CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Standby telt

Go down 
+5
Camping Kai
Jan Ole
Jan
kjærringholmen
Stavern
9 posters
AvInnlegg
Stavern




Antall Innlegg : 1
Registration date : 03.04.2010

Standby telt Empty
PosteTema: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeLør 3 Apr 2010 - 9:09

Hei! Skal montere et standby telt 610cm og lurer på om noen har litt tips å komme med.Hva skal høyden fra platting til vogna være lurer jeg mest på ellers tar jeg i mot tips angående utlufting/bruk osv. Standby telt 105954
Til Toppen Go down
kjærringholmen




Antall Innlegg : 3
Registration date : 25.04.2010

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 23:01

Hjelpe meg bounce har bestilt oss standby 7000 telt, og tror sikkert at vi blir fornøyd. men sitter nå og lurer på hvor høyt det må være i fra platting til tak???

på forhånd takk Standby telt 95882
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 23:03

underkant dekk jevnt med platting er i alle fall det beste på vanlige telt, og regner med at det er akkurat det samme på standby
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 23:26

Vogna er vel forbundet med teltet via en sluse og er derfor rimelig fleksibelt i så måte.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 8:47

Her er en eldre tråd, svarer vel ikke på spørsmålet, men det er kanskje noe annet av interesse der.

https://caravan.norwegianforum.net/fortelt-f12/stand-by-telt-t299.htm

Og her en tråd for et interessant alternativ.

https://caravan.norwegianforum.net/fortelt-f12/viking-telt-t1876.htm

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
kjærringholmen




Antall Innlegg : 3
Registration date : 25.04.2010

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 9:37

Hei igjen,noen som kan komme med råd ang standby telt,vedlike hold og slik. jeg får min standby telt den 15 juni. og gleder meg til stor telt ja
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 13:18

kjærringholmen skrev:
Hjelpe meg bounce har bestilt oss standby 7000 telt, og tror sikkert at vi blir fornøyd. men sitter nå og lurer på hvor høyt det må være i fra platting til tak???

på forhånd takk Standby telt 95882

Hei, jeg har bestillt et Lewoos telt og har fått beskjed om at det fra platting til teltskinne skal være 240 cm. Sjekk med forhandler eller montør slik at du får korrekt mål.
Til Toppen Go down
kjærringholmen




Antall Innlegg : 3
Registration date : 25.04.2010

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 22:22

heia,
ja ringte i stad til free team,og de sa det var 240 cm ja.

takk,takk
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 14:45

Da har jeg bestilt et Standby 2000 telt. Freeteam hadde nettopp fått inn en avbestilling på et telt. Regner med å få teltet om 2-3 uker. Skal få eksakt leveringstid i morgen.

Har grublet en del på hvordan plattingen til et slikt telt kan lages. Blir ikke helt enig med meg selv om byggemåte på denne, men regner med at flere her på forumet har bygget plattinger før, og har betraktninger rundt dette. Plassen er helårsåpen så vi kommer nok til å bruke vogna og teltet om vinteren også. For å få det behagelig også om vinteren funderer jeg på å bygge egen platting under teltet slik man bygger gulv til hytter (på påler), dvs med stubbeloftsplater i bunn mellom bjelker, vanlig glava/rockwool mellom bjelkene og vannfast sponplater ev. kryssfiner på toppen. Teltet skal jo ikke tas ned som et vanlig sommertelt. Det blir jo stående året rundt.
Men, er denne måten å bygge platting på å stole FOR mye på teltets tetthetsegenskaper? Har dessuten vogna stående på vestlandet og her er jo som kjent ikke vannmangel et tema.
Alternativt kan jeg vel bytte ut glavaen med isopor mellom bjelkene? Trenger vel da ikke stubbeloftsplatene i bunn heller.

Har forresten gravd ut masser under både vogna og teltet og fylt på med godt med singel.

Noen betraktninger rundt dette?
Til Toppen Go down
pettern
CARAVANER
CARAVANER
pettern


Antall Innlegg : 97
Localisation : Leirsund (skedsmo)
Registration date : 23.09.2010

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 14:58

jeg har sb 2000 telt.
plattingen vår står på påler som er borret og støpt ned for det er rimelig skrått der plattingen er.....nå har vi forteltsmatte og noen tepper inne i telte på plattingen og det er rimelig greit egentlig....tror en skall tenke litt på lufting og jordslag osv når en bygger platting.....
Til Toppen Go down
http://www.fiskeforumet.net
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 15:32

skal det isoleres så ikke velg noe annet enn isopor i alle fall
er eneste stoffet som tåler den belastningen det blir å ligge under der
men vær ekstremt nøye på å bruke brannklassifisert versjon av stoffet
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 15:38

Jan
Husker ikke detaljene angående isopor, men har for meg at brannhemmende er "standard"?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 15:41

Jan Ole skrev:
Jan
Husker ikke detaljene angående isopor, men har for meg at brannhemmende er "standard"?
ja mye mulig den er det som ny nå
men enkelte har jo liggende isopor fra den gang de bygde hus for 20-30 år siden, og det er den isolasjonen som er farlig å bruke her
den er det krav om at skal ligge innstøpt i betong
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 15:45

Tenkte på brakka mi, der er isoporen ikke tildekket på undersiden, står jo på påler beachhouset mitt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 16:19

Har selv ikke noe isopor liggende. Tviler også sterkt på at butikkene har 20-30 år gammel isopor liggende.

Glava er altså ikke særlig lurt å legge i plattingen?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 17:27

ovev skrev:
Har selv ikke noe isopor liggende. Tviler også sterkt på at butikkene har 20-30 år gammel isopor liggende.

Glava er altså ikke særlig lurt å legge i plattingen?
nei den trekker fukt og mister isloasjonsevnen på kort tid
deretter begynner den å lukte
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 17:40

For bruke isopor da. Det gjør jo i grunnen plattingen enklere å lage også.


Som teppe i teltet har jeg lurt på å bruke kunstgressteppe (altanteppe) da jeg ser i andre tråder at flere anbefaler dette. Har prøvd å søke etter info om dette og ser at det finnes i flere varianter og prisklasser. Er dette teppet brukende? Ser at de har noen andre typer også, men de fleste av dem er forferdelig dyre. Shocked
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 17:44

er flere av oss som har brukt dette teppet med godt resultat
lunt og deilig, men litt vrient å holde rent, da hår og lignende sitter litt fast av og til i det
Til Toppen Go down
karmøy




Antall Innlegg : 8
Registration date : 07.11.2008

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeFre 10 Des 2010 - 0:51

Skal nå igang med 3 vinteren med Standby 2000 og er kjempefornøyd med teltet. Ser det er flere som er på jakt etter info / erfaringer med teltet så jeg tenkte jeg kunne dele noen av mine (vi lærer jo av feil men de trenger ikke gjentas ;-)

Når det gjelder platting så bygde jeg oppå den vanlige plattingen en "grunnmur" av 2x4 på høykant til teltet, dette muliggjorde å legge flytende gulv m/5cm isopor ,plast,bygningsplater, skum parkettunderlag så laminat. PS! det er viktig att vognhjulene står på høyde med toppen av grunnmuren slik att telthøyden blir korrekt.
En annen fordel med dette er att man da kan "liste" på utsiden med 4" terassebord for å klemme teltduken fast, husk bare å lime alle "slufsene" sammen med dobbeltsidig tape før du lister. Da ungår mann att det ryker inn puddersnø og forsåvidt litt mindre plasser til musa å komme inn.

Holder til på vestlandet og er ikke bortskjemt med masse snø osv. men fikk virkelig testet teltet i fjor vinter og er overasket hvor mye det tåler før det knekker sammen Smile .
Når jeg reiste inn for å sjekke vogn osv. i Januar i fjor var det ca 1/2m++ snø/is på taket, og takhøyden inne var betraktelig lavere i midten av teltet en den var på sommeren.
Min erfaring med dette er att teltet har en svakhet (eller designfeil) i tak konstruksjonen i slusen. Etter å blitt kvitt snøen satte jeg inn en teleskopstang som støtte i senter av slusen for å fohindre att taket skulle sige. Dette fungerte fint gjennom resten av vinteren, tok denne vekk når sommersesongen begynte og monterte den igjen når jeg gjorde vinterklart.
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Takstotte


Ett annet problem jeg hadde var att det samlet seg vann i slusetaket og lekket inn via teltskinnen. Min løsning på dette var å montere flere stenger i slusetaket for å få ett jevnt trykk mot vogna og la deretter 3cm isoporplater oppå stengene slik att teltduken lå jevt oppå og ikke hadde mulighet for å pose seg. Satte også inn en ekstra teltstang som støtte i midten av "bjelken" som ligger inn mot vogna og ned til grunnmuren. slik att den ikke skulle ha mulighet til å bøye seg nedover når snøen kommer.

Hadde også problemer med att skinnen som binder telt/vogn sammen jobbet seg ut på grunn av bevegelse pga. vind med påfølgende utsikt til himmelen :-) fra innsiden av teltet.
Jeg løste dette med å bore ett hull i hver ende av den løse teltskinnen og satte inn en R-splint i hver ende.

Kunne sikkert skrevet mye mer men dette var nå det jeg kom på nå i farten ;-)

vil avslutte med att Standbyteltet kan trygt annbefales . Er vel beste ivestering jeg har gjort når det gjelder camping.







Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitimeFre 10 Des 2010 - 10:03

Når det gjelder matte til forteltet kan jeg med god erfaring anbefale denne matten.
http://www.testwebben.se/1811/produktkatalog.html?app=2&category=bthusvagnsmattor-1773
Vi har Atlanta og når vi kjøpte var det kun 1 m bredde de hadde inne så vi har 3 bredder ved siden av hverandre og det fungerer helt topp.Mener å huske at vi betalte litt over 100 nkr pr kvm når vi kjøpte en rull på 25 m.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Standby telt Empty
PosteTema: Re: Standby telt   Standby telt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Standby telt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Stand by telt
» mitt standby telt
» Telt str???
» Husvagn Svenson telt (HS telt)
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: