CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.

Go down 
4 posters
AvInnlegg
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeOns 4 Apr 2012 - 22:03

Hei, i vogna har jeg i dag et panel som består av trykk knapper og et vri-hjul til termostat, trykk knappene er el-kolbe 1 og 2, + varmtvann, + propan drift av varmeren, den er en primus 2930 eller noe sånn.

saken er at jeg blir ikke klok på varmeren og det å finne en grei temp.
spes om natten.. enten våkner jeg til 9 grader og rim i skjegget, eller så våkner jeg av svette..
jeg kunne tenkt meg en termostat jeg stiller inn antall grader jeg vil ha, så styrer den varmen uansett kilde.

finnes det noe slikt som går ann å bytte ut det orginale til?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeOns 4 Apr 2012 - 22:06

Vet ikke, men det burde gå å koble en digital termostat i serie med eksisterende med enkle grep.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeOns 4 Apr 2012 - 22:21

ok, kanskje en ide ja.. hvor får man evt tak i slik termostat?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeOns 4 Apr 2012 - 22:24

RS kanskje?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeOns 4 Apr 2012 - 23:02

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeOns 4 Apr 2012 - 23:06

Ja, hvorfor ikke, ser vel grei ut.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 9:34

Elfa.se, finner termoregulater der med presisjon ned til 0.05 grader :p. Litt overkill kanskje. Men du finner ett godt utvalg der i alle fall.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 9:54

ulven skrev:
ok, hva med denne?

http://www.aliexpress.com/product-fm/496142604-Free-shipping-WH7016C-Universal-Thermostat-12V-Temperature-controller-Digital-Thermostat-Switch-wholesalers.html

20 dollar og fri frakt Smile

Det blir vel bare styrestrøm, ikke hovedstrøm? Det står 5A på releet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 10:08

Har handlet litt fra Elfa, og de har en meget oppegående mann på support om du lurer på noe. Ringte ham når jeg kjøpte relé og sokkel for DIN skinne som jeg brukte til vinterkobling.


Releet jeg kjøpte var, som Jan Ole er inne på, for styrestrøm. Det releet er for 230V av og på.
Det er viktig å skille mellom styrestrøm og last før du kjøper noe som du tenker å bruke i vogna, Ulven. Les litt på f.eks Elfa og spør her om du lurer på noe. Kanskje kan noen hjelpe deg litt videre.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 10:09

Hvorfor bruke en 12v regulator for å styre 230v system? Velg en 230v forsynt regulator med rele som er stort nok. Eller med en kontaktor/driftsrele etter (som vil vere en bedre løsning da det koster lite å bytte hvis det ryker)

Ville vurdert en regulator uten PID regulering (selvlerende presisjonsregulering) da den trolig aldrig vil lære seg hvordan den skal varme ei vogn grunnet vekslende omgivelses temperatur....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 10:13

En liten ting til, Ulven. Du trenger ikke nødvendigvis garder, på Alde 3000 og 3010 (ikke digitalt panel) er det en innstilling fra 1-6, og du lærer fort å finne hvor mange grader du får på de forskjellige verdiene.
Og 22 grader ved termostaten er nødvendigvis ikke 22 gr. i vogna heller, min eksterne føler står ved døra og er utsatt for trekk. Og har lett for å bli feil om det er kjølig ute.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 10:17

DigitalMe skrev:
Hvorfor bruke en 12v regulator for å styre 230v system? Velg en 230v forsynt regulator med rele som er stort nok. Eller med en kontaktor/driftsrele etter (som vil vere en bedre løsning da det koster lite å bytte hvis det ryker)

Ville vurdert en regulator uten PID regulering (selvlerende presisjonsregulering) da den trolig aldrig vil lære seg hvordan den skal varme ei vogn grunnet vekslende omgivelses temperatur....
Et lite sidesprang: jeg har 2 termostater for gulvvarme som kan brukes som regulatorer også, og de fungerer tmerket til det jeg bruker det til.


Om du vet hva Ulven har nytte av, link til et varenr. på Elfa så kan han se hva de har.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 10:22

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=18799&name=regulatorer

Er en del å velge mellom, står om det er PID eller ikke.

Går litt sakte nettet her. Glemte antenna til ICE,cog nettet på Daftö er nede, ellers hadde jeg plukket ut noen alternativer ;p
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 10:26

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20136

Her er den rimelige løsningen da. Ikke display, men burde gjøre jobben, og ikke trenger du rele etter heller.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitimeTor 5 Apr 2012 - 12:55

DigitalMe skrev:
Hvorfor bruke en 12v regulator for å styre 230v system? Velg en 230v forsynt regulator med rele som er stort nok. Eller med en kontaktor/driftsrele etter (som vil vere en bedre løsning da det koster lite å bytte hvis det ryker)

Ville vurdert en regulator uten PID regulering (selvlerende presisjonsregulering) da den trolig aldrig vil lære seg hvordan den skal varme ei vogn grunnet vekslende omgivelses temperatur....

Denne termostaten skal vel også fungere bare på 12v vel?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Empty
PosteTema: Re: Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.   Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bytte styringspanel til Primus varmer? + elektrisk kolbe.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Primus Varmer
» Primus 2440 varmer dårlig
» Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm
» Elektrisk nesehjul?
» elektrisk gulvvarme

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: