CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp til start av strøm og gass

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Renate




Antall Innlegg : 1
Registration date : 01.11.2009

Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitimeSøn 1 Nov 2009 - 9:39

Hei

Jeg er litt desperat etter hjelp! bounce

Vi har kjøpt vår første campingvogn (Bjølseth 530 1983 modell) og er HELT uten erfaringer. Dessverre mangler brukermanualen til campingvogna, og det byr på utfordringer for en som aldri har tent på gass og koblet til strøm. Nå skal vi teste dette før vi eventuelt setter den på vinterplassen. I følge selger funker alt som det skal.

Mitt spørsmål er plain and simple:
- Hvordan starter jeg gassen?
- Hvordan kobler jeg til strømmen (det er et trefasuttak, finnes det et vanlig et)?
- Hvordan får jeg på sentralvarmen?

Det hadde vært fint om noen visste av brukermanual på nettet. Men det er vel for mye å håpe på :-)

Håper å finne noen som kan dette her inne! Blir veldig glad for svar!

Renate
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Re: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitimeSøn 1 Nov 2009 - 10:06

Hei Renate og velkommen hit.

Du har ikke 3 fas, men en såkalt Europlugg som denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136183844 . Fikk du ikke med sånn fra selger?

Her har du også noen brosjyrer fra div Bjølseth årganger om det kansje kan hjelpe. http://www.norskcaravanclub.no/campingvogner.cfm?pArticleId=12640&pArticleCollectionId=1654

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hjelp til start av strøm og gass Caravan
Til Toppen Go down
djgravdal

djgravdal


Male
Antall Innlegg : 2
Registration date : 11.05.2010

Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Re: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitimeTir 11 Mai 2010 - 14:19

Hei!
Du har kanskje fått de svarene du søkte i fjor høst, men jeg kan ramse opp hvordan vi betjente samme vognmodell for noen år tilbake.

Strømmen tilkobles under gasskassa kun med CEE- rundstiftkontakt.

Gassen betjenes ved å åpne for bryteren på regulatoren på flaska. Så åpnes gjeldende kran, enten i klesskapet for kjøleskapet eller 2 forskjellige for kokebluss eller sentralfyring, i kjøkkenbenken.
Skal kokeblusset brukes må sikringen i bakkant under lokket trekkes ut før man trykker/holder inn betjeningsrattet og vrir mot stor flamme for gjeldende bluss. Etter 15 sek vris rattet til passende styrke.
For å antenne sentralfyringen på gass, vris gassrattet på Alde'n til tennsymbol, holdes nede samtidig som man trykker flere ganger på den firkantete tennknappen (lager gnister) Etter antenning (se i inspeksjonsvinduet nederst) holdes rattet fortsatt i 15 sek før det vris til ønsket stilling. (vent i 3 minutter dersom forsøket mislykkes) Still termostaten på kjøkkenskapet til PÅ og ønsket temp. Sett på 12V sirkulasjonspumpe første timen etter at vogna har vært på veien, for denne tåler luftbobler som måtte komme ut. Ekspansjonstanken bak det øverste stålpanelet skal ha nivå mellom min/max når ovnen er kald. Evt. etterfyll 50/50% vann/kjølevæske. Shunteventilen inne i ovnskapet må stå til "vinter" for å få vannet rundt i radiatorene. (Sommerstilling = kun varmtvann i kranene.) Senere kan man gå over til 220V-pumpen, som er helt stille, men denne kan skades dersom det kommer mye luft under drift. Ovnen kan ved behov gå på både strøm og gass samtidig, eller en av delene. Strømbryteren kan settes til 1000- eller 2000 watt. 12V-bryteren må også være på for å få ovnen til å gå på 220V strøm.
Her ble mye info., men håper dette er til nytte. king DJG
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Re: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitimeTir 11 Mai 2010 - 16:52

djgravdal skrev:
Hei!

...sett på 12V sirkulasjonspumpe første timen etter at vogna har vært på veien, for denne tåler luftbobler som måtte komme ut. Ekspansjonstanken bak det øverste stålpanelet skal ha nivå mellom min/max når ovnen er kald.


...senere kan man gå over til 220V-pumpen, som er helt stille, men denne kan skades dersom det kommer mye luft under drift. Her ble mye info., men håper dette er til nytte. king DJG

(klippet)

Her var det et par tips som jeg antar gjelder nyere vogner også:
Kjør 12V pumpe etter kjøring på vei for å få ut luftbobler. Er dette noe en absolutt bør gjøre på Alde 300/3010 også?

Kan 230V pumpe skades om det kommer for mye luft i frostvæsken? Om dette er viktig ting å tenke på bør den som er kyndig ta opp dette i en anne tråd under tips og triks. Kjekt å legge ut slikt i en tråd der det er lettere tilgjengelig for alle.

Takk!Hjelp til start av strøm og gass Icon_flower Hjelp til start av strøm og gass Icon_flower
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Re: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitimeTir 11 Mai 2010 - 19:29

Hos meg hjalp det ikke en døyt å kjøre 12V pumpe mtp luftbobler.. Kjørte pumpe og luftet en hel kveld. Vel, det føltes sånn i hvertfall Smile Men boblene forsvant ikke av seg selv ved hjelp av pumpen, hvis det var det du mente.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Re: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitimeTir 11 Mai 2010 - 19:36

Har slitt med luft etter inst av ei 230V pumpe på 3000., som jeg tidligere har nevnt. Mye arbeid med å åpne lufteventiler flere ganger, men jeg fyllte etter mere frostvæske enn det foreskrevne, ca midt mellom øvre og nedre merke. Tok noen timer med 12V pumpe på full speed uten at jeg kom i mål.

Først etter at væske ble etterfylt kom jeg i mål. Vet ikke om dette avgjørende, men det var ihvertfall slik jeg kom i mål. Heller litt for mye væske enn for lite da jeg syntes det boblet vel lystig i karet når væskenivået var ved nedre merke. Lufteventilene ble åpnet 5-6 ganger hver i det område som var nødvendig.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hjelp til start av strøm og gass Empty
PosteTema: Re: Hjelp til start av strøm og gass   Hjelp til start av strøm og gass Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hjelp til start av strøm og gass
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Treg start av Alde på gass
» Gass vs strøm
» termostat primus gass vs strøm.
» Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm!
» Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BJØLSETH-
Gå Til: