CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Frostvæske

Go down 
+4
Løven
Dethleffs
ArneO
Stig as
8 posters
AvInnlegg
Stig as
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 32
Age : 54
Localisation : Skarnes
Registration date : 12.08.2009

Frostvæske Empty
PosteTema: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeTor 22 Okt 2009 - 9:34

Hei

Er det noen som kan fortelle meg hva type frostvæske som skal fylles på sentralvarmesystemet mitt? Væsken som er i ekspansjonstanken ser gul ut, trodde at det var vanlig std frostvæske, men er ikke sikker


Sist endret av Stig as den Fre 4 Jun 2010 - 11:12, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeTor 22 Okt 2009 - 12:34

På min ALDE er det rød frostvæske, det er vel "longlife" G30. Blå og rød går ikke å blande med hverandre. Det er vel anbefalt å bytte ut væske hvert 2. år når jeg leser manualen, så ved bytte ville jeg brukt slik rød. Vet ikke om gul og rød kan blandes, men det er det sikkert noen andre som kan svare på...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeTor 22 Okt 2009 - 15:28

En bruker samme frostveske som på bilen.

I vår vogn er det blå frostveske.

Det som er viktig er jo at det er nok frostveske i systemet så det ikke fryser.

Ang blanding av farger så har jeg lest noe her, men detter er jo også et forum, så det er vel ikke den absolutte fasit......

http://guru.sol.no/question/bil-motor-og-mc/bil/hva-er-forskjellen-pa-bla-og-rod-frostveske
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 13:43

Hei
Noen røde frostvæsker kan blandes med blått,men ikke alle,se link.
http://www.bema.no/product/2994828/

Frostvæsker beskytter også mot rust og korrosjon.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Frostvæske Empty
PosteTema: Bytte av glykolveske.   Frostvæske Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 15:25

Skal gjøre vogna klar til påske leser i instruksjonsboka at de anbefaler å bytte glykolen ut etter 2 år.Er dette veldig viktig.Lurte bare på å fylle på men er ikke sikker på hva type som er fylt på fra før.Og at de anbefaler en spesiel type veske.Er det noen som hvet hvor mye veske annlegget tar i liter.Dette er en Kabe 610.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 16:31

Nei. Frostveska holder i flere år i slike varmesystemer. Men kan være lurt å sjekke hvor mange kuldegrader den tåler. Utsettes ikke for så ekstreme påkjenninger som f.eks i en bil der det er mye viktigere å skifte etter noen år.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 19:16

Fargen betegner hvilken norm frostvesken er laget etter. De fleste bilprodusenter har egne definisjoner på hvordan en frostveske skal være. (dog har Toyota to forskjellige farger som bare definerer om den er ferdigblandet eller ikke). Om frostveskene kan blandes er ner sagt umulig å si. Med mindre du har den gode gamle "standard" vesken, eller har mer av den sammme, vil jeg anbefale å bytte alt i stedet for å fylle etter.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 1:16

Det kan være lurt å bytte etter noen år ja, to-tre flasker med konsentrat skal vell holde. Tøm hele anlegget, bland 50-50 med vann og frost, så lufter du
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 8:58

Kim skrev:
Det kan være lurt å bytte etter noen år ja, to-tre flasker med konsentrat skal vell holde. Tøm hele anlegget, bland 50-50 med vann og frost, så lufter du


Du har nok ikke sjekket helt. Alde 3000 bruker rett over 4 liter og 3010 rundt 3,5 liter. Så kommer væsken i systemet i tillegg pluss ekspansjonstanken. Avhengig av vognstørrelse så blir det nok fort 8 liter eller litt over for ei vogn på min størrelse. Og basert på min egen erfaring så kan lufting være tidkrevende. Og så er det kanskje kjekt å ha en skvett stående med samme type væske for senere lufting.
Men dette bør man kanskje se på å få gjort regelmessig. Jeg har erfart at kunnskapsnivået rundt dette med utskifting/tapping/påfyll hos forhandlere er ganske så mangelfullt. Jeg har spurt flere om dette uten å få et godt og presist svar. Jeg har funnet ut at den skal tappes nå før vår første vårtur. Da er det 5 år siden vogna ble tatt i bruk, og det er vel et passende intervall.
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 11:49

Veldig mye avhenger jo av hvor stor vogna er selvfølgelig. Smile
Husker bare i farta når jeg tømte og fylte på gamlevogna på usle 5 meter, da gikk det 2-3 flasker. Med 1 flaske får du jo 2 liter ferdig veske, bedre å kjøpe for mye enn for lite i hvertfall. Smile Om jeg ikke husker feil har det vell vært et par tråder oppe anngående lufting, og der det ble diskutert om man skulle kjøre på med sirkulasjon eller ikke. Ved å lufte med pumpa i gang kan det da ikke ta så lang tid? Hva slags svar har du fått fra forhandlere anngående dette?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Frostvæske Empty
PosteTema: Re: Frostvæske   Frostvæske Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Frostvæske
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Frostvæske på toalettet?
» Frostvæske til ferskvann

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: