CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 ALDE - God kvalitet?

Go down 
+3
Johnny
Jan
ArneO
7 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 7:34

Lars Egil
Om ikke annet har jo du din egen MTBF, og jeg har min.
Min er det jeg vil beskrive som 100%, dvs har ikke hatt feil på de siste ca 7 årene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 8:16

Jeg står litt på mitt her jeg, synes det er litt drøyt at fire med relativt nye vogner i "gata" vår på campingen har hatt problemer med fyringsanlegget ALDE.

Når det gjelder garanti så har ikke det vært noe problem, forhandleren kjørte opp på campingen og skiftet det som måtte til uten en krone i kostnad for meg.

Men for all del kjempemessig anlegg når det er i form.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 10:48

JanP var det ironi når du lengre frem sa at du monterte ny pumpe pga at det ble ubehagelig Varmt? burde vi kanskje ta og skille klarere mellom nytt og gammelt system? virker nå som om displayet gir mange feilhendelses.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 11:06

Ja, det var ironi og reinspikka tull og fleip. Grunnen var egentlig resonans fra skapet når jeg brukte 12V-pumpen og ikke noe annet. Og så mener jeg at jeg leste at 230V-pumpa yter mere enn 12V på lav hastighet. Det var den eneste grunnen.

Beklager at jeg skrev det slik at det ser ut som fakta, TomRS. Cool

Jeg liker det gamle systemet slik det er. Mangler mange finesser, men samtidig så enkelt at jeg om morgenen kan strekke ut labben fra senga, slå opp bryter for gass og dreie på termostaten for å få opp tempen. Ulempen er at jeg må stå opp for å lage kaffe, da. Når jeg nå har fått full GSM-styring så er det faktisk ikke noe jeg savner.

Men det finnes enkle løsninger for det også. Og det koster bare en tur til Clas og et fjernstyrt rele til noen få kroner så er den saken i boks. Cool

Gamle systemer som har stått i mange år uten vedlikehold vil før eller siden gi noen driftsproblemer, og det blir nesten å sammenligne det med en god gammeldags parafinovn. Den brenner år etter år den også, men blir dårligere for hvert år om den ikke vedlikeholdes.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 11:22

For de som leser her og evt lærer av det som blir skrevet om Alde kan det være greit å si at når det gjelder 12V pumpa for sirkulasjon har langt de fleste en liten pumpe plassert lengst oppe på ekspansjonstanken. Denne er grei nok, men lager i noen tilfeller litt lyd og den er ikke spesiellt sterk. Det kan være lurt å ha en reserve motor til denne typen pumpe.
Ofte blir det montert som et supplement en 230V pumpe som gir noe effekt økning pga bedre sirkulasjon, det er nevnt ca 30% bedre varmeovergang.

Pumpen som JanP snakker om er en annen type 12V som Dethleffs bruker og denne ligner mer på 230V pumpene, den har to hastigheter og er tiltenkt å bli brukt til lufting av anlegget på høyeste effekt. Den støyer litt, spesiellt på høy hastighet, 230V pumpene derimot, er nesten lydløse.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 12:50

JanP ;

Gamle systemer som har stått i mange år uten vedlikehold vil før eller siden gi noen driftsproblemer, og det blir nesten å sammenligne det med en god gammeldags parafinovn. Den brenner år etter år den også, men blir dårligere for hvert år om den ikke vedlikeholdes.


Du veit at Alde`n går på gass og ikke tungolje ? Very Happy


Den syntes jeg selv var umåtelig humoristisk .....


Ingen tvil om at det er greit med litt ettersyn av en fyrkjel som Alde.
Før eller senere får man sikkert betalt for det.

Noen som har åpnet en slik gassbrenner og kan fortelle oss hvordan det så ut ?

Blir brenneren mye sotet ?
Tar det lang tid å sote det ned til det stopper ?

Stalltipset mitt er at det ikke er rare greiene....

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 13:03

Det jeg mener er nødvendig vedlikehold av et Alde system er kontroll av glykolblandingen, etterfylling og skifte når det er på tide. Tror ikke man trenger å plukke fra hverandre en fyr som virker.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 13:37

Rufus skrev:
JanP ;

Gamle systemer som har stått i mange år uten vedlikehold vil før eller siden gi noen driftsproblemer, og det blir nesten å sammenligne det med en god gammeldags parafinovn. Den brenner år etter år den også, men blir dårligere for hvert år om den ikke vedlikeholdes.


Du veit at Alde`n går på gass og ikke tungolje ? Very Happy




Rufus: har snakket med han som eide vogna før meg, og han holder hardnakket på at han fyrte med tungolje og at det var å anbefale. Da jeg kjøpte vogna var vi fersk og tok dette for god fisk. Har vært noe naiv, men men. What a Face

Takker for oppklaringen og "itj fårrå nålles", Rufus.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 14:39

OK, så det med at ALDE er stille er altså bare tull og tøys. Man kan høre pumpelyd og få resonansstøy i inventaret. Sikker ikke slik at kopper og kar rister, men nok til at noen begynner og modifisere for å unngå dette.

Denne tråden synes jeg ble en flott tråd. Synes vi på en konstruktiv måte har fått frem at ALDE ikke er noe supersystem. Det feiler tidt og ofte, mange bygger om for og bedre systemet, det er ikke lydløst, det krever mye vedlikehold, kan være vanskelig og bruke.

De som har det ville avlikevel ikke bytte til noe annet, dette pga den gode lune varmen man oppnår ved ALDE.

Jeg synes godt vi kan ta med dette når nye mennesker kommer inn her og lurer på hva slags vogn de skal velge. Tidligere er det sagt "velg nordisk - best kvalitet" om da vedkommende ikke trenger ALDE vil han da faktisk betale mer enn han trenger, han vil oppleve mer feil og får mer vedlikeholdskost. De aller fleste vil bruke minst mulig penger på vogn og ha mer til tur og hygge.

Kanskje det beste rådet vi kan gi en gitt person er: ligg unna vogner med ALDE.

(På en måte har jeg lyst til og ha ALDE, på den andre siden har jeg overhode ikke lyst til å betale 20.000 mer for å få et system som KAN gi meg mange problemer. Jeg vil Campe, ikke mekke. Har faktisk klart meg meget godt med Thruma. Nå skal jeg slutte med å være seriøs :-) )
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 14:44

ALDE suger!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 14:47

ArneO skrev:
Det jeg mener er nødvendig vedlikehold av et Alde system er kontroll av glykolblandingen, etterfylling og skifte når det er på tide. Tror ikke man trenger å plukke fra hverandre en fyr som virker.

Ja dette med etterfylling er nok viktig. Min gode nabo kom hjem fra Italia med tomt anlegg. Hvor har det blitt av?????
Fyller dere glykol før eller etter vann når dere kommer til vogna?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 14:47

Thruma blåser.... Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 14:49

Lars Egil skrev:
Thruma blåser.... Very Happy
lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! he he he den var god. Yes 100% korrekt. Vi brenner ned et te-lys på 30 minutter i Hobbien
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 15:00

Tom RS skrev:
ArneO skrev:
Det jeg mener er nødvendig vedlikehold av et Alde system er kontroll av glykolblandingen, etterfylling og skifte når det er på tide. Tror ikke man trenger å plukke fra hverandre en fyr som virker.

Ja dette med etterfylling er nok viktig. Min gode nabo kom hjem fra Italia med tomt anlegg. Hvor har det blitt av?????
Fyller dere glykol før eller etter vann når dere kommer til vogna?
Jeg har ikke hatt behov for å etterfylle glykol enda.

Fyller vann, setter dassen i drift, måker snø. Fyller maten i kjøleskapet og så lager vi oss noe god mat i ferdig oppvarmet vogn. Bruker å ringe eller sende SMS til Jarle så kobler han til strømmen og måker vei, parkeringsplass og inn til teltet. Taket på vogna og teltet, rundt draget og langs siden av vogna måker vi selv.

Vår Alde har ikke begynt å bråke heller, men så har jeg billigvogn fra Slovenia Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 15:20

Tom RS skrev:
OK, så det med at ALDE er stille er altså bare tull og tøys. Man kan høre pumpelyd og få resonansstøy i inventaret. Sikker ikke slik at kopper og kar rister, men nok til at noen begynner og modifisere for å unngå dette.

Jeg synes godt vi kan ta med dette når nye mennesker kommer inn her og lurer på hva slags vogn de skal velge. Tidligere er det sagt "velg nordisk - best kvalitet" om da vedkommende ikke trenger ALDE vil han da faktisk betale mer enn han trenger, han vil oppleve mer feil og får mer vedlikeholdskost. De aller fleste vil bruke minst mulig penger på vogn og ha mer til tur og hygge.

Kanskje det beste rådet vi kan gi en gitt person er: ligg unna vogner med ALDE.



Nei! Jeg har ingen irriterende pumpelyder. Jeg har en svak summing i anlegget jeg knapt kan høre.
Nei ! Jeg har ikke hatt noen feil på Alde anlegget.
Nei! Jeg har ikke opplevd mer feil eller vedlikeholdskost.
Nei ! Jeg vil ikke gi råd om å kjøpe Truma fremfor Alde. Det er verd penga mine !

Det var i grunnen det jeg trodde; dette var nok en tråd for eller imot nordiske vogner ! Rolling Eyes
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 15:37

Jeg er for Alde, jeg er for nordiske vogner, men jeg er samtidig ikke imot andre vogner som funker bra heller. Siden funker bra er subjektivt åpner jeg her for at folk kan være fornøyde med sitt eget eller andres akkurat som dem vil.

Jeg gleder meg til å dra på fjellet og fyre med Alde. Vi har en nabo med stor vogn (ikke Hobbby) uten Alde, der blir det ikke skikkelig varmt. De bruker ikke vann eller dass i vogna. Det er i alle fall ikke noe alternativ for oss.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 15:44

ArneO

På Facbook hadde du fått en slik "like" greie av meg.

Som jeg skulle sagt det sjøl;

Jeg har nordisk vogn; jeg har Alde, jeg trives med det. Jeg bruker vann og dass.

Og for de som ikke liker det; Face It ! ; Jeg har hatt Hobby med Truma.... men hadde ikke satset på det om jeg skulle bruke vogna i kuldegrader.



Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 15:49

For eller imot nordiske vogner er det vel ikke, ikke helt. Men konklusjonene stemmer i allefall ikke med det jeg sitter med når jeg leser gjennom tråden og så kan man jo kanskje konkluderte med at man ser det man vil.
Eller som enkelt, ikke ser det man ikke vil se eller høre for den saks skyld....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Man 14 Mar 2011 - 15:58, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 15:51

Du Tom, du Tom. Du er som en korketrekker. Sånn e du og sånn bli du. ALDE - God kvalitet? - Page 2 1
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 19:34

Alde god kvalitet?

Har hatt 2 stk nye vogner før vår 3. som nå står hos forhandler. Den 1. vognen var med Truma inkl ultraheat. Funka som bare det, noe støy fra vifta ved høy hastighet, men ellers ikke noe problem.
Den 2. vogna bestilte vi med alde. Den funka også fra dag en og vi hadde ikke problem i det hele tatt tiden vi hadde den. Det eneste vi mislikte med vognen med alde var at vi brukte vognen kun som soverom ettersom vi hadde ett stort spikertelt foran som vi oppholdt oss i hele tiden. Der hadde vi kjøkkenkrok, kjøleskap, komfyr, spisebord med stoler, tv og en salong. For oss som da liker å ha det kaldt på soverommet (vogna) ble det bortkastet å ha ei ny vogn med alde til omtrent 20 laken mer en ei med truma.
Derfor har vi bestilt vogn nå med truma inkl Isotherm montert.
Denne vogna skal til å begynne med kun brukes i sommersesongen derfor truma.

Uansett Alde systemet var og er ett kjempefint system som varmer stille og godt.
har som sagt ikke hatt problemer med truma eller alde så langt. Kan heller ikke huske å ha hørt at noen av våre naboer fra den gang hadde problemer med verken truma eller alde.

Så for meg er alde = God kvalitet.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:13

Tom A

Som soverom er det jo helt konge med Alde. Nattsenking og nøyaktig temperatur hele natten igjennom uansett utetemp.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:25

har et spørsmål angående aldre som hadde vært morsomt å få svar på
et tenkt scenario som fort kan skje
strømmen går tidlig på natta på vinteren uten at noen er våken og registrerer det
alden og sirkulasjonspumpa drives av 220v
slår dette over på gass og 12 volt sirkulasjonspumpe?
eventuelt er det mulig å få den til å gjøre det?
hvis ikke blir det jo muligens noe kjølig i løpet av natta
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:32

Nattsenking? Har ikke noe slik luksus i vogna jeg. Men har automatikk som øker tempen i vogna automatisk om morgenen på alden. madammen som sparker meg ut av senga med den følge at temphjulet får seg en rask omdreining til komfortmerket. Når så madammen kjenner varmen smyger seg opp langs veggen ved senga så får jeg lov til å krype under dyna igjen.
Men hva Konkluderer Tomrs ut av dette mon tro? ALDE - God kvalitet? - Page 2 820616
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:33

Jan.

Jepp det er mulig, bare å stille inn det så går det over automatisk, har prøvd ut det også jeg, var en grad i vogna om morgenen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:34

Pumpa på 3000 har manuellt valg mellom 12V og 230V. Gassen kobler inn om den er satt på i panelet, om 230V skulle forsvinne. Jeg bruker 2kw strøm om natta uten gass.

Mulig 3010 har mulighet for automatisk valg av pumpe om den ene faller ut.

Men jeg har nå en mulighet om jeg vil sikre meg allikevel. Og det uten å måtte gjøre noe som helst om 230V blir borte midt på natta. Jeg kan ha 230V pumpa i drift om jeg ønsker det.

Ikke det at jeg har bruk for det, da vi aldri camper i ekstremtemp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:36

Johnny skrev:
NNår så madammen kjenner varmen smyger seg opp langs veggen ved senga så får jeg lov til å krype under dyna igjen.
Men hva Konkluderer Tomrs ut av dette mon tro? ALDE - God kvalitet? - Page 2 820616

Hva TomRS tenker det er vel ikke noe å henge seg opp i. Har du et annet ord på dette fenomenet?? ALDE - God kvalitet? - Page 2 36874
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:43

Stemmer det at det er automatisk, har opplevd noen ganger at sikringen i stolpen har gått, har til tider litt høyt strømforbruk siden jeg har spikerteltet, Alden slått over nesten uten at jeg merker det.
Er bare sånt som tv som ikke virker og derfor gjør at jeg blir oppmerksom på at strømmen er borte. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 21:44

Jan skrev:
har et spørsmål angående aldre som hadde vært morsomt å få svar på
et tenkt scenario som fort kan skje
strømmen går tidlig på natta på vinteren uten at noen er våken og registrerer det
alden og sirkulasjonspumpa drives av 220v
slår dette over på gass og 12 volt sirkulasjonspumpe?
eventuelt er det mulig å få den til å gjøre det?
hvis ikke blir det jo muligens noe kjølig i løpet av natta

Jada... 12 VDC pumpa tar jobben... Gassen fyrer igang... bare gleden..
så lenge batteriet holder 10,7 VDC eller mer... (tror det var grensen)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:08

Jan Ole skrev:
Stemmer det at det er automatisk, har opplevd noen ganger at sikringen i stolpen har gått, har til tider litt høyt strømforbruk siden jeg har spikerteltet, Rolling Eyes

Hva med strømbegrerenseren da? Blir det montert?
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:22

JanP skrev:
Jan Ole skrev:
Stemmer det at det er automatisk, har opplevd noen ganger at sikringen i stolpen har gått, har til tider litt høyt strømforbruk siden jeg har spikerteltet, Rolling Eyes

Hva med strømbegrerenseren da? Blir det montert?

Standard i Cabby gutter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:25

Du har nok betalt for den, Kai. Enten du vil tro det eller ikke.

Ingenting er gratis, selv ikke i en Cabby.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:35

Jan
På 3010 må man slå på for bruka av både strøm og gass, og automatisk pumpevalg. Da går den over på 12 V pumpe og gassfyring om 230 V blir borte. Når tempen skal opp på morgenen starter den opp på full fart med både strøm og gass.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:44

JanP skrev:
Du har nok betalt for den, Kai. Enten du vil tro det eller ikke.

Ingenting er gratis, selv ikke i en Cabby.

Jada det er jeg fullstendig klar over. bare syntes det er mage som kommenterer prisen som høy og alikevel skal bygge om vognene slik at de blir proppet med utstyr. Har selv hatt kun kontinentale vogner som ikke har vært modifisert annet enn med eljeter og det funket bra det også.

Poenget mitt er at om jeg først skal ha alt mulig stæsj tror jeg ikke det blir så mye dyrere enn om man "bygger om "en Dethleffs. Så faktisk på 650 Dethleffs nå før vi kjøpte vogn og når alle "pakkene" var på plass skilte det ikke så mye.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:44

Ampere måleren kommer nok på plass, men akkurat nå bruker jeg to kabler fra stolpen, med vertens velsignelse.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 22:47

Skal jobbe litt for å overbevise meg om at prisen på en sånn Dethleffs som jeg har med det utstyret koster det samme som en like stor Cabby.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





ALDE - God kvalitet? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
ALDE - God kvalitet?
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» Kvalitet
» Kvalitet
» Kvalitet
» Hobby Kvalitet

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: