CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ryggekamera

Go down 
+10
offpist
hobby 650 kfu
Per Olav
Remi
Stardustsilver
hoto
Lars Egil
Jan Ole
Jan
Sten Rune
14 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 18:33

Jeg er forøvrig i gang med et litt morsomt prosjekt, og om jeg får det som jeg vil så får jeg full oversikt bakover trådløst inn på en Ipad montert fremme.

Konseptet er å bruke et IP kamera og sende dette trådløst over til bilen.
Dekning er det minste problemet, jeg måtte gå over 100 meter unna vognen før signalet ble svakt.
Oppløsningen er 720P og dermed langt høyere enn et analogt bilde.

Det åpner seg også fine muligheter som, opptak og man kan sette kamera til å laste opp et bilde på en bestemt hjemmeside hver time f.eks.

Bilholderen er en slik:
Ryggekamera - Page 2 Vogel_51077a

En slik er på vei:
Ryggekamera - Page 2 XX-7656_Leatcons-Audi-A4-p

Kamera er et slikt:
Ryggekamera - Page 2 Ph_p3343_p3344_ceiling_mount_low

Kamera er midlertidig montert slik på baksiden av et bilde:
Ryggekamera - Page 2 528640_10151439683090182_873550181_23846065_131120101_n

Her får man et inntrykk i hvordan det blir.
Ryggekamera - Page 2 560738_10151439683240182_873550181_23846067_2112503486_n
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 18:50

så meget bra ut det der
eneste ulempen jeg ser er at du ikke ser hvor vogna slutter hvis du skal rygge inntil en kant
men det kan fikses med annen plassering, f,eks oppunder hylla over vinduet
det man ikke ser bak vogna da er ment som sikkerhetsavstand til hindring i mitt hode
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 19:22

Ja passering av kamera blir nok endret, ville først og fremst prøve ut konseptet med IP kamera og wifi overføring før jeg går i gang med større inngrep på vognen.

Ser for meg at dette er mer egnet, for å montere på utsiden.
Ryggekamera - Page 2 Ph_m31ve_rightangle_low
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 20:47

Har du tenkt å montere Ipad'n fremme idashbordet slik bildet viser?


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:01, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 21:18

Til det har jeg bare en kommentar, man får aldri for stor skjerm Wink
Neida, skal være enig i at en Galaxy Tab 7,7 hadde vært mer praktisk, men nå ble det Ipad siden det er det jeg har.

Dessuten har bilens B&O anlegg Ipod inngang som også virker på Ipad.
Genialt kombinert med Spotify Wink

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 22:17

I bilen er en 5" mer enn nok til den info som et kamera gir.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:02, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 22:51

Ja, i teorien så kunne man klart seg med en 21" tv i stuen for å se nyhetene, men veldig kult er det ikke.. Wink

Med premium medlemskap hos Spotify så får du alltid nyeste musikken i 320 kbps (langt bedre lyd enn analog radio, også DAB). Du kan spille hva du vil, når du vil. Og brukervennligheten når det gjelder å finne frem musikken du vil ha er super enkel.
Blir ikke bedre i mine øyne. Programmets tilgang til facebook er bare å dekativere om man ikke liker slikt. Eneste negative er at de ikke har kommet med en egen app som utnytter oppløsningen på Ipad, men det er like rundt hjørnet har jeg forstått.


Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 23:32

offpist skrev:
Ja passering av kamera blir nok endret, ville først og fremst prøve ut konseptet med IP kamera og wifi overføring før jeg går i gang med større inngrep på vognen.

Ser for meg at dette er mer egnet, for å montere på utsiden.
hadde egentlig veldig sansen for montering på innsiden av vinduet
tenk hva man sparer i slitasje på kameraet
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeTor 29 Mar 2012 - 10:51

Ja, den største fordelen er at jeg slipper å borre hull i vognen for et eksternt kamera.

Slik gjorde jeg det på min forrige vogn:
Ryggekamera - Page 2 215357_10150535759705182_873550181_18199235_1320979_n
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 8:48

janp skrev:
Spotify? Komprimert blikkbokslyd helt som mangler alt som heter dynamikk? Nei takk, ikke her nei.

Hehehe, jeg har ennå tilgode å høre god lyd i en bil... Med alle kompromisser man får i en bil samt dårlig isolering av støy fra motor, hjul, drivverk osv så funker Spotify med max oppløsning greit, men i stua derimot - der er det FLAC i Buffalo-DAC som gjelder Wink
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 8:50

offpist skrev:
Ja passering av kamera blir nok endret, ville først og fremst prøve ut konseptet med IP kamera og wifi overføring før jeg går i gang med større inngrep på vognen.

Ser for meg at dette er mer egnet, for å montere på utsiden.
Ryggekamera - Page 2 Ph_m31ve_rightangle_low

Har du prøvd dette kameraet? Jeg leverer endel overvåkningskameraer via jobb, må sjekke hva noe sånt koster Smile
I vogna har jeg et ICE-modem med router og WLAN, tanken er å la den være kontaktpunktet mellom kamera og iPad - hva tror du om det?
Også må jeg finne en fornuftig løsning på plassering av iPad i bilen mens jeg rygger, hvor finner man sånt?

Takk for tips og deling av kunnskap så langt Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 16:59

Ludo skrev:
janp skrev:
Spotify? Komprimert blikkbokslyd helt som mangler alt som heter dynamikk? Nei takk, ikke her nei.

Hehehe, jeg har ennå tilgode å høre god lyd i en bil... Med alle kompromisser man får i en bil samt dårlig isolering av støy fra motor, hjul, drivverk osv så funker Spotify med max oppløsning greit, men i stua derimot - der er det FLAC i Buffalo-DAC som gjelder Wink
Støy fra motor og hjul???? Her er det bare godlyd å høre! lol!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 17:06

Smile


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:02, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 18:52

Nå overdriver du litt JanP Wink
AXIS M3114-VE ligger på rundt 500 dollar..

Her i en Norsk Butikk.

AXIS M3113-VE er bittelitt billigere, men ikke like god oppløsning, og smalere synsvidde.

Å bruke ICE routeren burde virke fint det Wink


Edit: Søk litt på youtube så finner man flere filmklipp med det kamera.. Der er naturligvis bildekvaltieten komprimert en del.
Ser for meg det vil være strøøøkent på "den nye ipad" sin skjerm i 720P.



Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 19:11

Det som man derimot må være obs på at det vil være en del forsinkelse på det du skjer på skjermen. Det har med at informasjonen buffres både i kamera og i programvaren på Ipad`n. Vi snakker om nesten 1 sekund og det opplever jeg som litt negativt..


Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 20:13

Du har rett, det treff jeg fikk på et likt utseende kamera, men med en annen modellbetegnelse, det ser jeg nå. Sorry for for. Skal skjerpe meg i løpet av helga jeg....


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 10:11

Nå har jeg bestilt det kameraet (Axis 3114-VE).
Kom på 2770 kr inkl gratis innlandsfrakt i USA til min jetcarrier konto i NJ.
Kamera veier bare 330 gram, så det blir ikke all verden i frakt til Norge.

Ikke så mye å spare i forhold til å kjøpe i Norge, men noen hundringser blir det.

Uansett, blir spennende å prøve dette.. Ved å montere kamera utendørs høyt oppe får jeg mye bedre oversikt enn det jeg har nå. Kommer naturligvis tilbake med bilder og erfaringer om et par uker.


Hadde vært litt kult med 1 kamera som peker fremover også, og en liten NVR (network video recorder) som tar opp hele ferieturen på harddisk).
Slik som denne for eksempel. Liten sak som går på 12V.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 10:38

Nå er det kanskje på tide å roe seg litt ned? lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 12:00

offpist skrev:
Nå har jeg bestilt det kameraet (Axis 3114-VE).
Kom på 2770 kr inkl gratis innlandsfrakt i USA til min jetcarrier konto i NJ.
Kamera veier bare 330 gram, så det blir ikke all verden i frakt til Norge.

Ikke så mye å spare i forhold til å kjøpe i Norge, men noen hundringser blir det.

Uansett, blir spennende å prøve dette.. Ved å montere kamera utendørs høyt oppe får jeg mye bedre oversikt enn det jeg har nå. Kommer naturligvis tilbake med bilder og erfaringer om et par uker.


Hadde vært litt kult med 1 kamera som peker fremover også, og en liten NVR (network video recorder) som tar opp hele ferieturen på harddisk).
Slik som denne for eksempel. Liten sak som går på 12V.

Offpist

Listen over Mods blir bare større og større ser jeg.
Artig at noen legger så mye i en campingvogn, artig for oss andre å følge med på det oxo

"Keep on going"
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 12:49

Hehe.. Ja forstår at enkelte syns det blir på grensen til tåpelig med så mye gadgets.

Kjærringa har gitt opp for lenge siden, men det er jo vanskelig for henne å klage når hun faktisk ser nytten i noe av gadet`s som plumper ned i postkassa fra alle verdenshjørner.

Nettverkskamera åpner for mange spennende muligheter.
Om det er koblet opp i mot ICE eller 3G router som støtter NAT i brannmuren så kan man faktisk logge på hjemmefra og se hvordan det står til ved vogna som står langt unna.
Unyttig, kanskje.. men ganske kult Wink

Sånn har jeg det hjemme også.. Når jeg er på ferietur kan jeg logge på med telefon eller pc og se live på 6 forskjellige kameraer utendørs, eller jeg kan spole tilbake 30 dager og se hvorfor det har blitt bulk i bilen f.eks.

Det er ikke mer enn en uke siden naboen oppdaget noen stygge riper/hull i garasjeporten sin, og det viste seg å være en av naboguttene hadde kjørt sykkelen sin rett inn i porten.. Alt fanget på harddisk Wink

Mange nettverkskameraer har forøvrig utgang for relestyring av lys og varme.


Til Toppen Go down
Sponsored content





Ryggekamera - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ryggekamera   Ryggekamera - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ryggekamera
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Gps med inngang for ryggekamera
» Trådløst ryggekamera
» Kablet ryggekamera på vogn.
» Montering av ryggekamera på vogna.?
» WIFI/IP ryggekamera på Android.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: