CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Drivstofforbruk.

Go down 
+18
lange
Camelot
campist
joergt
ArneO
livar
Ronny
Åge P
Jon Erik
tottla
Lars Egil
Johnny
Jan
Sten Rune
joka
Gunnar H.
Jan Ole
Magne1
22 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeOns 6 Okt 2010 - 17:45

Magne1 skrev:
OyvindSP skrev:
Bruker 1,1 - 1,2 litt avhengig av fart. Til forskjell fra Campist klarer jeg meg med 92 km/t på måleren, da er dreiemomentet på vei opp mot maks, og vi ligger stort sett i 6. gir. Hadde jeg kunnet ligge i 100, ville behovet for å gire nesten ha forsvunnet.

Totalvekt på vogn er 2200, og med sykler bakpå bilen hadde vi 140 kg for mye i sommer (5340 kg til sammen) Forbruket fra Oslo til Malmö var 1,12. Det kule er at vi holdt 92, uansett, også opp Oslofjordtunnellen østover (7 % stigning) Den gamle frykten Hallandsåsen blir unnagjort på 4. gir...i 92 km/t. Som ekvipasje er dette en drøm!


Har du 174 hk versonen?

Magne1

Jepp, Allred med 174 HK og 400 Nm.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeOns 6 Okt 2010 - 19:17

OyvindSP skrev:
Bruker 1,1 - 1,2 litt avhengig av fart. Til forskjell fra Campist klarer jeg meg med 92 km/t på måleren, da er dreiemomentet på vei opp mot maks, og vi ligger stort sett i 6. gir. Hadde jeg kunnet ligge i 100, ville behovet for å gire nesten ha forsvunnet.

Totalvekt på vogn er 2200, og med sykler bakpå bilen hadde vi 140 kg for mye i sommer (5340 kg til sammen) Forbruket fra Oslo til Malmö var 1,12. Det kule er at vi holdt 92, uansett, også opp Oslofjordtunnellen østover (7 % stigning) Den gamle frykten Hallandsåsen blir unnagjort på 4. gir...i 92 km/t. Som ekvipasje er dette en drøm!

Høres ut som et skikkelig TREKKDYR Exclamation Exclamation
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeTor 7 Okt 2010 - 12:39

OyvindSP skrev:
Magne1 skrev:
OyvindSP skrev:
Bruker 1,1 - 1,2 litt avhengig av fart. Til forskjell fra Campist klarer jeg meg med 92 km/t på måleren, da er dreiemomentet på vei opp mot maks, og vi ligger stort sett i 6. gir. Hadde jeg kunnet ligge i 100, ville behovet for å gire nesten ha forsvunnet.

Totalvekt på vogn er 2200, og med sykler bakpå bilen hadde vi 140 kg for mye i sommer (5340 kg til sammen) Forbruket fra Oslo til Malmö var 1,12. Det kule er at vi holdt 92, uansett, også opp Oslofjordtunnellen østover (7 % stigning) Den gamle frykten Hallandsåsen blir unnagjort på 4. gir...i 92 km/t. Som ekvipasje er dette en drøm!




Magne1


Hmmm, det kunne jeg også tenkt meg, får bli neste gang det.
En helt annen ting, jeg har oppdagen noen litt merkelige lyder i motoren på min
bil.
I sommer var jeg til Italia,ac-anlegget funket vedig bra intil vi tok en rastepause, da jeg etterpå startet opp bilen kom det er litt snodig rumlende lyd fra motoren og kjøleanlegget funket dårligerte,etter ca 15 min forvant lyden og ac kljølte godt igjen.
I helgen var jeg en tur til Sverige,da bilen gikk på tomgang hørte jeg en lav bankende lyd, lyden økte ikke ved økende turtall eller om bilen settes i bevegelse.
Har du/noen andre en anelse om hva dette kan være, bilen fungerer ellers uten problemer.
Jepp, Allred med 174 HK og 400 Nm.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeFre 8 Okt 2010 - 9:00

Magne1 skrev:
Kjørte vogna fra Oppdal til Åndalsnes og tilbake i dag.
På kjørecomp. sto det at gjennomsnittsforbruket var på 1,14 l/mil,syntes det var merkelig "lite". Gammelbilen min(Sharan 1,9TDI) brukte 1,7 i/mil på samme distanse.
Caravellen er både tyngere og har større motor, skulle nesten tro at den skulle bruke mer.

Magne1

Her er det noe riv ruskende galt!
Jeg eier en 2001 Sharan 1,9 TDI Family 115 hk.
Denne bruker ca 0.65 l/mil på blandet kjøring.

Jeg har målt forbruket for et par år siden med vogn. Vogn betyr Hobby 650 KMfe - lastet med vann, gass, klær og utstyr til 6 personer (max 1900. kg), Isabella fortelt (3m), 6 sykler (4 på taket + to på luka) og 6 personer i bilen (2 voksne og 4 barn fra 5 til 14 år). Da beregnet jeg forbruket til 0,88 l/mil. Jeg kjørte da turen fra Røyse til Vik i Nisserdal - og ja, det beyr ganske mange spreke stigninger med vogn.

I sommer hadde jeg problemer med luftmengde måleren på Sharanen og følgelig en meget svak motor. Det betød at jeg måtte forsere flere av disse bakkene på 1 gir på full gass og selvsagt ligge på lavere gir over hele avstanden. Turen var den samme som nevnt over.Jeg var spent på forbruket etter å ha trukket ekvipasjen på langt høyrere turtall, men det var ikke noe sjokk som ventet: 0,95 l/mil (RIktignok uten sykler denne gang, men barna var to år eldre i snitt og noen kilo tyngre!:-))

I sommer kjørte jeg autobanen i 150 km/t med Sharanen 0,63 l/mil (Da med velvirkende luftmengdemåler)

Et forbruk på 1,7 liter pr. mil er jo helt hinsides på en slik bil. Skulle tro at vi snakket om en Sharan 2,8 V6 med automat. Da kunne jeg forstått det!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeLør 9 Okt 2010 - 14:44

Tanken min er nesten tom nå i ettermiddag, og det uten å ha vogna på slep. Merkelig... Suspect pale
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeLør 9 Okt 2010 - 16:19

thor_egil
Den Sharan hadde jeg ikke kjørecomp.på ,så det er ikke umulig ha sjåføren sjæl har regnet feil. Kan nemlig huske at forbr.på landeveien uten vogn kom helt med i ca 0.60 l/mil.

150 km.h i Tyskland ja, håper det vår uten vogn det da,he he.
Vår selv på tur gjennom Tyskland i sommer, da blåste jeg Caravellen oppi 170 km.h,selvfølgelig uten vedheng bak. Bilen oppførte seg faktisk bra selv i den hastigheten,brukbart av en bil som er like aerodynamisk som en murstein på høykant
Magne1.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeLør 9 Okt 2010 - 19:14

Magne1

150 km/t, helt klart uten vogn, ja.
Det gikk greit å dra den opp i 160 også, men det var lett å kjenne at understell og bilens understell ikke trivdes i den farten. 140 - 150 gikk derimot fint.

Smile
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeMan 11 Okt 2010 - 9:45

Magne1 skrev:
OyvindSP skrev:
Magne1 skrev:
OyvindSP skrev:
Bruker 1,1 - 1,2 litt avhengig av fart. Til forskjell fra Campist klarer jeg meg med 92 km/t på måleren, da er dreiemomentet på vei opp mot maks, og vi ligger stort sett i 6. gir. Hadde jeg kunnet ligge i 100, ville behovet for å gire nesten ha forsvunnet.

Totalvekt på vogn er 2200, og med sykler bakpå bilen hadde vi 140 kg for mye i sommer (5340 kg til sammen) Forbruket fra Oslo til Malmö var 1,12. Det kule er at vi holdt 92, uansett, også opp Oslofjordtunnellen østover (7 % stigning) Den gamle frykten Hallandsåsen blir unnagjort på 4. gir...i 92 km/t. Som ekvipasje er dette en drøm!




Magne1


Hmmm, det kunne jeg også tenkt meg, får bli neste gang det.
En helt annen ting, jeg har oppdagen noen litt merkelige lyder i motoren på min
bil.
I sommer var jeg til Italia,ac-anlegget funket vedig bra intil vi tok en rastepause, da jeg etterpå startet opp bilen kom det er litt snodig rumlende lyd fra motoren og kjøleanlegget funket dårligerte,etter ca 15 min forvant lyden og ac kljølte godt igjen.
I helgen var jeg en tur til Sverige,da bilen gikk på tomgang hørte jeg en lav bankende lyd, lyden økte ikke ved økende turtall eller om bilen settes i bevegelse.
Har du/noen andre en anelse om hva dette kan være, bilen fungerer ellers uten problemer.
Jepp, Allred med 174 HK og 400 Nm.

Hvordan er det med bytte av lager tro? Regner med at din motor er ganske lik min, det er hverken reimer eller kjeder som får magien i motoren (Les:kamaksler) og ACen i gang, men tannhjul. Trodde dette skulle vare evig, men har opplevd at AC slutte å virke (rette etter vi kjøpte den, garanti) samt at de skiftet dette igjen på 120-000 km service.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeMan 11 Okt 2010 - 9:48

Magne1 skrev:
thor_egil
Den Sharan hadde jeg ikke kjørecomp.på ,så det er ikke umulig ha sjåføren sjæl har regnet feil. Kan nemlig huske at forbr.på landeveien uten vogn kom helt med i ca 0.60 l/mil.

150 km.h i Tyskland ja, håper det vår uten vogn det da,he he.
Vår selv på tur gjennom Tyskland i sommer, da blåste jeg Caravellen oppi 170 km.h,selvfølgelig uten vedheng bak. Bilen oppførte seg faktisk bra selv i den hastigheten,brukbart av en bil som er like aerodynamisk som en murstein på høykant
Magne1.

Misliker egentlig sånne tråder der 'pappan min er sterkere enn din' er tema, men vi nådde 200 km/t på måleren en sen midtsommerkveld på en dønn stille Autobahn i nordøst-Tyskland...og bilen lå faktisk dønn stabilt! Hadde nok aldri turt å passere noen i den farta.
afro
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 23:33

Ingen grunn til panikk, OyvindSP! Smile
Her er det høyt under taket - enten man kjører i 260 eller 73 km/t! :-))
Det skulle da bare mangle om du ikke kan fortelle om opplevelsen med bilen din. Slikt gjør oss klokere. I morgen dukker det opp en som har samme bil som deg og forteller at den er ustabil over 150 km/t, dere skriver mer, og oppdager at han har betydelig fetere dekk på bilen. Og vips, så slipper du å ønske deg sånne gummilisser til våren og han sparer dekk ved å bruke originalfelgene neste gang!!
Feks.. :-)
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Okt 2010 - 9:42

thor_egil skrev:
Ingen grunn til panikk, OyvindSP! Smile
Her er det høyt under taket - enten man kjører i 260 eller 73 km/t! :-))
Det skulle da bare mangle om du ikke kan fortelle om opplevelsen med bilen din. Slikt gjør oss klokere. I morgen dukker det opp en som har samme bil som deg og forteller at den er ustabil over 150 km/t, dere skriver mer, og oppdager at han har betydelig fetere dekk på bilen. Og vips, så slipper du å ønske deg sånne gummilisser til våren og han sparer dekk ved å bruke originalfelgene neste gang!!
Feks.. :-)

Takk, godt poeng! Takhøyde er bra, men jeg vil gjerne poengtere at jeg ikke oppfordrer til råkjøring, det er av og til vaskelig å være tydelig nok skriftlig. Det er mye viktigere for meg å misjonere for trygg og økonomisk kjøring. Defensiv trygg kjøring er som regel lik økonomisk kjøring. Jeg bruker reisevei til og fra jobb til å forsøke å redusere forbruket, og ser resultater etter beviss jobbing med teknikk. I begynnelsen var det vanskelig å komme under 0,75 i snitt, men nå har jeg ved et par tilfeller vært nede i 0,69 på måleren.
Til Toppen Go down
Svein Olav
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 27
Registration date : 12.10.2008

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 13:31

Jeg henger meg på..
Nå har vi akkurat kommet fra Kroatia med vogn som veier 1630 kg.Jeg har kjørt 6045 km målt med gps. Brukt 668,09l diesel.Det synes jeg er ok.Ikke mer enn ca 200 km var uten vogn. Bilen har 130hk og automat.På motorveier var hastighet stort sett 104 km. Smile
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 13:58

Svein Olav skrev:
Jeg henger meg på..
Nå har vi akkurat kommet fra Kroatia med vogn som veier 1630 kg.Jeg har kjørt 6045 km målt med gps. Brukt 668,09l diesel.Det synes jeg er ok.Ikke mer enn ca 200 km var uten vogn. Bilen har 130hk og automat.På motorveier var hastighet stort sett 104 km. Smile


Svein Olav: Hvilken bil har du? Ser ikke det noe sted.... Smile
Til Toppen Go down
Svein Olav
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 27
Registration date : 12.10.2008

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeFre 22 Okt 2010 - 15:15

Hei
Jeg har en Mondeo Titanum x med automat, 2008 modell.Vogna er Kabe. Jeg har hatt problemer med å forstå hvordan det er mulig med så lavt,for meg,forbruk.Jeg kjører forbi der det er forsvarlig og kjørestilen er helt sikkert ikke økonomisk.
Vi var nedover ifjor,som var første året med en diesel motor,også da stusset jeg over ganske lavt forbruk,men mente at det ikke kunne være riktig,men nå ser det ut til å stemme ganske bra.Jeg tror absolutt ikke at min motor er best,men det ser ut til dieselmotorer har ett lavere forbruk av drivstoff.
Bilene som har vært benyttet i tidligere år har alle hatt bensinmotorer,og forbruket har betydelig høyere.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Sep 2011 - 22:50

1,61 på mila på autobahn med vogn baketter...
Fart mellom 90 og 140.

V8 bensin - 1996 modell akkurat bikka 120000km.

Ac på halve tiden.

Drivstofforbruk. - Page 2 IMAG1565


Dersom noen syntes det er mye bensin pr mil, så regn på verditapet på trekkbilen deres...

Jeg har lik null i verditap...
Muahah....

Til Toppen Go down
Sponsored content





Drivstofforbruk. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Drivstofforbruk.   Drivstofforbruk. - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Drivstofforbruk.
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: