullt og bittelittegranne tilbake....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 5:58

TDaniel skrev:
Hei

Har nå skrudd av dekslene og , men det var ikke så ille der.

I følge Campinggården er det elementet som må skiftes og fordi det er en 93 modell er den utgått, så de påstår at jeg må ha ha nytt kjøleskap til rundt 8000,- pluss ombygging p.g.a andre knapper og liknende.

Er det noen som har tips om brukt.. eller uorginalt, eventuellt utlandske forhandlere?

TDaniel

kan nok se ut for at de enkle løsningene er sjekket..... og at det er elementskifte på gang...... ville prøvd å tatt ut elementet da je, og prøvd å få tak i makent, enten via et elektroverksted eller noe.....

elementet skifter du vel og via ventilene på mange skap...... har i hvertfall sett det bli gjort.....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjleskapet blir ikke kaldt Empty
PosteTema: Re: Kjleskapet blir ikke kaldt   Kjleskapet blir ikke kaldt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjleskapet blir ikke kaldt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bjølseth 520 blir ikke varm.
» Hvor blir vannet av?
» Primus 2470: Konvektorer blir ikke varme hele veien rundt
» Primus 2470: Konvektorer blir ikke varme hele veien rundt
» Bare kaldt vann i kranene. Hobby 560 2009 mod. med Truma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: