CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vasking og jordslagfjerning av fortelt

Go down 
2 posters
AvInnlegg
RaymondLinde




Male
Antall Innlegg : 2
Registration date : 15.02.2009

Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 13:37

Hei Vasking og jordslagfjerning av fortelt 388844
Jeg har prøvd å vaske forteltet mitt sjøl flere ganger. Ikke ble det helt rent, og en lei tendens er at tråden i sømmene blir svekket. Dette skyldes vel kanskje en kombinasjon av for sterke vaskemidler og for dårlig skylling. Resultatat ble at flere av sømmene gikk i oppløsning utover sommeren. Irriterende! Jeg endte opp med å sende forteltet inn til vaskeriet Torvask på Tjøme, som også impregnerte den og gikk over
sømmene for meg. Etter tre uker var det bare å hente den ren, med nysydde sømmer og ferdig brettet på postkontoret.
Anbefales!
Jeg betalte 1200 pluss frakt for vask, impregnering og ettergåing av sømmene på forteltet mitt, og det var det absolutt verdt!Nå blir vel markisa vår hjemme også sendt inn til Torvask for en etterlengtet jordslag- og grønskefjerning.

(Jeg fant firmaet ved å søke etter fortelt på http://www.nettkatalogen.no)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 18:03

Hei

forteltene generellt bør ikke vaskes med annet enn reint vann..... all såpe er frarådet.....

Vet imidlertid enkelte har måttet rense forteltene på renseri, men at det og har vært svært varierenderesultat......

Det finnes og ei egen isabella-såpe, som jo kan benyttes om en er nødt til å bruke såpe.... men reint vann, og ikke noe annet, er det beste for teltet... og det er sevfølgelig ikke alt som lar seg fjerne lett...... på flekker, har jeg med hell lagt en god og våt klut en times tid, før jeg vasker teltet....

Jordslag har jeg aldri fått i teltet, men har alltid vært svært nøye på at teltet et 100% tørt, før innpakking
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 18:28

Når telt skal vaskes selv, er det i alle fall ekstremt viktig ikke å bruke fettløsende såper eller kunstige såper. For selv om du kan få dem rene, så risikerer du at det blir helt umulig å impregnere etterpå.

jeg har bare erfaring med bomulstelt, men poenget er at du klarer ikke å få skylt ut såpa godt nok ut. Er det derimot ren grønnsåpe, så går det bra.

(men ikke på Vogna, Vegard;) )
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 19:23

Campist

ser bare hva det sto i anvisningene på de teltene jeg har hatt..... ingen såpe sto det.... men grønnsåpas virkning på teltet, kan jeg ikke noe om....
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 22:21

Vegard,
Jeg har ikke rettet på det du sa, bare sagt hva min erfaring er. Og rådene har jeg fått i butikken jeg bruker. Og dette gjelder kun bomullstelt - jeg har ikke peiling på de syntetiske. Da jeg hadde camp-let måtte jeg vaske, for i bomullen setter det seg gjerne litt hardere,har jeg inntrykk av. Men det er sikkert ikke så mange fortelt som er i bomull?

Faktisk er det Isabella som lager Camp-let. Men grønnsåpe var bare en velment fleip, fordi jeg mente du hadde en mening om grønnsåpe og vogner.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 22:57

Her er et produkt man kan bruke om pollen,kvae fra trær m.m. har satt seg godt fast i teltduken.Impregner etterpå,da denne tar impregneringen.

Inneholder svært lite grønnsåpe vil jeg tro.Hehe...

http://www.isabella.net/int/support/adviceinstructions/isabella-suppo-3.html

Jeg brukte et år noe lignenede fra "Imprenex",og det funket som bare rakkern.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeTir 24 Feb 2009 - 21:19

Bruk gjerne grønnsåpe, ikke den du kjøper i butikken men, den du kjøper i Helsekostforteninger.
Den har en impregnerings funksjon, som tetter fibrene, i duken.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeTir 24 Feb 2009 - 22:04

...............og Rashid fryder seg !!!!!!!!! Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeOns 4 Mar 2009 - 8:17

Arve

Dette kjerringrådet/tipset fikk jeg av den som driver med reprasjon, av båtkalasjer og markiser.

Har ikke prøvd dette selv ler

men man skal være åpen for forslag, så jeg bare slang det ut.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeOns 4 Mar 2009 - 10:05

Gerd.

Om du vasker deg med den,så kanskje den tetter kjeften din og ?????? Vasking og jordslagfjerning av fortelt 36874 Vasking og jordslagfjerning av fortelt 280457
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeOns 4 Mar 2009 - 15:50

ARVE skrev:
Gerd.

Om du vasker deg med den,så kanskje den tetter kjeften din og ?????? Vasking og jordslagfjerning av fortelt 36874 Vasking og jordslagfjerning av fortelt 280457


Og det sier du, som har et xxxx-antall innlegg
he he he
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitimeOns 4 Mar 2009 - 15:58

Gerd.

Kremt........... Embarassed Vasking og jordslagfjerning av fortelt 280457
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vasking og jordslagfjerning av fortelt Empty
PosteTema: Re: Vasking og jordslagfjerning av fortelt   Vasking og jordslagfjerning av fortelt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vasking og jordslagfjerning av fortelt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vinterklar, vasking etc.
» fortelt
» Fortelt
» Bag til fortelt
» Inaca

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: