CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lyset inne i kjøleskapet

Go down 
+2
ArneO
Jan
6 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeFre 1 Mai 2009 - 21:20

Vi har et stort Dometic kjøleskap i vogna med egen fryseboks. Vogna er 06 modell. Er det noen som kan fortelle meg hvor bryteren som skal slukke lyset inne i skapet når døra lukkes befinner seg? Er jeg blind som ikke finner den?

Det kan se ut som lyset ikke slukker når døra lukkes eller står i lufteglip, skal vel ikke være slik......
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeFre 1 Mai 2009 - 22:31

May-Britt skrev:
Vi har et stort Dometic kjøleskap i vogna med egen fryseboks. Vogna er 06 modell. Er det noen som kan fortelle meg hvor bryteren som skal slukke lyset inne i skapet når døra lukkes befinner seg? Er jeg blind som ikke finner den?

Det kan se ut som lyset ikke slukker når døra lukkes eller står i lufteglip, skal vel ikke være slik......
var slik på lmc vogna vår
ingen bryter, for pæra sto på konstant den
dobbeltsjekka med å stikke en kniv inn mellom kjøleskap og dør for å presse ut pakninga litt uten å åpne, og jaggu var det lys der enda
håper den pæra er 220 volt slik at den ikkestår og tærer på batteriet hele tiden slik som hos oss
jeg fjernet pæra for at den ikke skulle stå der og avgi varme hele tiden
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeFre 1 Mai 2009 - 23:16

Tok en kjapp titt på kjøleskapet her, og fant ikke noen bryter, men lyset slukker når døra er nesten lukket...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 0:44

Det går å bore et hull fra baksida på kjøleskapet og kikke inn gjennom det for å kontrollere om lyset går av.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 7:40

du kan også sette et videokamera inn i skapet..
blir vel ikke verdens beste film, men du vil se om lyset slukker Smile
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 10:52

J.O. skrev:
Det går å bore et hull fra baksida på kjøleskapet og kikke inn gjennom det for å kontrollere om lyset går av.

He he..... er det ikke ett ekstra hull i det kjøleskapet til May-Britt da..... etter at forhandleren festa det gassrøret....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lyset inne i kjøleskapet Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:00

Sten Rune skrev:
J.O. skrev:
Det går å bore et hull fra baksida på kjøleskapet og kikke inn gjennom det for å kontrollere om lyset går av.

He he..... er det ikke ett ekstra hull i det kjøleskapet til May-Britt da..... etter at forhandleren festa det gassrøret....

He he......ser J.O. prøver å være morsom ....... men J.O., hadde det hullet vært der ennå så hadde jeg nok kommet på å ta en titt gjennom det selv clown Very Happy

Det var egentlig ikke det jeg spurte om. Jeg VET at lyset står på, også på 12V ja, Jan.......

Det jeg lurte på er om noen vet hvor bryteren som regulerer dette sitter???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:01

Jeg får vel ringe Dometic over helga...........regner med de har peiling......de var i alle fall SUPRE da forhandleren boret hull i kjøleskapet vårt.........
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:09

Maya

Utfra det som Jan sier her så er det nok ingen bryter der......

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lyset inne i kjøleskapet Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:22

J.O. skrev:
Det går å bore et hull fra baksida på kjøleskapet og kikke inn gjennom det for å kontrollere om lyset går av.


Var ikke noe lys i vårt kjøleskap


Lyset inne i kjøleskapet 1
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:27

Sten Rune

En sensor da eller? Noe må jo sense (he he) at døra kommer igjen og slukke lyset, hvis ikke går jo batteriet tomt.......??

Vi har ikke merket noe til dette i vinter. Vogna er godt utstyrt med booster og batterilader så den har sikkert tatt seg opp igjen selv når strømmen har kommet på - om den har gått tom for strøm da....ikke vet jeg.......

Har heller ikke merket noe varme inni der fordi lyset har stått på, men lyset står på når døra er lukket og det skal det vel ikke vil jeg tro?? Den vil jo gå tom for strøm........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:28

Johnny skrev:
J.O. skrev:
Det går å bore et hull fra baksida på kjøleskapet og kikke inn gjennom det for å kontrollere om lyset går av.


Var ikke noe lys i vårt kjøleskap


Lyset inne i kjøleskapet 1

Krev erstatning fra J.O...... lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:31

May-Britt skrev:
Sten Rune

En sensor da eller? Noe må jo sense (he he) at døra kommer igjen og slukke lyset, hvis ikke går jo batteriet tomt.......??

Vi har ikke merket noe til dette i vinter. Vogna er godt utstyrt med booster og batterilader så den har sikkert tatt seg opp igjen selv når strømmen har kommet på - om den har gått tom for strøm da....ikke vet jeg.......

Har heller ikke merket noe varme inni der fordi lyset har stått på, men lyset står på når døra er lukket og det skal det vel ikke vil jeg tro?? Den vil jo gå tom for strøm........

Og du er sikker på at det lyset er 12V?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lyset inne i kjøleskapet Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 11:39

Sten Rune skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune

En sensor da eller? Noe må jo sense (he he) at døra kommer igjen og slukke lyset, hvis ikke går jo batteriet tomt.......??

Vi har ikke merket noe til dette i vinter. Vogna er godt utstyrt med booster og batterilader så den har sikkert tatt seg opp igjen selv når strømmen har kommet på - om den har gått tom for strøm da....ikke vet jeg.......

Har heller ikke merket noe varme inni der fordi lyset har stått på, men lyset står på når døra er lukket og det skal det vel ikke vil jeg tro?? Den vil jo gå tom for strøm........

Og du er sikker på at det lyset er 12V?

Vogna står utenfor her nå og ledninga er ikke lagt ut engang .... Suspect Suspect

Knappen på kjøleskapet stod på 230v siden i vinter - er slått av nå da....

Hovedbryter er av og vinterkoblingen står på (da skal kjøleskapet starte når vogna blir koblet til nettstrøm) og lyset ved knappen ved 230v lyser ikke. Det er slik det skal være. Lyset ved den knappen kommer på når vogna plugges.....og da skal skapet og alden starte.......

Men skapet lyser inni nå om jeg setter bryteren på 230V - uten nettstrøm .......
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 12:01

Okidoki....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lyset inne i kjøleskapet Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 13:12

May-Britt skrev:
Sten Rune skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune

En sensor da eller? Noe må jo sense (he he) at døra kommer igjen og slukke lyset, hvis ikke går jo batteriet tomt.......??

Vi har ikke merket noe til dette i vinter. Vogna er godt utstyrt med booster og batterilader så den har sikkert tatt seg opp igjen selv når strømmen har kommet på - om den har gått tom for strøm da....ikke vet jeg.......

Har heller ikke merket noe varme inni der fordi lyset har stått på, men lyset står på når døra er lukket og det skal det vel ikke vil jeg tro?? Den vil jo gå tom for strøm........

Og du er sikker på at det lyset er 12V?

Vogna står utenfor her nå og ledninga er ikke lagt ut engang .... Suspect Suspect

Knappen på kjøleskapet stod på 230v siden i vinter - er slått av nå da....

Hovedbryter er av og vinterkoblingen står på (da skal kjøleskapet starte når vogna blir koblet til nettstrøm) og lyset ved knappen ved 230v lyser ikke. Det er slik det skal være. Lyset ved den knappen kommer på når vogna plugges.....og da skal skapet og alden starte.......

Men skapet lyser inni nå om jeg setter bryteren på 230V - uten nettstrøm .......


Maya..
Har du satt bryteren på kjøleskapet i 0 posisjon da?? (230V`n selvsagt)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 16:45

Lyset styres mest sannsynlig av en magnet i døra eller selve skapet. Dette innebærer at lyset ikke slukkes før døra er helt igjen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 18:21

Tove skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune

En sensor da eller? Noe må jo sense (he he) at døra kommer igjen og slukke lyset, hvis ikke går jo batteriet tomt.......??

Vi har ikke merket noe til dette i vinter. Vogna er godt utstyrt med booster og batterilader så den har sikkert tatt seg opp igjen selv når strømmen har kommet på - om den har gått tom for strøm da....ikke vet jeg.......

Har heller ikke merket noe varme inni der fordi lyset har stått på, men lyset står på når døra er lukket og det skal det vel ikke vil jeg tro?? Den vil jo gå tom for strøm........

Og du er sikker på at det lyset er 12V?

Vogna står utenfor her nå og ledninga er ikke lagt ut engang .... Suspect Suspect

Knappen på kjøleskapet stod på 230v siden i vinter - er slått av nå da....

Hovedbryter er av og vinterkoblingen står på (da skal kjøleskapet starte når vogna blir koblet til nettstrøm) og lyset ved knappen ved 230v lyser ikke. Det er slik det skal være. Lyset ved den knappen kommer på når vogna plugges.....og da skal skapet og alden starte.......

Men skapet lyser inni nå om jeg setter bryteren på 230V - uten nettstrøm .......


Maya..
Har du satt bryteren på kjøleskapet i 0 posisjon da?? (230V`n selvsagt)

Den lyset inne i skapet slukker når jeg setter bryteren på 0 ja........

Det er når vi er der på vinteren, da bruker jeg å la kjøleskapet stå på 230v når vi reiser. Da slår det seg jo av når strømmen blir tatt ut og når da vogna blir plugget for å få på varmen til vi kommer, så blir jo kjøleskapet kaldt også.........men nå viser det seg altså at det lyset står på hele tiden når jeg gjør det på den måten.......var ikke slik før det tullet med kjøleskapet i fjor......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 18:25

Sten skrev:
Lyset styres mest sannsynlig av en magnet i døra eller selve skapet. Dette innebærer at lyset ikke slukkes før døra er helt igjen.

Sten

Jeg tror du har helt rett, men at den magneten eller hva det er mangler på døra vår.

Forhandleren boret jo hull i skapet i fjor og da fikk vi ny innmat, døra er den samme. Tror ikke døra og innmaten passer sammen akkurat på det planet med lyset og slukking av det, for det var ikke slik før. Jeg skal kontakte forhandleren over helga.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 18:28

May-Britt skrev:
Tove skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune

En sensor da eller? Noe må jo sense (he he) at døra kommer igjen og slukke lyset, hvis ikke går jo batteriet tomt.......??

Vi har ikke merket noe til dette i vinter. Vogna er godt utstyrt med booster og batterilader så den har sikkert tatt seg opp igjen selv når strømmen har kommet på - om den har gått tom for strøm da....ikke vet jeg.......

Har heller ikke merket noe varme inni der fordi lyset har stått på, men lyset står på når døra er lukket og det skal det vel ikke vil jeg tro?? Den vil jo gå tom for strøm........

Og du er sikker på at det lyset er 12V?

Vogna står utenfor her nå og ledninga er ikke lagt ut engang .... Suspect Suspect

Knappen på kjøleskapet stod på 230v siden i vinter - er slått av nå da....

Hovedbryter er av og vinterkoblingen står på (da skal kjøleskapet starte når vogna blir koblet til nettstrøm) og lyset ved knappen ved 230v lyser ikke. Det er slik det skal være. Lyset ved den knappen kommer på når vogna plugges.....og da skal skapet og alden starte.......

Men skapet lyser inni nå om jeg setter bryteren på 230V - uten nettstrøm .......


Maya..
Har du satt bryteren på kjøleskapet i 0 posisjon da?? (230V`n selvsagt)

Den lyset inne i skapet slukker når jeg setter bryteren på 0 ja........

Det er når vi er der på vinteren, da bruker jeg å la kjøleskapet stå på 230v når vi reiser. Da slår det seg jo av når strømmen blir tatt ut og når da vogna blir plugget for å få på varmen til vi kommer, så blir jo kjøleskapet kaldt også.........men nå viser det seg altså at det lyset står på hele tiden når jeg gjør det på den måten.......var ikke slik før det tullet med kjøleskapet i fjor......



Okey, mi vogn funger slik at det ikke er bare lyset som står på men hele kjøleskapet...Merka det i fjor sommer da vi la is igjen i kjøleskapet i bua + at jeg hadde slått av hovedbryter`n til vogna. Kom jo igjen til en frysedel tykk av is. Så etter det setter jeg alltid bryteren i 0 på strømmen. Og isen blir heretter fortært fult ut før hjemreise Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitimeFre 15 Mai 2009 - 21:07

Da har vi fått tilbakemelding både fra forhandler og Dometic ......

Vi får tilsendt en ny føler som vi skal bytte selv for å se om problemet løser seg. Hvis ikke er det mulig at noe er koblet feil i forbindelse med bytte av kjøleskap i fjor.

Føleren er den sorte "flekken" midt på øverste kant på selve skapet innvendig.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lyset inne i kjøleskapet Empty
PosteTema: Re: Lyset inne i kjøleskapet   Lyset inne i kjøleskapet Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lyset inne i kjøleskapet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nybegynner ja, kjøleskapet...
» Ustabil kjøling, kjøleskapet
» Trenger bilde av info inne i kjøleskap, Electrolux RM301
» Løsnet speil inne på baderom /toalett Hobby 560 2008 mod

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: