CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri i hobby?

Go down 
+9
sveine
siemens
Fjellcamping
Jan Ole
Mr-X11
Søringen
hoto
Johnny
thor_egil
13 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 13:51

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
synes det var greit i sommer......overnattet jo på en autohof i tyskland,da var det greit med litt lys i vogna og vann til å vake hendene,bruke toalettet osv......men kan man stå tilkoblet fra bilens 12v på noen vogner kanskje?? og ha strøm derfra,tror ikke eg har hørt om det når man ikke har batteri,men hadde sikkert vent meg til uten batteri også, en del toalett langs vegen er så uappetittelige at eg synes det er fint med eget......

Harald

det er greit, helt til den dagen du har tappa bilen flat.... noe en lett kan klare på de fleste bile.....

mitt forslag er, skill bil og vogn, og ha batterier begge steder....
helt enig vegard,men finnes den varianten?? at man kan ta strøm direkte fra bil om man ikke har batt.??

Ved 13-pins kontakt tar vogna 12V fra bilen, det har jeg lagt opp(med egen bryter på plussen til vogninteriøret...... ) Men dette er ikke for å bruke det aktivt, men rett og slett for å ha mulighet for å spyle i dassen ved sånne kjappe stopp under kjøring. På den gamle vogna trengte jeg det ikke da dassen hadde håndpumpe....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 14:23

May-Britt skrev:
ARVE skrev:
Harald skrev:
Har brukt batteri noen ganger.....synes det er ett must å ha,greit å ikke være totalt avhengig av strøm,men dere vet......Bjølseth har jo dette som standard,så det er ingenting å tenke på hehe

Harald.

For endel år siden lå vi ved Kolmården djurpark i Norrköping,Sverige,og alle strømplassene var opptatt.Veldig greit å ha batteri da ja.Og om man vil stoppe underveis,har man og kanskje behov for det innimellom.Hender man vil bruke kranene til kaffe,håndvask o.l.

Man kan selvsagt ha med ei lita kanne med vann i reserve til slik bruk,om man ikke har strøm tilgjengelig,men jeg synes det er kjekt å ha.

Kom og til å tenke på at strømmen gikk på Haglebu for noen år siden.Var borte i mange timer,og uten batteri da,hadde jo varmen tatt fort slutt.

Varmen ville ikke vært noe problem hos oss om strømmen ble borte........

Thrumaen har noen fordeler den og.......... lol! lol! lol!

May-Britt

Noen thruma henter tenngnisten fra 2 stk AA batteri, andre henter den fra vognas 12V, og er dette da omformer, så sliter du ved strømbrudd.....

De 2 AA batteriene sitter vel helt nede forran på fyren, mener det er på høyre side.... i en liten skuff der...


Sist endret av den Tor 10 Jan 2008 - 15:23, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 15:20

batteri er beeest...ingen proteeeeest Very Happy
Til Toppen Go down
siemens
CARAVANER
CARAVANER
siemens


Male
Antall Innlegg : 92
Age : 46
Localisation : Drammen og sande i vestfold
Registration date : 08.12.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 10 Jan 2008 - 18:10

Batteriet mitt i gammle bjølseth,n min reddet vann pumpa, og alde fyren I love you

Strømmen ble borte og kom ikke tilbake på en stund, da var det veldig greit og ha strøm på batteriet slik at jeg fikk tømt vanndunken og fikk tømt varmt vannet som lå inne i alde fyren.
og ja, alt blir brukt i bjølseth,n selv om det er vinter Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeFre 11 Jan 2008 - 10:11

Harald skrev:
batteri er beeest...ingen proteeeeest Very Happy

Harald.

Nja,liker beste vodka-battery jeg da.
Til Toppen Go down
Mr-X11




Antall Innlegg : 7
Registration date : 25.12.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 13 Jan 2008 - 12:33

Pusa, vann bare øker egoet, og demed vannet
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 12:24

Har noen av dere 12V i medieovalen på en KFU?
Ev. hvor henter dere denne ifra?
Har sett at det er en fordelingsboks under dobbeltsenga. Kan jeg koble meg inn der?
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 20:29

sveine skrev:
Har noen av dere 12V i medieovalen på en KFU?
Ev. hvor henter dere denne ifra?
Har sett at det er en fordelingsboks under dobbeltsenga. Kan jeg koble meg inn der?

Sveine
Antagelig finner du 12 V under senga helt framme mot draget.

Jeg monterte mine 2 batterier under senga helt inntil ovalen.

Derfra la jeg en sikret 12v kabel til en sikringsfordeling i skapet under ovalen.

Så hentet jeg 12V derfra til en 12v kontakt ala sigarettenner type. Samtidig la jeg en 12V opp i TV ovalen.

Dermed fikk jeg fast 12 V til TV'n, samt en kontakt til mobilladere etc.
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 21:08

Rufus skrev:
sveine skrev:
Har noen av dere 12V i medieovalen på en KFU?
Ev. hvor henter dere denne ifra?
Har sett at det er en fordelingsboks under dobbeltsenga. Kan jeg koble meg inn der?

Sveine
Antagelig finner du 12 V under senga helt framme mot draget.

Jeg monterte mine 2 batterier under senga helt inntil ovalen.

Derfra la jeg en sikret 12v kabel til en sikringsfordeling i skapet under ovalen.

Så hentet jeg 12V derfra til en 12v kontakt ala sigarettenner type. Samtidig la jeg en 12V opp i TV ovalen.

Dermed fikk jeg fast 12 V til TV'n, samt en kontakt til mobilladere etc.

Takker for svaret.Smile

Da skal jeg nok legge opp 12v som du beskrev.
Men,i klesskapet står strømforsyneren. Der er det inngang for batteri, og kabelen er tilkoblet orginalt. men hvor går den? Ender den under dobbelsenga? Laderen bør vel stå på batteriet.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 14:19

sveine skrev:
Rufus skrev:
sveine skrev:
Har noen av dere 12V i medieovalen på en KFU?
Ev. hvor henter dere denne ifra?
Har sett at det er en fordelingsboks under dobbeltsenga. Kan jeg koble meg inn der?

Sveine
Antagelig finner du 12 V under senga helt framme mot draget.

Jeg monterte mine 2 batterier under senga helt inntil ovalen.

Derfra la jeg en sikret 12v kabel til en sikringsfordeling i skapet under ovalen.

Så hentet jeg 12V derfra til en 12v kontakt ala sigarettenner type. Samtidig la jeg en 12V opp i TV ovalen.

Dermed fikk jeg fast 12 V til TV'n, samt en kontakt til mobilladere etc.

Takker for svaret.Smile

Da skal jeg nok legge opp 12v som du beskrev.
Men,i klesskapet står strømforsyneren. Der er det inngang for batteri, og kabelen er tilkoblet orginalt. men hvor går den? Ender den under dobbelsenga? Laderen bør vel stå på batteriet.

Sveine

På omformeren er det orginalt innkoblet ledninger til batterier. Sort og Hvit. Jeg tok det for gitt at sort var - potensialet. Dette ville vært logisk. Og pussig nok var sort brukt som + i vår vogn. Ble litt ekstra arbeid kan man si, da det selvfølgelig ble feilkoblet. Kostet meg noen timer med loddebolt. Sjekk dette nøye før du kobler inn batteriet.

Disse 2 ledningene går fram til en koblingsboks under senga ved draget på UFe. Her koblet jeg inn batteriet som jeg plasserte ca. midt i vogna under senga. Laderen og batteribryteren min plasserte jeg på samme sted som batteriene. Batteribryteren kunne jeg betjene i skapet i byssa under ovalen.

Om man har ork kunne det antagelig vært en fordel å skifte ut ledningene mellom omformeren og den koblingsboksen. Kunne nok med fordel vært 4 eller 6 kvadrat. Tror de orginale var 2,5 eller mindre.

Rufus
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 15:08

Rufus skrev:
sveine skrev:
Rufus skrev:
sveine skrev:
Har noen av dere 12V i medieovalen på en KFU?
Ev. hvor henter dere denne ifra?
Har sett at det er en fordelingsboks under dobbeltsenga. Kan jeg koble meg inn der?

Sveine
Antagelig finner du 12 V under senga helt framme mot draget.

Jeg monterte mine 2 batterier under senga helt inntil ovalen.

Derfra la jeg en sikret 12v kabel til en sikringsfordeling i skapet under ovalen.

Så hentet jeg 12V derfra til en 12v kontakt ala sigarettenner type. Samtidig la jeg en 12V opp i TV ovalen.

Dermed fikk jeg fast 12 V til TV'n, samt en kontakt til mobilladere etc.

Takker for svaret.Smile

Da skal jeg nok legge opp 12v som du beskrev.
Men,i klesskapet står strømforsyneren. Der er det inngang for batteri, og kabelen er tilkoblet orginalt. men hvor går den? Ender den under dobbelsenga? Laderen bør vel stå på batteriet.

Sveine

På omformeren er det orginalt innkoblet ledninger til batterier. Sort og Hvit. Jeg tok det for gitt at sort var - potensialet. Dette ville vært logisk. Og pussig nok var sort brukt som + i vår vogn. Ble litt ekstra arbeid kan man si, da det selvfølgelig ble feilkoblet. Kostet meg noen timer med loddebolt. Sjekk dette nøye før du kobler inn batteriet.

Disse 2 ledningene går fram til en koblingsboks under senga ved draget på UFe. Her koblet jeg inn batteriet som jeg plasserte ca. midt i vogna under senga. Laderen og batteribryteren min plasserte jeg på samme sted som batteriene. Batteribryteren kunne jeg betjene i skapet i byssa under ovalen.

Om man har ork kunne det antagelig vært en fordel å skifte ut ledningene mellom omformeren og den koblingsboksen. Kunne nok med fordel vært 4 eller 6 kvadrat. Tror de orginale var 2,5 eller mindre.

Rufus

Takker Smile

Da får jeg sjekke under senga hos meg også. Vil vel tro at kabelen er merket i koblingsboksen. Med tanke på tverrsnittet på kabelen er jeg enig om at 6 kvadrat burde vert lagt opp. Men de blir en stor jobb å dra dette på nytt. Hvis Hobby har lagt dette opp kabelen orginalt så må vel denne klare belastningen. Det er jo ikke så mange watt som går til spottene og horelyset rundt om. Må vel opp i 200w for at 2,5 kvadrat er på kanten tror jeg.
Jeg setter iallefall ikke på all belysning når jeg kjører på batteri.
Og ev.TV m.m kjøres direkte på batteri via sikring og bryter.

Ellers tar jeg aldri en fargekode for gitt i elektrobransjen. Sort kan likegodt være plus som minus. No
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 15:27

Sveine
Er også selv i faget. Hjelper lite. Alle kan ta feil sa den berømte. Det var 20 meter til garagen og Fluke'n. Dermed ble det gjetning som kostet litt svette og stolthet når røyken hadde lagt seg. Men jeg fikk det i gang igjen. Slikt man kan smile av fra gyngestolen.
Til Toppen Go down
myrheim




Antall Innlegg : 1
Registration date : 28.06.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Har gjort det samme...   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jun 2008 - 19:45

Sitat :
På omformeren er det orginalt innkoblet ledninger til batterier. Sort og Hvit. Jeg tok det for gitt at sort var - potensialet. Dette ville vært logisk. Og pussig nok var sort brukt som + i vår vogn. Ble litt ekstra arbeid kan man si, da det selvfølgelig ble feilkoblet. Kostet meg noen timer med loddebolt. Sjekk dette nøye før du kobler inn batteriet.

Har gjort det samme..
Hvordan fiksa du det? Virker som reléene har greid seg,
men det er kanskje en IC som er knekt?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jun 2008 - 20:20

myrheim

Noen ganger er naturlovene grusomme.

På el.nikk / relèkortet i klesskapet finnes det et antall releèr.
Disse styres av en rekke transistorer. Husker ikke helt, men tror det var 10-12 stk tilsammen som sto på to rekker.
Disse brenner av om man kobler feil polaritet.

Jeg skaffet tilveie reserver og brukte en time i garasjen med loddebolten.

Dette ordner seg! sunny

Lykke til.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Jun 2008 - 10:09

Sveine

Er vel god grunn til å være forsiktig med lyset når man kun har 12v..... Ingen grunn til å tenne alle de 30 pærene om man ikke må!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Jun 2008 - 10:33

thor_egil skrev:
Sveine

Er vel god grunn til å være forsiktig med lyset når man kun har 12v..... Ingen grunn til å tenne alle de 30 pærene om man ikke må!!

Thor Egil

åssen forteller en et kvinnfolk det da?????? de skal jo bare ha de vanlige lysene på..... og telte opp ant pærer totalt i vogna mi her for en stund siden, det var jo langt over 100..... men nå er jo drøye 40 av de til luslistene over vinduene og over senga..... og alt kan jo ikke tennes, feks ryggelys, blinkere etc..... men det var mange pærer ja...... mye fler enn vi hadde trodd..... og grunnen til vi tellte dette, var jo et genialt spørsmål fra en 8-åring, som lurer på alt.....
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!
Black Betty


Female
Antall Innlegg : 3178
Age : 61
Localisation : Nøtterøy
Registration date : 04.12.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Jun 2008 - 17:37

Vegard skrev:
thor_egil skrev:
Sveine

Er vel god grunn til å være forsiktig med lyset når man kun har 12v..... Ingen grunn til å tenne alle de 30 pærene om man ikke må!!

Thor Egil

åssen forteller en et kvinnfolk det da?????? de skal jo bare ha de vanlige lysene på..... og telte opp ant pærer totalt i vogna mi her for en stund siden, det var jo langt over 100..... men nå er jo drøye 40 av de til luslistene over vinduene og over senga..... og alt kan jo ikke tennes, feks ryggelys, blinkere etc..... men det var mange pærer ja...... mye fler enn vi hadde trodd..... og grunnen til vi tellte dette, var jo et genialt spørsmål fra en 8-åring, som lurer på alt.....

Man må jo ha lys!! Og koselys! Så får heller gubben sørge for at strømmen er på plass.... krutte i gang generatoren, plugge i kontakten, sørge for rikelig med batteristrøm eller hva som enn må til....
Her skal det ikke knusles med koselys!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Jun 2008 - 21:00

Betty Boop skrev:
Vegard skrev:
thor_egil skrev:
Sveine

Er vel god grunn til å være forsiktig med lyset når man kun har 12v..... Ingen grunn til å tenne alle de 30 pærene om man ikke må!!

Thor Egil

åssen forteller en et kvinnfolk det da?????? de skal jo bare ha de vanlige lysene på..... og telte opp ant pærer totalt i vogna mi her for en stund siden, det var jo langt over 100..... men nå er jo drøye 40 av de til luslistene over vinduene og over senga..... og alt kan jo ikke tennes, feks ryggelys, blinkere etc..... men det var mange pærer ja...... mye fler enn vi hadde trodd..... og grunnen til vi tellte dette, var jo et genialt spørsmål fra en 8-åring, som lurer på alt.....

Man må jo ha lys!! Og koselys! Så får heller gubben sørge for at strømmen er på plass.... krutte i gang generatoren, plugge i kontakten, sørge for rikelig med batteristrøm eller hva som enn må til....
Her skal det ikke knusles med koselys!!

Kånå

ingen kunne sagt det bedre..... lol! lol!
Til Toppen Go down
Kånå te Maen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Kånå te Maen


Female
Antall Innlegg : 283
Age : 56
Localisation : Rogaland
Registration date : 06.04.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Jun 2008 - 21:10

Vegard skrev:
Betty Boop skrev:
Vegard skrev:
thor_egil skrev:
Sveine

Er vel god grunn til å være forsiktig med lyset når man kun har 12v..... Ingen grunn til å tenne alle de 30 pærene om man ikke må!!

Thor Egil

åssen forteller en et kvinnfolk det da?????? de skal jo bare ha de vanlige lysene på..... og telte opp ant pærer totalt i vogna mi her for en stund siden, det var jo langt over 100..... men nå er jo drøye 40 av de til luslistene over vinduene og over senga..... og alt kan jo ikke tennes, feks ryggelys, blinkere etc..... men det var mange pærer ja...... mye fler enn vi hadde trodd..... og grunnen til vi tellte dette, var jo et genialt spørsmål fra en 8-åring, som lurer på alt.....

Man må jo ha lys!! Og koselys! Så får heller gubben sørge for at strømmen er på plass.... krutte i gang generatoren, plugge i kontakten, sørge for rikelig med batteristrøm eller hva som enn må til....
Her skal det ikke knusles med koselys!!

Kånå

ingen kunne sagt det bedre..... lol! lol!

Takk for tilliten... lol! men det var jo Betty Boop som sa det da. Selv om jeg er hjertens enig med henne. Vi var og lusket litt i sikringskapet i helga og så at vi hadde brukt 3 ganger så mye strøm som naboen. Fikk "blikket" av Maen, men HALLO!! hvis jeg skal sitte i mørket og kulden for å spare strøm. Evil or Very Mad Evil or Very Mad Da er det flere plasser det skulle blitt temmelig kaldt lol!
Til Toppen Go down
http://www.kosmodesign.net
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Jun 2008 - 21:17

Kånå te Maen skrev:
Vegard skrev:
Betty Boop skrev:
Vegard skrev:
thor_egil skrev:
Sveine

Er vel god grunn til å være forsiktig med lyset når man kun har 12v..... Ingen grunn til å tenne alle de 30 pærene om man ikke må!!

Thor Egil

åssen forteller en et kvinnfolk det da?????? de skal jo bare ha de vanlige lysene på..... og telte opp ant pærer totalt i vogna mi her for en stund siden, det var jo langt over 100..... men nå er jo drøye 40 av de til luslistene over vinduene og over senga..... og alt kan jo ikke tennes, feks ryggelys, blinkere etc..... men det var mange pærer ja...... mye fler enn vi hadde trodd..... og grunnen til vi tellte dette, var jo et genialt spørsmål fra en 8-åring, som lurer på alt.....

Man må jo ha lys!! Og koselys! Så får heller gubben sørge for at strømmen er på plass.... krutte i gang generatoren, plugge i kontakten, sørge for rikelig med batteristrøm eller hva som enn må til....
Her skal det ikke knusles med koselys!!

Kånå

ingen kunne sagt det bedre..... lol! lol!

Takk for tilliten... lol! men det var jo Betty Boop som sa det da. Selv om jeg er hjertens enig med henne. Vi var og lusket litt i sikringskapet i helga og så at vi hadde brukt 3 ganger så mye strøm som naboen. Fikk "blikket" av Maen, men HALLO!! hvis jeg skal sitte i mørket og kulden for å spare strøm. Evil or Very Mad Evil or Very Mad Da er det flere plasser det skulle blitt temmelig kaldt lol!

Kånå

er enig med deg jeg...... kos deg du, det er derfor en har vogn...... strøm-målenen forteller jo heller ikke hvor mye vognene er brukt, kun ant kWh....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 0:30

Kånå/Vegard

Det er lurt å spare strøm synes jeg da.... Jeg har den vanen at jeg liker å kjenne at det mørkner...også når jeg er innendørs.. Gro (kone) blir litt frustrert av dette av og til.... Men jeg er glad i den ettertenksomheten som skumringen drar med seg....

(Jpda, dere kan bli blanke i øynene nå. Det er helt ok....) Smile
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto


Male
Antall Innlegg : 207
Age : 42
Registration date : 24.05.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 14:01

Står jeg på fricamp, bruker jeg stortsett bare 12v pumpa på alden. pluss vannpumpe. litt leselys men ikke mye. lys trekker jo faktisk litt strøm Wink
Til Toppen Go down
Kånå te Maen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Kånå te Maen


Female
Antall Innlegg : 283
Age : 56
Localisation : Rogaland
Registration date : 06.04.2008

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 14:17

thor_egil skrev:
Kånå/Vegard

Det er lurt å spare strøm synes jeg da.... Jeg har den vanen at jeg liker å kjenne at det mørkner...også når jeg er innendørs.. Gro (kone) blir litt frustrert av dette av og til.... Men jeg er glad i den ettertenksomheten som skumringen drar med seg....

(Jpda, dere kan bli blanke i øynene nå. Det er helt ok....) Smile

Snufs, snufs. Det er så fint med følsomme mannfolk cat
Ville bare si at det er ikke akkurat lys vi bruker strøm på i forhold til naboen, men varme osv. Jeg har kjøpt meg masse stearinlys og lykter som jeg synes er mye koseligere enn elektrisk lys.
Tror nok Maen forsto at han ikke kunne sammenligne med naboen som ikke bruker vannet i vogna og ikke har elektrisk oppvarming osv. Tror ikke jeg er så veldig sløsete, men litt komfort skal man da ha.
Jeg vil ikke fryse, ungene skal få se på Tv og jeg vil vaske opp i varmt vann! Så det så! lol! lol!
Til Toppen Go down
http://www.kosmodesign.net
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 14:25

Kånå te Maen skrev:
thor_egil skrev:
Kånå/Vegard

Det er lurt å spare strøm synes jeg da.... Jeg har den vanen at jeg liker å kjenne at det mørkner...også når jeg er innendørs.. Gro (kone) blir litt frustrert av dette av og til.... Men jeg er glad i den ettertenksomheten som skumringen drar med seg....

(Jpda, dere kan bli blanke i øynene nå. Det er helt ok....) Smile

Snufs, snufs. Det er så fint med følsomme mannfolk cat
Ville bare si at det er ikke akkurat lys vi bruker strøm på i forhold til naboen, men varme osv. Jeg har kjøpt meg masse stearinlys og lykter som jeg synes er mye koseligere enn elektrisk lys.
Tror nok Maen forsto at han ikke kunne sammenligne med naboen som ikke bruker vannet i vogna og ikke har elektrisk oppvarming osv. Tror ikke jeg er så veldig sløsete, men litt komfort skal man da ha.
Jeg vil ikke fryse, ungene skal få se på Tv og jeg vil vaske opp i varmt vann! Så det så! lol! lol!

Men for å holde oss litt til tråden..... At alle pærene hobbyen min kjører på batteriet er helt konge. I praksis betyr det at vogna har samme bruksverdi om den står med kabler foran og bak, eller om man stopper langs landeveien. Det er sjef!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 14:29

kbanto skrev:
Står jeg på fricamp, bruker jeg stortsett bare 12v pumpa på alden. pluss vannpumpe. litt leselys men ikke mye. lys trekker jo faktisk litt strøm Wink

Hvor lenge har du strøm av et batteri da, når du bruker alden på 12v pumpa og vannpumpa? Når du fricamper altså. Lys er jo mye mer koselig når de er levende.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 16:06

thor_egil skrev:
Kånå/Vegard

Det er lurt å spare strøm synes jeg da.... Jeg har den vanen at jeg liker å kjenne at det mørkner...også når jeg er innendørs.. Gro (kone) blir litt frustrert av dette av og til.... Men jeg er glad i den ettertenksomheten som skumringen drar med seg....

(Jpda, dere kan bli blanke i øynene nå. Det er helt ok....) Smile

Thor Egil

min mor driver og med det der..... den blå timen sier hun..... godt dere koser dere, jeg klarer det bare ikke....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 16:16

Kånå te Maen skrev:
thor_egil skrev:
Kånå/Vegard

Det er lurt å spare strøm synes jeg da.... Jeg har den vanen at jeg liker å kjenne at det mørkner...også når jeg er innendørs.. Gro (kone) blir litt frustrert av dette av og til.... Men jeg er glad i den ettertenksomheten som skumringen drar med seg....

(Jpda, dere kan bli blanke i øynene nå. Det er helt ok....) Smile

Snufs, snufs. Det er så fint med følsomme mannfolk cat
Ville bare si at det er ikke akkurat lys vi bruker strøm på i forhold til naboen, men varme osv. Jeg har kjøpt meg masse stearinlys og lykter som jeg synes er mye koseligere enn elektrisk lys.
Tror nok Maen forsto at han ikke kunne sammenligne med naboen som ikke bruker vannet i vogna og ikke har elektrisk oppvarming osv. Tror ikke jeg er så veldig sløsete, men litt komfort skal man da ha.
Jeg vil ikke fryse, ungene skal få se på Tv og jeg vil vaske opp i varmt vann! Så det så! lol! lol!

er så enig med deg..... varmt vann i kranene, og høy komfort er noe jeg liker og.....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 16:19

Vegard

Driver med det der.......

Ha ha.. er ikke akkurat så mye New Age og den slags i meg. Det ville du nok funnet ut om du hadde truffet meg, men jeg setter bare pris på naturen og oppleve at den skifter...

På samme måte som jeg heller vil ta tog til trondheim enn å fly...

(Faktisk er vogna ofte et bedre sted å kjenne på den "blå timen" (om du vil) bedre enn inne i huset...)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 16:31

thor_egil skrev:
Vegard

Driver med det der.......

Ha ha.. er ikke akkurat så mye New Age og den slags i meg. Det ville du nok funnet ut om du hadde truffet meg, men jeg setter bare pris på naturen og oppleve at den skifter...

På samme måte som jeg heller vil ta tog til trondheim enn å fly...

(Faktisk er vogna ofte et bedre sted å kjenne på den "blå timen" (om du vil) bedre enn inne i huset...)

he-he... toget ser man da ikke noe fra..... men fra bilen, ser jeg mye.....

er og glad i naturen, men er nok ikke noen sånn "grubler", eller en som mediterer eller filosoferer..... nei, det er ikke min greie.... her tar jeg ingene som de kommer, og gjør så godt jeg kan..... går det til helvxxx, så har jeg i hvertfall prøvd, så får vi ta det derfra.....

Tar valgene, og ser meg så ikke tilbake.... er ikke angringens mann jeg..... må se framover.... historien kan jeg ikke endre, men jeg kan prøve å gjøre det best mulig med det som ligger forran.......
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 16:39

Vegard... jeg kan være enig med meg i en del av dette, men nå må vi slutte med denne filosofien under "batteri"-temaet -- ellers kommer morten og ribber oss for stjerner og medalje og jeg har ikke så mange å miste

Kan nærme oss topic med å si at man iallefall kan lade batteriene i CV! Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitimeMan 30 Jun 2008 - 16:43

thor_egil skrev:
Vegard... jeg kan være enig med meg i en del av dette, men nå må vi slutte med denne filosofien under "batteri"-temaet -- ellers kommer morten og ribber oss for stjerner og medalje og jeg har ikke så mange å miste

Kan nærme oss topic med å si at man iallefall kan lade batteriene i CV! Smile

Thor Egil.....

oki...... selv om de fleste Hobbyer har omformer........
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri i hobby? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batteri i hobby?   Batteri i hobby? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri i hobby?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» batteri HOBBY
» Ny Hobby campingvogn - Standard med batteri?
» Batteri i Hobby 650kmfe.
» Batteri og lader i Hobby 560KMFE
» 2007 Hobby 720 Prestige - Har denne batteri?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: