CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp med Truma-varmer!

Go down 
+3
ArneO
Johnny
Kjempestor
7 posters
AvInnlegg
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 13:36

Har en Trumavarmer i en 1988-modell Hobby jeg ikke får til å fungere. Truma 5002. Jeg skifta batteri i tenneren, og da begynte en rød lampe ved siden av batteriene å blinke, samtidig som det kom en tikkelyd. Hva er det for noe?

Samtidig, når jeg trykker ned vribryteren for å tenne, så begynner det å lukte propan, det kommer en ørliten flamme, som slukker etter 2-3 sekunder når jeg slipper knappen. Noen som har noen råd?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 14:00

Kjempestor skrev:
Har en Trumavarmer i en 1988-modell Hobby jeg ikke får til å fungere. Truma 5002. Jeg skifta batteri i tenneren, og da begynte en rød lampe ved siden av batteriene å blinke, samtidig som det kom en tikkelyd. Hva er det for noe?

Samtidig, når jeg trykker ned vribryteren for å tenne, så begynner det å lukte propan, det kommer en ørliten flamme, som slukker etter 2-3 sekunder når jeg slipper knappen. Noen som har noen råd?


Hei. den røde lampen og tikkingen er tenneren som virker. Forsøker å tenne brenneren den. Slutter når du skrur av ovnen eller at den brenner.
Har vært ute for at du må holde nede vri bryteren litt lenger før ovnen brenner fint. Spesielt dersom vogna har stått en stund uten at brenneren har vært i bruk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 14:18

Takk for opplysning, men den står jo å tikker "uansett" om jeg har vært borti ovnen eller ikke. Og den står jo å tikker om så i 2 timer selv om jeg ikke har planer om å bruke den... Hvordan skrur jeg av ovnen da? Vet der bruker å være en bryter til truma-vifta og en til selve ovnen med av/på og "A", men neimen om der er noen slik bryter på denne ovnen som jeg kan finne. Er en Hobby 610 i den versjonen uten midtsittergruppe. Jeg vriker jo helt idiot nå, men jeg har da sannelig letet etter bryteren uten å finne
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 14:55

Tikkinga tyder på at Vribryteren ikke står i 0 posisjon.
I 0 posisjon er ovnen avstengt og da skal tenneren ikke virke.
I andre posisjoner vil tenneren tikke i vei så lenge ovnen ikke brenner.
På sidene til Neptus.no kan du blant annt finne bruksanvisning til din ovn. legger ved linken her.
http://www.neptus.no/index.php?p=54-54-52
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 15:04

Takk for hjelpen. Var bare bryteren som var litt treig. Men det virker som det ikke kommer fram nok gass. For sannelig om ikke gassbluss og kjøleskap heller ikke vvirker. Ikke antydning til at det kommer noen gasslukt derfra når jeg skrur på. De røde kranene under skapet er påskrudd og koblingen på gassflasken er påskrudd. Er det noe annet som kan gi dårlig gassgjennomstrømming? Er lenge siden gassen er brukt
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 15:11

Kjempestor skrev:
Takk for hjelpen. Var bare bryteren som var litt treig. Men det virker som det ikke kommer fram nok gass. For sannelig om ikke gassbluss og kjøleskap heller ikke vvirker. Ikke antydning til at det kommer noen gasslukt derfra når jeg skrur på. De røde kranene under skapet er påskrudd og koblingen på gassflasken er påskrudd. Er det noe annet som kan gi dårlig gassgjennomstrømming? Er lenge siden gassen er brukt

Regner med at du har husholdningskobling på gassflaska. Ikke alltid at man har fått trykt denne koplinga ordentlig nedpå flaska.
Og har anlegget stått tomt en stund så kan det ta litt tid før gassen kommer frem.
Og er det en stund siden anlegget har vært brukt så ville jeg snarest ha bytta ut slangen fra flaska til røropplegget. Denne slangen er ferskvare.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 15:32

Jeg har en slik i gasskassa:
Hjelp med Truma-varmer! 4071807

Med en slik an man jo også se at det bobler når noe er på, i tillegg til å sjekke at det ikke bobler når ikke noe er på.

http://www.alde.se/main/default.asp?catid=12&subcatid=14&langid=1&id=10&prodid=600&menu=1
Til Toppen Go down
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 22:19

Trumaen tenner, men er bare en ørliten flamme så lenge jeg holder nede bryteren. Så snart jeg slipper så slukner den, selv om jeg har holdt nede i 2-3 minutter. Ikke får jeg gass i kokeblussene eller kjøleskapet heller. Hva kan det være som er feilen? Krana på flaska er åpen og krana under skapet er åpen. Er det noe slags ventil under vogna man må skru på?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 22:30

Veit ikke om slangen kan "utvide" seg innvendig slik at den struper igjen hvis slangen er gammel.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hjelp med Truma-varmer! Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 22:31

.... ehh, du har selvfølgelig (sjekket at det er?) gass på flasken Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 22:34

Sten Rune skrev:
Veit ikke om slangen kan "utvide" seg innvendig slik at den struper igjen hvis slangen er gammel.

Gamle bremse slanger kan i alle fall "krympe" innvendig og det tar litt tid å finne ut hvorfor bremsene blir varme.


Sist endret av jkl den Ons 2 Jun 2010 - 23:10, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 23:08

jkl skrev:
Sten Rune skrev:
Veit ikke om slangen kan "utvide" seg innvendig slik at den struper igjen hvis slangen er gammel.

Gamle bremse slanger kan i alle fall "krympe" innvendig og det tar litt tid å finne ut hvorfor bremsene legger blir varme.

Har vært borti akkurat det, så derfor kom tanken om dette også kan gjelde propanslange...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hjelp med Truma-varmer! Caravan
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 23:10

Har du tilgang på trykkluft så prøv å blåse gjennom gassrørene. Garantert noen skitt i røret.
Til Toppen Go down
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 23:29

Takk for tips, får prøve å skifte flaskekobling og slangen fra flaske til rør, samt blåse litt med trykkluft i morgen om været tillater det...
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 23:31

Hadde begynt med å prøve en annen flaske jeg..
Til Toppen Go down
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 15:39

Jeg skifta kobling og flaske, dette hjalp. MEN:
Det er to brennere på Trumaen. Enter tenner det ene kammeret, eller så tenner det andre. Begge klarer ikke brenne samtidig, og når det brenner, er det med en svak blå flamme. Hva kan dette være?
Når jeg holder bryteren nede en stund for å sikre at det brenner, har det skjedd 2-3 ganger at jeg har sett gjennom luftespalten i gulvet at det har tatt fyr i propan under vogna. Men bare et lite bluss. Er det propan fra trumaen, eller fra ledningen?... Er dette normalt, eller kan det tyde på en lekkasje f.eks i overgangen ledning/truma?


Sist endret av Kjempestor den Tor 3 Jun 2010 - 16:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 15:43

Kjempestor skrev:
Jeg skifta kobling og flaske, dette hjalp. MEN:
Det er to brennere på Trumaen. Enter tenner det ene kammeret, eller så tenner det andre. Begge klarer ikke brenne samtidig, og når det brenner, er det med en svak blå flamme. Hva kan dette være?
Når jeg holder bryteren nede en stund for å sikre at det brenner, har det skjedd 2-3 ganger at jeg har sett gjennom luftespalten i gulvet at det har tatt fyr i propan under vogna et lite bluss... Er dette normalt, eller kan det tyde på en lekkasje f.eks i overgangen ledning/truma?

Høres ut til at du bør ta en service/kontroll på trumaen.
Bruk fagfolk på dette.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Kjempestor




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.06.2010

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 22:24

Da ble feilen funnet, var ikke Trumaen, men en lekkasje under. Men noen som vet hva slags kobling dette er?

http://www.geting.se/viewimage/image/246353-kobling.JPG

Dimensjon, gjengetype osv...?
Det som er merket med rød pil er der gassledningen går inn i trumaen, man skrur med en 12mm nøkkel.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 22:31

Personen på verkstedet hadde jeg tatt en prat med, og så skulle jeg hatt en tetthetskontroll på gasssystemet etter han hadde fikset det. Ikke at det nødvendigvis er veldig vanskelig å fikse, men gass er vel noe av det som dreper like effektivt som feil lasting og høy fart. Og tar greiene fyr har du jo naboer like i nærheten som kanskje ikke blir happy også.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 23:32

det er nik der gassen går via trumaen
få reparatør til å fikse den koblingen
tar han 15-20 minutter, og da kan han sjekke systemet samtidig
koster sansynligvis maks tusenlappen for hele greiene
uansett er det en billig livsforsikring
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hjelp med Truma-varmer! Empty
PosteTema: Re: Hjelp med Truma-varmer!   Hjelp med Truma-varmer! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hjelp med Truma-varmer!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Truma varmer
» Truma varmer...
» Trøbbel med Truma Ultraheat og Truma vannvarmer.
» Lukt fra truma varmer
» Truma varmer ikke på 230V

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: