CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 alde til spikertelt

Go down 
+6
ArneO
Lc120
Jan
Johnny
Jan Ole
ørjan
10 posters
AvInnlegg
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 9:40

hei
er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ett komplett brukt alde anlegg? .planen er å montere det i spikerteltet å bruke til oppvarming
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 10:43

Tipper prisen blir såpass høy at du like gjerne kan se på en varmepumpe løsning, du må jo også ha professionell hjelp til gassmontasjen om du ikke tilfeldigvis har disse kvalifikasjonene selv.

Men, ideen er jo god da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 10:53

kunne få kjøpe ett komplett tidligere til 10000,alde compact 3010 som var tatt ut av ei vogn men lot den sjansen gå ifra meg dessverre.
Hvorfor skulle jeg trenge proffesjonell hjelp til gassen?? er jo bare å montere inn alden sånn som den er montert i vogna, trekke en gass slange ifra alden å ut til yttervegg, en derifra å inn under gasskassen på vogna.
kan ikke se at dette skulle by på noen problemer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 11:24

Neida, ingen problem, bare spør forsikringen. De har nok ikke noen innsigelser.
Vi lever i en verden regulert av mange mange lover og regler, på godt og vondt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 11:48

joda er enig med deg om at forsikringa sikkert hadde hatt noe imot å gjør det sånn.
men det bekymrer meg ikke egentlig, jobber som tømrer å har sette mye rart på spikerteltene rundt om i området.er ganske skremmende å se alle lettvint løsningene som hobbysnekkerene gjør å det elektriske gjør di fleste selv å da blir resultatet deretter.
men tilbake til det jeg egentlig lurte på. er det noen som vet av noen vognhuggeri eller noen som kan ha noe sånt stånde å ønsker å selge det?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 13:56

ørjan skrev:
joda er enig med deg om at forsikringa sikkert hadde hatt noe imot å gjør det sånn. men det bekymrer meg ikke egentlig, jobber som tømrer å har sette mye rart på spikerteltene rundt om i området.


Godt å se at noen lever bekymringsløst. Og at du er tømrer gjør deg nok kvalifisert til å montere gass selv. En slange er ok å montere, men slik du beskriver det så må det en permanent installasjon gjøres. Og sikkert betryggende å være nabo til deg også. Stå på vil jeg si, og la ikke lover og regler være til hinder. Og dine naboer lever sikkert lykkelig uvitende om dine selvgjorte installasjoner. Og at andre gjør mye rart gir jo alle oss rett til å fortsette i samme trend, ikke sant?
Godt argumentert, det skal du ha. Og så skal du få for humoren du gir oss som er (relativt) oppegående.


Blir vel like kvalifisert som tømrer til gassinstallasjoner som en sykepleier som skulle ta reklamasjoner på spikerteltet det er skrevet om i en annen tråd i går/dag. Og fortell gjerne hvor du camperer slik at de som er på forumet vet hvor de ikke skal leie plass. Så lever ihvertfall vi (ganske) bekymringsløst.
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 16:39

det e jo fantastisk at alle sånne hær forum har noen som e så overkvalifisert å kan svare på absolutt alle spørsmål som vi som tydeligvis har ett liv utenom å kværvulere om alt som er diskutert hær.
mente ikke at jeg er kvalifisert til å montere gasstilkoplingene pga at jeg er tømrer men det var ett svar på det med forsikring å spikertelt. det er sånne altmuligvitere som deg som bygger spikertelt å har ei formening om at alt du gjør er riktig, så etter noen år står sjåen dær å råtner på rot å opptar plass.
samme med det elektriske som blir montert opp av sånne hobbyaltlmuligvitere, å er ei brannbombe som du du mener at alle naboene må leve med.
syns du skal prøve finne på andre ting å gjøre en å komme med sånne ufine komentarer på innlegg
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 16:56

Ørjan- Er du svært hårsår eller hva er det med deg. Du har fått svar ditt innlegg om å montere ildstedet med el og gasstilkoblinger selv,- med dine fantastiske kunnskaper om andres installasjoner.
Hva i alle dager forventer du når du her tydelig mener at du kan gamle med andre sikkerhet bare fordi du tror at noen andre gjør det samme??


Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 19:26

Hei og godkveld Ørjan, om du kommer innom forumet.


Jeg er ikke eier av et spikertelt i dag, men jeg har vært. La opp alt elektrisk selv da jeg har lagt noen hundre kilometer med kabler og montert noen tusen koblingsbokser etc. Elektriker koblet til alt slik forskriftene er og jeg fikk samsvarserklæring som plasseier krevde. Kunne ha koblet dette like greitt som fagmannen, men pga at ulykker kan skje så var det for meg aldri tvil om at fagmann skulle gjøre dette. Og det er av 2 grunner til: egen sikkerhet og andres sikkerhet. Nå er det solgt og ny eier skal få ettersendt samsvarserklæringen.
Faste gassinstallasjoner skal også gjøres av fagmann, enkelt og greitt. Det er gitt i forskrifter lengde på slange, så der er det ikke noen tvil om hva som kan gjøres av oss ikke-faglige.


Når jeg bygde spikertelt så fikk jeg mange gode råd av de som har gjort dette før og ga meg gode råd. Sammen med litt egen erfaring så bygde jeg spikerteltet selv. Jeg er rimelig klar over min begrensning så det var derfor jeg søkte opp dette forumet høsten 2009.


Jeg svarte kanskje slik at du ble tirret, men sigaren du bærer peker rimelig rett til værs. Litt mindre selvtilfredshet så blir det litt mere hjelp- og gode råd å få fra de som er aktive på forumet. Prøv så skal du se. Very Happy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 20:55

tja hva skal man si til dette her da.
jeg anser meg som en meget kompetent person
faktisk så kompetent at jeg kjenner min begrensning, og ikke roter meg opp i ting jeg ikke har tillatelse eller kunnskaper om å drive med, enkelt og greit
alde i spikertelt hadde sikkert latt seg gjøre, men problemet som melder seg umiddelbart er at slik et aldesystem er ment å være montert for å fungere, så vil nok varmeeffekten i et spikertelt være svært lav etter mitt syn.
men hva vet vel jeg, en skarve byggtekniker med autorisasjon som ventilasjonsmontør
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeLør 15 Okt 2011 - 23:58

Henger meg på meningene til Jan Ove,JanP og Jan.Dette gjør du da ikke selv.
Har jeg vært deg ville jeg helle ha brukt en god varmepumpe såfremt du har nok amper å ta av.Ville heller ikke ha instalert noe elektrisk selv i en spiker bu til vogna,dette har vi fag folk til.Greit at det koster litt men du har alt på det tørre hvis det skulle skje noe.Å det samme med varmepumpen (vet du at du kan få en utedel som kan levere både til gulvvarme og en innedel for en rimelig penge) hvor bra denne er er vel kanskje et spørsmål men den finnes.
Hilsen en som er fagutdannet med fagbrev som elektriker og kulde tekniker.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 9:41

http://www.hyttetorget.no/getfile.php/files/Alde.pdf

De kjenner sikkert noen som kan montere også.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 10:01

supert at det finnes slike løsninger
men når man leser dette så er det et annet system enn det som er i vogner
bare se på konvektorenes utforming i forhold til de som er i vogn
dette systemet funker, men hvis man plukker ut av ei vogn vil det ikke gi nok varme grunnet fysikkens lover.
ArneO takker og bukker for linken, for slik info liker vi
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 10:16

Jeg tror det er viktig med riktige monteringsdetaljer for luftinntak og eksos også. Om man har et skikkelig skap til flaskene på utsiden kan en slik løsning bli riktig så bra.

På forrige medlemsmøte i NCC hadde vi besøk fra AGA. Det var knallbra, og etter demonstrasjonen av hvordan en gasslekkasje forløper er jeg i alle fall skeptisk til "gjør det selv" på gass...

Og det er naboen som ligger nedenfor som går i lufta om man ikke ligger lavest i terrenget selv. Om man ikke får designet inn nok oksygen inn til ren forbrenning har man jo også CO som dreper effektivt.

Det er jo greit å høre på fagfolk, og han var ganske kategorisk på at ulykker med gass skjer ikke, de blir forårsaket. Da gjerne gjennom feil transportering, mekke selv, ikke nok luft inn, setter ikke koblingene skikkelig på etc.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 19:00


En kamerat av min far har fått montert en alde han fikk tak på i jaktbua si.
(hvordan dette er montert vet jeg ikke noe om)

Denne jaktbua er bygget nogenlunde likt som div spikertelt rundt om kring.

Dette gir ifølge han ikke nok varme til at det kan være "bebolig" men han sover\spiser kun i denne jaktbua og gir da litt lun følelse uten å tenke på "fyringsvakt".
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 19:11

lea skrev:

En kamerat av min far har fått montert en alde han fikk tak på i jaktbua si.
(hvordan dette er montert vet jeg ikke noe om)

Denne jaktbua er bygget nogenlunde likt som div spikertelt rundt om kring.

Dette gir ifølge han ikke nok varme til at det kan være "bebolig" men han sover\spiser kun i denne jaktbua og gir da litt lun følelse uten å tenke på "fyringsvakt".
det er konvektorenes utforming som er årsaken til dette
man må nemlig "styre" lufta forbi varmeelementene for å få varmeeffekt
de har såpass lav overflatevarme at lufta må treffe konvektorene for å bli varm
det er ikke nok at den er i nærheten, og slik er det på samtlige ovner utenom stråleovner
men de varmer ikke lufta heller, men alt som strålene treffer
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 19:47


Jan.
om jeg ikke husker helt feil var det vel noe sånn han snakket om føre monterte opp dette.
At ikke ville bli noe særlig med varme som det blir i en campingvogn

Men skulle bare ha det som litt varme på natten istede for ved fyring.
Tenkte jeg bare skulle nevne dette som tillegg til diskusjonen over.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 23:27

lea skrev:

Jan.
om jeg ikke husker helt feil var det vel noe sånn han snakket om føre monterte opp dette.
At ikke ville bli noe særlig med varme som det blir i en campingvogn

Men skulle bare ha det som litt varme på natten istede for ved fyring.
Tenkte jeg bare skulle nevne dette som tillegg til diskusjonen over.
godt tenkt, og et bra innslag i diskusjonen
men han kan skifte konvektorene til den typen som vises i linken lengre opp, og få mye bedre varme i bua med samme systemet hvis han vil
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 23:37

ArneO skrev:
http://www.hyttetorget.no/getfile.php/files/Alde.pdf

De kjenner sikkert noen som kan montere også.

Jan skrev:
supert at det finnes slike løsninger
men når man leser dette så er det et annet system enn det som er i vogner
bare se på konvektorenes utforming i forhold til de som er i vogn
dette systemet funker, men hvis man plukker ut av ei vogn vil det ikke gi nok varme grunnet fysikkens lover.
ArneO takker og bukker for linken, for slik info liker vi

Dette er akkurat samme systemet som sitter i vogner. Eneste forskjellen er at det leveres med et "påveggdeksel" til konvektorene. Det kan man fint få laget selv om man tar systemet fra ei vogn.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeMan 17 Okt 2011 - 23:48

ja vet at det er samme systemet, det er konvektorenes utforming som utgjør forskjellen
det er som du skriver dette dekselet som gjør vei i vellinga slik at skorsteinseffekt oppnås
men det er nok litt mer som skjer inni der enn bare et deksel utenpå
men å knekke seg et slikt deksel vil utgjøre en markant forbedring selv om man ikke får hentet ut det fulle potensialet i varmen som er der
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeTir 18 Okt 2011 - 6:30

Jan skrev:
ja vet at det er samme systemet, det er konvektorenes utforming som utgjør forskjellen
det er som du skriver dette dekselet som gjør vei i vellinga slik at skorsteinseffekt oppnås
men det er nok litt mer som skjer inni der enn bare et deksel utenpå
men å knekke seg et slikt deksel vil utgjøre en markant forbedring selv om man ikke får hentet ut det fulle potensialet i varmen som er der

Skjer ikke så mye inni der. Det er bare et deksel som leder lufta gjennom akkurat den samme konvektoren som sitter i ei campingvogn.

alde til spikertelt Resize.asp?path=D:\Inetpub\wwwroot\aldeny\img\eshop\1900674

http://www.alde.se/main/default.asp?langid=1&catid=5&subcatid=33&id=10&prodid=556&nextpic=1&menu=1

Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 20:20

ser det at vi kanskje har misforstått hverandre litt.
jeg har absolutt ikke den holdninga ovenfor å gjøre dette selv o det blir framstillt hær.
kom nok feil ut men mente det at det er bygget veldig mange dårlige spikertelt rundt om pga at folk ikke bruker faglig hjelp, eller tar imot faglig hjelp for å gjøre ting riktig.
jeg har ganske mye erfaring med el installasjon igjennom jobben min som tømrer siden vi ofte jobber side om side, men jeg koppler aldri noe selv av den grunn, det overlater jeg til dem som virkelig kan det.
så dær er vi nok helt enig i at ting skal være på stell å utført av fagfolk Smile
angående det med gass så kan jeg si meg enig med dere at det skal gjører av fagfolk.
det som jeg ser for meg der er at det kun blir ei koppling inne i spikerteltet å det er inn på alden. dærifra blir røret trekkt helt ut forbi utvendig kledning å neste koppling kommer.
Ifra den ser jeg for meg å bruke en slange inn under gasskassen på vogna å kopple den på gass systemet til vogna.
jeg hadde tenkt å montere gassvarsler i umiddelbar nærhet av alden.
da er det bare røret som går igjennom yttervegg og til alden som kan være kritisk, å den må selvfølgelig være forskriftsmessig montert.fordelen jeg ser med å bruke alde i spikertelt er at gass er rimelig å fyre med å at man ikke belaster kursen ifra stolpen så kraftig som
ved evt varmekabler/varmepumpe i telt .
dermed minskes risikoen for varmgang å brannfare. for det brukes ganske mye strøm i vogn å telt når man summerer sånn som varme lys og tv.
Det er mange utfordringe med å montere noe sånnt, jeg har lyst å legge rør i gulvet få gulvarme.
Har hørt om flere som har montert dette å fått det til å fungere veldig bra i spikertelt.
men takk for tilbakemeldinge på dette foruminnlegget Very Happy

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 20:38

Se der ja, da ble det mye bedre. Very Happy


Å legge rør i gulvet er mye mere komplekst enn en ordinær folie. Som jeg har sagt tidligere så la jeg Heatcom, og elektriker godtok at jeg la folien selv da han avlyste på kort varsel en avtale. Men generellt så må du avklare med din elektriker hva du kan gjøre. Brukte en kostbar termostat med muligheter for nattsenking og frostsikring (Devireg 550). Kjøper du GSM-styring fra Sikom kan de også levere fjernstyrte termostater for gulvvarme. Før jeg installerte Sikom brukte jeg ca 5000 kwh, dette gikk ned til 2700 med fjernstyring av varmen i spikerteltet og vogna.
Har du riktig kabel og det er godt utført arbeide så skal det ikke være problematisk å belaste 3.5 kw på strømmen.
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 20:46

jeg håpet jo å kunne legge vannbåren varme ut ifra aldesystemet, sånn som det er montert i vognene.
Prøvde å finne en pris på den linken som arne o har lagt ut men fant den ikke så må nok sende en mail til hyttetoret.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 21:08

Jeg har vannbåren gulvvarme, tror det kostet meg litt under 500.- og litt småtteri jeg hadde liggende Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 21:19

hvordan type slange la du?og varmekilde?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 21:22

Wirsbo.
El, så langt, funderer på å skaffe en luft/luft varmepumpe og bygge om til luft/luft-vann.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Tor 20 Okt 2011 - 17:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 21:26

dim på rør? er mange muligheter. med den prisen jeg fikk hos elektriker på varmekabler folie å legging så har jeg mer lyst til å legge vannbåren varme
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 21:28

Ø20, tror det ligger noen bilder en plass her.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 21:50

10 kvm Heatcom på rull, legges ut på 5 minutter. Må ev tappes ut i gulvet for tilførselsledning. Ingen kabelmotasje eller spesialklemmer. Jeg betalte for 10 kvm 3700 på OBS Bygg. Termostat fra 500 og oppver, avhengig av funksjoner. Folien kappes og snues 180 grader, like enkelt å legg som Glava. En liten alufolie skal tapes mellom lengdene for jording. Spesialfolie med klemmer er dyrt og unødvendig om du skal komme gunstig ut mht pris.

Jeg kjøpte folien selv, og hadde termostaten. Elektriker koblet til 7 skjulte kontakter, monterte termostat og koblet til gulvvarmen og jeg betalte 1600, og det var inkl 1 to-polt bryter. Ellers ikke noe materiell, det andre hadde jeg kjøpt selv. Så det er slett ikke dyrt.


Om du ikke har rekvisita selv så blir vannbåren varme mange ganger dyrere om du satser på en alde. Du bør jo ha fordelingsplater til rørene, samt plater som passer til rørene, og rørene må ligge over sponplatene og ikke under. Noen legger det under, men en slik montasje har en lav virkningsgrad. Rørlegger skulle legge det slik hjemme i nyhuset, men ble frarådet på det sterkeste av en leverandør av vannbåren varme å gjøre det (Wirsbo). Og det gjorde jeg også. Ligger rør i gulvet i sokkel, men de kommer aldri i bruk.
.


Sist endret av JanP den Tor 20 Okt 2011 - 16:27, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 22:05

Er mange muligheter ang varme.må vurdere litt hva jeg skal gå før.noen som har erfaring med jula sin varmepumper til 3900.regner med man får det man betaler for.
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeTor 20 Okt 2011 - 16:23

Jeg vil annbefale deg en slik en til oppvarming, og en skikkelig panelovn montert på veggen som holder varmen etter at gassovnen har fått varmet opp bua. Har en slik gassovn selv, og den varmer opp spikerteltet på 10-15 minutter, og man har 3 nivåer man kan velge mellom.
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitimeTor 20 Okt 2011 - 17:44

Du klarer ikke bruke aksen som er i vogna da, og så kobler du rørene fra gulvet i vogna direkte til gulvet i teltet? Bare å fylle på litt ekstra frostveske og vips ferdig.?
Til Toppen Go down
Sponsored content





alde til spikertelt Empty
PosteTema: Re: alde til spikertelt   alde til spikertelt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
alde til spikertelt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» spikertelt
» Oppvarming i spikertelt
» Spikertelt
» Gulvvarme i spikertelt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: