CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Automatgear +/-

Go down 
+16
Ludo
Polar 680
Rashid
Arne Henriksen
OyvindSP
Black Betty
Sten Rune
Bjornz
thor_egil
Jan Ole
Campern
Jan
Espen V
Johnny
Harald
Lars Egil
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 21:36

Vi kjører Caravelle med automat.
Dro c.vogn med den i fjor sommer, tempen låg lav og stabil Wink
Vogna vi hadde da hadde ei totalvekt på ca 1600 kilo.
Og forresten så kjørte vi forbi ei merce med vogn på slep opp Haukeli Basketball ..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 21:39

Diddl & Diddlina skrev:
Vi kjører Caravelle med automat.
Dro c.vogn med den i fjor sommer, tempen låg lav og stabil Wink
Vogna vi hadde da hadde ei totalvekt på ca 1600 kilo.
Og forresten så kjørte vi forbi ei merce med vogn på slep opp Haukeli Basketball ..


Oops, da vil jeg foreslå allt av fornuftig vedlikehold før dere begynner å dra stor vogn.

Har fått mye pes de kassene der.Automatgear +/- - Page 4 849802 Automatgear +/- - Page 4 849802

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 21:52

En ting å klage på er at det er 4 trins automat. Dvs at den må dra en del på 3. Og at en må litt over 80km/t får den legger inn 4. Men min er chipa til 130hk så den drar bra til å vere en conteiner!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 8 Des 2008 - 21:34

har studert spesifikasjonene på nye isuzu D-max som har 3 liters turbodiesel, forøvrig samme motor som og befinner seg i nye hi-lux og LC
registrerer at manuell har 360nm mellom 1800 og 2800 rpm
mens automat har 333nm mellom 1600 og 3200 rpm
og med oppførselen på den automatkassa når jeg prøvde den bilen så er jeg ikke så fjern for tanken å få automatkasse i den i alle fall
er jo mye mer spennvidde på motoren med automat, og de 27 nm den mangler merkes det nok svært lite til likevel, men derimot et arbeidsområde som er 600 rpm lengre vil nok merkes mye bedre i automatens favør
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 8 Des 2008 - 21:56

Jan skrev:
har studert spesifikasjonene på nye isuzu D-max som har 3 liters turbodiesel, forøvrig samme motor som og befinner seg i nye hi-lux og LC
registrerer at manuell har 360nm mellom 1800 og 2800 rpm
mens automat har 333nm mellom 1600 og 3200 rpm
og med oppførselen på den automatkassa når jeg prøvde den bilen så er jeg ikke så fjern for tanken å få automatkasse i den i alle fall
er jo mye mer spennvidde på motoren med automat, og de 27 nm den mangler merkes det nok svært lite til likevel, men derimot et arbeidsområde som er 600 rpm lengre vil nok merkes mye bedre i automatens favør

Jan

Var innom Toyota i dag...... der var det en Hi-ace med denne 3-literen..... fikk ikke spurt særlig om den, men skjønte bilen var importert.... samme motor som i LC sa de.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 8 Des 2008 - 22:00

Vegard skrev:
Jan skrev:
har studert spesifikasjonene på nye isuzu D-max som har 3 liters turbodiesel, forøvrig samme motor som og befinner seg i nye hi-lux og LC
registrerer at manuell har 360nm mellom 1800 og 2800 rpm
mens automat har 333nm mellom 1600 og 3200 rpm
og med oppførselen på den automatkassa når jeg prøvde den bilen så er jeg ikke så fjern for tanken å få automatkasse i den i alle fall
er jo mye mer spennvidde på motoren med automat, og de 27 nm den mangler merkes det nok svært lite til likevel, men derimot et arbeidsområde som er 600 rpm lengre vil nok merkes mye bedre i automatens favør

Jan

Var innom Toyota i dag...... der var det en Hi-ace med denne 3-literen..... fikk ikke spurt særlig om den, men skjønte bilen var importert.... samme motor som i LC sa de.....
er vel for å ta opp kampen med transporter og H-1 som begge allerede har store motorer
blir sikkert en super bil det da
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 8 Des 2008 - 22:02

Jan skrev:
Vegard skrev:
Jan skrev:
har studert spesifikasjonene på nye isuzu D-max som har 3 liters turbodiesel, forøvrig samme motor som og befinner seg i nye hi-lux og LC
registrerer at manuell har 360nm mellom 1800 og 2800 rpm
mens automat har 333nm mellom 1600 og 3200 rpm
og med oppførselen på den automatkassa når jeg prøvde den bilen så er jeg ikke så fjern for tanken å få automatkasse i den i alle fall
er jo mye mer spennvidde på motoren med automat, og de 27 nm den mangler merkes det nok svært lite til likevel, men derimot et arbeidsområde som er 600 rpm lengre vil nok merkes mye bedre i automatens favør

Jan

Var innom Toyota i dag...... der var det en Hi-ace med denne 3-literen..... fikk ikke spurt særlig om den, men skjønte bilen var importert.... samme motor som i LC sa de.....
er vel for å ta opp kampen med transporter og H-1 som begge allerede har store motorer
blir sikkert en super bil det da

Fosto de var kjent med at denne maskinen sto i Hi-ace, men ikke i norge, men stort mer fikk jeg ikke med meg.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 8 Des 2008 - 22:08

skal tro om de tar den inn til norge gjennom importør for vanlig salg?
og om de kommer med den i automat og
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 9:50

Lars Egil skrev:
Forstår at jeg kanskje var litt uklar i innledende tråd. Jeg også trodde liksom at automatkassa hadde sitt eget system som ikke gir utslag på temp måleren.

M.a.o. så er det motoren som er blitt varm i o.n. tilfeller...? Synes det høres rart ut også jeg....?

Men jeg konkluderer uansett med at vogn og bil med automat bør gå helt fint så lenge bilen er godkjent for mer enn jeg har behov for å trekke...

Vår utmerkede venn Joka la ut denne tegningen fra service-katalogen til Audi, ELSA i enn annen tråd. Dette gjelder en A6, men det skulle forundre meg mye om det er veldig annerledes på andre biler. Her vises det tydelig at vann til ATF radiator/oljekjøler (1) går gjennom vanlig radiator (50), og dermed er det den samme temp-måleren som viser vanntemp for begge systemer! Genialt ikke sant? Spesielt når man vet at dette vannet koker lenge før ATFen. (110 kontra nærmere 300 grader på de 'gode' ATFene)



Automatgear +/- - Page 4 Oilcooler
Til Toppen Go down
Arne Henriksen
CARAVANER
CARAVANER
Arne Henriksen


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 59
Localisation : Malvik, Sør-Trøndelag
Registration date : 30.08.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 10:15

OyvindSP skrev:
... Dette gjelder en A6, men det skulle forundre meg mye om det er veldig annerledes på andre biler. Her vises det tydelig at vann til ATF radiator/oljekjøler (1) går gjennom vanlig radiator (50), og dermed er det den samme temp-måleren som viser vanntemp for begge systemer!
Jeg hadde et innlegg om den tilsvarende løsningen i MB her i denne tråden tidligere i år, men det er tydeligvis blitt fjernet av en overivrig administrator. Muligens fordi jeg rettet på noe dill Vegard skrev og det er vel ikke helt god kotyme. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
http://www.villmarkstoppen.no
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 11:17

Arne Henriksen skrev:
OyvindSP skrev:
... Dette gjelder en A6, men det skulle forundre meg mye om det er veldig annerledes på andre biler. Her vises det tydelig at vann til ATF radiator/oljekjøler (1) går gjennom vanlig radiator (50), og dermed er det den samme temp-måleren som viser vanntemp for begge systemer!
Jeg hadde et innlegg om den tilsvarende løsningen i MB her i denne tråden tidligere i år, men det er tydeligvis blitt fjernet av en overivrig administrator. Muligens fordi jeg rettet på noe dill Vegard skrev og det er vel ikke helt god kotyme. Rolling Eyes

Arne

Det ble borte en del stoff her etter en serverkræsj tidligere i høst.... Er nok ikke noe som er blitt fjernet med viten og vilje her på dette forumet...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Automatgear +/- - Page 4 Caravan
Til Toppen Go down
Arne Henriksen
CARAVANER
CARAVANER
Arne Henriksen


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 59
Localisation : Malvik, Sør-Trøndelag
Registration date : 30.08.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 11:26

Sten Rune skrev:
..Det ble borte en del stoff her etter en serverkræsj tidligere i høst.... Er nok ikke noe som er blitt fjernet med viten og vilje her på dette forumet...
OK - det var tross alt en trøst. Sorry admin!. Wink
Til Toppen Go down
http://www.villmarkstoppen.no
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 11:28

Men Arne, bare en fordel om info blir lagt inn igjen vet du....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Automatgear +/- - Page 4 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 11:29

Arne Henriksen skrev:
OyvindSP skrev:
... Dette gjelder en A6, men det skulle forundre meg mye om det er veldig annerledes på andre biler. Her vises det tydelig at vann til ATF radiator/oljekjøler (1) går gjennom vanlig radiator (50), og dermed er det den samme temp-måleren som viser vanntemp for begge systemer!
Jeg hadde et innlegg om den tilsvarende løsningen i MB her i denne tråden tidligere i år, men det er tydeligvis blitt fjernet av en overivrig administrator. Muligens fordi jeg rettet på noe dill Vegard skrev og det er vel ikke helt god kotyme. Rolling Eyes

Arne Henriksen

det forsvant masse hjer, men det hadde ikke noe med hverken god kotyme, eller overivrige administratorer, men en data-feil som la hele forumet blankt..... mye fant de igjen, men ikke alt, om jeg ikke tar feil.....

Skyter du fra hofta, bør du i hverfall sørge for å skyte rett vei....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 14:00

En kommentar til innlegg som forsvant i Høst.
Vår leverandør av forumløsningen Forumotion.com hadde en serverkrasj i høst. Problemene hadde pågått ei stund før det ble helt stopp. Dette medførte at nyere backup filer var skadet slik at vi og andre forum mistet en del innlegg. Det er forumotion som drifter forumbasen og forestår alle backup rutiner
Admin og moderatorer her sletter ikke innlegg med mindre de er i konflikt med norsk lov eller den bruksavtale som vi er bunnet av med forumotion.com.
Dette kun til orientering.

Admin
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 14:02

Vegard skrev:
Arne Henriksen skrev:
OyvindSP skrev:
... Dette gjelder en A6, men det skulle forundre meg mye om det er veldig annerledes på andre biler. Her vises det tydelig at vann til ATF radiator/oljekjøler (1) går gjennom vanlig radiator (50), og dermed er det den samme temp-måleren som viser vanntemp for begge systemer!
Jeg hadde et innlegg om den tilsvarende løsningen i MB her i denne tråden tidligere i år, men det er tydeligvis blitt fjernet av en overivrig administrator. Muligens fordi jeg rettet på noe dill Vegard skrev og det er vel ikke helt god kotyme. Rolling Eyes

Arne Henriksen

det forsvant masse hjer, men det hadde ikke noe med hverken god kotyme, eller overivrige administratorer, men en data-feil som la hele forumet blankt..... mye fant de igjen, men ikke alt, om jeg ikke tar feil.....

Skyter du fra hofta, bør du i hverfall sørge for å skyte rett vei....


Det er sjølmordsbombing som er "in". Revolver og skyting fra hofta er "out".


afro
Til Toppen Go down
Arne Henriksen
CARAVANER
CARAVANER
Arne Henriksen


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 59
Localisation : Malvik, Sør-Trøndelag
Registration date : 30.08.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 14:19

Vegard skrev:
Arne Henriksen

det forsvant masse hjer, men det hadde ikke noe med hverken god kotyme, eller overivrige administratorer, men en data-feil som la hele forumet blankt..... mye fant de igjen, men ikke alt, om jeg ikke tar feil.....

Skyter du fra hofta, bør du i hverfall sørge for å skyte rett vei....
Når man skyter fra hofta går det litt alle veier. Med litt flaks treffer man av og til også, men ikke i dag ser det ut som. silent

Sorry Vegard - får finne noe annet å ta deg på da. Kjenner jeg oss rett dukker det vel snart opp en anledning... pirat
Til Toppen Go down
http://www.villmarkstoppen.no
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 14:21

Rashid.

Men er det en fordel med automatgir som selvmordsbomber.Du som kjenner Profeten og hans venner,med de skumle beltene !!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 19:13

Arne Henriksen skrev:
Vegard skrev:
Arne Henriksen

det forsvant masse hjer, men det hadde ikke noe med hverken god kotyme, eller overivrige administratorer, men en data-feil som la hele forumet blankt..... mye fant de igjen, men ikke alt, om jeg ikke tar feil.....

Skyter du fra hofta, bør du i hverfall sørge for å skyte rett vei....
Når man skyter fra hofta går det litt alle veier. Med litt flaks treffer man av og til også, men ikke i dag ser det ut som. silent

Sorry Vegard - får finne noe annet å ta deg på da. Kjenner jeg oss rett dukker det vel snart opp en anledning... pirat

He-he...... jeg er klar....... stå på, mann!!!!
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 20:40

Automatgear er ikke å anbefale...........
http://www.sol.no/klipps/video/klodrik
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTor 11 Des 2008 - 21:26

Polar 680 skrev:
Automatgear er ikke å anbefale...........
[url=http://www.sol.no/klipps/video/klodrik
http://www.sol.no/klipps/video/klodrik[/quote[/url]]

Med hue under armen og armen i bind er det vel ikke anbefalt å kjøre bil i det hele tatt.... Razz

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Automatgear +/- - Page 4 Caravan
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeLør 16 Jun 2012 - 18:13

.


Sist endret av Ludo den Lør 16 Jun 2012 - 18:37, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeLør 16 Jun 2012 - 18:16

Hvorfor skulle det ikke være "safe" ?
Kjører selv med aut.gear og det fungerer kjempegreit
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeLør 16 Jun 2012 - 20:20

Ludo skrev:
.

Skjønner ikke hva som skjedde her - hadde laget et godt og fornuftig innlegg - endte opp med et punktum... jaja... Da går vi ut fra at V70 med den motoren jeg har og den automatkassa jeg har fint klarer å trekke på Lefsen min uansett berg og dal Smile
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeLør 16 Jun 2012 - 20:24

Det gikk greit med min stakkars lille Grandis og automatgear, men jeg fant fort ut at det mest økonomiske var å gire manuelt med vogna på slep. Sparte en desiliter eller så pr. mil på den måten. Grandisen hadde nok ikke kraftig nok motor, for i litt ekstreme motbakker koblet cruise-kontrollen ut og overlot kommandoen med gasspedalen til meg.

Nå, med Pajero (og automatgear) er ikke det noen problem lenger. Men med vogna hengende bakpå bruker jeg firehjulstrekk (40/60) for å utligne dekkslitasjen litt mer over alle fire hjulene, i stedet for å la bakhjulene ta hele vekta av både bil og campis.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 22:13

Skal man bruke tiptronic kassen manuelt eller i D når man trekker vogn?

Det står ikke noe direkte om det i instuksjonsboka
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 22:28

Skal og skal, jeg forsøkte å få noe ut av teknisk hos Møller, men ble ikke klokere av det.
Min girer finest ved belastning og aksellerasjonom om den ståri D eller S, men i 80+ står den i tip og jeg veksler med F1 giringen på rattet, det er fantastisk fint å kjøre med. Laughing
Da funker også cruisecontrollen best.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 23:46

tror jeg vil si meg enig der
D i lave hastigheter, og manuell giring etter landeveien
man får ofte utnytta momentet bedre da er min erfaring, da mange har en tendens til å velge enten for høyt eller for lavt gir ved belastning
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 24 Jul 2012 - 0:11

Det er første ferien jeg trekker vogn med automatgir,det var jo faktisk en positiv opplevelse.

Grunn til at jeg spør er at det var noen på campingen som har mere erfaring en meg med automat som sa at man skal kjøre den manuelt når man trekker vogn.
Jeg valgte å kjøre den på begge måter kan ikke si at jeg merket at verken bil eller kasse jobbet noe meir på den ene eller andre måtte.

De mente at kassen ikke tåler autokjøring med vogn.

Vel no kjører jeg VOLVO og de kjører audi kansje det er der det ligg Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 24 Jul 2012 - 0:27

Ved start og da spesielt når det er tungt og bratt, bruker jeg manuell giring, hvis ikke starter den i 2. virker det som.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Arne Henriksen
CARAVANER
CARAVANER
Arne Henriksen


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 59
Localisation : Malvik, Sør-Trøndelag
Registration date : 30.08.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 24 Jul 2012 - 12:37

frankh skrev:
...De mente at kassen ikke tåler autokjøring med vogn.
...og de kjører audi kansje det er der det ligg Very Happy
Jeg har dratt vogna Hobby'n vår over 40.000km med den forrige 300TDT'n og bilen jeg har nå, og girer manuelt kun om jeg føler behov for å ha litt mer turtall tilgjengelig, ved forbikjøring og slikt.

På MB monteres det om nødvendig en ekstra oljekjøler for automaten når den skal ha krok, vet ikke hvordan dette praktiseres på andre bilmerker.
Til Toppen Go down
http://www.villmarkstoppen.no
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 24 Jul 2012 - 18:46

Med min Pajero slipper jeg å tenke på å bruke automaten eller ei. Men med den bilen jeg hadde for to år siden (Grandis bensin) var det best å bruke giret i manuell modus til sine tider, bl.a. for å få høyt nok turtall når det krevdes i motbakker eller sterk motvind eksempelvis. Ble belastningen for stor kuttet fartsholderen også ut på Grandis'en, og overlot kontrollen til meg. Et litt irriterende karaktertrekk med den bilen.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeOns 25 Jul 2012 - 4:05

Eg bruke å slå av overdriven i lange oppoverbakker, hvis eg merker at turtallet legger seg sånn at man er på nippet til at den skal gire tilbake på od giret.
Samme når eg skal kjøre forbi i bakker
Til Toppen Go down
Arne Henriksen
CARAVANER
CARAVANER
Arne Henriksen


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 59
Localisation : Malvik, Sør-Trøndelag
Registration date : 30.08.2008

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 22:50

Arne Henriksen skrev:
..og girer manuelt kun om jeg føler behov for å ha litt mer turtall tilgjengelig, ved forbikjøring og slikt...
Var på en ukestripp/200 mils tur/retur til Vesterålen og kom til at jeg ikke rørte girspaken på på hele turen, ut over å putte den i D, P eller R ved behov. (5-trinns automat).
Til Toppen Go down
http://www.villmarkstoppen.no
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitimeTir 7 Aug 2012 - 16:48

Kjører jo som kjent en Lc 120 med ei lita vogn etter.
På ferie turen våres ble spaken satt i D når vi skulle fremover og R når jeg skulle rygge.P brukes bare når "lotta" står iro.
Har vært litt diskusjoner innad oss gærne Lc førere om den skal stå i D eller i 4(for oss med den nye girkassa) ellers 3 for de med den gamle.

Hørte med Hell bil og fikk fortalt en historie om en bil som er solgt til forsvaret.
Bilen er en 120 03 mod.Den går konstant med en stor Tysse henger på 2800 kg.Denne bilen og hengeren brukes like mye utom vei som på vei.Har noe sånn radar opplegg montert på den hengeren.
Den er regelmessig på service og skifter oljer på motor,differ og girkasse.
Kassa ble plukket ned når den passerte 400 000 km for å sjekke ventilene.
Kassa var som ny.Ingen slark,ingen dårlige lager.Alt var som på ei ny kasse.Denne bilen har de byttet 9 liter olje på kassa hver 60 000 km.Og han som kjører bilen sier at han kjører konsekvent i D når han skal frem da den girer bedre både utom vei og på vei.( Klart at på enkelte plasser måtte han ned i lav serien både på transfer og girkasse med alle sperrer inne)men det var mere unntaket en vanlig.

Så utav dette kjører jeg konskvent i D såfremt at jeg ikke skal ta løst midt oppi en bratt bakke da.Setter den også utav D poss ved bremsing på motor ned bratte bakker.

Til Toppen Go down
Sponsored content





Automatgear +/- - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- - Page 4 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Automatgear +/-
Til Toppen 
Side 4 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: