CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gassflaskene fryser....

Go down 
+3
Jan Ole
Jan
Runerask
7 posters
AvInnlegg
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 9:46

Har to kompositt flasker på bobilen, gik bort fra stålflasker for å prøve å "vinne" litt vekt. Skal registrere bobilen opp til 3850kg, så kanskje jeg burde gå over til stål igjen.

Problemer er at flasken som er i bruk slutter å gi gass i løpet av natta (tidligere morgentimer) og får ett lag med rim utenpå flaska. Flaska fryser seg fast rett og slett. Dermed må jeg bytte flaske, og bruke den ubrukte flaska, og da virker alt igjen. Neste kalde natt er det på samme måte, tilbake til den første igjen osv

Er dette ett kjent problem?

Hjelper det med stålflasker?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 9:53

det er velkjent at kompositt gir lite effekt når det er minusgrader ja
alu eller stål løser det problemet
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 10:24

Alu er perfekt mot dette problemet og vekten er ikke så veldig forskjellig fra kompositt. Dessuten får du 11kg gass på hver flaske mot 10kg med kompositt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 12:05

Jan Ole skrev:
Alu er perfekt mot dette problemet og vekten er ikke så veldig forskjellig fra kompositt. Dessuten får du 11kg gass på hver flaske mot 10kg med kompositt.

Alu flasker, er det noe man får tak i hvor somhelst?

Pleier å bruke Esso(rabbatkort nocc), trur ikke dem har slikt...
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 12:59

LPG har lettstålflasker. Forhandlernettet er ikke så godt utbygd ennå, men det begynner å hjelpe.

Prisen på gassen er ikke aller værst heller, ihvertfall ute hos oss...


http://lpgnorge.no/produkter/propanflasker/


Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 13:37

AGA har alu flasker. Litt forskjellig hva de forskjellige forhandlerne fører.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 15:35

AGA kjører på Norsk Caravanslubb sin deal om hver fjerde fylling er gratis, FYI.

Sitter med opptil flere slike bonuskort ment for stempel 6 signatur som jeg kommer til å ha mange av før jeg får meg henger Very Happy
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 16:15

RUNERASK:
Når du har fått oppgradert totalvekta på bilen din kan du "snuse" litt på den røde sjølfyllingsflaska i LPG-linken. Den koster bare NOK 140,- å fylle her i Norge, og fyllinga gjør du (som navnet på flaska sier) sjøl. I det store utland kan du etterfylle på alle bensinstasjoner som selger autogass, men da kreves gjerne adaptere. Disse får du kjøpt på LPG stasjonene. Jeg betalte riktignok NOK 3000,- (inkl. full flaske og 1 stk. adapter) hos LPG Steinkjer, og med den lave prisen pr. etterfylling, tar det ikke lenge før den er inntjent. (Med vårt forbruk vel å merke)

http://lpgnorge.no/produkter/propanflasker/
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 17:22

Rashid skrev:
RUNERASK:
Når du har fått oppgradert totalvekta på bilen din kan du "snuse" litt på den røde sjølfyllingsflaska i LPG-linken. Den koster bare NOK 140,- å fylle her i Norge, og fyllinga gjør du (som navnet på flaska sier) sjøl. I det store utland kan du etterfylle på alle bensinstasjoner som selger autogass, men da kreves gjerne adaptere. Disse får du kjøpt på LPG stasjonene. Jeg betalte riktignok NOK 3000,- (inkl. full flaske og 1 stk. adapter) hos LPG Steinkjer, og med den lave prisen pr. etterfylling, tar det ikke lenge før den er inntjent. (Med vårt forbruk vel å merke)

http://lpgnorge.no/produkter/propanflasker/

Takker for tipset

Jeg har hørt om tanker som også kan montres i bobiler, som rommer stort volum med gass. Dem støpes slik at du kan plassere den en plass, hvor som helst under eller annen plass i bobilen.

Men prismessig er vel denne saken i linken rimeligere. Spørs om fysiske målene, om den i linken passer inn i gasskapet.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 20:15

Har du plass til 2 stk. 11kg`s stålflaske, har du (nesten) sikkert plass til sånne røde.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 21:18

Hva får man om man fyller gass på LPG stasjon? Propan? Butan? En blanding? Hva slags egenskaper i forhold til trykk/temperatur? Shocked

Edit: Er nok mest propan, men med noen andre stoffer, eller gasser såsom butan i LPG.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 21:34

LPG stasjoner i Norge fyller propan, autogas i utlandet er vel en blanding av propan og butan.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 6:35

ArneO skrev:
LPG stasjoner i Norge fyller propan, autogas i utlandet er vel en blanding av propan og butan.

Det er en slags gass som brenner i hvertfall affraid
Enkelte av disse stasjonene med autogass etterfyller vanlige 11kg`s stålflasker m/ industrikobling, med samme gass. Hvilken type gass, blanding buthan / propan- hva er problemet? Når tyskere og italienere m/flere overlever m/ 30mb redusjonsventil etter gassflaska skulle det vel være håp for Ola Dunk også.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 8:10

Rashid
Sikkert ikke problem, men du er vel klar over at det er en ganske stor og vesentlig forskjell på butan og propan?
Temaet her var flasker som "fryser".
Om du har en flaske med butan på og skal kose deg i en varm og god bobil ute i huttaheiti på vinteren ved -5°c blir det en kald fornøyelse. Jada, vet at du ikke vintercamper, men noen gjør det.
Er det sommer går det så det griner, da er det nemlig nok trykk på flaska og gassblussene dine steiker eggene på rekord tid.
Med propan på flaska overlever du vinteren og KAN steike eggene på sommeren. Gassflaskene fryser.... 970313

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 11:36

Joda, klar over problematikken vinterstid. Etter 25 år med olje og gassproduksjonen så er praksisen på plass om propan / buthan når det gjelder flammepunkt og brennverdi. (Om eksakte tall har gått i glemmeboka, hehe)

Men man tanker vel ikke opp sjølfyllingsflaskene nede på kontinentet i juli med vintersesongen som mål?

På LPG sine stasjoner så er det kun propan på tankene, i hvertfall i "mitt" distrikt. Altså 11kg stål - alu - kompositt flasker fylles av samme tank som biler og sjølfyllingsflasker. Hadde ikke problemer i februar med gass fra LPG vi i hvertfall, enda temperaturen på natta var -24 på Dovreskogen. (og vi brukte ikke el)
Eneste problemet vi hadde på turen var at kjøleskap og fryser ikke ville kjøle i slike minustemperaturer. Men det kunne jeg jo takke meg sjøl for, som hadde glemt å sette på "vinterlukene" på utsiden. Kjøleskapet "kom seg igjen" etter vi kom heim til mere normale temperature. Da det ble svinkaldt her i Trøndelag igjen såp prøvde jeg med lukene på, og da gikk allt ok.

Har også hatt kontakt med tyskere, sveitsere og østerikere om autogass på sjølfyllingsflasker vinterstid. De folka jeg snakka med er ivrige alpinister, og står ofte på stellplasser i alpene om vinteren. De har ikke problem med autogassen i nattetemperaturer godt under -20.
Men dagtemperaturen er jo mye høyere der nede enn hos oss, så direkte sammenlignbart blir det jo ikke med våre vinterlige dagtemperaturer.

Men nå er vel tråden strukket over en haug med tema, så vennligst hopp over / stryk det som ikke passer. flower
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 12:05

Jeg syns at egenskapene til gassene er greit å få belyst samtidig med flaskenes egenskaper. Var jo også jeg som tok opp dette temaet og vet selv litt mer nå.

Det er altså INGEN problemer forbundet med å bruke LPG gass om vinteren i Norge.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 12:20

Jeg har fylt mine flasker ved flere anledninger både på LPG i Drammen og i Oslo og har ikke noe problemer med det. Det kan vel være slik på autogas stasjoner i utlandet som på bensinstasjoner her med vinterdiesel og at de kjører med vintergass som har større andel propan om vinteren.
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 14:44

Tråden handler vel fremdeles om gassflasker man ikke ønsker skal fryse ?
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitimeSøn 27 Mar 2011 - 17:13

Rudeboy skrev:
Tråden handler vel fremdeles om gassflasker man ikke ønsker skal fryse ?

Jada, og i den forbindelse er ikke det man fyller de med uten betydning. Gass er ikke bare gass på stålflasker heller når minusgradene er mange samt varer lenge nok.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gassflaskene fryser.... Empty
PosteTema: Re: Gassflaskene fryser....   Gassflaskene fryser.... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gassflaskene fryser....
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» gassflaske fryser
» Knaus Sudwind Exc 750 FKU - vannet fryser...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: