CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri i hobby?

Go down 
+9
sveine
siemens
Fjellcamping
Jan Ole
Mr-X11
Søringen
hoto
Johnny
thor_egil
13 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 0:08

Question Jeg trodde selvsagt at vår 2006 Hobby 650 KMFe hadde batteri, men der tok jeg feil. Det var noe man måtte bestille, kunne forrige eier fortelle. SÅ da må det kjøpes inn - det ska itj stå på det, nei.

Noen som vet om det er dyrt og vanskelig å ettermontere batteri?
(Joda... jeg kommer sikkert til å spørre på Askjems på tirsdag, men det er da så mye mer moro å spørre her!)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 0:34

thor_egil skrev:
Question Jeg trodde selvsagt at vår 2006 Hobby 650 KMFe hadde batteri, men der tok jeg feil. Det var noe man måtte bestille, kunne forrige eier fortelle. SÅ da må det kjøpes inn - det ska itj stå på det, nei.

Noen som vet om det er dyrt og vanskelig å ettermontere batteri?
(Joda... jeg kommer sikkert til å spørre på Askjems på tirsdag, men det er da så mye mer moro å spørre her!)

2500,- med batteri og lader inkl. arbeid synes jeg og huske å ha lest i en prisliste.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 9:27

Hei

Vedr. batteri på hobby, så er vel prisen her nokså avhengig av hvordan dette gøres.

Jeg hadde valgt å fjerne omformeren, og montere en 20 A Mascot lader i steden, og lagt nye sikrings-kurser. Sikringene står vel så vidt jeg husker, i omformeren.

En Mascot lader er dyr, men den er også svært bra!

Det er klart det kan være fristende å sette inn en billig lader, men husk at disse lett koker i hjel batteriet ditt over tid. disse billige laderene klarer heller ikke å hente opp igjen et helt flatt batteri, og starte å lade de. to ganger i vinter, har jeg måttet hjelpe folk å starte ladere der batteriene er gått Helt flatte.

Det er jo noe surr å ikke få strøm, selv om alt er plugger til, når en kommer til vogna en sein kveld, og det hjelper ikke om en lar det stå en stund.

Skikkelig lader er altså løsningen...
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 12:14

Bubbe/Vegard

Her er det altså flere veier til Rom.
Jeg kan ikke svare deg helt sikkert, Vegard, på hvor sikringene står. Mener å ha set et eller to sett med automatsikringer i klesskapet. Så er det noen vanlige smeltesikringer i strømforsyningen som ligger foran dobbelsenga.

Mener du, Vegard, at standard pakken som Bubbe foreslår er va det tørrkokende og billige slaget?

Vedr ladere så har jeg tidligere vært utsatt for tørrkoking av batteri. Det er kjedelig det. I den gamle vogna smalt jeg inn en Ctek-lader som ble liten og elegant på veggen i klesskapet. Den har vært svært god, men jeg betviler vel evnen til å ta et batteri opp fra bånn

Noen som har prøvd med en Ctek-lader?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 13:00

Thor-egil.
Har en slik Ctek lader. 7 ampere tror jeg den er max på.
Kommer til å kjøpe en større ala slik vegard foreslår.
Erfaringen er at denne ctek laderen er at den er for liten.
Brukte i vinter et 110 amp batteri og suplerte lading med en større hjemmelader.
Min anbefaling vil være en 15- 20 ampere som vegard nevner.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 13:04

thor_egil

Har sett på prislisten fra Hobby forhandleren nå, og 2500,- var bare for laderen.
Komplett pakke med lader, batteri og betj.panel koster 6000,- . Men dette er for nye vogner da, vet ikke om prisen gjelder for ettermontering. Har ikke sjekket hva slags spesifikasjoner som er på innholdet da dette ikke blir aktuelt for meg uanset før jeg skal ha ny vogn til vinteren/neste vår.
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 13:24

thor_egil
har akkurat bestillt ny hobby 650 kfu og lagt til batteripakke,prislisten til campinggården sier 3500,- for batteri(75Ah) og lader(10 A) ferdig montert fra fabrikk.Vogna har forøvrig omformer som hovedstrøm kilde.Kjekkt med batteri når vi drar,får også strøm til narkose alarmen.

hoto
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 14:14

Hoto

Ja..herlighet. var mildt sagt overrasket over at batteriet ikke var til stede, men det er vel bare et tegn på at det er mangefastliggere som ikke trenger dette. Jeg vil vel tenke at et skikkelig batteri gjør susen for å få trumaen til å virke ordentlig, få lys i vogna og holde liv i toalettfunksjonen - uten å være tilkoblet 230 V.

Så personlig mener jeg at det må til for å kunne kalle det for en campingvogn!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeMan 28 Mai 2007 - 15:08

thor_egil

Jeg er enig at et batteri bør det være, og der bør all 12V strømmen komme via, derfor ville jeg fjernet hele omformeren, men så sitter altså kurs-sikringene på denne mener jeg.

Den løsningen jeg nevner, er nok den dyreste, og mest arbeidskrevende, men også den aller beste.

Fordelene med en kraftig lader, er jo mange... tappes batteriet godt ned, samtidig som du har et godt forbruk, vil en 7,5A lader, langt fra strekke til.

Jeg vet det er en annen lader som og er av samme kvallitet, som Mascot sin 20 A lader. men prismessig er disse veldig like.

Jeg har i min vogn to stk batterier, på 75 Ah , koblet via hver sin 20A Mascot-lader. dette er på min vogn orginalt fra fabrikk, pga den ekstra innvendige belysningen jeg bestillte i vogna.

En lader med noe særlig lavere effekt enn 20A, tror jeg du etter hvert vil angre på, da disse jo krever at batteriet tappes for den effekten laderen ikke klarer å gi, ut i fra forbruket.

Har du en 10 A lader, og bruker mere enn 120W, noe du svært fort gjør på kvelden, så tappes jo batteriet...

En annen fordel med disse laderene jeg nevner, er at om noe skjer med batteriet, så kan laderen og brukes som strøm-kilde uten batteri. det kan du ikke med en billig-lader, som må ha motspenning for å klare å starte lading. derfor klarer du heller ikke å få ladet helt flate batterier, med disse, noe du sikkert vil oppleve.... de fleste av oss har vel opplevd å glemme et lys på, gjerne via ei skapdør som ikke er skikkelig lukket, og da er det dønn flatt batteri neste gang du kommer i vogna.

En Mascot lader 20A koster 2145,- i flg KAMA-katalofgen, og er etter min erfaring absolutt verd prisen. De koker heller ikke batteriene i hjel, så batteriene har en lang levetid.

Så kommer jo batteri, kursfordeler til sikringene og evt arbeide i tillegg.... for minst mulig arbeide, ville jeg plassert dette der omformeren i dag står.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:12

Vegard

cheers Grundig og gjennomtenkt, det der! Takker og bukker! Skal høre med Campinggården i Drammen hva de evt har å sette inn.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTir 5 Jun 2007 - 22:35

Sjekket inn på pris i dag på Batteripakka som installeres i Hobbyen, 3500,- Det monteres da inn en 10 A lader og et 75 Ah batteri.

Jeg vet at Vegard har sagt at 20 A er det man bør ha, og spurte derfor om 10 A virkelig var nok. Svaret er at når man har strøm på tilgang vil 12V strømforsyning levere alt vogna vil ha (Ikke batteri eller lader) samtidig som laderen holder batteriet i lading.

Når 220 V ikke er tilgjengelig, slår man over en bryter i hengeskapet, og man får 12 ut i anlegget. Jeg syntes det hørtes strålende ut jeg! Smile

Synspunkter? Noe jeg ikke har tenkt på?
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeFre 29 Jun 2007 - 9:00

Batteriet er montert, med 10 A Matti lader. Og alle lys virker på batteri! Har skjønt at slik er det ikke på alle vogner - uanz merke.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeFre 29 Jun 2007 - 11:14

leveres det nye vogner uten batteria?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeFre 29 Jun 2007 - 13:03

nump.

De tyske vognene har ikke det som standard.Betalte nesten 4000,- for dette ekstra da vi kjøpte ny Knaus 580 i 2002 (03 modell).Da er og lader inkludert i prisen.

Dette er jo noe mange ikke tenker på når man ser seg blind på de lave prisene på tyske vogner.

Skal du ha med stereo,Alde, batteri/lader,m.m.,som er standard på de nordiske,så kommer prisen opp på et nivå hvor det ikke er SÅ billig lengre.Billigere ja,men.....
Til Toppen Go down
Søringen

Søringen


Female
Antall Innlegg : 1
Registration date : 20.11.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTir 20 Nov 2007 - 21:26

thor_egil skrev:
Question Jeg trodde selvsagt at vår 2006 Hobby 650 KMFe hadde batteri, men der tok jeg feil. Det var noe man måtte bestille, kunne forrige eier fortelle. SÅ da må det kjøpes inn - det ska itj stå på det, nei.

Noen som vet om det er dyrt og vanskelig å ettermontere batteri?
(Joda... jeg kommer sikkert til å spørre på Askjems på tirsdag, men det er da så mye mer moro å spørre her!)

Det er ekstrautstyr. Kjøpte ny 540Ufe i år. Fikk da batterier og lader med i salgsprisen. Laderen er ikke bedre enn at den kuntar toppene. Mister du strøm på batteriene av en eller annen grunn må du børste støvet av billaderen for å komme opp å gå igjen.
Betalte kr.1300,- ved Ramfjord caravan for å sette inn ett ekstra batterei.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTir 20 Nov 2007 - 21:32

Velkommen til forumet Søringen........hyggelig at vi blir fler og fler......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTir 20 Nov 2007 - 21:53

Jeg har ikke lest hele tråden fra A til Å, men drister meg til å beskrive hva jeg hadde og gjorde:

Dette er litt om batteri og lader i vår Hobby 495Ufe 2007.
I vogna vår var det ikke noe batteri orginalt.

Imidlertid var det en såkallt 230VAC / 12VDC omformer.
Denne produserer 12VDC så lenge vogna er plugget til stolpen.
Omformeren forsyner nå et antall 12 VDC kurser til forbrukere
som lys etc.

Omformeren har også 2 klemmer i front for tilkobling av batteri.
Hobby hadde lagt ferdig ledninger fra koblingsboksen i framkant under senga til disse klemmene på omformeren. ( sort + og hvit - Question )
Her koblet jeg inn 2 store ( og tunge ;-) ) batterier via en batteribryter. Denne bryteren er ment for å manuellt bryte batteriet fra forbrukerne i de tilfellene dette er ønskelig. ( F.eks. som vinterkobling ) Ute ved batteriet monterte jeg en 25A lader fra C-Tek. Laughing Denne lader opp batteriene så snart stolpestrømmen er til stede.

I prinsippet vil altså vogna få spenning / strøm til forbruk via omformeren. Samtidig lades batteriene til toppen. Forbruket mitt går jo via omformeren. Om stolpestrømmen forsvinner vil batteriene overta driften av lys etc. så lenge bryteren min står i ON stilling.
Til Toppen Go down
Mr-X11




Antall Innlegg : 7
Registration date : 25.12.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 1:12

Hmm, kjøpte ei Hobby 720ukFe 2007 med ekstra køye. Fikk da vitterlig med full batteripakke!! Ka farsken sku e med brakka uten???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 8:36

Mr-X11 skrev:
Hmm, kjøpte ei Hobby 720ukFe 2007 med ekstra køye. Fikk da vitterlig med full batteripakke!! Ka farsken sku e med brakka uten???

Hei

tja.... du får spørre de andre som ikke har batteri, vognene er da utstyrt med omformer, og får 12V via denne..... en dårlig løsnin, syntes jeg..... men billig er det........
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 9:43

Det er ettermontert batteripakke, av forhandler, i Norge i min Hobby.
Dette er som Vegard sier gjort på enkel og billig måte med 10A Matti lader.
Noen lamper er koblet om til 12V fra 230V mens andre helt like fungerer kun på 12V.
Omformer er fortsatt intakt og fungerer som 12V strømkilde ved tilgang på strøm fra nett.
En "nesten" god nok løsning.

I Dethleffs er det sånn jeg har forstått det, batteri som standard i vogner kjøpt fra forhandler i Norge og Sverige, en såkallt "Skandinavia-pakke".
Jeg sjekket priser på import av vogn, men differansen var ikke så veldig stor og når dette med batteri kom opp, bestemte jeg meg for å kjøpe "norsk".

Vogna blir da utstyrt med 20A Mascot lader og 115Ah batteri.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av den Tor 10 Jan 2008 - 9:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 9:46

J.O. skrev:
Det er ettermontert batteripakke, av forhandler, i Norge i minn Hobby.
Dette er som Vegard sier gjort på enkel og billig måte med 10A Matti lader.
Noen lamper er koblet om til 12V fra 230V mens andre helt like fungerer kun på 12V.
Omformer er fortsatt intakt og fungerer som 12V strømkilde ved tilgang på strøm fra nett.
En "nesten" god nok løsning.

I Dethleffs er det sånn jeg har forstått det, batteri som standard i vogner kjøpt fra forhandler i Norge og Sverige, en såkallt "Skandinavia-pakke".
Jeg sjekket priser på import av vogn, men differansen var ikke så veldig stor og når dette med batteri kom opp, bestemte jeg meg for å kjøpe "norsk".

Vogna blir da utstyrt med 20A Mascot lader og 115Ah batteri.

J.O

en svært bra løsning det du her får levert.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:19

Har ikke batteri vi.........

Har klart oss godt siden 04 ........ kan ikke komme på noen situasjon hvor vi har savna det...........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:21

May-Britt skrev:
Har ikke batteri vi.........

Har klart oss godt siden 04 ........ kan ikke komme på noen situasjon hvor vi har savna det...........


Hei, har heller ikke batteri i vogna. Eneste grunnen til at jeg event. setter inn batteri er hvis jeg bestemmer meg for å montere mover. Men den moveren er så hinsides dyr at jeg tror ikke det blir noe av........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:24

Rune

Ja de moverne er dyre............går jo veldig greit å rygge den på plass for oss da.........må jo være om det er så trangt at en ikke har plass til bilen i så fall.........men slike situasjoner har ikke vi vært borti........

arve liker den rygginga han da......virker det som..........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:35

Har brukt batteri noen ganger.....synes det er ett must å ha,greit å ikke være totalt avhengig av strøm,men dere vet......Bjølseth har jo dette som standard,så det er ingenting å tenke på hehe
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:41

Hei!

Vi har fått ettermontert en batteripakke med lader fra Caravanshop i Kongsberg på vår TEC 720 RDK. Dette fungerer utmerket for oss. Har ikke prøvd å lade batteriet fra bunnen av ennå, men testa opplegget ved å dra ut kontakten et par timer og ting funka fint. Her er tilbudet vi fikk:

Batterikasse Kr. 138,-
Batteriklemmer Kr. 45,-
Batteri 62 A ink. miljøavg. Kr. 600,-
Lader 8 A automatisk (Lader også batterier som er helt nedtappet) Kr. 835,-
Hovedbryter Kr. 168,- Kabler, klemmer Kr. 50,-

Etter rabatt Kr. 1.650,-
Montering Kr. 850,-
Totalt Kr. 2.500,-
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:44

Harald skrev:
Har brukt batteri noen ganger.....synes det er ett must å ha,greit å ikke være totalt avhengig av strøm,men dere vet......Bjølseth har jo dette som standard,så det er ingenting å tenke på hehe

Standard eller ikke standard............har ikke tenkt på om det er batteri eller ikke der engang jeg............har aldri trengt det............
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:47

Harald skrev:
Har brukt batteri noen ganger.....synes det er ett must å ha,greit å ikke være totalt avhengig av strøm,men dere vet......Bjølseth har jo dette som standard,så det er ingenting å tenke på hehe

Harald.

For endel år siden lå vi ved Kolmården djurpark i Norrköping,Sverige,og alle strømplassene var opptatt.Veldig greit å ha batteri da ja.Og om man vil stoppe underveis,har man og kanskje behov for det innimellom.Hender man vil bruke kranene til kaffe,håndvask o.l.

Man kan selvsagt ha med ei lita kanne med vann i reserve til slik bruk,om man ikke har strøm tilgjengelig,men jeg synes det er kjekt å ha.

Kom og til å tenke på at strømmen gikk på Haglebu for noen år siden.Var borte i mange timer,og uten batteri da,hadde jo varmen tatt fort slutt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:50

synes det var greit i sommer......overnattet jo på en autohof i tyskland,da var det greit med litt lys i vogna og vann til å vake hendene,bruke toalettet osv......men kan man stå tilkoblet fra bilens 12v på noen vogner kanskje?? og ha strøm derfra,tror ikke eg har hørt om det når man ikke har batteri,men hadde sikkert vent meg til uten batteri også, en del toalett langs vegen er så uappetittelige at eg synes det er fint med eget......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:56

Harald.

Har aldri prøvd den varianten med å ta strøm fra bilen jeg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 11:59

Harald skrev:
synes det var greit i sommer......overnattet jo på en autohof i tyskland,da var det greit med litt lys i vogna og vann til å vake hendene,bruke toalettet osv......men kan man stå tilkoblet fra bilens 12v på noen vogner kanskje?? og ha strøm derfra,tror ikke eg har hørt om det når man ikke har batteri,men hadde sikkert vent meg til uten batteri også, en del toalett langs vegen er så uappetittelige at eg synes det er fint med eget......

Harald

det er greit, helt til den dagen du har tappa bilen flat.... noe en lett kan klare på de fleste bile.....

mitt forslag er, skill bil og vogn, og ha batterier begge steder....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 12:20

ARVE skrev:
Harald skrev:
Har brukt batteri noen ganger.....synes det er ett must å ha,greit å ikke være totalt avhengig av strøm,men dere vet......Bjølseth har jo dette som standard,så det er ingenting å tenke på hehe

Harald.

For endel år siden lå vi ved Kolmården djurpark i Norrköping,Sverige,og alle strømplassene var opptatt.Veldig greit å ha batteri da ja.Og om man vil stoppe underveis,har man og kanskje behov for det innimellom.Hender man vil bruke kranene til kaffe,håndvask o.l.

Man kan selvsagt ha med ei lita kanne med vann i reserve til slik bruk,om man ikke har strøm tilgjengelig,men jeg synes det er kjekt å ha.

Kom og til å tenke på at strømmen gikk på Haglebu for noen år siden.Var borte i mange timer,og uten batteri da,hadde jo varmen tatt fort slutt.

Varmen ville ikke vært noe problem hos oss om strømmen ble borte........

Thrumaen har noen fordeler den og.......... lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 12:27

Kan jo fyre på gass på Alden og,men den er avhengig av at styringspanelet har 12v.

Kjenner ikke til hvordan Trumaen funker sånn sett.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 13:01

Vegard skrev:
Harald skrev:
synes det var greit i sommer......overnattet jo på en autohof i tyskland,da var det greit med litt lys i vogna og vann til å vake hendene,bruke toalettet osv......men kan man stå tilkoblet fra bilens 12v på noen vogner kanskje?? og ha strøm derfra,tror ikke eg har hørt om det når man ikke har batteri,men hadde sikkert vent meg til uten batteri også, en del toalett langs vegen er så uappetittelige at eg synes det er fint med eget......

Harald

det er greit, helt til den dagen du har tappa bilen flat.... noe en lett kan klare på de fleste bile.....

mitt forslag er, skill bil og vogn, og ha batterier begge steder....
helt enig vegard,men finnes den varianten?? at man kan ta strøm direkte fra bil om man ikke har batt.??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 13:11

ARVE skrev:
Kan jo fyre på gass på Alden og,men den er avhengig av at styringspanelet har 12v.

Kjenner ikke til hvordan Trumaen funker sånn sett.

Truma tenner ved hjelp av et internt AA 1,5 V batteri. Men du får ikke spredd ut varmen via vifta. Varmen blir konsentrert rundt Truma'n. Vifta for sirkulasjon drives av 12 VDC fra vognas orginale 230 VAC / 12 VDC omformer. ( eller batteri )
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri i hobby? Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri i hobby?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» batteri HOBBY
» Ny Hobby campingvogn - Standard med batteri?
» Dusj-batteri, Hobby WFU
» Batteri og lader i Hobby 560KMFE
» 2007 Hobby 720 Prestige - Har denne batteri?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: