CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?

Go down 
+2
janp
lange
6 posters
AvInnlegg
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:19

Skal i løpet av høsten skifte sommerdekk på Grandisen min. Pr. nå står det på noen gamle og snart utslitte Yokohama-dekk i dimmensjon 215/55-17 med loadindex på 94. Dette er standard dimmensjon og sto på bilen da jeg kjøpte den fjor.

Tenker at når jeg skal bytte dekk ønsker jeg mest mulig gode dekk til en akseptabel pris. Har opplevd premium dekk som slites fort og koster mye Sad og har de siste årene sett mer på mellomsegmentet og rimelige dekk. Markedet i dag flommes over av diverse dekkmerker som distribueres av en mengde forhandlere som mener at de dekkene DE har er de beste.

På den forrige bilen jag hadde, Galaxy TDI, satte jeg på to nye Kumho dekk like før den ble solgt. Fikk en god pris og dekkene så greie ut, men jeg klarte ikke å merke så mye forskjell den korte tiden jeg kjørte med dem. Har fått tilbud fra dekk1 i Fr.stad på disse dekkene fra Kumho i dimmensjon 225/55-17 loadindex 101 (altså litt bredere) til kr. 4.000,- . En god pris synes jeg ferdig pålagt. Kan også få de samme dekkene i 215/55-17 loadindex 98, med da koster de kr. 600,- mer.

Det jeg lurer på er: Hvilke erfaring har dere med de rimeligere dekkmerkene på markedet, evt. med dette dekket? Har dere andre erfaringer å dele angående dekk som jeg referer til? Kanskje er det noen som har tips om forhandlere i sentrale Østlandsområdet som kjører gode tilbud Smile

Hva tenker dere om den forhøyede loadindexen? Trenger kun 94, men her er det snakk om 98 eller 101. Dekket vil vel bli noe hardere å kjøre på og i hvor stor grad vil dette gå ut over komforten?





Takk for tilbakemeldinger!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:34

Har gode erfaringer med Kuhmo selv, men en kompis prøvde noen billigdekk fra Kina og det var ingen suksess. Husker ikke merket, men kompisen min mener det var samme dekk som kom dårlig ut i test i bladet motor
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:55

At et dekkmerke er billig kan ha sin forklaring i at det er et ledd mindre i distribusjonen.
Men personlig sparer jeg ikke på skillingen når jeg kjøper dekk.
Til den ene bilen har jeg brukt Michelin i den vanlige 195/65-15, og de har hatt gode drenerings-, slite-, støy- og vannplaningsegenskaper.


Fikk hos Vianor tilbud på 4 av de eller Nokian Green Line, inkl 4 stk lettmetallfelger med bolter og balansering for 4500,- så kjente dekk trenger slett ikke å være dyre de heller. Men man må følge litt med om man skal gjøre et kupp.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:59

Maxxis MA Z1 245/45 ZR17 99W XL
Jeg har i flere år kjørt på disse dekkene fra dekkonline i omtrent samme prisklasse og det er nok litt støy fra dem når de er begynt å bli slitt, ellers helt ok dekk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tusseladd
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 35
Age : 43
Localisation : Bømlo
Registration date : 09.05.2011

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 22:41

Du kan finne gode billigdekk, og du kan finne dårlig "kvalitetsdekk."

Da jeg kjøpte ny bil for litt over ett år siden stod det på noen Continental dekk som har gitt meg bra mye hodepine. De støyet så sterkt at jeg hadde problem med å kommunisere med poden i baksetet. (Nå er jo ikke Outlander kjent for å være den best støyisolerte bilen i verden heller, det skal være sagt). De holdt heller ikke særlig lenge.

Skiftet alle 4 dekkene (til Nokian SUV ett eller annet) og fikk en helt annen verden.

Mitt tips er at du må vurdere hvilke egenskaper du setter høyest. Skal du ha "full score" på alle egenskaper slipper du nok ikke billig unna. Les dekktester og følg med på tilbud som kommer.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 23:17

Tom skrev:
Har gode erfaringer med Kuhmo selv, men en kompis prøvde noen billigdekk fra Kina og det var ingen suksess. Husker ikke merket, men kompisen min mener det var samme dekk som kom dårlig ut i test i bladet motor


Så bra! Vet at merket er originalmontert på noen biler.

Opplever du mer støy etterhvert som de blir slitt?? Hører noen som opplever det.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 23:22

janp skrev:
At et dekkmerke er billig kan ha sin forklaring i at det er et ledd mindre i distribusjonen.
Men personlig sparer jeg ikke på skillingen når jeg kjøper dekk.
Til den ene bilen har jeg brukt Michelin i den vanlige 195/65-15, og de har hatt gode drenerings-, slite-, støy- og vannplaningsegenskaper.


Fikk hos Vianor tilbud på 4 av de eller Nokian Green Line, inkl 4 stk lettmetallfelger med bolter og balansering for 4500,- så kjente dekk trenger slett ikke å være dyre de heller. Men man må følge litt med om man skal gjøre et kupp.

Dekkbransjen sammen med kanskje nettleverandører er noe av de vanskeligste å få oversikt over. Man opererer med veiledende priser som ikke er annet enn villendende.

Ser du har fått godt tilbud på disse dekkene, men det er lettere med en kurant dekkdimmensjon. Ofte må man ta ringerunden rundt til de aktuelle, bruke nettet samme uke som man skal bytte. Prisene er forskjellige ofte fra uke til uke eller avhengig av kundebehandler og konkurranseforhold.
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 23:29

Hei

Så lenge du styrer unna de aller billigste (Sunny/ Linglong/ Goodride) så skal du vel komme langt tror jeg..

www.dekkonline.com har de f.eks Nankang N605 215/55 R17 94H til kr650,70 pr stk levert på døren hjemme hos deg... Du må selv sørge for omlegging.

Kjører både bil og varehenger med Nankang, godt fornøyd :-) men du må bestemme dekkmerke selv. Kumho som du nevner er originalt levert på Kabe og er kjent for å være et bra dekk.

Lykke til med dekkvalg
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 23:47

Tusseladd skrev:
Du kan finne gode billigdekk, og du kan finne dårlig "kvalitetsdekk."

Mitt tips er at du må vurdere hvilke egenskaper du setter høyest. Skal du ha "full score" på alle egenskaper slipper du nok ikke billig unna. Les dekktester og følg med på tilbud som kommer.

Enig! Uansett er det viktig at man tar hensyn til hvordan den enkelte dekket fungerer sammen med din egen bil. Da vet man etter hvor grensene går forskjelige situasjoner Smile



P.kaill skrev:
Hei

Så lenge du styrer unna de aller billigste (Sunny/ Linglong/ Goodride) så skal du vel komme langt tror jeg..

www.dekkonline.com har de f.eks Nankang N605 215/55 R17 94H til kr650,70 pr stk levert på døren hjemme hos deg... Du må selv sørge for omlegging.

Kjører både bil og varehenger med Nankang, godt fornøyd :-) men du må bestemme dekkmerke selv. Kumho som du nevner er originalt levert på Kabe og er kjent for å være et bra dekk.

Lykke til med dekkvalg

Hvordan er det å få lagt dem om? Ser for meg at en del dekkforhandlere vil grine på nesen når man kommer med dekk fra netthandel?
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 23:58

Hei igjen

Neida, har gjort det mange ganger. Sier at jeg har 4 dekk som jeg ønsker omlagt, får vite pris som bruker være ca 150 pr dekk. De er også pliktige til å ta de gamle dekkene, ingen problemer dette.

Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 0:02

P.kaill skrev:
Hei igjen

Neida, har gjort det mange ganger. Sier at jeg har 4 dekk som jeg ønsker omlagt, får vite pris som bruker være ca 150 pr dekk. De er også pliktige til å ta de gamle dekkene, ingen problemer dette.


SKal sjekk det ut litt nærmere. Takk for tilbakemelding! Smile
Til Toppen Go down
jcemblemsvaag




Antall Innlegg : 5
Registration date : 28.07.2012

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 9:16

Jeg pleier å gå ett eller to hakk opp fra de aller billigste, og er fornøyd med det. Smile
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 11:03

jcemblemsvaag skrev:
Jeg pleier å gå ett eller to hakk opp fra de aller billigste, og er fornøyd med det. Smile


Hvilke(t) merke bruker du?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Empty
PosteTema: Re: Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?   Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gode rimelige dekk - en selvmotsigelse?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Smarte løsninger og rimelige vogner.
» Rimelige campingvogn artiker billig - Hvor?
» GODE OPPSLAGSVERK FOR OSS CAMPISTER!
» DEKK
» Oslo - Nordkapp, gode campingplasser og fricampmuligheter.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: