CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 gassforbruk med truma

Go down 
+4
Janita
Jan Ole
Jan
P@ssat TDI
8 posters
AvInnlegg
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 20:42

Har fyrt med truma på sen vinter/tidlig vår og syns den bruker mye gass. Nå skal det jo sies att vi har brukt vogna en del og att trumaen har stort sett surret hele døgnet mens vi har vært der. Bruker trumaen mye gass eller bør jeg få noen til og se på det? Vogna ble jo gasstestet for ikke lenge siden og da var vertfall alt ok. Noen med erfaring? Vogna er en hobby 560kmfe om det skulle ha noe og bety. På forhånd takk albino
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 20:45

P@ssat TDI skrev:
Har fyrt med truma på sen vinter/tidlig vår og syns den bruker mye gass. Nå skal det jo sies att vi har brukt vogna en del og att trumaen har stort sett surret hele døgnet mens vi har vært der. Bruker trumaen mye gass eller bør jeg få noen til og se på det? Vogna ble jo gasstestet for ikke lenge siden og da var vertfall alt ok. Noen med erfaring? Vogna er en hobby 560kmfe om det skulle ha noe og bety. På forhånd takk albino
sist vinter i vår 650 LMC så varte en 11 kilos ca 2 helger på fjellet, og der fyra vi til vi hadde den tempen vi ønsket, som er ganske så høy, ca 23-24 grader minimum
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 20:52

78g/kwh går det.
Om det ikke lekker og det gjør det nok ikke, har du fått igjen den varmen du har putta inn.
Ca 141Kwh pr 11kg`s flaske.
Aner ikke effekten på en sånn Truma, men den er vel 4-5kw? 141/5= 28,2 timer med Truma fyring på full guffe. (5Kw)
Hjelper dette?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 20:57

J.O. skrev:
78g/kwh går det.
Om det ikke lekker og det gjør det nok ikke, har du fått igjen den varmen du har putta inn.
Ca 141Kwh pr 11kg`s flaske.
Aner ikke effekten på en sånn Truma, men den er vel 4-5kw? 141/5= 28,2 timer med Truma fyring på full guffe. (5Kw)
Hjelper dette?
stemmer bra med min erfaring i alle fall
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 20:57

Hei Jan og takk for kjapt svar. Ja men da er nok forbruket normalt. Syns bare gassen forsvant så fort:-) I mars brukte vi nesten 2stk 11 kilos på 5 helger. Ble bare litt forbauset over att det forsvant så fort:-) Men har jo ikke all verdens erfaring med camping heller. Kjøpte vogna på høsten i fjor.
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 21:00

J.O. skrev:
78g/kwh går det.
Om det ikke lekker og det gjør det nok ikke, har du fått igjen den varmen du har putta inn.
Ca 141Kwh pr 11kg`s flaske.
Aner ikke effekten på en sånn Truma, men den er vel 4-5kw? 141/5= 28,2 timer med Truma fyring på full guffe. (5Kw)
Hjelper dette?

Ja dette høres fornuftig ut:-) Takk for godt svar. Masse god hjelp og finne på forumet her både i gamle og nye tråder cheers
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 21:00

vil påstå at gass er en komfortinvistering, og ikke akkurat ei økonomisk ei
vi hadde ikke noe elektrisk varme inni vogna annet enn gulvet, og det gir ikke noe varme i rommet, og da ryker det unna på gassen
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 21:10

Jan skrev:
vil påstå at gass er en komfortinvistering, og ikke akkurat ei økonomisk ei
vi hadde ikke noe elektrisk varme inni vogna annet enn gulvet, og det gir ikke noe varme i rommet, og da ryker det unna på gassen


Ja går nok en del gass da. Men prisene på oppfylling er jo ikke så ille. Jeg betaler 197kr for og fylle(bytte) en 11 kilos på hyttebutikken. Har også alltid 1 flaske ekstra framme i "lasterommet" i tilfelle jeg går tom på ett ugunstig tidspunkt Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 21:12

Med NCC medlemsskap kommer jeg ned i 172.- hos AGA.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 21:22

Vi syntes at å montere en Ultraheat i Trumaen var ei god investering. Den er riktignok avhengig av strøm, men den holdt varmen om det ikke var for kaldt ute, så kobla vi inn gassen når den ikke klarte å holde varmen.
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 22 Mai 2009 - 23:53

Når det er snakk om Truma og gass, kom jeg på noe jeg har lurt på Question

Det er ikke så ofte jeg bruker Trumaen for stort sett er det fastpris på strømmen og da kommer vifteovnen fram i stedet.
Men, det blir veeeldig varmt inne i bunnen på klesskapet, faktisk så varmt at jeg er "redd" for å bruke Trumaen på gass. Er dette vanlig og riktig?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeLør 23 Mai 2009 - 10:25

Tror nok dette er normalt Janita. Hos oss blir det også veldig varmt på bunnen av skapet. Men, til gjengjeld så er det en fin plass og tørke sko og votter vinterstid!
Til Toppen Go down
Hege
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Hege


Female
Antall Innlegg : 650
Age : 52
Localisation : Buskerud
Registration date : 15.07.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeLør 23 Mai 2009 - 10:33

Vi opplever også en veldig varme i bunnen av det skapet og det er perfekt for våte votter og sokker.....
Til Toppen Go down
http://hege71.blogspot.com/
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeLør 23 Mai 2009 - 12:05

Ok, tusen takk, veldig betryggende å få vite at det faktisk er riktig at det blir så varmt:D
Tørking av votter og sko overlater jeg til andre, for vi bruker vogna kun på sommeren lol!
Jeg klarer ikke å forestille meg at vintercamping med tre barn er noe for oss Rolling Eyes Men, sommeren derimot finnes det ikke noen bedre form for ferie gassforbruk med truma 928394 gassforbruk med truma 897742
Til Toppen Go down
Hege
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Hege


Female
Antall Innlegg : 650
Age : 52
Localisation : Buskerud
Registration date : 15.07.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeLør 23 Mai 2009 - 12:10

Janita: vi har overvintret for første gang. Det ble riktignok ikke så mange turer som vi skulle ønske oss, men vi er ikke tvil om at vi fortsetter vintercamping også neste år. Jeg var akkurat like skeptisk som deg, men ble overtalt til å prøve og det er bare helt utrolig deilig å kunne bruke vogna hele året! Vi har testet i - 22 grader og ingen frøys. Vi har hatt fire barn over ei helg og alle hadde tørre klær og kom fra det uten å bli uvenner for alltid Wink
Til Toppen Go down
http://hege71.blogspot.com/
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeLør 23 Mai 2009 - 12:23

Hege skrev:
Janita: vi har overvintret for første gang. Det ble riktignok ikke så mange turer som vi skulle ønske oss, men vi er ikke tvil om at vi fortsetter vintercamping også neste år. Jeg var akkurat like skeptisk som deg, men ble overtalt til å prøve og det er bare helt utrolig deilig å kunne bruke vogna hele året! Vi har testet i - 22 grader og ingen frøys. Vi har hatt fire barn over ei helg og alle hadde tørre klær og kom fra det uten å bli uvenner for alltid Wink

Det er mulig, men når det gjelder barna våres er jeg ikke sikker på at alle hadde kommet fra det uten varig mèn lol! eller at det hadde tørna for meg affraid De er ikke spesielt gode venner og trenger stooor plass Shocked
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeLør 23 Mai 2009 - 22:09

Janita skrev:
Hege skrev:
Janita: vi har overvintret for første gang. Det ble riktignok ikke så mange turer som vi skulle ønske oss, men vi er ikke tvil om at vi fortsetter vintercamping også neste år. Jeg var akkurat like skeptisk som deg, men ble overtalt til å prøve og det er bare helt utrolig deilig å kunne bruke vogna hele året! Vi har testet i - 22 grader og ingen frøys. Vi har hatt fire barn over ei helg og alle hadde tørre klær og kom fra det uten å bli uvenner for alltid Wink

Det er mulig, men når det gjelder barna våres er jeg ikke sikker på at alle hadde kommet fra det uten varig mèn lol! eller at det hadde tørna for meg affraid De er ikke spesielt gode venner og trenger stooor plass Shocked


Må være lik mora:lol!:
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 13:01

May-Britt skrev:
Vi syntes at å montere en Ultraheat i Trumaen var ei god investering. Den er riktignok avhengig av strøm, men den holdt varmen om det ikke var for kaldt ute, så kobla vi inn gassen når den ikke klarte å holde varmen.

Støtter May Britt på dette! Ultra Heaten er idiotisk enkel og funker veldig bra. Så kan man legge på med gass på de kalde dagene i tillegg.
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 13:44

thor_egil skrev:
May-Britt skrev:
Vi syntes at å montere en Ultraheat i Trumaen var ei god investering. Den er riktignok avhengig av strøm, men den holdt varmen om det ikke var for kaldt ute, så kobla vi inn gassen når den ikke klarte å holde varmen.

Støtter May Britt på dette! Ultra Heaten er idiotisk enkel og funker veldig bra. Så kan man legge på med gass på de kalde dagene i tillegg.

Er det dyrt og få dette gjort?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 14:08

Alternativet er å montere 2 eller 3 el-jet ovner med ekstern termostat.
Hadde 2 stk i vår 610 og var meget godt fornøyd med dem i vinterkulda. Hver av dem var på 600W på max effekt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 15:27

P@ssat TDI skrev:
thor_egil skrev:
May-Britt skrev:
Vi syntes at å montere en Ultraheat i Trumaen var ei god investering. Den er riktignok avhengig av strøm, men den holdt varmen om det ikke var for kaldt ute, så kobla vi inn gassen når den ikke klarte å holde varmen.

Støtter May Britt på dette! Ultra Heaten er idiotisk enkel og funker veldig bra. Så kan man legge på med gass på de kalde dagene i tillegg.

Er det dyrt og få dette gjort?

Da vi kjøpte vår for ca halvannet år siden så kostet den ca 3500 om jeg ikke husker helt feil. Monterte den gjorde kaillen selv, det var ikke komplisert, så om du har litt praktisk sans så tror jeg det går greit. Største utfordringa var vel å komme til nedi hullet der. Den monteres bak på truma ovnen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 15:42

Denne kjøpte vi:
http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=922&produkt_id=14151

Vi hadde også en bryter vi monterte der vi kunne stille styrken på ultraheaten og hvor mye vifta skulle blåse. Jeg kan ikke huske om vi kjøpte denne i tillegg eller om den var med i pakken.

En kan kjøpe til en føler som en monterer på og legger en plass det ikke er så varmt. Vi la den til salongens bakre del. Da tar det litt lengre tid før termostaten slår av ultraheaten. Vi merket ikke så mye forskjell på før og etter montering av denne føleren, men det kan hende andre har andre erfaringer.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 19:23

May-Britt skrev:
P@ssat TDI skrev:
thor_egil skrev:
May-Britt skrev:
Vi syntes at å montere en Ultraheat i Trumaen var ei god investering. Den er riktignok avhengig av strøm, men den holdt varmen om det ikke var for kaldt ute, så kobla vi inn gassen når den ikke klarte å holde varmen.

Støtter May Britt på dette! Ultra Heaten er idiotisk enkel og funker veldig bra. Så kan man legge på med gass på de kalde dagene i tillegg.

Er det dyrt og få dette gjort?

Da vi kjøpte vår for ca halvannet år siden så kostet den ca 3500 om jeg ikke husker helt feil. Monterte den gjorde kaillen selv, det var ikke komplisert, så om du har litt praktisk sans så tror jeg det går greit. Største utfordringa var vel å komme til nedi hullet der. Den monteres bak på truma ovnen.


Må ikke nødvendigvis ha så mye praktisk sans heller Smile En kompis av meg klarte og montere det, og han er IKKE veldig praktisk av seg.. (håper ikke han leser inne her Smile)
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 19:47

Johnny skrev:
Alternativet er å montere 2 eller 3 el-jet ovner med ekstern termostat.
Hadde 2 stk i vår 610 og var meget godt fornøyd med dem i vinterkulda. Hver av dem var på 600W på max effekt.

Ja dette var jeg inne på tanken på og gjøre i november 08 men ble liksom ingenting av. Fordelen med el jet er vel att du får spredd ovnene litt sånn att en får fin temp i hele vogna og ikke kun området rundt trumaen;-) Min erfaring fra i vinter var att det var varmere i ene enden av vogna(der trumaen står) og litt kjøligere i andre enden. Vet liksom ikke helt hvor jeg skulle hatt disse ovnene heller uten att det skulle blitt sjenerende? Hvor monterte du dine johnny?
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 19:53

May-Britt skrev:
P@ssat TDI skrev:
thor_egil skrev:
May-Britt skrev:
Vi syntes at å montere en Ultraheat i Trumaen var ei god investering. Den er riktignok avhengig av strøm, men den holdt varmen om det ikke var for kaldt ute, så kobla vi inn gassen når den ikke klarte å holde varmen.

Støtter May Britt på dette! Ultra Heaten er idiotisk enkel og funker veldig bra. Så kan man legge på med gass på de kalde dagene i tillegg.

Er det dyrt og få dette gjort?

Da vi kjøpte vår for ca halvannet år siden så kostet den ca 3500 om jeg ikke husker helt feil. Monterte den gjorde kaillen selv, det var ikke komplisert, så om du har litt praktisk sans så tror jeg det går greit. Største utfordringa var vel å komme til nedi hullet der. Den monteres bak på truma ovnen.

Joda høres greitt ut. Synes det er greitt og slippe og bruke gass på litt kalde vårkvelder når en kunne brukt strøm. Vi betaler nesten ingenting for strømmen der vi ligger så kunne vært greit og spart litt på gassen og.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 20:01

P@ssat TDI

Som en liten tilleggsinfo kan jeg si at Ultraheaten fungerer på samme systemet som trumaen med gass. Varmen laget av den elektriske ovnen blåses rundt via rørene som trumaen bruker, så det vil komme varme overalt hvor det er slike rør når ultraheaten er i bruk. Forutsatt at du selvfølgelig slår på vifta, hvis ikke vil det kun bli varmt der trumaovnen er.

Det er vanlig å montere el.jet ovner nedi benkene i f.eks. rundsitteren for å få varme opp sprekkene bak ryggen i rundsitteren. El.jet ovner har lav overflatetemp og er laget for å monteres slike steder.

Her er eksempel på el-jet ovn:
http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=919&produkt_id=14148

En kombinasjon av Ultraheat og el.jet vil gi en god effekt sies det.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 20:25

P@ssat TDI skrev:
Johnny skrev:
Alternativet er å montere 2 eller 3 el-jet ovner med ekstern termostat.
Hadde 2 stk i vår 610 og var meget godt fornøyd med dem i vinterkulda. Hver av dem var på 600W på max effekt.

Ja dette var jeg inne på tanken på og gjøre i november 08 men ble liksom ingenting av. Fordelen med el jet er vel att du får spredd ovnene litt sånn att en får fin temp i hele vogna og ikke kun området rundt trumaen;-) Min erfaring fra i vinter var att det var varmere i ene enden av vogna(der trumaen står) og litt kjøligere i andre enden. Vet liksom ikke helt hvor jeg skulle hatt disse ovnene heller uten att det skulle blitt sjenerende? Hvor monterte du dine johnny?

Vedr. varmefordeling så bruker du vel viftene i trumaen til fordeling? I begge hobbyene vi har hatt har jeg gode erfaringer av å jobbe litt med å justere spjeldene for å få jevn fordeling. Når det så er gjort er det enkelt å få en fin lun temp rundt i vogna. Jeg har som regel prioritert sitteområdet med noe høyere varmeintensitet og med litt lavere prioritet ved sengene. Det styrer seg greit siden sengene ligger i hver sin ende av vogna og salongene er nærmere midten.

Ved å redusere vifta på natterstid demper en støy og konsentrerer varmen enda mer rundt trumaen. Eljettene er vel lydløse og siden du nevner at du ikke betaler noe særlig for strømmen kunne man jo ønske seg en olebrum-løsning..både eljet og ultraheat. Skulle vi bli mer aktive på vintercamping tror jeg nok vi ville investert i eljetter i tillegg til ultraheaten, slik også May-Britt nevner
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 13:44

May-Britt skrev:
P@ssat TDI

Som en liten tilleggsinfo kan jeg si at Ultraheaten fungerer på samme systemet som trumaen med gass. Varmen laget av den elektriske ovnen blåses rundt via rørene som trumaen bruker, så det vil komme varme overalt hvor det er slike rør når ultraheaten er i bruk. Forutsatt at du selvfølgelig slår på vifta, hvis ikke vil det kun bli varmt der trumaovnen er.

Det er vanlig å montere el.jet ovner nedi benkene i f.eks. rundsitteren for å få varme opp sprekkene bak ryggen i rundsitteren. El.jet ovner har lav overflatetemp og er laget for å monteres slike steder.

Her er eksempel på el-jet ovn:
http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=919&produkt_id=14148

En kombinasjon av Ultraheat og el.jet vil gi en god effekt sies det.


Joda bruker så klart vifta på trumaen Very Happy Tror det må bli 2 sånne eljet ovner. Den du linka til der så jo ikke så værst ut heller. Tenkte jeg ville ha en på barnerommet og så får jeg se hvor jeg setter den andre. Men ser mangen snakker om å ha en felles termostat til begge ovnene?
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 13:49

thor_egil skrev:
P@ssat TDI skrev:
Johnny skrev:
Alternativet er å montere 2 eller 3 el-jet ovner med ekstern termostat.
Hadde 2 stk i vår 610 og var meget godt fornøyd med dem i vinterkulda. Hver av dem var på 600W på max effekt.

Ja dette var jeg inne på tanken på og gjøre i november 08 men ble liksom ingenting av. Fordelen med el jet er vel att du får spredd ovnene litt sånn att en får fin temp i hele vogna og ikke kun området rundt trumaen;-) Min erfaring fra i vinter var att det var varmere i ene enden av vogna(der trumaen står) og litt kjøligere i andre enden. Vet liksom ikke helt hvor jeg skulle hatt disse ovnene heller uten att det skulle blitt sjenerende? Hvor monterte du dine johnny?

Vedr. varmefordeling så bruker du vel viftene i trumaen til fordeling? I begge hobbyene vi har hatt har jeg gode erfaringer av å jobbe litt med å justere spjeldene for å få jevn fordeling. Når det så er gjort er det enkelt å få en fin lun temp rundt i vogna. Jeg har som regel prioritert sitteområdet med noe høyere varmeintensitet og med litt lavere prioritet ved sengene. Det styrer seg greit siden sengene ligger i hver sin ende av vogna og salongene er nærmere midten.

Ved å redusere vifta på natterstid demper en støy og konsentrerer varmen enda mer rundt trumaen. Eljettene er vel lydløse og siden du nevner at du ikke betaler noe særlig for strømmen kunne man jo ønske seg en olebrum-løsning..både eljet og ultraheat. Skulle vi bli mer aktive på vintercamping tror jeg nok vi ville investert i eljetter i tillegg til ultraheaten, slik også May-Britt nevner

Oki. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Spjeldene mine står vidåpne hele tiden. Mulig jeg skal prøve og justere de litt som du sier. Takk for tipset Smile
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 18:02

P@ssat TDI skrev:
May-Britt skrev:
P@ssat TDI

Som en liten tilleggsinfo kan jeg si at Ultraheaten fungerer på samme systemet som trumaen med gass. Varmen laget av den elektriske ovnen blåses rundt via rørene som trumaen bruker, så det vil komme varme overalt hvor det er slike rør når ultraheaten er i bruk. Forutsatt at du selvfølgelig slår på vifta, hvis ikke vil det kun bli varmt der trumaovnen er.

Det er vanlig å montere el.jet ovner nedi benkene i f.eks. rundsitteren for å få varme opp sprekkene bak ryggen i rundsitteren. El.jet ovner har lav overflatetemp og er laget for å monteres slike steder.

Her er eksempel på el-jet ovn:
http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=919&produkt_id=14148

En kombinasjon av Ultraheat og el.jet vil gi en god effekt sies det.


Joda bruker så klart vifta på trumaen Very Happy Tror det må bli 2 sånne eljet ovner. Den du linka til der så jo ikke så værst ut heller. Tenkte jeg ville ha en på barnerommet og så får jeg se hvor jeg setter den andre. Men ser mangen snakker om å ha en felles termostat til begge ovnene?

Det er mulig at det er besparende å ha felles termostat, men fleksibelt er det ikke. Jeg ville gått for ulike termostater - særlig om den ene skal stå i en soveavdeling.
Ser bla at en del som har dyre vogner med gulv/konvektorvarme uten mulighet til å styre ulike kretser i gulv eller konvektor, sliter med å ha enten passe soverom og for kald sittegruppe eller for varme soverom og passe sittegruppe.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 18:36

P@ssat TDI skrev:
Johnny skrev:
Alternativet er å montere 2 eller 3 el-jet ovner med ekstern termostat.
Hadde 2 stk i vår 610 og var meget godt fornøyd med dem i vinterkulda. Hver av dem var på 600W på max effekt.

Ja dette var jeg inne på tanken på og gjøre i november 08 men ble liksom ingenting av. Fordelen med el jet er vel att du får spredd ovnene litt sånn att en får fin temp i hele vogna og ikke kun området rundt trumaen;-) Min erfaring fra i vinter var att det var varmere i ene enden av vogna(der trumaen står) og litt kjøligere i andre enden. Vet liksom ikke helt hvor jeg skulle hatt disse ovnene heller uten att det skulle blitt sjenerende? Hvor monterte du dine johnny?

Vi hadde våre 2 eljet er montert nede under salongen i sittebrønnen. Varmen sirkulerte da inn nede ved gulvet og opp bak ryggputene.
For oss var dette nok da vi foretrekker å ha det litt kjølig på soverommet.
Så i løpet av en vintersesong går det ikke med mye gass til oppvarming.
Tror vi hadde greid oss med ei flaske selv om vi bruker vogna mye i løpet av vintersesongen. Var skjeldent vi fyrte opp trumaen.

Og går du for eljet så glem ultraheaten.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 0:38

Ok. Bare ett spm til før jeg bestiller. Må jeg ha termostat uansett eller er det justering for temperatur på hver enkelt ovn?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 0:59

P@ssat TDI skrev:
Ok. Bare ett spm til før jeg bestiller. Må jeg ha termostat uansett eller er det justering for temperatur på hver enkelt ovn?
er vel både og mener jeg det har blitt nevnt
enten det ene eller det andre, eller begge deler
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 8:26

P@ssat TDI skrev:
Ok. Bare ett spm til før jeg bestiller. Må jeg ha termostat uansett eller er det justering for temperatur på hver enkelt ovn?


Monter en romtermostat for alle ovnene på en hensiktmessig plass.
I min vogn så var det lagt opp en el-sløyfe med kontakter der man ønsket eljet ovnene plassert og med termostaten montert på denne sløyfa.

Eljet-ovnene har effektbrytere med 5 trinn tror jeg det var. Max 600 w pr ovn.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitimeFre 19 Jun 2009 - 1:06

Johnny skrev:
P@ssat TDI skrev:
Ok. Bare ett spm til før jeg bestiller. Må jeg ha termostat uansett eller er det justering for temperatur på hver enkelt ovn?


Monter en romtermostat for alle ovnene på en hensiktmessig plass.
I min vogn så var det lagt opp en el-sløyfe med kontakter der man ønsket eljet ovnene plassert og med termostaten montert på denne sløyfa.

Eljet-ovnene har effektbrytere med 5 trinn tror jeg det var. Max 600 w pr ovn.

Takk takk. Smile blir spennende og se hvordan det funker til vinteren.
Til Toppen Go down
Sponsored content





gassforbruk med truma Empty
PosteTema: Re: gassforbruk med truma   gassforbruk med truma Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
gassforbruk med truma
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trøbbel med Truma Ultraheat og Truma vannvarmer.
» truma...
» Truma lader
» Støyende Truma
» Truma Isotherm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: