CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Oppveiing av Touran

Go down 
+6
Beduin
joka
Jan Ole
ArneO
Lars Egil
lange
10 posters
AvInnlegg
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 17:05

Ser på danske forum flere som får bilene sine veid opp for å kunne lovlig trekke mer enn vognkortet i utg.pkt er godkjent for. Er det noen som vet hvordan mulighetene er for det i Norge og om noen har gjort det?

Har bl.a. sett på VW Touran som stort sett har en hengervekt på 1500kg som har blitt veid opp til 1800kg i DK.

Er selvfølgelig klar over at dette vil gå ut over vektforholdet mellom bil og vogn, men likevel.......

Ville vel tro at Touranen er en god trekker, spesielt med 140hk. Den har brukbar akselavstand og et hjul i hvert hjørne Smile

Tar gjerne i mot innspill Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 17:28

Jeg er kanskje så "heldig" at jeg har en bil som veier ca 20-25% mer enn vogna, avhengig av hva vi laster i bilen. Og det skal jeg nok fortsette med. Et par ganger har jeg kanskje berget meg fra farlige situasjoner (kraftig sidevind på ei bro og et vogntog som presset seg forbi, litt for nære).

Ikke se på hvor mye du maks kan dra med deg, å ha sikkerhet (stabilitet) som 1. pri bør være en regel for alle. Risikoen for å ikke komme ut av en farlig situasjonen øker jo dess større mismatch det blir mellom vognas- og bilens vekt.

Det er mitt råd.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 17:47

JanP skrev:
Jeg er kanskje så "heldig" at jeg har en bil som veier ca 20-25% mer enn vogna, avhengig av hva vi laster i bilen. Og det skal jeg nok fortsette med. Et par ganger har jeg kanskje berget meg fra farlige situasjoner (kraftig sidevind på ei bro og et vogntog som presset seg forbi, litt for nære).

Ikke se på hvor mye du maks kan dra med deg, å ha sikkerhet (stabilitet) som 1. pri bør være en regel for alle. Risikoen for å ikke komme ut av en farlig situasjonen øker jo dess større mismatch det blir mellom vognas- og bilens vekt.

Det er mitt råd.

Takk for råd JanP Smile

Bilen jeg har nå er jeg egentlig godt fornøyd med både som trekkbil og som bil generelt. Den er tung nok i fht. min vogn og jeg var veldig glad for det i sommer på autobahn. Hele vogntoget var MEGET stabilt også i høye hastigheter (hadde Tempo 100). Som trekkbil er Touran en skritt ned klassemessig, men likevel et alternativ dersom man skulle bytte bil.

Problemet i så fall er at totalvekten på vognen er 1700 og jeg regner med at den har en kjøreklar vekt på 1600kg ferdig pakket. Jeg kunne selvfølgelig kjørt lovlig med å putte 100kg i bilen i stedet for, men noe av det kjekke med cv er nå engang at alt er pakket og klart når man er på tur. Derfor lurer jeg på dette Smile

Ellers hadde nok en bil av det kaliber som din er vært høyt på ønskelisten om huslån hadde vært lavere Smile Smile



Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 18:22

Har ingen erfaring med VW, men forsøkte for en del år siden å få en Saab 9-5 veid opp 100 - 200 kg.
Hadde mye snakk med teknisk avd. på Saab Norge, men det var IKKE mulig!
Mange importører sier nei. Men det er jo bare å ta en telefon til teknisk avd. på Møller og du får svar.

Biler i Norge er vel godkjent for tilhengervekt etter 12% reglen.
Når danskene veier opp bilene sine, går de vel ned på 8% reglen??

Uansett så er jeg veldig enig med JanP om vektforhold bil / vogn!!
Og skulle egentlig ønske at bilene ble godkjent etter de gamle tempo 100 regler med maks. 80% tilhengervekt.

Har sett utrolig mange idiotiske vogntog. Spesielt danske!!
Små biler, "uten" motor veid opp til maks og vogner veid ned til litt over egenvekt og masser overlass (øl fra Otto Duborg) slingrende sydover på autobahn Shocked
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 19:05

Jeg spurte Møller når jeg hadde Touran. Svaret var enkelt og greit nei.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 20:41

jkl skrev:
Har ingen erfaring med VW, men forsøkte for en del år siden å få en Saab 9-5 veid opp 100 - 200 kg.
Hadde mye snakk med teknisk avd. på Saab Norge, men det var IKKE mulig!
Mange importører sier nei. Men det er jo bare å ta en telefon til teknisk avd. på Møller og du får svar.

Biler i Norge er vel godkjent for tilhengervekt etter 12% reglen.
Når danskene veier opp bilene sine, går de vel ned på 8% reglen??

Uansett så er jeg veldig enig med JanP om vektforhold bil / vogn!!
Og skulle egentlig ønske at bilene ble godkjent etter de gamle tempo 100 regler med maks. 80% tilhengervekt.

Har sett utrolig mange idiotiske vogntog. Spesielt danske!!
Små biler, "uten" motor veid opp til maks og vogner veid ned til litt over egenvekt og masser overlass (øl fra Otto Duborg) slingrende sydover på autobahn Shocked


Du kan nok ha rett i det, jkl, at de blir godkjent etter forskjellige regler. Likevel er det litt rart at det er forskjellige regler på dette området, når så mye annet er regulert som følge av EØS-direktiver.

Tror vel også at det er andre biler som egner seg mindre til oppveiing enn Touranen, men er det slik, så er det slik.

Når alt kommer alt kommer til alt er det vel ikke så dumt at reglene er strenge...... Smile
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 20:44

Lars Egil skrev:
Jeg spurte Møller når jeg hadde Touran. Svaret var enkelt og greit nei.

Som oppvokst på 70-tallet er jeg vant til at et NEI er et NEI. Kan forholde meg til det Smile

TAkk for tilbakemelding!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 20:57

Det er samme regelsett.
Bilenes påhengsvekt blir godkjente etter en del forskjellige krav.
Bl.a. 5 stk. bakkestart i 8% og 12% stigning. Her blir det naturligvis av og til forskjellige vekter.
I Tyskland brukes (eller ble brukt) 8% godkjenningen, fordi det ikke skal være stigninger større enn 6% på det tyske motorveisnettet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 21:09

Nye Sharan er kanskje et bedre valg en Touran. Det er klart at den koster noe mer, men den trekker 2200 kg og til sommeren tror jeg den kommer med trekk på alle fire også.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 21:43

lange skrev:
Lars Egil skrev:
Jeg spurte Møller når jeg hadde Touran. Svaret var enkelt og greit nei.

Som oppvokst på 70-tallet er jeg vant til at et NEI er et NEI. Kan forholde meg til det Smile

TAkk for tilbakemelding!

Nja, jeg fikk nei for ca tre år siden og derfor la jeg ikke ekstra penger i forhøyet totalvekt på vogna når jeg bestillte den.
Et halvt år senere fikk jeg beskjed om at jeg kunne få øke til 2500kg hengervekt og 5000kg vogntogvekt, dette var meget irriterende da 750kg nyttelast i vogna er mye mer enn 250kg, men vi kommer oss jo rundt da. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 21:58

ArneO skrev:
Nye Sharan er kanskje et bedre valg en Touran. Det er klart at den koster noe mer, men den trekker 2200 kg og til sommeren tror jeg den kommer med trekk på alle fire også.


Helt enig i at nye Sharan er et bedre valg, mye bedre valg faktisk!

Men, da må jeg nok vente til lottogevinsten er på konto Smile

Er egentlig godt fornøyd med Galaxy, som jo er en Sharan i forkledning, men den skal jo byttes ut på et tidspunkt. Den er stabil, komfortabel og trygg å bruke som trekkvogn go nye Sharan blir nok ikke dårligere.

Koser meg også med en del tankearbeid i fht. bil og evt. bilbytte. Der er www.finn.no min venn Smile
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeSøn 16 Jan 2011 - 21:14

touran 170 hk tdi har hengervekt på 1600 kg
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeSøn 16 Jan 2011 - 22:38

joka skrev:
touran 170 hk tdi har hengervekt på 1600 kg

Det er vel den nye, lettere modifiserte 2011-utgaven?
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeMan 17 Jan 2011 - 7:07

den "gamle" fra 2007 drar 1600..
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 29 Jan 2011 - 9:33

Hei,

Regner me at d e 2.0 tdi utgaven du har sett på, den har dobbelt virkende svinghjul....
Som ikkje tåler belastning...

Holdt på å kjøpe meg en Passat 2006 4 motion 2.0 tdi her for litt siden.
Da ble eg obs på akkurat dette. Ringte til Møller og forhørte meg litt.
Han sa at d var helst de bilene som dro tunge vogner, og gjærne de som var litt chippa som blei plaga me svingjulet.
Så fant eg en artikkell på nett som sa at d var vel ca 2000 Touran som ikke hadde byttet svinghjul igjen ute på veiene.
Har også forstått d sånn at de har ikkje laget noe nytt svinghjul som erstatter, så problemet blir aldri borte....
Så eg trur det kan være derfor de sier nei til å øke....?
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 29 Jan 2011 - 21:04

alle vw, audi, skoda og seat tdi med manuell kasse, helt fra 1995 til i dag har dobbel masse svinghjul...

mange har fått byttet svinghjul... men jeg er ikke helt enig i at det er vogntrekking som er det største problemet... var vel også produksjonsfeil på noen av de... jeg vet om flere som har byttet svinghjul som aldri har hatt henger etter bilen.. og som du sier.. chip trim er ikke bra hvis du utnytter de økte kreftene over lang tid..

Oppveiing av Touran Planetary_DMF_SACHS_dual-mass-flywheel_-ZF
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 29 Jan 2011 - 21:21

de med dsg kasse har også dobble masse svinghjul..

Oppveiing av Touran Volkswagen-7-speed-DSGx800x600
Til Toppen Go down
geirl

geirl


Antall Innlegg : 4
Registration date : 24.06.2011

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Touran 2.0 140 HK   Oppveiing av Touran Icon_minitimeOns 6 Jul 2011 - 7:59

Har 2011 mod Touran 2.0 140 Hk. Har Knaus 450 med tilatt totalvekt 1300 kg og den kjennes knapt bak bilen. Skulle sikkert bare mangle også med så lett vogn men det blir uansett veldig moro og ferdes i trafikken med det vogntoget :-)
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeTor 7 Jul 2011 - 0:03

geirl skrev:
Har 2011 mod Touran 2.0 140 Hk. Har Knaus 450 med tilatt totalvekt 1300 kg og den kjennes knapt bak bilen. Skulle sikkert bare mangle også med så lett vogn men det blir uansett veldig moro og ferdes i trafikken med det vogntoget :-)

Gratulerer med den. Høres ut som en lettkjørt ekvipasje Smile

For mitt vedkommende er ikke Touran lenger aktuell. Har kjøpt Mitsubishi Grandis 2,0 Di-d og bygget den om fra varebil til 7-seter. Den trekker nok for meg med min vogn og har vel tilnærmet samme motor som deg og den er kvikk og grei Wink

God tur!
Til Toppen Go down
geirl

geirl


Antall Innlegg : 4
Registration date : 24.06.2011

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeTor 7 Jul 2011 - 7:39

Ser at mange er opptatt av om Vw har pumpediesel eller commom rail.. Det er først nå i 2011 at bla.a Touran har gått fra pumpediesel til common rail og forskjellen er stooooor :-)
Til Toppen Go down
Kenny_




Antall Innlegg : 6
Registration date : 14.08.2011

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 23:19

Problemet med dobbeltmassesvinghjul er at det ikke tåler full gass på veldig lave turtall,da "bunner" fjærene og det er det som får de til å ryke.Har ingenting med å dra vogn å gjøre,har heller noe med at man kjører med full/mye gass på lavt turtall.Man kan kjøpe enkeltmasse(vanlig svinghjul) men da vil det bli noe mer støy på tomgang.Angående common rail motor så vil den aldri komme opp i effekten av en pumpedyse(ref tekniker på audi).Kjørte med min originale clutch på touran i 60000km MED chip.Men trikset er å ikke ha full gass/mye gass under 2000rpm,man kjenner dobbeltmassesvinghjulet har problemer med å følge med hvis man gjør dette.Uansett så er disse dobbeltmasse i ALLE bilmerker,og ALLE har de samme problemene.Så å si at det er touran eller bare vw som har problemer er feil.Samme gjelder turbo,de er for dårlige rett og slett.Og det bruker også samme turbo i andre bilmerker,som også har samme problemer.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeSøn 11 Sep 2011 - 18:13

Hmm det der hørtes mildt sagt merkelig ut spør du meg, så disse motorene tåler mao ikke å seigdra med mye gass? er det ikke dette de er bygd for da? trodde lavt turtall var hele poenget med nye diesel biler..har under 2000rpm i 6 gir i min bil ved 100kmt...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeSøn 11 Sep 2011 - 19:00

jo motorene tåler det
DSG kassene derimot sliter litt mer
Til Toppen Go down
Kenny_




Antall Innlegg : 6
Registration date : 14.08.2011

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeSøn 11 Sep 2011 - 21:09


Det er det som er drepen for dobbeltmassesvinghjul med mye gass på lavt turtall.Vet på noen skoda har de montert enkeltmasse for de bilene som "gamle" bruker.DSG kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noen erfaring med det,men manuellkassene til 1,9TDI er heller ikke det råeste.Turbo er like dårlig over hele fjøla.Kassene som er i 2.0TDI er gromme,de tåler så og si det meste.Så motorene er ikke problemet,vet noen har sliti med topper osv men er jo nyere "versjoner" av disse jo nyere bilene er.Jo greit man ligger i 100 på 6gir,men opp en bakke på 1500rpm og "full" gass så hjelper ikke det på svinghjulet.Det som skjer er at fjærene i svinghjulet bunner,og skjer dette over tid vil den oljen som er i svinghjulet sive ut...og da står man der med gåen clutch.Men dette er vel generellt ikke ett problem med original bil,er bilen chippet så merker man at man ikke skal gi så mye gass under 2000rpm med en gang.Men det er jo mye feil på disse svinghjulene,så for min del har jeg alltid gira ned ett hakk hvis jeg skal "trå på litt".
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitimeSøn 11 Sep 2011 - 22:57

vil tro at det på automat kan by på mang en utfordring angående diverse
de jobber jo på et lavere turtall og med mer moment enn en bensiner på det turtallet
det er jo en mekanisk drevet oljepumpe som smører disse greiene
enkel logikk vil jo da si at jo laver turtall, jo lavere oljetrykk
og dertil dårligere smøring
nei turtall er tingen tydeligvis, så å gire ned litt er sikkert veldig gunstig når man drar tungt med disse automatene som jobber på denne måten
Til Toppen Go down
Sponsored content





Oppveiing av Touran Empty
PosteTema: Re: Oppveiing av Touran   Oppveiing av Touran Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Oppveiing av Touran
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» VW Touran
» Vogn + touran = ikke sant!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: