CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Thruma

Go down 
+4
Pondus
Sten Rune
Jan Ole
Jan
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 20:28

Rashid skrev:
Å vaske ulv som røyter med stålull tilsatt noe gr.såpe går bra. Men at Truma brenner best på gass er rimelig sikkert.

mener du ulve-fis???????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 20:39

Vegard skrev:
Rashid skrev:
Å vaske ulv som røyter med stålull tilsatt noe gr.såpe går bra. Men at Truma brenner best på gass er rimelig sikkert.

mener du ulve-fis???????

Riktig!! Veldig biologisk gjettet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 20:41

Rashid skrev:
Vegard skrev:
Rashid skrev:
Å vaske ulv som røyter med stålull tilsatt noe gr.såpe går bra. Men at Truma brenner best på gass er rimelig sikkert.

mener du ulve-fis???????

Riktig!! Veldig biologisk gjettet.

Kansje CO-2 vennlig og det, å kjøre den igjenom thruma'n....... må en søke om kvote da tror du?????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 20:59

Vegard skrev:
Rashid skrev:
Vegard skrev:
Rashid skrev:
Å vaske ulv som røyter med stålull tilsatt noe gr.såpe går bra. Men at Truma brenner best på gass er rimelig sikkert.

mener du ulve-fis???????

Riktig!! Veldig biologisk gjettet.

Kansje CO-2 vennlig og det, å kjøre den igjenom thruma'n....... må en søke om kvote da tror du?????

Sikkert. Men fellingstillatelse har førsteprioritet. Thruma - Page 3 388844
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 21:05

.


Sist endret av Torry den Tor 27 Mar 2008 - 17:59, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 21:39

er rimelig voksen åpning på vår vogn og til trumaen, så det er nok motorsag som brukes
vår er 2001 modell
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 21:42

Moderator: Hjelp, vi har dumma oss ut affraid affraid affraid affraid

Trodde denne var en som lå under friprattrådene jeg. Skal sjekke "systemboksen" neste gang før jeg hiver innpå tullprat.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 22:06

Johnny skrev:
Tasle skrev:
Tipper at Truma'en må være ettermontert i Norge?


Levert fabrikkmontert i 1990 fra Hobby. Ikke ettermontert.
Har vært under og dyttet inn en del stålull i åpningene for å hindre mysna fra å komme inn der.

Ikke noen mening om tilpassningene rundt Truma, men bare et generellt tips til det med stålull.
Noe som er enda bedre er dreiespon fra rustfritt. Mer holdbart der det måtte være nødvendig, for eksempel oppunder bordkledning på gamle hus.Wink

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 22:08

Rashid skrev:
Moderator: Hjelp, vi har dumma oss ut affraid affraid affraid affraid

Trodde denne var en som lå under friprattrådene jeg. Skal sjekke "systemboksen" neste gang før jeg hiver innpå tullprat.


Vi får la det gå for denne gang da..... lol!

Men kansje vi skal la praten fortsette på pratetråden ......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Feb 2008 - 22:12

J.O. skrev:
Johnny skrev:
Tasle skrev:
Tipper at Truma'en må være ettermontert i Norge?


Levert fabrikkmontert i 1990 fra Hobby. Ikke ettermontert.
Har vært under og dyttet inn en del stålull i åpningene for å hindre mysna fra å komme inn der.

Ikke noen mening om tilpassningene rundt Truma, men bare et generellt tips til det med stålull.
Noe som er enda bedre er dreiespon fra rustfritt. Mer holdbart der det måtte være nødvendig, for eksempel oppunder bordkledning på gamle hus.Wink

Det er jo både og da, med dette hullet...... du sikrer i hvertfall luft-tilgang til innsuget på fyren, som er under vogna, med denne sprekken rundt der, om vogna står i dyp snø...... en ungår jo da den farlige, u-fullstendige forbrenningen...... en vil jo da få luft via vogn og takluker....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 19:34

Tåler thrumaen veldig lite vind, eller er det kansje en annen grunn til at vi ikke kan kjøre thrumaen på mindre enn 4-5 da den ellers blåses ut. Bruker stålflaske som var full av gass i går.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 19:38

Rune

står fyren på vognens helside, så kan møtende store kjøretøyer være svaret..... slike kan og lett blåse ut kjøleskapet om det står på denne siden.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 20:05

Vegard skrev:
Rune

står fyren på vognens helside, så kan møtende store kjøretøyer være svaret..... slike kan og lett blåse ut kjøleskapet om det står på denne siden.....


Ække så mye møtende kjøretøy i gårdsrommet her, men det blåser ganske mye. Forøvrig så er fyren på høyresiden av vognen, så da tåler den kansje mer når vi er ute på tur og fyren brenner.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 20:12

vi har og fyren på høyre side, og den har ikke blåst ut til tross for meget sterk vind ute.
tror kanskje brenneren ikke er helt som den skal hos deg, og er følsom for vind av en eller annen årsak
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 20:13

Rune skrev:
Tåler thrumaen veldig lite vind, eller er det kansje en annen grunn til at vi ikke kan kjøre thrumaen på mindre enn 4-5 da den ellers blåses ut. Bruker stålflaske som var full av gass i går.

Har ikke hatt noen problemer med at vind slukker trumaen.
Har dog vært ute for at den ved et par anledninger har sluknet idet vi starter en av gassblusene. Har da vært litt lite gass igjen på flaska.
Så kanskje er det mulig å få tatt en service på thrumaen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 21:58

Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 22:03

Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??
kondens? scratch
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 22:03

Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??


Det gjelde "thrumaboil" eller varmtvannsberederen om du vil. Den må ikke startes på 230V uten vann i, da ødelegges den. Den vanlige Thruma-fyren har ikke noe med vann å gjøre på noen måte.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 22:40

Rune skrev:
Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??


Det gjelde "thrumaboil" eller varmtvannsberederen om du vil. Den må ikke startes på 230V uten vann i, da ødelegges den. Den vanlige Thruma-fyren har ikke noe med vann å gjøre på noen måte.

Kom på etter at jeg hadde skrevet innlegget at kanskje det var den de mente.. Var i "fyringsmodus" da jeg skrev innlegget... Hadde akkurat lest og kikket litt om fyring serru. Sånn kan det gå Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 22:44

Thomas skrev:
Rune skrev:
Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??


Det gjelde "thrumaboil" eller varmtvannsberederen om du vil. Den må ikke startes på 230V uten vann i, da ødelegges den. Den vanlige Thruma-fyren har ikke noe med vann å gjøre på noen måte.

Kom på etter at jeg hadde skrevet innlegget at kanskje det var den de mente.. Var i "fyringsmodus" da jeg skrev innlegget... Hadde akkurat lest og kikket litt om fyring serru. Sånn kan det gå Smile

Og husk at om vinteren så MÅ du være nøye med å få ut vanneti denne når du forlater vogna for en tid, hvis ikke så sprekker den av frostskader. Flere her inne som har erfart dette....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 23:33

Rune skrev:
Thomas skrev:
Rune skrev:
Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??


Det gjelde "thrumaboil" eller varmtvannsberederen om du vil. Den må ikke startes på 230V uten vann i, da ødelegges den. Den vanlige Thruma-fyren har ikke noe med vann å gjøre på noen måte.

Kom på etter at jeg hadde skrevet innlegget at kanskje det var den de mente.. Var i "fyringsmodus" da jeg skrev innlegget... Hadde akkurat lest og kikket litt om fyring serru. Sånn kan det gå Smile

Og husk at om vinteren så MÅ du være nøye med å få ut vanneti denne når du forlater vogna for en tid, hvis ikke så sprekker den av frostskader. Flere her inne som har erfart dette....

Gjør det og til regel og dra ut kontakten på den når du tapper den..... så slipper du at den ved en feil står på når vogna kobles til støm.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 23:48

Vegard skrev:
Rune skrev:
Thomas skrev:
Rune skrev:
Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??


Det gjelde "thrumaboil" eller varmtvannsberederen om du vil. Den må ikke startes på 230V uten vann i, da ødelegges den. Den vanlige Thruma-fyren har ikke noe med vann å gjøre på noen måte.

Kom på etter at jeg hadde skrevet innlegget at kanskje det var den de mente.. Var i "fyringsmodus" da jeg skrev innlegget... Hadde akkurat lest og kikket litt om fyring serru. Sånn kan det gå Smile

Og husk at om vinteren så MÅ du være nøye med å få ut vanneti denne når du forlater vogna for en tid, hvis ikke så sprekker den av frostskader. Flere her inne som har erfart dette....

Gjør det og til regel og dra ut kontakten på den når du tapper den..... så slipper du at den ved en feil står på når vogna kobles til støm.....


På min vogn er den kobler i koblingsboks.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 6:00

Vegard skrev:
Rune skrev:
Thomas skrev:
Rune skrev:
Thomas skrev:
Så tilfeldigvis et sted hvor det stod at Thrumaen ikke under noen omstendig må kjøres ute vann... Hvor er det dette vannet da??


Det gjelde "thrumaboil" eller varmtvannsberederen om du vil. Den må ikke startes på 230V uten vann i, da ødelegges den. Den vanlige Thruma-fyren har ikke noe med vann å gjøre på noen måte.

Kom på etter at jeg hadde skrevet innlegget at kanskje det var den de mente.. Var i "fyringsmodus" da jeg skrev innlegget... Hadde akkurat lest og kikket litt om fyring serru. Sånn kan det gå Smile

Og husk at om vinteren så MÅ du være nøye med å få ut vanneti denne når du forlater vogna for en tid, hvis ikke så sprekker den av frostskader. Flere her inne som har erfart dette....

Gjør det og til regel og dra ut kontakten på den når du tapper den..... så slipper du at den ved en feil står på når vogna kobles til støm.....

Oki... på mange er det støpsel der.....
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 23:13

Jeg har også erfart dette... Sad Men jeg hadde tuta og blåst i slangene for å være sikker på at den var tom. Var bare et problem, den var ikke det!!! Så du kan tro jeg har lært det nå Smile Men det var heldigvis ikke noen stor rep da..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 8:11

Thomas

de berederene der kan være litt kjelkete å tømme helt, da uttappingen ikke sitter helt i bunnen av tanken....

å sette tanken opp på en plankebit i ene enden, kan hjelpe deg godt, da du da får ut mere av vannet som måtte være igjen
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 9:55

Må bare skyte inn et spørsmål her ang. varmtvannsberederen.
Når jeg går tom for vann og springen begynne å putre, er det fremdeles nok vann i berederen til at jeg ikke trenger skru denne av før jeg henter vann?
Fruen er veldig flink å tyne de siste dråper ut av systemet før hun gir meg beskjed om at nå er det jammen meg tomt for vann. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 10:29

sveine skrev:
Må bare skyte inn et spørsmål her ang. varmtvannsberederen.
Når jeg går tom for vann og springen begynne å putre, er det fremdeles nok vann i berederen til at jeg ikke trenger skru denne av før jeg henter vann?
Fruen er veldig flink å tyne de siste dråper ut av systemet før hun gir meg beskjed om at nå er det jammen meg tomt for vann. Rolling Eyes


Jeg ville svart nei, men sannheten er at vi aldri lar det gå tomt for vann så jeg har ikke prøvd. Vi lar berederen stå av vi, og skrur den på 5 min. før bruk. Det holder i massevis. Og passer altid på at det er vann i tanken, fin avkobling det å gå et par vannkanneturer på quisten.......
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 12:50

Rune skrev:
sveine skrev:
Må bare skyte inn et spørsmål her ang. varmtvannsberederen.
Når jeg går tom for vann og springen begynne å putre, er det fremdeles nok vann i berederen til at jeg ikke trenger skru denne av før jeg henter vann?
Fruen er veldig flink å tyne de siste dråper ut av systemet før hun gir meg beskjed om at nå er det jammen meg tomt for vann. Rolling Eyes


Jeg ville svart nei, men sannheten er at vi aldri lar det gå tomt for vann så jeg har ikke prøvd. Vi lar berederen stå av vi, og skrur den på 5 min. før bruk. Det holder i massevis. Og passer altid på at det er vann i tanken, fin avkobling det å gå et par vannkanneturer på quisten.......

Jo vi prøver også å ikke gå tom for vann. Men det kan skje, og da synest jeg vel at systemet ikke bør tillate overoppheting av berederen.
Jeg "vil tro" at det fremdeles er vann i bunnen av berederen. Hvis ikke er det jammen meg et svakt system. Skal sjekke dette ut.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 13:03

Når jeg har mistanke om at det er for lite vann i tanken slår jeg av berederen til jeg har fyl opp igjen, for sikkerhetsskyld, men må jo innrømme at det har vært tomt i hovedtanken mange ganger uten at det har gjort noe med berederen!
men så virker vel mitt system sånn at man må ha vann i hovedtanken for å sku vannet videre så det blir vel alltid liggende en del både i røyrene og i varmtvannstanken selv om det er tomt i hovedtanken!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 23:11

jeg glemte å slå av vår når jeg forlot vogna etter en helg, og den var da tømt for vann.
det resulterte i en kjøretur på 10 mil på 50 minutter i vegards ultimate favorittbil (les partner) bare jeg hadde den utgaven med motor.
berget faktisk berederen merkelig nok, men den hadde nok tatt fyr hvis ikke den hadde blitt slått av, for det er ingen sikring som slår ut før det er for sent
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 23:19

sveine skrev:
Rune skrev:
sveine skrev:
Må bare skyte inn et spørsmål her ang. varmtvannsberederen.
Når jeg går tom for vann og springen begynne å putre, er det fremdeles nok vann i berederen til at jeg ikke trenger skru denne av før jeg henter vann?
Fruen er veldig flink å tyne de siste dråper ut av systemet før hun gir meg beskjed om at nå er det jammen meg tomt for vann. Rolling Eyes


Jeg ville svart nei, men sannheten er at vi aldri lar det gå tomt for vann så jeg har ikke prøvd. Vi lar berederen stå av vi, og skrur den på 5 min. før bruk. Det holder i massevis. Og passer altid på at det er vann i tanken, fin avkobling det å gå et par vannkanneturer på quisten.......

Jo vi prøver også å ikke gå tom for vann. Men det kan skje, og da synest jeg vel at systemet ikke bør tillate overoppheting av berederen.
Jeg "vil tro" at det fremdeles er vann i bunnen av berederen. Hvis ikke er det jammen meg et svakt system. Skal sjekke dette ut.

Det sitter jo en overopphetings-sikring inne i disse..... litt arbeid å skifte den, men ikke noe problem.... men de må jo kjøpes da.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeOns 9 Apr 2008 - 21:51

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Nov 2008 - 12:56

Jan skrev:
Arve
vet på biler og ventilasjonsanlegg til hus får man jo partikkelfilter.
kanskje det er mulig å få til noe lignende på en ac boks i taket, men noe filteranordning på utblåsningen til trumarørne tror jeg blir bare tull siden de rørne er perforert inni benker og lignende, de er jo ikke tette frem til dysa

Men de er nå tette da. Tror det kun er eldre vogner som hadde perforerte slanger. Hadde det på Weipperten fra 1986. Mens Hobbyen min fra 2005 har tette. Mann får kjøpt små dyser som mann kan montere inn på disse slangene. Dermed kan du hente ut varme på de punktene du ønsker. Under senga rettet mot lasteluke (aldri problemer med låser) under sittebenk (varm luft opp mellom rygg og vegg). Mann kan også feste på dyser med slangestumper for å ta ut litt luft og føre ... dit mann vil).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Nov 2008 - 12:59

sveine skrev:
Rune skrev:
sveine skrev:
Må bare skyte inn et spørsmål her ang. varmtvannsberederen.
Når jeg går tom for vann og springen begynne å putre, er det fremdeles nok vann i berederen til at jeg ikke trenger skru denne av før jeg henter vann?
Fruen er veldig flink å tyne de siste dråper ut av systemet før hun gir meg beskjed om at nå er det jammen meg tomt for vann. Rolling Eyes


Jeg ville svart nei, men sannheten er at vi aldri lar det gå tomt for vann så jeg har ikke prøvd. Vi lar berederen stå av vi, og skrur den på 5 min. før bruk. Det holder i massevis. Og passer altid på at det er vann i tanken, fin avkobling det å gå et par vannkanneturer på quisten.......

Jo vi prøver også å ikke gå tom for vann. Men det kan skje, og da synest jeg vel at systemet ikke bør tillate overoppheting av berederen.
Jeg "vil tro" at det fremdeles er vann i bunnen av berederen. Hvis ikke er det jammen meg et svakt system. Skal sjekke dette ut.
Har ved et par andledninger gått tom for vann/satt på berederen før vann har kommet inn i berederen. Den funker nå fortsatt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitimeSøn 30 Nov 2008 - 13:30

Tom RS skrev:
sveine skrev:
Rune skrev:
sveine skrev:
Må bare skyte inn et spørsmål her ang. varmtvannsberederen.
Når jeg går tom for vann og springen begynne å putre, er det fremdeles nok vann i berederen til at jeg ikke trenger skru denne av før jeg henter vann?
Fruen er veldig flink å tyne de siste dråper ut av systemet før hun gir meg beskjed om at nå er det jammen meg tomt for vann. Rolling Eyes


Jeg ville svart nei, men sannheten er at vi aldri lar det gå tomt for vann så jeg har ikke prøvd. Vi lar berederen stå av vi, og skrur den på 5 min. før bruk. Det holder i massevis. Og passer altid på at det er vann i tanken, fin avkobling det å gå et par vannkanneturer på quisten.......

Jo vi prøver også å ikke gå tom for vann. Men det kan skje, og da synest jeg vel at systemet ikke bør tillate overoppheting av berederen.
Jeg "vil tro" at det fremdeles er vann i bunnen av berederen. Hvis ikke er det jammen meg et svakt system. Skal sjekke dette ut.
Har ved et par andledninger gått tom for vann/satt på berederen før vann har kommet inn i berederen. Den funker nå fortsatt.

I de berederene sitter det en overopphetings-sikring langs elementet. denne kan kjøpes løst, og er relativt enkel å skifte.... men har du den ikke, så må en vente til en får en da.... og i og med dette er en engangs-sikring, er det ikke å få berederen igang igjen før en har en ny.

det er en treghet i denne sikringen, og den går ikk tvert, men den går når det er blitt vel varmt rundt elementet

denne er tredd inn i berederen, og du drar den ut-inn via tilkoblingsledningene..... husk å ta ut kontakten ved skifte av denne....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Thruma - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma   Thruma - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Thruma
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Thruma eller Alde.
» Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)
» varmvannbereder Thruma boiler
» Thruma gassovn og kjøleskap
» Thruma gassovn og kjøleskap

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: