CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 AC - Aircondition

Go down 
+16
Sven Erik
Rashid
Garviken
Jan
Camping Kai
Sten Rune
Ronny
Jørn O
Per Olav
Tasle
Jan Ole
Lars Egil
Harald
Johnny
OyvindSP
thor_egil
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 20:01

Camping Kai skrev:
Nei jeg får nok klare meg med bordvifter og kald øl en sommer til.

He He.

Skal nok overleve så lenge kjøleskapet virker ja. AC - Aircondition - Page 4 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 20:27

jeg tenker slik at om sommeren vil jeg ha det varmt, og tar den kjølingen jeg får med å åpne luker og vinduer.
om vinteren er det mer enn nok av kulde å ta av.
samme som med lyset nordpå, masse om sommeren og ingenting om vinteren
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 20:57

Johnny skrev:
Tom rs. Mener du at ditt ac virker optimalt når du må åpne luker og vinduer for å få kjølt tilstrekkelig?
Jeg vil da påstå at anlegget ditt fungerer dårlig og med et altfor høyt energiforbruk.
Og med gulvmontert ac som slipper ut den avkjølte luften i lav høyde så vil det måtte brukes mye energi for å kjøle av den høyere liggende lufta i vogna.
Fakta er at varm luft er lettere enn kald luft og den varme lufta blir liggende oppunder taket. Med slanger som bringer avkjølt luft opp under taket så vil effekten bli mye bedre og varmen mer komfortabel.

Skal bli et bra inneklima i den vogna om du skalker alle luker, lufting er du jo bare nødt til å ha.
Ellers er det jo hyggelig og se at tema engasjerer, enkleste er nok å gjøre som Kai.... kald pils i kjøleskapet. Går bra det også. Ellers har ikke jeg tenkt å utdype det her noe mer, har vel fått frem hva jeg mener.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 21:04

Tom RS skrev:
Johnny skrev:
Tom rs. Mener du at ditt ac virker optimalt når du må åpne luker og vinduer for å få kjølt tilstrekkelig?
Jeg vil da påstå at anlegget ditt fungerer dårlig og med et altfor høyt energiforbruk.
Og med gulvmontert ac som slipper ut den avkjølte luften i lav høyde så vil det måtte brukes mye energi for å kjøle av den høyere liggende lufta i vogna.
Fakta er at varm luft er lettere enn kald luft og den varme lufta blir liggende oppunder taket. Med slanger som bringer avkjølt luft opp under taket så vil effekten bli mye bedre og varmen mer komfortabel.

Skal bli et bra inneklima i den vogna om du skalker alle luker, lufting er du jo bare nødt til å ha.
Ellers er det jo hyggelig og se at tema engasjerer, enkleste er nok å gjøre som Kai.... kald pils i kjøleskapet. Går bra det også. Ellers har ikke jeg tenkt å utdype det her noe mer, har vel fått frem hva jeg mener.

Lufting skal du ha nok av uten å åpne luker og vinduer dersom du da ikke har liggende noen sure sokker over diverse ventiler i gulvet AC - Aircondition - Page 4 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 21:11

Tom RS skrev:
J.O. skrev:
Utrolig at noen uttaler seg så bombastisk uten å ha vært i nærheten av en slik innstallasjon. De andre løsningene er sikkert bedre, men langt fra nødvendige. Dessuten avgjør vognas innredning hva som er fysisk mulig. Disse ekstra kiloene bør jo komme foran hjulene på vogna.

Har noen uttalt seg bombastisk? Hvem da?
Hvem er det som ikke har vert i nærheten av en slik installasjon? Suspect Suspect Suspect Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Vel det startet med selger: ....kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Så kom Vegard: selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

Så kom du: Nettopp mitt poeng også.
Skal det monteres, skaldet være skikkelig. Takmontert blir skikkelig uansett, benkemontering krev vilje og mulighet til å strekke slanger.
Dette for å få "luksus versjonen".


Selger har ikke peiling på hva han prater om (liggende på gulvet), det er bare tull og tøys. Det kan være forskjellige grunner til at han sier dette, kanskje de ikke fører benkmontert AC??????? hva vet jeg.

Vegard sier at slangene MÅ opp, vel det er flere her inne som forsøker å tipse dere om at dette nok ikke er såååå viktig.

Du sier at om det skal gjøres SKIKKELIG så må det være luksusutgaven.

Tilsammen ganske så "Bombastisk" utsagn for en som spør om råd. Og når det da bygger på et utsagn som er bare tull og tøys...... vel da lurer jeg på ganske mye her inne. At dere har sittet i en vogn som har benkmontert AC i drift .... jeg er rimelig sikker på at ingen av dere har det. Ellers ville dere ikke ha valgt slike ord, tror jeg. Eller ville dere det:?: scratch

Det er fordeler og ulemper ved begge løsninger, har kun forsøkt å gi uttrykk for mine erfaringer:idea: .

Skal heller ikke tyne denne tråden mer, har nå lest gjennom alle sidene og konkluderer med definisjonen på bombastiske utsagn oppfattes forskjellig for den enkelte.

Tråden er full av vel resonnerte innlegg og tanker fra flere forskjellige deltagere.
Burde kunne vere en nyttig tråd for flere.

Personlig har jeg ganske stor interesse for temaet og har forøvrig fagbrev innen kuldeteknikk.
I den anledning har jeg en del erfaring og tanker som jeg ikke skal plage dere med her og mitt valg blir nok når pengene strømmer på, basert på en mix av opplysningene herfra og egne erfaringer og synspunkter.

Med andre ord, akkurat som for alle dere andre.

Rolling Eyes Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 21:33

J.O

du vet, Tom RS har ikke rare kravet vedr varmekomfort, han mener Thruma uten El-jet er toppers, og det er flott han er fornøyd med det...

Vil kansje ikke være unaturlig og anta, at det samme er gjeldende vedr dette med kjøling..... han er sikkert mer en fornøyd bare det blåser kaldt i et hull et eller annet sted i vogna....

Vi er forskjellige...... noen av oss er nok mere kresne enn andre.... det merker en jo om en sitter på med folk i bil og....

Har en kollega, han har alltid full varme opp langs ruta, hele tiden..... det er jo 50 grader oppe under taket, og kaldt på beina..... men han er fornøyd med det sånn..... for meg er det svært ubehagelig, og jeg ungår derfor å kjøre med ham....

dette med hva som er tempratur-komfort, er nok noe som derfor en alltid vil ha svært ulike meninger om..... når jeg hører og leser hva en del andre sier, så er nok jeg ganske kresen, for det er en del ting, noen sier er topp, som jeg nok mener er så langt fra topp, som det er mulig....

Ja, jeg er en komfort-gris...... og ser ingen grunn til å endre på det......
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 22:49

Tom RS skrev:
Johnny skrev:
Tom rs. Mener du at ditt ac virker optimalt når du må åpne luker og vinduer for å få kjølt tilstrekkelig?
Jeg vil da påstå at anlegget ditt fungerer dårlig og med et altfor høyt energiforbruk.
Og med gulvmontert ac som slipper ut den avkjølte luften i lav høyde så vil det måtte brukes mye energi for å kjøle av den høyere liggende lufta i vogna.
Fakta er at varm luft er lettere enn kald luft og den varme lufta blir liggende oppunder taket. Med slanger som bringer avkjølt luft opp under taket så vil effekten bli mye bedre og varmen mer komfortabel.

Skal bli et bra inneklima i den vogna om du skalker alle luker, lufting er du jo bare nødt til å ha.
Ellers er det jo hyggelig og se at tema engasjerer, enkleste er nok å gjøre som Kai.... kald pils i kjøleskapet. Går bra det også. Ellers har ikke jeg tenkt å utdype det her noe mer, har vel fått frem hva jeg mener.


Jeg hadde nok gjort som Tom RS og kjøpt benkmontert.Vi har da ikke disse vognene i flere tiår og man får ikke noe igjen for dette når man selger vogna.

Drøyer forøvrig med noe installasjon da vi ikke er sikre på hvor lenge vi skal ha to vogner , og Eifelland skal jeg ihvertfall ikke ha på vinterstid.Hobbyen bir det ikke aktuelt å kjøre tur med så da får vi slite en sommer eller to til uten AC.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 11:17

Jeg kan ikke dy meg, må si at etter to varme somre med AC i benk, er vi strålende fornøyd!

Det er jo stort sett om kvelden/natta vi har den på for å få behagelig sove temp, gjerne ned mot 18 grader. Nå er det sikkert slik at mange sover oppe i hyllene sine, men vår seng er ca 40-50 cm høy, og der er det deilig og kaldt! de to som sover i overkøyene har ikke klaget, og ingen naboer har kommentert støyen, unntatt en misunnelig tysker som klinte seg helt opptil oss i sommer.

Jeg kjøper argumenet med at det blir enda bedre med slanger, men til å gå for en halvveisløsning der man bruker takluke er helt utelukket for oss. Hva med lyset som blir borte? og alle de dagene man bare setter opp luka for å lukte? Og til Vegard, som prater om kalde bein: Vi bruker dyner om sommeren også vi, mulig det er fælt og si det, men etter at vi fikk AC bytter vi ikke mellom sommer- og vinrterdyner lenger heller, det er dun som gjelder hele året! Dessuten har jeg aldri klådd på ACen i bilen, den står på Auto på klima og resirk, 22 grader foran og 20 grader bak hele året.

Når vi en sjelden gang sitter inne fordi det er for vamt, har jeg aldri opplevet problem med løsningen vår, det blir veldig fin luft i sittegruppa bakerst med AC i senga foran. Min klare anbefaling er derfor i benk, og for LUXUS-DYR slanger opp dersom finansministeren sier ja.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 13:22

Klarer heller ikke å dy meg.
Du må IKKE kjøre recirk i bilen kontinuerlig.
Da blir luftkvaliteten farlig dårlig.
Bruker dette selv bare i tuneller med mye eksos.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 15:12

J.O. skrev:
Klarer heller ikke å dy meg.
Du må IKKE kjøre recirk i bilen kontinuerlig.
Da blir luftkvaliteten farlig dårlig.
Bruker dette selv bare i tuneller med mye eksos.

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 15:25

OyvindSP skrev:
Jeg kan ikke dy meg, må si at etter to varme somre med AC i benk, er vi strålende fornøyd!

Det er jo stort sett om kvelden/natta vi har den på for å få behagelig sove temp, gjerne ned mot 18 grader. Nå er det sikkert slik at mange sover oppe i hyllene sine, men vår seng er ca 40-50 cm høy, og der er det deilig og kaldt! de to som sover i overkøyene har ikke klaget, og ingen naboer har kommentert støyen, unntatt en misunnelig tysker som klinte seg helt opptil oss i sommer.

Jeg kjøper argumenet med at det blir enda bedre med slanger, men til å gå for en halvveisløsning der man bruker takluke er helt utelukket for oss. Hva med lyset som blir borte? og alle de dagene man bare setter opp luka for å lukte? Og til Vegard, som prater om kalde bein: Vi bruker dyner om sommeren også vi, mulig det er fælt og si det, men etter at vi fikk AC bytter vi ikke mellom sommer- og vinrterdyner lenger heller, det er dun som gjelder hele året! Dessuten har jeg aldri klådd på ACen i bilen, den står på Auto på klima og resirk, 22 grader foran og 20 grader bak hele året.

Når vi en sjelden gang sitter inne fordi det er for vamt, har jeg aldri opplevet problem med løsningen vår, det blir veldig fin luft i sittegruppa bakerst med AC i senga foran. Min klare anbefaling er derfor i benk, og for LUXUS-DYR slanger opp dersom finansministeren sier ja.

En må da ikke ofre takluke for å montere AC, på min vogn er det klart i taket, for å montere dette mellom et stykke bak den store takluka...... det må bare sjæres hull, og der er den plassert om dette er levert fra fabrikk...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 15:27

Øyvind SP

Resirk i bilen?????? brukes kun i tunneller hvor det lukter eksos..... innemiljøet/luftkvalliteten blir jo raskt skikkelig dårlig om fem mennesker sitter å puster i et så lite rom som en bil er.....

frisk luft hele tiden, sommer som vinter.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 15:28

OyvindSP skrev:
J.O. skrev:
Klarer heller ikke å dy meg.
Du må IKKE kjøre recirk i bilen kontinuerlig.
Da blir luftkvaliteten farlig dårlig.
Bruker dette selv bare i tuneller med mye eksos.

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers


hmmmmm....... nei, syntes faktisk ikke det.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 16:23

Vegard skrev:
OyvindSP skrev:
J.O. skrev:
Klarer heller ikke å dy meg.
Du må IKKE kjøre recirk i bilen kontinuerlig.
Da blir luftkvaliteten farlig dårlig.
Bruker dette selv bare i tuneller med mye eksos.

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers


hmmmmm....... nei, syntes faktisk ikke det.....

Nei, vi hadde ikke ventet det heller Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 16:30

OyvindSP skrev:
J.O. skrev:
Klarer heller ikke å dy meg.
Du må IKKE kjøre recirk i bilen kontinuerlig.
Da blir luftkvaliteten farlig dårlig.
Bruker dette selv bare i tuneller med mye eksos.

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers

Da er det greitt. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 16:58

OyvindSP skrev:
J.O. skrev:
Klarer heller ikke å dy meg.
Du må IKKE kjøre recirk i bilen kontinuerlig.
Da blir luftkvaliteten farlig dårlig.
Bruker dette selv bare i tuneller med mye eksos.

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers

Genial løsning det der. Har bare knapp av/på i Mondeoen.... og da glemmer mann å stenge helt til det lukter eksos..... også glemmer mann og åpne igjen når mann kommer ut av tunnellen helt til mann begynner å bli sliten i hue.

Volvo har vel også slikt system mener jeg, sikkert mange andre også.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTir 30 Sep 2008 - 17:32

må ha luft.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 0:00

jeg har benk montert ac (under senga)og den fungerer helt fint, men det er vel bare å spørre hvem som helst av kjølemontererne og de vil si at best utnyttelse får man av kald luft hvis den kommer ut oppe! varm luft stiger kald luft synker!!!

man får kjøpt som tileggs utstyr til thrumaen et flatt rør til veggmontasje som faktiskt ikke er så stykt eller trenger å bygges inn i et skap! med ventil i den ene enden som slipper luften ut øverst!
hvis det skulle være nødvendig, ikke for oss foreløpig, man får også lyd dempere koster vel ca 300kr stk som man monterer på slangene nede i benken disse demper blåse lyden!
vi har også, etter råd i fra en Tysk thruma montør! ( som holder til på union om sommeren) montert en tynn gummimatte under selve ac`n for å få vekk evt. vibrasjoner som forplanter seg ned i gulvet! mye av den duren som oppstår når kompressoren slår seg av og på forsvinner da! jeg skal også få laget en isolasjons boks som skal legges over selve ac`n for å få evt. gjenværende lyd vekk! vi har som sagt ac`n under senga vår og vil ha summe lyden ned på et minimum! omtrent som når Thruma vifta står på om vinteren!
i sommer fant vi ut at en liten summing inne i vogna bare var greit for det dempet uønskede lyder utenifra. når vi først var vant til lyden inne i vogna hehe.. sov vi til langt på dag hehe! i ca 20 grader, deilig når det var 28 ute!!

og hehe i sommer sov vi og i dyner og ikke i dyne trekk som vi har gjort tidligere DEILIG!!!!!!!!!!!!!!!!

ac i bil og vogna??? ja takk begge deler!!
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 8:12

Sitat :

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers

Sitat :

hmmmmm....... nei, syntes faktisk ikke det.....

Vet du hva Vegard? Dersom du vil kan du få bli med på en prøvetur en gang! Det er nemlig en del finesser med min bil bil som er ganske fiffige, selv for en som allerede har bestemt seg for aldri å kjøpe noe annet enn en Santa Fe! Hvis du aldri har kjørt en Multivan, tipper jeg du vil bli overrasket. Jeg jobber rett ved elva i Drammen, så det er bare å stikke innom når du har lyst!

AC - Aircondition - Page 4 105954
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 16:14

OyvindSP skrev:
Sitat :

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers

Sitat :

hmmmmm....... nei, syntes faktisk ikke det.....

Vet du hva Vegard? Dersom du vil kan du få bli med på en prøvetur en gang! Det er nemlig en del finesser med min bil bil som er ganske fiffige, selv for en som allerede har bestemt seg for aldri å kjøpe noe annet enn en Santa Fe! Hvis du aldri har kjørt en Multivan, tipper jeg du vil bli overrasket. Jeg jobber rett ved elva i Drammen, så det er bare å stikke innom når du har lyst!

AC - Aircondition - Page 4 105954

Øyvind SP

he-he..... jo takk, blir gjerne med jeg.... men noe VAG produkt, kommer aldri inn i garasjen her, så lenge jeg står som juridisk eier her......

Selv har jeg valgt å ikke kjøre disse ventialsjon og klima-anlegget i bilen på Auto..... jeg låser den i ønsket posisjon, fordi jeg vil ha mest mulig frisk luft, inn i bilen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 16:16

Vegard skrev:
OyvindSP skrev:
Sitat :

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers

Sitat :

hmmmmm....... nei, syntes faktisk ikke det.....

Vet du hva Vegard? Dersom du vil kan du få bli med på en prøvetur en gang! Det er nemlig en del finesser med min bil bil som er ganske fiffige, selv for en som allerede har bestemt seg for aldri å kjøpe noe annet enn en Santa Fe! Hvis du aldri har kjørt en Multivan, tipper jeg du vil bli overrasket. Jeg jobber rett ved elva i Drammen, så det er bare å stikke innom når du har lyst!

AC - Aircondition - Page 4 105954

Øyvind SP

he-he..... jo takk, blir gjerne med jeg.... men noe VAG produkt, kommer aldri inn i garasjen her, så lenge jeg står som juridisk eier her......

Selv har jeg valgt å ikke kjøre disse ventialsjon og klima-anlegget i bilen på Auto..... jeg låser den i ønsket posisjon, fordi jeg vil ha mest mulig frisk luft, inn i bilen

Forsiktig nå. Min Bestemor sa alltid: Du skal aldri si aldri.
Tiguran vant som beste trekkbil i ADAC sin test. Dermed danket den ut mange av de andre kjente SUVene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 16:28

Tom RS skrev:
Vegard skrev:
OyvindSP skrev:
Sitat :

Åneiånei, den er automatisk, setter på resirk når uteluft blir dårlig, eks når jeg spyler frontvindu, rygger elle kjører i tunneller!! Når lufta er bra igjen, skrur den seg av. Genialt ikke sant??

cheers

Sitat :

hmmmmm....... nei, syntes faktisk ikke det.....

Vet du hva Vegard? Dersom du vil kan du få bli med på en prøvetur en gang! Det er nemlig en del finesser med min bil bil som er ganske fiffige, selv for en som allerede har bestemt seg for aldri å kjøpe noe annet enn en Santa Fe! Hvis du aldri har kjørt en Multivan, tipper jeg du vil bli overrasket. Jeg jobber rett ved elva i Drammen, så det er bare å stikke innom når du har lyst!

AC - Aircondition - Page 4 105954

Øyvind SP

he-he..... jo takk, blir gjerne med jeg.... men noe VAG produkt, kommer aldri inn i garasjen her, så lenge jeg står som juridisk eier her......

Selv har jeg valgt å ikke kjøre disse ventialsjon og klima-anlegget i bilen på Auto..... jeg låser den i ønsket posisjon, fordi jeg vil ha mest mulig frisk luft, inn i bilen

Forsiktig nå. Min Bestemor sa alltid: Du skal aldri si aldri.
Tiguran vant som beste trekkbil i ADAC sin test. Dermed danket den ut mange av de andre kjente SUVene.

Tom RS

niks, ingen Gumpe-bil handles av meg nei...... kjører alltid rett forbi der når jeg skal handle bil...... VAG-produktene har jo slettes ikke vært feilfrie da...... men gode egenskaper, og teknologisk langt framme... og nå har de jo tatt i bruk Common-rail og da,
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 18:39

Har hatt Mange forskjellige volkswagen transporter/caravelle på jobb (T4-96 ,T4 98 ,T4-02 og T5 05 og 06) og disse har blitt mere komfortable og driftssikre for hver ny generasjon...begynner å bli riktig bra biler det der..
Til Toppen Go down
Per Olav
CARAVANER
CARAVANER
Per Olav


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 64
Localisation : Molde
Registration date : 04.11.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 23:39

Lars Egil skrev:
Per Olav skrev:
Kan anbefale Dometic HB 2500 ,benkmontert.
2500w kjøleeffekt ( 900w forbruk ).
3000w varme (1100w forbruk).
Det er en fordel medflest mulig slanger opp mot taket.
Slipper også kondensvann rennende ned vognsiden.

Kjempe fornøyd til bruk i Spania om sommeren , og til litt varme her hjemme .
Monterte du selv?
Nei!
Møre Caravan.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 1 Okt 2008 - 23:41

Per Olav skrev:
Lars Egil skrev:
Per Olav skrev:
Kan anbefale Dometic HB 2500 ,benkmontert.
2500w kjøleeffekt ( 900w forbruk ).
3000w varme (1100w forbruk).
Det er en fordel medflest mulig slanger opp mot taket.
Slipper også kondensvann rennende ned vognsiden.

Kjempe fornøyd til bruk i Spania om sommeren , og til litt varme her hjemme .
Monterte du selv?
Nei!
Møre Caravan.
ja petter er grei å ha med å gjøre når man bare får tak på han
Til Toppen Go down
Per Olav
CARAVANER
CARAVANER
Per Olav


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 64
Localisation : Molde
Registration date : 04.11.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTor 2 Okt 2008 - 18:18

Handlet med Knut i Aureosen ,har iallefall ikke angretpå det.
Bedre service tror jeg man må lete lenge etter.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTor 2 Okt 2008 - 19:30

Per Olav skrev:
Handlet med Knut i Aureosen ,har iallefall ikke angretpå det.
Bedre service tror jeg man må lete lenge etter.
er det den andre avdelingen deres mon tro?
er vel bare en møre caravan så vidt jeg vet og det er i ålesund
vet de har et serviceverksted på nordmøre eller oppi der en plass
kan det være der du har vært kanskje?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeTor 2 Okt 2008 - 19:36

Per Olav skrev:
Lars Egil skrev:
Per Olav skrev:
Kan anbefale Dometic HB 2500 ,benkmontert.
2500w kjøleeffekt ( 900w forbruk ).
3000w varme (1100w forbruk).
Det er en fordel medflest mulig slanger opp mot taket.
Slipper også kondensvann rennende ned vognsiden.

Kjempe fornøyd til bruk i Spania om sommeren , og til litt varme her hjemme .
Monterte du selv?
Nei!
Møre Caravan.
Hvordan kom benkemontert ut sånn prismessig i forhold til takmontert?
Til Toppen Go down
Per Olav
CARAVANER
CARAVANER
Per Olav


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 64
Localisation : Molde
Registration date : 04.11.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeLør 4 Okt 2008 - 21:30

Aureosen ligger ca.25km fra Molde , Fræna kommune.
De ville ha 12000 ferdig montert. Fikk det som avslag da vi kjøpte ny vogn.De hadde glemt å bestille anlegget ,så de monterte thruma benkmontert samme dag som vi startet på Spania turen . Da vi kom hjem byttet de til Dometic HB 2500,
som vi ville ha . Ene slangen ble lagt under vognen for å få den opp i kleskapet.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 21:59

Dersom vi kommer til å gå for takmontert AC, så har vi i grunn to valg, enten i takluken på soverom eller takluken mellom kjøkken og sittegruppe.

Hvilken lukeåpning er å foretrekke?

Tenker jo at det kan være greit å ha lyset som kommer gjennom takluken fremme, men samtidig så tenker jeg at det kanskje kan bli kaldt i soverommet om vi bruker luken der. Spesielt for de som ligger oppunder taket?

Eller blåser ikke AC'n i alle retninger? Kan en styre blåseretningen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:12

Lars Egil skrev:
Dersom vi kommer til å gå for takmontert AC, så har vi i grunn to valg, enten i takluken på soverom eller takluken mellom kjøkken og sittegruppe.

Hvilken lukeåpning er å foretrekke?

Tenker jo at det kan være greit å ha lyset som kommer gjennom takluken fremme, men samtidig så tenker jeg at det kanskje kan bli kaldt i soverommet om vi bruker luken der. Spesielt for de som ligger oppunder taket?

Eller blåser ikke AC'n i alle retninger? Kan en styre blåseretningen?

Vår AC har luftdyser som delvis kan styres i styrke og retning.

Vår AC er montert i en egen takgjennomføring. Man har altså ikke brukt lukene som montasjeplass.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:16

Rufus skrev:
Lars Egil skrev:
Dersom vi kommer til å gå for takmontert AC, så har vi i grunn to valg, enten i takluken på soverom eller takluken mellom kjøkken og sittegruppe.

Hvilken lukeåpning er å foretrekke?

Tenker jo at det kan være greit å ha lyset som kommer gjennom takluken fremme, men samtidig så tenker jeg at det kanskje kan bli kaldt i soverommet om vi bruker luken der. Spesielt for de som ligger oppunder taket?

Eller blåser ikke AC'n i alle retninger? Kan en styre blåseretningen?

Vår AC har luftdyser som delvis kan styres i styrke og retning.

Vår AC er montert i en egen takgjennomføring. Man har altså ikke brukt lukene som montasjeplass.
Du har vel en del større vogn.... så for vår del tror jeg at det mest sannsynlig er luken i soverommet som eventuelt vil bli brukt.

Alternativt kan vi jo velge denne... http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqwgqt#/page48/

Think not Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:19

Jeg vil gjerne ha denne som kjørevogn...

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqwgqt#/page52/

Foreløpig er ikke Norsk Tipping enig.... Evil or Very Mad

Men for å holde tråden her; vil jo være et must med en AC
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:23

Ja, AC er et must neste år, det har vi bestemt....

Kjekk kjørevogn du linket til.

Norsk Tipping vil ikke sponse meg heller... liker planløsningen på de vognene jeg linket til ovenfor, spesielt den med eget barnerom helt bakerst...

Men som sagt, AC på nåværende vogn først.... Very Happy

Lurer litt på om det ikke kan være likså greit å montere selv.... under senga.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:29

Lars Egil skrev:
Ja, AC er et must neste år, det har vi bestemt....

Kjekk kjørevogn du linket til.

Norsk Tipping vil ikke sponse meg heller... liker planløsningen på de vognene jeg linket til ovenfor, spesielt den med eget barnerom helt bakerst...

Men som sagt, AC på nåværende vogn først.... Very Happy

Lurer litt på om det ikke kan være likså greit å montere selv.... under senga.

Jeg ville tro at installasjon av en enhet i taket er enklere... stikksag gjennom taket... firkantet hull... flens fra to sider som skrus mot taket.. ingen luftdyser etc. ... eneste er strøm...
Til Toppen Go down
Sponsored content





AC - Aircondition - Page 4 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   AC - Aircondition - Page 4 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
AC - Aircondition
Til Toppen 
Side 4 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Takmontert Aircondition og vinterbruk
» Aircondition anlegg montert selv.
» Erfaring med portabel aircondition/klimaanlegg
» Aircondition Waeco CA1000 toppmontert tilsalgs

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: