CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?

Go down 
+2
Jan Ole
chg
6 posters
AvInnlegg
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 23:11

Har et vanlig bilbatteri i vogna (02 Hobby) under senga, er vogna såpass ventilert at gass fra ladningen ikke er noe tema?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 23:22

Anbefales ikke.
Ikke er det riktige egenskaper på dette batteriet heller.
Skal minimum være en slange som ventilerer gassen ut fra batteriet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 23:25

Ventilasjon av batteri er vel nesten som barnelære. "Alle" har vel hørt at det kan dannes gass i batteri som må luftes bort, så du gjør nok klokt i å kjøpe et annet batteri snarest.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 8:40

Enig at er er "barnelære" derfor var det greit å komme med et "dumt" spørsmål for å være sikker. Grunnen til at jeg spurte er at jeg har blitt fortalt at vogna skal være såpass ventilert at eventuelle gasslekasje så skulle gassen forsvinne ut. Og da var tanken at den lille gassen som kommer av lading ikke ville være noe problem.

Hva anbefales? Optima?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 8:53

Jeg har kjøpt AGM (122Ah), tåler mange og dype utladinger. Og det er tett og har lav selvutlading. Koster vel kanskje litt mere enn et fritidsbatteri. Men kostpris må også sees opp mot det totale antall år en har batteriet.

Og husk vedlikeholdslading, uansett batteritype. Og så slipper du å passe på å fylle væske på f.eks et AGM eller GEL. Det er en viktig årsak til at forhandlere tjener gode penger på campister som ikke holder øye med batteriet. Og en kilde til unødvendig irritasjon. For en dag (eller kveld) tar batteriet natta. Og det er som ei punktering: tidspunktet passer svært dårlig!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 20:41

Og derfor, test at det virker av og til, akkurat som med gassfyren, ikke vent til klokka 2 om natta når hovedstrømbryteren på campingen har brent fordi alle andre også vil ha litt varme inne siden det er -19 ute og du sitter der med 1,35 i promille og ikke kan kjøre hjem igjen. Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Campern
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Campern


Male
Antall Innlegg : 590
Age : 52
Localisation : Hjemme, men aller helst i vogna
Registration date : 26.11.2007

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 14:20

Jan Ole skrev:
Og derfor, test at det virker av og til, akkurat som med gassfyren, ikke vent til klokka 2 om natta når hovedstrømbryteren på campingen har brent fordi alle andre også vil ha litt varme inne siden det er -19 ute og du sitter der med 1,35 i promille og ikke kan kjøre hjem igjen. Hot

Snakker du av erfaring her Laughing
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 16:43

På mi vogn så står batteri og laddar under dobbeltsenga, sånn eg har forstått svara her så er det altso farleg på grunn av laddegassar? Eller er det berre vanlege bilbatteri som gassar?
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 16:57

På mitt batteri har alle korkene hull som er koblet på en lufteslange. Denne slangen er ført gjennom et hull i bunnen av vogna. Slik er det montert fra forhandler - er ikke det godt nok?
Det er et 115 Ah normalt fritidsbatteri, som jeg hadde tenkt skulle holde fram til neste sommer når det blir fem år:-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 20:02

Campern skrev:
Jan Ole skrev:
Og derfor, test at det virker av og til, akkurat som med gassfyren, ikke vent til klokka 2 om natta når hovedstrømbryteren på campingen har brent fordi alle andre også vil ha litt varme inne siden det er -19 ute og du sitter der med 1,35 i promille og ikke kan kjøre hjem igjen. Hot

Snakker du av erfaring her Laughing

Nei, har klart å styre unna sånne fadeser, men nå er jeg litt sånn at jeg liker å være forberedt på tekniske feil. Har reserve vannpumpe og hadde reserve el-del til Alde 3000 sirkulasjonspumpa, men jeg hadde vel egentlig ikke bruk for den siden jeg hadde 230V pumpe også. Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? 95882

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 21:49

Det vanlige er vel at batteriet er montert i en batterikasse, og at denne er luftet ut gjennom golvet med slange. Jeg har AGM så gassing er ikke noe problem hos meg. Mange bilbatterier jeg har sett har en tilkobling for slange på siden. Dette vil vel avhjelpe noe hvis man kobler til avlufting på denne... Men som Jan Ole nevner er jo ikke dette batteriet veldig egnet for fritidsbruk da
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Empty
PosteTema: Re: Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?   Batteri til vogna står til ladning under senga, gass? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass
» Ett eller to batteri i vogna?
» Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?
» Easy camper ladning via hengerkontakt
» Gass!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: