| Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU | |
|
+6Ronny MartinB Johnny sveine Thomas hpk 10 posters |
Av | Innlegg |
---|
hpk HOFFSJEF!

Antall Innlegg : 1432 Age : 57 Localisation : Raufoss Registration date : 06.03.2008
 | Tema: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Tor 10 Jul 2008 - 21:34 | |
| Montert på framveggen i klesskapet. Står nedpå hylla i klesskapet for ikke å belaste veggen med all vekta.  Borret gjennom veggen til nisja mellom klesskapet og badet. Brukt 4 stk låseskrue eller "vognbolt" M8x30 til å feste det med.  Ferdig!  Tror jeg må ha et skilt på døra til klesskapet som sier at slukkeren er der inne | |
|
 | |
Thomas GENERAL!

Antall Innlegg : 3084 Age : 46 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Tor 10 Jul 2008 - 23:26 | |
| Ser forholdsvis bra ut dette. Jeg har også kjøpt meg et apparat som jeg har tenkt å montere inne i klesskapet der. Klarer bare ikke å overbevise meg selv om at de gjennomgående boltene er estetisk bra. Men, selvsagt går sikkerhet foran estetikk!! | |
|
 | |
hpk HOFFSJEF!

Antall Innlegg : 1432 Age : 57 Localisation : Raufoss Registration date : 06.03.2008
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Tor 10 Jul 2008 - 23:33 | |
| - Thomas skrev:
- Ser forholdsvis bra ut dette. Jeg har også kjøpt meg et apparat som jeg har tenkt å montere inne i klesskapet der. Klarer bare ikke å overbevise meg selv om at de gjennomgående boltene er estetisk bra. Men, selvsagt går sikkerhet foran estetikk!!
De boltene er det ingen som legger merke til, spesielt om det henger klær i nisja. De kommer bare ekstra tydelig fram pga blitzen. Det går an å lakkere hodet på de lysebrune. | |
|
 | |
sveine CARAVANER

Antall Innlegg : 134 Age : 50 Localisation : Ølen, Rogaland Registration date : 08.02.2008
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Tor 10 Jul 2008 - 23:42 | |
| Jeg har apparatet, men har ikke valgt å fastmontere det. Syns det passer bra i salongen. Ville heller egentlig hatt vannapparat. Pulverslukking i vogn med brennende - boblende plast...? vogna er ødelagt uansett... | |
|
 | |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8905 Age : 67 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Fre 11 Jul 2008 - 22:03 | |
| En liten tanke om brann i cv. En brann her kan utvikle seg veldig fort og med mange skadelige gasser. Tror ikke jeg ville stå lenge inni der for å prøve å stanse en brann. For oss så er regel no 1. UT for helsi--. ( Sjelden noen dør i en brann av flammene. Er mangel på surstoff + tilgang på mange skadelige gasser som tar liv i en brann) Så denne 6kg slukkeren den er fastspent nedi midtsitteren her. (Har fremdeles 2 kg slukkeren lett for hånda ved inngangsdøra til å slukke en minibrann) | |
|
 | |
sveine CARAVANER

Antall Innlegg : 134 Age : 50 Localisation : Ølen, Rogaland Registration date : 08.02.2008
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Lør 12 Jul 2008 - 1:16 | |
| - Johnny skrev:
- En liten tanke om brann i cv.
En brann her kan utvikle seg veldig fort og med mange skadelige gasser. Tror ikke jeg ville stå lenge inni der for å prøve å stanse en brann. For oss så er regel no 1. UT for helsi--. ( Sjelden noen dør i en brann av flammene. Er mangel på surstoff + tilgang på mange skadelige gasser som tar liv i en brann) Så denne 6kg slukkeren den er fastspent nedi midtsitteren her. (Har fremdeles 2 kg slukkeren lett for hånda ved inngangsdøra til å slukke en minibrann) Ja enig med at gassene er ikke bra. Ut med alle og så ev. slukk. Og slukkingen er for å hindre brannutvikling videre mot andre vogner. | |
|
 | |
MartinB CARAVANER

Antall Innlegg : 53 Localisation : Telemark Registration date : 12.08.2008
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Søn 17 Aug 2008 - 9:42 | |
| - Johnny skrev:
- En liten tanke om brann i cv.
En brann her kan utvikle seg veldig fort og med mange skadelige gasser. Tror ikke jeg ville stå lenge inni der for å prøve å stanse en brann. For oss så er regel no 1. UT for helsi--. ( Sjelden noen dør i en brann av flammene. Er mangel på surstoff + tilgang på mange skadelige gasser som tar liv i en brann) Så denne 6kg slukkeren den er fastspent nedi midtsitteren her. (Har fremdeles 2 kg slukkeren lett for hånda ved inngangsdøra til å slukke en minibrann) Hvis en brann har fått "tak" inne i vogna tror jeg det er klokest å gjøre som ved værelsebranner der brannen har etablert seg: Hvis mulig stenge lufttilførsel, gå ut av rommet og sende pulveret fra knestående posisjon gjennom døråpningen inn i vogna før man stenger døra for å prøve å bremse brannen til brannvesenet kommer. I knestående stilling blir man ikke utsatt for varme og gasser på vei ut døra i samme grad som hvis man står. Pulveret vil ikke slukke brannen, men kombinert med stengt lufttilførsel stagge den noe før evt. overtenning og spredning videre på plassen. I et hus kan dette utgjøre forskjell på værelsebrann og husbrann. MartinB | |
|
 | |
Ronny BARON!

Antall Innlegg : 2184 Age : 55 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Søn 17 Aug 2008 - 20:50 | |
| Ser bra ut det der! jeg monterte det på en lignende måte i vegg, og på gulv for å fordele vekta! | |
|
 | |
Elisabeth BARON!

Antall Innlegg : 2482 Age : 54 Localisation : Bergen Registration date : 12.03.2007
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Søn 17 Aug 2008 - 20:57 | |
| Hei Kanskje en liten brannfakkel, men vi har slukkeren i gassskapet. Hvorfor?
Jo, for det første, en brann starter neppe der, hva skulle vel brenne? Det andre, Alle UT fortest mulig. Les: drit i slukkingen! Når først alle er ute får vi se hva vi kan gjøre.
Var innom på Maco i sommer, og spurte der hvor de monterte slukkerne. De gjorde visst ikke det, for det var opp til hver enkelt. Men de støttet vår plassering i gasskassen, og poengterte sterkt regelen: UT!!! De ville helst ikke fastmontere det, pga. at platene nok var i tynneste laget.
Så her er altså vårt trygt plassert! | |
|
 | |
Tommy CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 300 Registration date : 21.03.2008
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Man 18 Aug 2008 - 1:22 | |
| - Elisabeth skrev:
- Hei
Kanskje en liten brannfakkel, men vi har slukkeren i gassskapet. Hvorfor?
Jo, for det første, en brann starter neppe der, hva skulle vel brenne? Det andre, Alle UT fortest mulig. Les: drit i slukkingen! Når først alle er ute får vi se hva vi kan gjøre.
Var innom på Maco i sommer, og spurte der hvor de monterte slukkerne. De gjorde visst ikke det, for det var opp til hver enkelt. Men de støttet vår plassering i gasskassen, og poengterte sterkt regelen: UT!!! De ville helst ikke fastmontere det, pga. at platene nok var i tynneste laget.
Så her er altså vårt trygt plassert! Støtter deg på denne Elisabeth. Man hadde vel kommet lenger om det ble påbud om røykvarsler , samt gassvarsler ala nx5, enn ett fastmontert 6kg apparat som i utgangspunktet skal monteres synlig i en campingvogninnredning.... Cluet er jo bare å komme seg ut fort som f... Om alle etterhvert får montert brannslukkere så ser jeg jo at man evt kan hjelp evt campingnaboer med evt slokking... Uansett - Jeg kommer til å hive ut unga mine ut av nærmeste vindu eller dør, og om mulig fjerne gassflaskene i gasskassen... I utgangspunktet er jeg ikke uenig i at man bør ha ett brannslokningsapparat i vogna, men reglene ifm plassering er "høl i hue"... Jeg har ikke montert brannslokningsapparat, men jeg har ett brannteppe som jeg kan evt slenge over komfyren (om jeg ikke allerede har kommet meg ut) mvh Tommy | |
|
 | |
P.kaill CARAVANER

Antall Innlegg : 91 Age : 51 Localisation : Averøy Registration date : 29.05.2009
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Fre 14 Aug 2009 - 20:56 | |
| Hei Var hos min forhandler og spurte om brannslukkere, om han visste om det ble endring i reglene til 2x 3kg eller ikke. Han mente påbudet om 6kg slukker gjaldt bare bobiler, for han hadde akkurat registrert 2 nye vogner UTEN slukker i de. Godkjent biltilsynet...Var ikke spørsmål om det engang, sa han. Kabe har jo også en liten sak over døra, har man et brannteppe i tillegg kommer man jo et stykke? Så jeg kjøpte ikke, og har ikke 6kg slukker jeg.  | |
|
 | |
ole CARAVANER

Antall Innlegg : 119 Age : 54 Localisation : Skien Registration date : 19.07.2008
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Fre 14 Aug 2009 - 21:20 | |
| - P.kaill skrev:
- Hei
Var hos min forhandler og spurte om brannslukkere, om han visste om det ble endring i reglene til 2x 3kg eller ikke.
Han mente påbudet om 6kg slukker gjaldt bare bobiler, for han hadde akkurat registrert 2 nye vogner UTEN slukker i de. Godkjent biltilsynet...Var ikke spørsmål om det engang, sa han.
Kabe har jo også en liten sak over døra, har man et brannteppe i tillegg kommer man jo et stykke? Så jeg kjøpte ikke, og har ikke 6kg slukker jeg.  Ville jo vært typisk. En byråkrat har ikke tenkt seg om, og i stedet for å rygge, og si unnskyld, finner de på noe nytt  . Trodde ikke det fantes 3 kg apparater engang jeg. Mitt på 6 kg ligger i bilen under transport og settes ved sittegruppa når vogna er på plass. Har også beholdt 2 kg som er montert over hjørneskapet ved døra. Kommer nok ingen vei med at dette bare skulle gjelde for biler. Det eneste de har endret på er vel at det skulle være mulig å få tak i fra førerplass i biler. Fant vel ut at ikke alle er like  | |
|
 | |
Sponsored content
 | Tema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU  | |
| |
|
 | |
| Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU | |
|