CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!

Go down 
+14
offpist
johan_a
Ottar
quattro1
ArveH
ArneO
ulven
livar
campist
Lc120
Jan Ole
Ronny
Jan
Redneck
18 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 10:41

hvis man har det så travelt med å komme seg nedover anbefaler jeg å bytte til bobil under 3,5 tonn
da kan du følge fartsgrensa på autobahn
eller i alle fall toppfarta på bilen
lovlig
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 15:52

...og jeg tror egentlig fly er det beste.

For eksempel er det billigere å fly for to personer til Palermo, leie bil og kjøre opp til Verona/Venezia og fly hjem igjen etter tre uker, enn det er å ta Kielferja med bil og vogn:-)






www.campist.info

Til Toppen Go down
http://www.campist.info
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeMan 2 Jan 2012 - 23:50

Fly er et godt forslag hvis man har det svært travelt.

Ellers tillater jeg meg å tvile litt på regneeksempelet overfor Kiel-ferjen. Kjøpte billett rett før jul for bil og vogn, 12 m lengde, det kom på 7.600,- t/r. Ikke akkurat billig, men det lønner seg å være tidlig ute. Prisene stiger bratt utover våren.

Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 14:38

quattro1 skrev:

Kjøpte billett rett før jul for bil og vogn, 12 m lengde, det kom på 7.600,- t/r. Ikke akkurat billig, men det lønner seg å være tidlig ute. Prisene stiger bratt utover våren.



Landeveien fra fergekaia i Oslo,til Puttgarden i Tyskland = 75 Mil + 2 ferger (H.borg . H.ør / Rødby - Puttgarden)

70 liter diesel = Kr 1000,- (?)
2 Ferger = Kr 1500,- (Norske Kr./Kombibillett)
--------------
Mer kjøring,men Kr 2500,- EN VEI i reiseutgifter.

Kr 5000,- t/r

Man får vel også en overnatting ekstra hver vei(Kr 250,- x 2),så totalt
sparer man et par tusenlapper ser det ut til......HVIS man gidder
kjøringa.Man sparer ytterligere en tusenlapp t/r om man tar veien
via broene til Padborg - Flensburg og nedover der. Det kommer mye anpå
da,om en skal Øst eller Vest i Tyskland,hvilken vei en skal ta.

Det uslåelige med båten,er jo at man slipper mye kjøring.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 16:18

Min bil koster en god del mer enn bare dieselforbruket å holde i drift, så det reknestykket der blir nok for enkelt for min del.
Tipper at jeg ville spart penger på å ta ferja, men så ville det gjerne kommet på noe ekstra utgifter ombord som tross alt ikke kan tas med i denne bergningen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 17:40

Stort sett så ligger jeg nå og putrer i 90kmt. Smile
Kjørte svært forsiktig en tank på autobahn med gamle Chevyen, og da gikk den på 1,61 med vogn, det er lavere enn de fleste tankene jeg har kjørt den bilen i Norge uten vogn.
Kjørte en tank sist vi var i Tyskland, og gasset på litt mer enn vanlig. Da brukte bilen 2,02 på mila, så det gjør utslag på lommebok og miljø å kjøre så fort. Den nye Chevyen vi har nå bruker sikkert like mye, men den har ikke 160 liters tank, den har bare 100, så da blir stoppene ofte dersom man kjører for fort.

Grunnen til at jeg har gjort endringene med vogna (større dekk og felger) var først og fremst for at de gamle dekkene var oppråtna, og felgene var stygge.
Så med å gå opp en dekkdimensjon fikk vi opp sikkerheten de gangene jeg kjører litt over 80 kmt og passerer en lastebil, eller når man blir passert av en bobil/kjempestor varebil i 140kmt. Det lager virkelig sug/vind på siden av vognen, og da blir man lett "vippet" ut av kurs.
Så, får jeg tak i antislingerkobling og tempo 100 merke, så kommer de nok på vogna de også. Wink

Vi pleier å reise med Superspeed over Skagerak. Med forrige Chevyen måtte jeg bestille 14 meter bildekk, tror jeg slipper med 13 meter nå. Det som er helt sikkert er at det koster penger uansett årstid å ta bilferger med campingvogn. Men, vi har billig bil, billig vogn, vi har solgt den gamle Scand Baltic'en vi hadde, så om vi bruker noen kroner på bil-ferietur, pytt pytt!

Jeg har byttet friksjonsbeleggene inni Ulvens Al-Ko antislingerkobling. Det virket enkelt og greitt.
Det er nå en Winterhoff kulehanske på vogna mi (uten friksjonsklosser) og den virker jo solid og fin. Ser på nettet at Winterhoff koblingene koster bittelitt mer enn enn Al-Ko sine.
Noen som har sammenliknet/har erfaring med begge koblingstypene, og mener den ene eller den andre er best?
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 18:10

Ottar skrev:


Landeveien fra fergekaia i Oslo,til Puttgarden i Tyskland = 75 Mil 2 ferger (H.borg . H.ør / Rødby - Puttgarden)

70 liter diesel = Kr 1000,- (?)
2 Ferger = Kr 1500,- (Norske Kr./Kombibillett)
--------------
Mer kjøring,men Kr 2500,- EN VEI i reiseutgifter.

Kr 5000,- t/r

Man får vel også en overnatting ekstra hver vei(Kr 250,- x 2),så totalt
sparer man et par tusenlapper ser det ut til......HVIS man gidder
kjøringa.Man sparer ytterligere en tusenlapp t/r om man tar veien
via broene til Padborg - Flensburg og nedover der. Det kommer mye anpå
da,om en skal Øst eller Vest i Tyskland,hvilken vei en skal ta.

Det uslåelige med båten,er jo at man slipper mye kjøring.
Det er utrolig mye tøv som det skrives om når det gjelder økonomi og turer.I dette eksemplet er det samme opp igjen.Alle vet,eller burde vite,at en en nyere bil koster deg totalt minst 40-50 kr pr mil totalt. Bare forsikring er minst 3-4 kr pr mil, service og oljeskift koster også.Dekkslitasje utgjør også noen kr pr.år,årsavgift koster jo ca. 3 lapper. Etc.etc.Men disse kostnadene fordeles kanskje på annen kjøring det da,slik at ferieturer blir tilnærmet gratis?
Ser i andre tråder at noen reiser flere hundre mil for å kjøpe vogn.Og sparer store summer på det.For når man tar det som en tur så koster det jo ingen ting,bare litt drivstoff.
Kanskje en lurer seg selv,men ikke alle er så lettlurte da.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 18:18

Jan Ole skrev:
Min bil koster en god del mer enn bare dieselforbruket å holde i drift, så det reknestykket der blir nok for enkelt for min del.
Tipper at jeg ville spart penger på å ta ferja, men så ville det gjerne kommet på noe ekstra utgifter ombord som tross alt ikke kan tas med i denne bergningen.

Da bør du absolutt ta ferge,Jan Ole.

Selvfølgelig kommer det til slitasje,forsikring o.s.v,men SÅ mye mer
kan du vel ikke regne inn på disse 140 Mila med kjøring du får ekstra,eller.........

Jeg går jo da også ut fra forbruket på min bil m.vogn. Jeg ser ut fra andre innlegg
her at noen har til dels BETYDELIG høyere forbruk,og da ser selvfølgelig dette
regnestykket mitt helt annerledes ut.

Nedigjemmom pannekakelanda(SydSverige - Danmark - NordTyskland - Holland -
Belgia - NordFrankrike) klarte bilen seg med 0,96 Liter på mila i snitt,på 6.Gear hele tia,og
85 - 100 Km/t.

Veien via Kassel,og når man kommer nedover til Dolomittene og der omkring,øker det.

Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 18:23

johan_a skrev:
Ottar skrev:


Det er utrolig mye tøv som det skrives om når det gjelder økonomi og turer.I dette eksemplet er det samme opp igjen.Alle vet,eller burde vite,at en en nyere bil koster deg totalt minst 40-50 kr pr mil totalt. Bare forsikring er minst 3-4 kr pr mil, service og oljeskift koster også.Dekkslitasje utgjør også noen kr pr.år,årsavgift koster jo ca. 3 lapper. Etc.etc.Men disse kostnadene fordeles kanskje på annen kjøring det da,slik at ferieturer blir tilnærmet gratis?
Ser i andre tråder at noen reiser flere hundre mil for å kjøpe vogn.Og sparer store summer på det.For når man tar det som en tur så koster det jo ingen ting,bare litt drivstoff.
Kanskje en lurer seg selv,men ikke alle er så lettlurte da.


Mange måter å regne på,men slik du fremsetter saken,er jeg tilbøylig til å holde
med en tidligere her,"Campist",som mente vi kanskje skulle gå over til å reise med flymaskin.

For ordens skyld......man reiser ikke flere hundre mil for å kjøpe vogn,for den kan leveres
til Norge.



Sist endret av Ottar den Fre 6 Jan 2012 - 14:40, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 18:30

Ottar skrev:
Mange måter å regne på,men slik du fremsetter saken,er jeg tilbøylig til å holde
med en tidligere her,som mente vi kanskje skulle gå over til å reise med flymaskin.

Kompis av meg ble forespeilet 240 i mellomlegg for å bytte sin to år gamle Oulander med ny (dog med 16 hk mer, og automat, men likevel)
Var det i VG jeg leste for et par uker siden at headuniten (radioen i Outlandermodellen med høyeste utstyrsnivået koster 76000,-?
Det koster veldig mye penger å eie ny fin bil i dette landet, verditapet blir høytt pga engangsavgiftene på nye biler.

Vi drar på 4 unger under 9 år...
Bobil er ikke alternativ, blir for trangt. (og for dyrt)
Fly, vel, noen må betale 6 flybiletter og hotell.. det blir dyrt det og, og langt fra like koselig som campingvogn! Pluss at denne "noen" som må betale 6 flybiletter sikkert må bære bagasjen også...
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 18:42

Ottar skrev:


Mange måter å regne på,men slik du fremsetter saken,er jeg tilbøylig til å holde
med en tidligere her,som mente vi kanskje skulle gå over til å reise med flymaskin.

For ordens skyld......man reiser ikke flere hundre mil for å kjøpe vogn,for den leveres
til Norge.
Det var ikke det jeg tenkte på,leste en gang om en som kjørte ca 300 mil innenlands for å hente vogn.Det var nesten gratis det.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 19:45

Redneck skrev:
Ottar skrev:
Mange måter å regne på,men slik du fremsetter saken,er jeg tilbøylig til å holde
med en tidligere her,som mente vi kanskje skulle gå over til å reise med flymaskin.

Kompis av meg ble forespeilet 240 i mellomlegg for å bytte sin to år gamle Oulander med ny (dog med 16 hk mer, og automat, men likevel)
Var det i VG jeg leste for et par uker siden at headuniten (radioen i Outlandermodellen med høyeste utstyrsnivået koster 76000,-?
Det koster veldig mye penger å eie ny fin bil i dette landet, verditapet blir høytt pga engangsavgiftene på nye biler.

Vi drar på 4 unger under 9 år...
Bobil er ikke alternativ, blir for trangt. (og for dyrt)
Fly, vel, noen må betale 6 flybiletter og hotell.. det blir dyrt det og, og langt fra like koselig som campingvogn! Pluss at denne "noen" som må betale 6 flybiletter sikkert må bære bagasjen også...


Der kan man se.Alt koster penger.Da må vi selv finne vår egen måte.
Det gjør jeg.

Skal vi drive med detta her,blir det dyrt.........uansett.Hvertfall om man reiser
mye.Jeg kjører opp mot 1500 Mil årlig med vogna på slep,så etter mange reiseår
mener hvertfall jeg hva som er best........for meg vel å merke.

Bruker samme bil selv(Mitsubishi),men opplever aldri noe sånt,selv om jeg
bytter ofte.Nye biler faller alle mye i verdi allerede når de forlater
salgslokalet,p.g.a. som du sier ,avgiften på nye biler.Husk også,at det er en
prisforskjell på Kr 200.000,- fra billigste til dyreste Outlander.Det bør tas
hensyn til når man sammenligner.

Transportøkonomisk institutt beregnet for en tid tilbake,at det som er
mest lønnsomt,er å kjøpe bilen når den er 2 år gammel,og selge den/bytte
den inn når den er 5 - 6 år.Da blir summen av tapene minst.


Sist endret av Ottar den Fre 6 Jan 2012 - 14:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 19:52

campist skrev:
...og jeg tror egentlig fly er det beste.

For eksempel er det billigere å fly for to personer til Palermo, leie bil og kjøre opp til Verona/Venezia og fly hjem igjen etter tre uker, enn det er å ta Kielferja med bil og vogn:-)


Sånn er det.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeFre 20 Apr 2012 - 22:26

Da var den kjøpt og betalt...

2012 modell Al-Ko med 4 bremsebelegg.

Kommer snart på en gammel Solifer.

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 AKS-Facelift


Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 12:44

Er ikke bredt før man må file hjulbuene for å få plass :

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 3197_155867370181_873550181_6498460_2462749_n
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 15:13

Dæven... sånn dim. ville jeg og hatt... men med boggie, så må man visst ha litt gummi som vogna kan rulle sideveis på i lav fart.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 17:10

Hehe.. det er 19/8" med 225/40. Den lå som klistret på veien.. Wink

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 17:27

offpist
Hva er LI på de dekkene?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 17:59

Det husker jeg ikke, men det var innenfor.
Var bare en 400 vogn, totalvekt på 1200 kg.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 18:49

offpist skrev:
Er ikke bredt før man må file hjulbuene for å få plass :

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 3197_155867370181_873550181_6498460_2462749_n

hmm.. hadde gjort seg på soliferen det.. Wink

hva bolt dim er det på 2001 Solifer S9 da?

og hva er orginal dim på dekk og felg i grunn?

Wink
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 19:13

Hehe.. Boltsirkel på Solifer veit jeg ikke, men nyere Hobby har 5x112 boltsirkel og ET35 så de fleste audi og VW felger passer.

Edit: klarte å finne noen treff på solifer og boltsirkel på 4x130. Det blir litt mer sært, men bestiller man nye felger så er det sikkert ikke noe vanskelig. Ellers så finnes det adapter plater som denne.
Bare husk å ha høyere innpress for å kompensere for bredden til adapteren.

Her er samme vognen med 18", samme dim på dekkene.
Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 253620_10150631204835182_873550181_19273905_633617_n
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 20:26

hehe.. bilen har 235/40-18, spørs om det går på vogna Wink
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 11:16

Ikke mye fjæring igjen i de dekkene der. Det ville jeg nok ikke kjørt på tror jeg, med eller uten boggie.... Smak og behag, jeg liker litt større sko på bilen, men på vogna synes jeg nok ikke det er like fint som på bilen.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:12

offpist skrev:
Er ikke bredt før man må file hjulbuene for å få plass :

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 3197_155867370181_873550181_6498460_2462749_n

Hei Offpist

Tøft, men for bredt og for lav profil for meg.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:23

Sjekket i dag å jeg har på min vogn 5 bolts felger, med 185-R-14-C

Men hva er boltsirkelen?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:37

Kanskje du kan kontakte en Solifer forhandler, eller svippe innom en felgforhandler med vogna. Det kan være 5x100/5x108/5x112/5X120 osv..

I tilegg så må i innpress stemme, her kan du ta utgangspunkt i det som er originalt på vognen.

Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:44

på google stod det at solifer 610 hadde 5x112 og samme dim som MB men måtte passe på å ha ET på 30, max 35.

ønsker å gå opp til 15" for å få litt mer bakkeklaring da moveren kom lavt mot bakken Wink

må man passe på rulle lengden på hjula på vogna som på bilen eller er det bare å få det til å passe?

ønsker ikke bredere dekk som gir økt rullemotstand og økt forbruk Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:53

Går du opp en tomme men med samme dimensjon øker høyden med 1,25 cm, og det er ingen verdens ting i praksis. Øker du diameter med 2" (fra 14" til 16") øker markhøyden med bare 2,5 cm. Det hjelper heller ikke så mye, men litt da. Men samtidig må hjulene ha plass til å vandre.


Bredere dekk med lavere profil medfører flere ulemper. Forbruk øker kanskje noe, men de to mest markante forskjellene er at vogna sår mye mere når du passerer hull/dumper/steiner etc.
Det andre er at du mister noe av den fjæringen som dekkside på ei vogn er ment å ha i tillegg til fjæringssystemet, slik at belastningen på hjul med lav dekkside øker.


Blir jo mere stabil på finere veier om du har lavere profil, men du vet jo hvor du kjører mest til vanlig og finner vel ut hva du vil prioritere.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:57

Ja er det 5x112 så har du masse å velge mellom. Både MB, Audi og VW bruker det.
ET 30 og 35 er også ganske vanlig.

Du kan jo leke deg litt med denne.
Det heter seg at man skal holde seg innenfor 5% av original rulleomkrets på bil, og jeg vil tro det samme gjelder vogn også. Litt mer info her.

Jeg lurte jo litt på hva biltilsynet ville si til de 19" felgene om jeg hadde blitt vinket til siden for teknisk kontroll Wink

Du må også sørge for at felgene og dekkene tåler vekten av vognen, for det er ingen selvfølge.

Jeg opplevde vognen som veldig stabil og fin med 225/40 dekk, men den var jo ganske lett også.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 20:57


Da var antislingerkoblingen montert.

Det er 2012 modellen av Al-Ko sin 3004, med 4 bremsebelegg.
(De to ekstra nye bremsebeleggene reduserer nikkebevegelser, i tillegg til de to "gamle" belggene som reduserer slingring/ustabilitet)


Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 IMAG0975


Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 IMAG0976


Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 21:22

stili. klar for tempo 100 godkjenning snart da Wink
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 23:10

Det var 4 bremseklosser på den jeg hadde på Adriaen også, men designet er jo i alle fall endret.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 22:54

Etter 15 mil med antislingerkobling er det bare en ting å si:

Vogna merkes ikke bak bilen!
Selv ikke over/etter fartsdempere kjenner man at vogna er der.
I landeveisfart var det som en annen bil!

Det hjalp mye mer enn jeg trodde!
Det var avslappende å kjøre, selv om det var sporete i asfalten.

Nå er jeg ikke lengre skeptisk til å kjøre til Nordkapp, som min kjære vil.


Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 23:28

Redneck: nå har du tatt deg en pinne for mye. Klart at du kjenner vogna over dumper og huller. Gjør du ikke det så har du glemt å sjekke i speilet. Se etter en gang til, og kom innom igjen! lol!
Har også en bil som veier mye mere enn vogna, men vogna kjennes den. Sånn er det bare, vogna vil alltid leve sitt eget liv der bak, uansett trekkvogn.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitimeLør 19 Mai 2012 - 8:28

Har ikke hatt over 90 enda, men opp til den farta var det utrolig mye bedre med antislingerkoblingen.
Bilen veier 2,5tom, og vogna veier bare 1,4.
Den gamle Suburban med bladfjærer var mindre komfortabel men mer stabil å trekke med enn Tahoen, som har myke spiralfjærer og 5-link bakakseloppheng.
Etter montasje av antislingerkoblingen på vogna ble Tahoen like bra å trekke med som Subben.
Dagens kjøretur blir sikkert like fin!

Neste forbedring blir sikkert campingspeil, det på passasjersiden er litt kort...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Dimensjon på felger/dekk på hobby 650 kfu
» Dekk og felger 2009 Hobby 720
» felger
» Felger
» Nye felger til vogna

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: