| Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
thor_egil DIREKTØR!
Antall Innlegg : 793 Age : 58 Localisation : Røyse Registration date : 16.05.2007
| Tema: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 19:20 | |
| Det er spm! Jeg har satt vogna på romtemp, med gulvvarme og Ultraheaten på 7 - noe som tilsvarer ca 18 - 19 grader - en temp som jeg synes er en fin temp for å være i og sove i! Vogna kommer nå til å stå ubebodd i et døgn. Temperaturen ute er ca.14 - 15 grader og det regner. Vogna står koblet inn i et støpsel der det står en strømmåler fra Clas Ohlson. Om et døgn skal strømmåleren leses av igjen - Så får vi se hvor mye strøm, Kwh, vogna kommer til slurpe i seg. Hvorfor.... ? Jeg er bare nysgjerrig jeg! Gjenta gjerne eksperimentet med godt isolerte nordiske vogner! | |
|
| |
Harald MODERATOR
Antall Innlegg : 4221 Registration date : 21.03.2008
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 19:23 | |
| dette blir vanskelig å få til på en seriøs måte.....da må alt være likt størrelse vogn,temp,lik oppvarming etc...... | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 19:24 | |
| - thor_egil skrev:
- Det er spm! Jeg har satt vogna på romtemp, med gulvvarme og Ultraheaten på 7 - noe som tilsvarer ca 18 - 19 grader - en temp som jeg synes er en fin temp for å være i og sove i!
Vogna kommer nå til å stå ubebodd i et døgn. Temperaturen ute er ca.14 - 15 grader og det regner. Vogna står koblet inn i et støpsel der det står en strømmåler fra Clas Ohlson. Om et døgn skal strømmåleren leses av igjen - Så får vi se hvor mye strøm, Kwh, vogna kommer til slurpe i seg.
Hvorfor.... ? Jeg er bare nysgjerrig jeg! Gjenta gjerne eksperimentet med godt isolerte nordiske vogner! Thor egil det er den samme nyskjerrigheten som har gjort at jeg har hatt måler montert i de tre siste vognene...... vind påvirker veldig..... |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 19:28 | |
| - thor_egil skrev:
- Det er spm! Jeg har satt vogna på romtemp, med gulvvarme og Ultraheaten på 7 - noe som tilsvarer ca 18 - 19 grader - en temp som jeg synes er en fin temp for å være i og sove i!
Vogna kommer nå til å stå ubebodd i et døgn. Temperaturen ute er ca.14 - 15 grader og det regner. Vogna står koblet inn i et støpsel der det står en strømmåler fra Clas Ohlson. Om et døgn skal strømmåleren leses av igjen - Så får vi se hvor mye strøm, Kwh, vogna kommer til slurpe i seg.
Hvorfor.... ? Jeg er bare nysgjerrig jeg! Gjenta gjerne eksperimentet med godt isolerte nordiske vogner! Kjenner til en "realitytest" fra en vinter for et par år siden: Antall kuldegrader ukjent Vogner: Hobby 650 og Solifer Finlandia 630 Ingen strøm tilgjengelig (fricamping) Gassforbruk: Hobby 2,5 stk 10 kg. Solifer 1 stk 10 kg. Tidsforbruk: 7 eller 8 dager
Sist endret av Sten den Søn 31 Aug 2008 - 19:30, endret 1 gang |
|
| |
Gjest Gjest
| |
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 19:47 | |
| Opplevde noe lignende som Sten i påska, jeg brukte ca 5-6 kg i teltet og ca 5-6 kg i vogna + en del strøm, en kompis svei av 3 hele flasker i en Adriaen og teltet + strøm i samme perioden...får bare håpe at Skandinavian Edition vogna som vi skal ha nå er bedre isolert.. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 20:01 | |
| Ronny
et viktig moment her, er jo og å ha fyrer med lik styre-enhet.....
min prioriterer strøm, noe som gir et betraktelig lavere gassforbruk, når både strøm og gass er tilgjengelig....
På feks Hobby, med Alde, er styre-enhetn ved første øyekast lik, men det er funksjonsmessige forskjeller, da deres styre-enhet ikke prioriterer strøm...... det er bare en bitte liten prikk som viser forskjellen..... |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 20:24 | |
| _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 20:46 | |
| |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 20:47 | |
| _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Søn 31 Aug 2008 - 20:54 | |
| - J.O. skrev:
- Vegard skrev:
- J.O. skrev:
- Vegard skrev:
- Ronny
et viktig moment her, er jo og å ha fyrer med lik styre-enhet.....
min prioriterer strøm, noe som gir et betraktelig lavere gassforbruk, når både strøm og gass er tilgjengelig....
På feks Hobby, med Alde, er styre-enhetn ved første øyekast lik, men det er funksjonsmessige forskjeller, da deres styre-enhet ikke prioriterer strøm...... det er bare en bitte liten prikk som viser forskjellen..... For ordensskyld, dette panelet har også blitt levert med omvendt kobling. Gassen lå over strøm på temp skalaen. Dette medførte litt hodekløing hos en forhandler for litt tid siden. he-he...... feilmontasje kan skje..... Forsto at det var gjort sånn fra fabrikk med vilje, kanskje det er billigere med gass enn strøm i noen land? oki..... men da kobler jo strømmen kun inn når flaska er tom, for gassen har jo høy effekt..... |
|
| |
thor_egil DIREKTØR!
Antall Innlegg : 793 Age : 58 Localisation : Røyse Registration date : 16.05.2007
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Man 1 Sep 2008 - 0:25 | |
| - Sten skrev:
- thor_egil skrev:
Hvorfor.... ? Jeg er bare nysgjerrig jeg! Gjenta gjerne eksperimentet med godt isolerte nordiske vogner! Kjenner til en "realitytest" fra en vinter for et par år siden:
Antall kuldegrader ukjent
Vogner: Hobby 650 og Solifer Finlandia 630
Ingen strøm tilgjengelig (fricamping)
Gassforbruk: Hobby 2,5 stk 10 kg. Solifer 1 stk 10 kg.
Tidsforbruk: 7 eller 8 dager Meget interessant! Nei... er dere gale.. Jeg veit da at det vitenskapelige suger langveis her. Men jeg er bare nysgjerrig.. Dessuten er jo temperaturen snill, og nesten ingen vind foreløpig. | |
|
| |
thor_egil DIREKTØR!
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn Man 1 Sep 2008 - 19:22 | |
| Første døgn er unnagjort: 13,7 Kwh (0,57 Kwh/time) | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn | |
| |
|
| |
| Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn | |
|