CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Easy camper ladning via hengerkontakt

Go down 
5 posters
AvInnlegg
MarkusP




Antall Innlegg : 5
Registration date : 08.03.2022

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTir 8 Mar 2022 - 7:00

Hei! Kjøpte meg en gammel Easy camper med 7-polet kontakt. Skulle egentlig sette dit en 13-polet da bilen har det, MEN viser seg at Amaroken mangler pin 10-12.

Kan jeg ha et skillerele på pin 9 og lade via den?

Mvh.Markus
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTir 8 Mar 2022 - 10:58

Det billigste blir nok å bytte ut Amaroken med en Hilux Cool

Pin 9 er ofte brukt til lading ja, men trenger du et skillerele når den likevel bare lader når bilen går og kontakt er plugget til?

https://www.oslotilhengerservice.no/koblingsskjema-13-polet-kontakt/
Til Toppen Go down
MarkusP




Antall Innlegg : 5
Registration date : 08.03.2022

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTir 8 Mar 2022 - 11:11

Takk Smile Ja fin bil Hiluxen, men likte komforten i Amaroken bedre. Pin 9 er vel konstant er den ikke det? Tiern som går via tenningen.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTir 8 Mar 2022 - 11:17

Du har kanskje rett. Jeg trodde tenning måtte være på for å få strøm til nr 9 også.
Ta fram multimeteret å måle?
Hvis den er konstant ser jeg nytten med et skillerele ja!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeOns 9 Mar 2022 - 7:26

De manglende pinnene i kontakten kan kjøpes og settes inn, egentlig ganske enkelt. Gjorde dette selv for noen år siden. Har også hatt mer kreftig opplegg for lading via ladebooster men da brukte jeg 16mm2 kabler og små Anderson plugger separat. Det ga litt mer fart på ladingen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
MarkusP




Antall Innlegg : 5
Registration date : 08.03.2022

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeOns 9 Mar 2022 - 7:34

Takker for gode svar!

Kjøpte meg ett 13pol kabel. Ser ut som alle kabler er 1,5mm. Må jeg ha tykkere fra pin9 inn i camperen? Blir ca 2m frem til boosteren som er 12/12 9A
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTor 10 Mar 2022 - 7:37

Pluss lengden i bilen som fort er 6m. I bilen er det ofte mye tynnere kabler, neppe over 1mm2. Du kan legge tykkere kabler, men du kan også bruke to, husker ikke nr-betegnelsen men fra 9-13 er det jo 2 som er pluss og to som er minus. ikke glem å se på minussiden også, må jo ha like stort areal der også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
MarkusP




Antall Innlegg : 5
Registration date : 08.03.2022

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTor 10 Mar 2022 - 9:09

Begynner nesten tenke at det er enklest, raskest og best å dra egne kabler fra batteriet så koble på en egen kontakt til camperen
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTor 10 Mar 2022 - 20:00

Det er ikke sikkert at det er det enkleste å legge nytt helt fra batteriet. Men der definitivt det sikreste. Med over 10 meter lange strekk så er f.eks 10mm2 i underkant om du kommer opp i store strømtrekk (A).
Det finnes tabeller som er greie å bruke, jeg har postet noe for mange år siden. Men den er vel borte etter mange år. Og jeg kan ikke si det mange nok ganger: enda viktigere er å bruke riktige (og kraftig) verktøy til dette. Riktig kabelsko for valgte kabeltykkelse. Provolt selger dette blant mange andre. Alle grossister har det, som Solar, Elektroskandia, Oninen etc.. Og en solid sikring nært batteri. Skaff hjelp om du ikke behersker dette.

Se her slik det er i bobilen som jeg er ferdig med nå i vinter. Underveis, ikke lagt rett og ikke festet kabler ordentlig.
Viktig å koble ting på solide koblingsplinter. Finnes i mange varienter og for forskjellige belastninger. Alle skruene på disse er M6 og M8. Viktig å ikke ettertrekke skruene med for høyt moment også. Kobler du kabler skal det lite moment tiltrekningsmoment. Satte opp en batteribank på 40 000 Ah for noen år siden. Momentet på laskene mellom batteriene var på rundt 6,5 Nm om jeg husker riktig. Og det er ikke mye. Så sjekk ut litt rundt dette også.

Easy camper ladning via hengerkontakt Img_2064


https://caravan.norwegianforum.net/t6050-bobil-og-camping-uten-230v#255117


Easy camper ladning via hengerkontakt Tabell10
Til Toppen Go down
MarkusP




Antall Innlegg : 5
Registration date : 08.03.2022

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTor 10 Mar 2022 - 21:14

Tusen takk for svar! Det jeg skal koble på der nå er en victron 12/12-9. Bruker ikke mye strøm og trur solcellene dekker mye om sommeren.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeTor 10 Mar 2022 - 21:52

Til venstre ser du min Dc-Dc, den gir 30A. Den er koblet på hovedbatteriet. Ca 2.5m, 10mm2 kabel. Det jeg likef med Victfon er muligheten til å modifisere/tilpasse ladespenningen om man ønsker.
Lithiuminnstillingen gir 14,4V. Bilens elektroblokk er ikke tilpasset Lithium, men med GEL-modus gir den 14,4V.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitimeFre 11 Mar 2022 - 0:17

Litt utenom tråden, håper det går bra.
Dersom kjøleskapet fortsatt ikke fungerer skikkelig også på gass så blir det kompressorskap. Istedet for å forsyne skapet med strøm gjennom 13polkontakten, tenker jeg kabling direkte fra batteri som ligger under bagasjerom i A6 allroad. Selvfølgelig sikring rett ved batteriet ved forsyningen. Burde holde med 6 kvadrat kabel og skikkelig kontaktforbindelse mellom bil og vogn?? Oppfatninger her? Det virker som det er god kompetanse her, er en glad amatør som kun har bygget elektronikk på hobbybasis.
Takknemlig for tilbakemeldinger og gode forslag.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Easy camper ladning via hengerkontakt Empty
PosteTema: Re: Easy camper ladning via hengerkontakt   Easy camper ladning via hengerkontakt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Easy camper ladning via hengerkontakt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?
» Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster
» Tv i Hobby Easy 460 2007
» Fortelt til Hobby Exellent Easy 2004 mod
» Hobby Easy 460 2008 - batteri lader ikke

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: