CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Brann/røykvarsler i vogna

Go down 
+5
hpk
ArneO
Rashid
Jan Ole
Fjellcamping
9 posters
AvInnlegg
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 9:03

Vet ikke hvor vanlig det er, men det må jo være dumt å ikke ha brann/røykvarsler i vogna...

Noen tips om type man bør velge og plassering?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 9:25

Fjellcamping skrev:
Vet ikke hvor vanlig det er, men det må jo være dumt å ikke ha brann/røykvarsler i vogna...

Noen tips om type man bør velge og plassering?

Fjellcamping!

Kjøp røykvarsler på Biltema....fumker rått............
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 10:49

Monterte for jeg slapp inn noen. Tre stykker. En i hvert "rom". Self ikke på badet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 10:59

Røykvarsler og gassvarsler (alarm) må til i slike innretninger. I vår bobil har vi 2 røykvarslere (i salong og soverom) Sensor til gassalarm under kjøleskapet, hvor det også er åpning inn til Truma`n. I og med at det er stengeventil til komfyr i fronten blir denne stengt når ikke i bruk.
Husk at gasslekkasjetest skal gjøres i henholdt til anbefaling fra fabrikant / myndigheter.

afro
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 11:22

Monterer man røkvarslere i taket på samme måte som hjemme? Hva slags skruer/plugger/festeanordning er best å bruke i vogntaket for at det skal holde, samtidig som man ikke skal mishandle taket?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 12:03

Har også montert røykvarsler,brukte skruer som var der fra før da det går ei list tvers over i taket som er skrudd fast rett over bordet der hengte jeg varsleren.

Men det er også borrelås med lim på det henger veldigt godt kjøpes i metervis,har brukt det tilopphegg av masse forskjelligt.

Ville nok ha brukt det om ikke skruene alt var der.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 12:26

Arne

Du kan også bruke dobbelside teppeteip. Den er ganske sterk.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 12:31

Lady 1

Er det noen forskjell på forskjellige merker av slik teppeteip?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 12:38

Skruer! Skal alltid være der og neste eier får bare finne seg i det. Bruk korte så ikke kosten henger seg fast om vinteren!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 12:52

ArneO skrev:
Lady 1

Er det noen forskjell på forskjellige merker av slik teppeteip?


Arne

Vi har satt opp vår med Teppetape i fra Scotch-3m

Det sitter det!! Wink
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 13:11

J.O. og Lady 1

Jeg er enig med dere begge. Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 14:33

Sover ikke innendørs uten minst 1 brannvarsler...

Har opplevd starten på en hotellbrann... som gikk bra men som satte noen spor.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 16:33

Takker for mange gode tips. Da blir det tur på fjellet neste helg med tre brannvarslere i bagen.

Gassalarm har jeg allerede montert Smile
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeTor 4 Des 2008 - 18:21

Tror mine er optiske og det var det beste for denne bruken, men det har ikke jeg greie på altså.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 22:45

Løfter denne tråden litt for å fokusere litt på brannvarslere/røykvarslere. Få vet mye om dette, de kjøper seg en røykvarsler og dermed er de sikret. Tror man. Men ganske så feil.

Først av allt: Jeg er ingen sikkerhetsekspert på området. Men det er viktig å vite forskjellen på optisk og ionisk varsler.

En optisk røykvarsler virker etter lysrefleksjonsprinsippet, og reagerer på røyk med store partikler som f.eks de som oppstår under en ulmebransom som for eksempel en brann i kabelisolasjon, PVC, fett og olje. Optiske røykvarslere er også i stand til å reagere hurtig på svart røyk fra f.eks brennende gummi. En optisk røykvarsler reagerer også på en åpen brannflamme. Er ofte brukt på kjøkken og rom med vaskemaskin/tørketrommel.

En ionisk detektor reagerer hurtigst på røyk og forbrenningsgasser med ganske små partikler. Den ioniske røykvarsleren egner seg for detektering
av branner som starter med flamme i treverk, kunststoffer og væsker.

Den ioniske røykvarsleren anbefales ikke av alle ut fordi den i praksis ikke alltid detekterer røykfør flammene. Ioniske røykvarslere inneholder også en del radioaktive stoffer. Dvs. at den ikke detekterer ulmebrann.

Det finnes imidlertid kombinerte varslere som selges, jeg har kjøpt av denne typen både i vogna og hjemme. Og det finnes en utgave hos Clas Ohlsson som har batterier med 10 års levetid. Anbefales blant annet av If forsikring:

http://www.if.no/web/no/OM/SISTENYTT/Pages/Ioniskroykvarslervirkerikkevedulmebrann.aspx

Jeg har også investert i et brannteppe, som kan være en grei ting å ha om noe skjer på kjøkkenet og man er nødt til å slukke i full fart. Henger rett ved benken. I tillegg har vi et 2 kg's apparat inne i vogna, samt at vi (nesten) har et 6 kg's i gasskassen. Bøylen er festet, men apparatet kjøpes inn før første tur.

Edit: Kanskje burde en pakke med med kombinert ionisk/optisk varsler samt en propandetektor og pulverapparat ABC vært påbudt ved salg av nye vogner?


Sist endret av JanP den Man 3 Mai 2010 - 23:32, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 22:58

Jeg mener at en ikke kan få sikret seg nok på dette feltet. Jeg har ikke tatt med narkose, men dette er også noe som enkelte brukere av gass bør tenke på.

Skjønte ikke helt den biten der JanP?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 23:12

Tatt bort, tenkte på noe annet, men skrev feil.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeLør 8 Okt 2011 - 20:17

På tide å sjekke batteriet i røykvarsleren(e) i vogna nå som det begynner å bli kaldt i været.
Gikk en runde på plassen her i kveld. Det kommer små pip fra en rekke "forlatte" vogner.

Jeg bruker å ta ut batteriet fra røykvarslerene om vinteren når jeg ikke er i vogna, så slipper jeg å irritere naboene med piping.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeLør 8 Okt 2011 - 21:14

Takk for tips, hpk, den skal jeg prøve å huske når vogna flyttes innendørs i løpet av uka.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeLør 8 Okt 2011 - 21:22

Brann og gassalarm burde være obligatorisk ved levering av ny vogn på lik linje med boliger som ikke får ferdigattest før brannvarslere er på plass. Burde egentlig vært standardutstyr fra fabrikk.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeLør 8 Okt 2011 - 21:46

Å løsne brannslukkeren og riste løst pulveret er ikke dumt en gang i mellom heller.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 14:44

Løfte pulverapparatet opp ned og legg øret inntil. Da skal man høre massen sklir nedover.

For en tid tilbake testet jeg alle mine 5 røykvarslere hjemme med å trykke på knappen. Alle pep.
Så testet jeg alle 5 røykvarslerne med røyk, da fungerte 3 av 5.... Flere av dem var relativt nye..

Ergo, trykke på knappen er kun for å vite om batteriet fungerer, røyk bruker man for teste om de fungerer!



Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 14:55

Hos meg er det enkelt: i vogna sitter den i taket ikke langt fra kjøkkenbenken. Hver gang vi steker mat i vogna får vi testet den. Og den virker sist helg også.


Kullos og propan er ikke fullt så enkelt å teste, kanskje holde den ene av de bak en gammel volvo eller sliten opel vil duge..
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 15:24

Gassvarsleren er enkel. Hold en ligther inntil og slipp ut litt gass så uler det.
Har plassert brann/røykvarsleren inne på soverommet og glemmer vi å lukke døren når mat produksjonen er i gang da blir det raskt et lydfylt miljø i vogna. Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 15:54

Den var ikke dum, er jo butan i den og det går jo for det samme.
Da gjenstår kullos'n, hadde lammekoteletter til middag i dag, men det blir vel ingen gassproduksjon av det. Brann/røykvarsler i vogna 897742
Får finne en annen kilde for å teste.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 17:16

Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 19:40

Kullsyra - CO2 kan testes ved å blåse med munn direkte på sensor, gjerne med et rør e.l. for å treffe bedre.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 19:48

Men det er vel denne som er dreper...

http://no.wikipedia.org/wiki/Karbonmonoksid

Og er vanskelig å teste
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 20:14

T_Rex skrev:
Kullsyra - CO2 kan testes ved å blåse med munn direkte på sensor, gjerne med et rør e.l. for å treffe bedre.
Så dårlig ånde har jeg ikke, T_REX. Brann/røykvarsler i vogna 928394
Til Toppen Go down
Sponsored content





Brann/røykvarsler i vogna Empty
PosteTema: Re: Brann/røykvarsler i vogna   Brann/røykvarsler i vogna Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Brann/røykvarsler i vogna
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mistet campingvogn i brann
» VIKTIG SIKKERHETSINFORMASJON! Fare for brann i lysslange
» Brann/gass alarm av typen NX-5 Falsk alarm
» lys bak på vogna
» caravalier

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: