CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen

Go down 
+10
Gl1Larsen
runningman
Dethleffs
Fredrik1
snurresprett
Redneck
Offroad
Jan Ole
Johnny
chg
14 posters
AvInnlegg
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 16:12

Hei,

Har en 02 Hobby 650 hvor jeg har fått fukt i hjørnene i hekken på vogna.

Når det regner renner vannet ned langs siden og vannet følger en ca 10 cm langs gulvet før det renner ned... resultatet er at gulvet er gjennomvått i hjørnene og det har blitt lukt i vogna.

Vogna drar på åra men fortsatt alt for fin til å bare selge unna til en billig pris og vil koste på dette det som det vil koste.

For det første ikke videre imponert over hvordan de har løst dette med regnvannet så her må jeg unansett få laga til noe som leder vannet rett ned fra veggen. Det er en grei jobb, men å få skåret ut deler av hjørnene er ikke en grei jobb for en med 10 tommeltotter...

Noen som har vært borte i lignende?

Vil tro man skjærer vekk en del av hele gulvet bak og erstatter det?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 16:22

Dersom treverk ikke har begynt å råtne så ville jeg forsøke å få tørket ut det skadete området og deretter få tettet årsaken til lekasjen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 17:05

Som Johnny sier, begynn med å montere dryppkant, den kan du godt montere i fjor eller året før. Etterpå kan du vurdere om det er nødvendig med mer tiltak.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 21:17

Takk for tilbakemeldinger

Det blir å sette vogna inn for vinteren, så får vi heller leve uten i den perioden.
Men siden det har blitt lukt er jeg noe bekymret. Har fuktmålt hele hekken + sideveggene innvendig uten antydning til utslag, men det kan jo ligge å kose seg masse under gulvbelegget...

Hvis det viser seg at det må utbedring til og det ikke har kommet noe opp langs veggene, noen formening om hva som gjøres? Skjæres det ut hjørner eller bytter man ut deler av gulvet? Noen vært borte i dette?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 21:29

Ville vel kanskje forsøkt å kutte opp gulvbelegget litt på steder der det ikke blir synlig for å sjekke om det er fukt i gulvet. På den måten så vil det også være lettere å få tørket ut fukten.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeMan 3 Sep 2012 - 19:45

Takk for tips, det skal jeg gjøre...

Føler at jeg har 10 tommeltotter når det gjelder å gyve løs på en campingvogn, iallefall om det skal se som nytt ut igjen når det er ordnet...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 6 Sep 2012 - 22:12

Som jeg forstår så er du usikker på hva du skal gjøre,jeg ville tatt en prat med noen som har erfaring med rep av vogner så kansje du får noen gode tips før du starter.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeLør 25 Mai 2013 - 22:01

Samme problem på min 2001 hobby 460. Hva gjør vi?
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeLør 1 Jun 2013 - 12:14

Gammel tråd, men sikkert flere med samme problem. Har vært i kontakt med en Hobbby forhandler, og Jømna caravanverksted. Begge sier det samme. Bruk en tapetkniv, skjer ut den ødelagte plata og lim inn ei ny etter at det har tørket opp. Dette er nå utført på min, og var ikke noen heksekunst. Årsaken er ikke en lekkasje, men en konstruksjonsfeil mener nå jeg. Plasten til lykteplata er skrudd rett oppi gulvet, legg ei lita skive imellom her så det kommer luft, og i tillegg er gummilista i aluprofilen som går rundt hele vegen på utsiden stifta oppi gulvet i enden på enkelte. Skjær av denne slik at den danner en dryppkant. Da skal problemet være løst.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeOns 26 Jun 2013 - 0:35

Da jeg i påska henta nyvogna viste en av mekanikerne til selger at Hobby endelig hadde gjort konstruksjonsendringen som unngår at vognene blir fuktskadet av regnvann: Forlenge en list i hvert hjørne, sånn at vannet ledes ned under lista, under gulvnivå.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeOns 26 Jun 2013 - 7:47

Tok av fangeren og laget en list av tynn aluminium langs hele hekken.
Nå er det helt tørt.

Blir bare så irritert av slike idiotiske slurv fra Hobby. Hvordan det er mulig å sette en vogn i produksjon med slike alvorlige mangler som er helt åpenbare er godt gjort. Useriøst av Hobby, intet annet...
Dette burde vært utbedret av Hobby i ettertid siden det er såpass graverende, det kan umulig vært en overraskelse for de. Dette visste de nok under produksjon da til og med jeg kunne se at noe var feil når jeg tok det fra hverandre...
Til Toppen Go down
snurresprett
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 25.06.2013

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeOns 26 Jun 2013 - 11:12

Chg: hva slags ''list laget du? tror det er dette som kan være årsak til at vogna jeg har kjøpt i utgangspunktet var vannskadet... bak i et hjørne pleier sjelden og være fra noe annet.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeOns 26 Jun 2013 - 12:27

Klippet en remse på ca 2 cm av veldig tynt aluminium og la den oppunder vognas "plåt" og la deretter på sika. La den nok ikke mer en 0,5 cm opp så jeg ikke løsnet den av selve veggen. Tok ikke hele hekken, men en ca 30 cm fra hvert hjørne. Det har fungert godt tanke på at det alt har ramlet ned en innsjø i det siste så er det helt tørt. Kunne sikkert blitt gjort penere og bedre, men vogna står på fast plass og blir i mitt eie i mange år til og det synes ingen ting siden det er bak fangeren.
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeOns 24 Jul 2013 - 20:12

Jeg hadde et liknende problem på Cabby fra -95.. Regnvann fulgte ned langs listene og trakk opp i hjørnene. Fikk 30 40 prosent på fuktmåler i bakre venstre hjørne, vogna sto slik at mye vann ble ledet dit.
Løsning, skråplanet som jeg klipte ut av sterk plast (vinyl) og limte på nederst i hjørnene. Vannet trekker nå ikke innover gulvet..
Eksperiment fra aerodynamikk/aerodynamikk, hold et vannglass på tvers under springen se hva vannet gjør, det følger rundt og blir kastet opp på andre siden av glasset. Dette skjer også på min vogn. Det skyldes vannets viskositet, og er i luft hovedgrunnen til at løft skapes.. Puh... For en nerd!
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 25 Jul 2013 - 0:51

Uansett, så er det hinsidig tragisk at vogner er satt i produksjon med slike alvorlige mangler... Skjønner ikke hvilken verden de satt i når vogner ble testet. De lager vel prototyper av vogner også og tester på alle mulige måter? Kulde, vind, regn, forskjellige underlag under fart osv osv må vel testes gang på gang før de settes i produksjon? Men tanke på hvor spinkelt, enkelt og til dels mindre smarte løsninger i Hobby`n ble det vel satt sammen i fylla og deretter satt i produksjon...

Evil or Very Mad 
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 25 Jul 2013 - 8:19

Tegnet i fylla og bygd i bakrus :-)
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 25 Jul 2013 - 13:21

Skal ikke svartmale Hobby helt, har jo tross alt en selv. Den holder tett nå og er fin nok å sove i. Stort sett det vi gjør bortsett fra tidlig og sent i sesongen og de få dagene i løpet av vinteren vi er i vogna.

Men nyere Hobby er jo veldig fine, de har nok gjort noe riktig da jeg synes Hobby er noe av det fineste innvendig sett mot andre i samme sjanger..
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 25 Jul 2013 - 13:43

sunny 


Sist endret av Dethleffs den Fre 26 Jul 2013 - 0:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 25 Jul 2013 - 13:44

Adria er vel den fineste og beste.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTor 25 Jul 2013 - 16:09

Hva som er finest er i grunn en smakssak. Hva som er best.... ja det kan man vel diskutere til krampa tar en og fortsatt like uenig. Så der kan en vel være enige om å være uenige. Men at Adria er fine vogner er det vel ingen tvil om..
Til Toppen Go down
runningman




Antall Innlegg : 1
Registration date : 04.05.2020

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeOns 6 Mai 2020 - 14:23

Hei, håper det går an å riste litt liv i en gammel tråd Smile ! Jeg har akurat kjøpt en '98 560 KMFE, med de kjente fuktutslagene i hvert hjørne bak (Samt under lasteluke foran..) Dette er vel da mest sansynlig på grunn av den (manglende) dryppkanten vil jeg tro.. Er det noen som har noen konkrete tips/bilder til hvordan jeg bør gjøre dette for å løse problemet?

Gl1Larsen likes this post

Til Toppen Go down
Gl1Larsen




Antall Innlegg : 1
Registration date : 13.07.2020

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeMan 13 Jul 2020 - 0:20

Takk i like måte. Hadde vært kjekt med noen tips. Ser at det renner vann fra det fremre venstre hjørnet lenge etter det har sluttet å regne. Mistenker at tettningsmassen skulle vært skiftet langs hele kanten mellom sidevegg og front/tak/hekk. Går det å ta av den lista? Eller må eg bare tette utfor alumlista?
Til Toppen Go down
gtfossum
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.05.2008

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeMan 13 Jul 2020 - 11:36

Dra ut plastlista midt i aluminiumslista. Da finner du skruene til alu-lista. Skru av og løft av evt. plastlist. La tørke. Ha på ny butylmasse. Sett på lista igjen. Det kan bli problemer med å få skruene til å sitte pga råte. Større skruer skal visst kunne brukes eller lage nye hull. Hva en da gjør med de gamle hullene er jeg ikke helt sikker på. Jeg synes arbeid med dette alltid er noe herk og blir aldri helt bra.

Gl1Larsen likes this post

Til Toppen Go down
Pacarlsen




Antall Innlegg : 1
Registration date : 27.07.2021

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Hjelp!!   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeTir 27 Jul 2021 - 10:01

Hei! Prøver selv om dette er en gammel tråd.. Vel, samme problem her. Kommer inn vann begge hjørnene bak (hobby 720 2000 mod) ser også at det kommer inn vann fra vinduet bak. Leser om dryppkant. Kan noen vise på bilde hvordan dere har utbedret dette?
Til Toppen Go down
efjeldse




Antall Innlegg : 2
Registration date : 26.07.2022

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeMan 8 Aug 2022 - 15:53

Prøver jeg også. Ikke stor skade som har skjedd enda tror jeg, men designet er jo talentløst og bør utbedres proaktivt. Noen som har utbedret dette og vil dele bilder?
Til Toppen Go down
carinalillyy




Antall Innlegg : 1
Registration date : 30.10.2022

Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitimeSøn 30 Okt 2022 - 22:36

Gode ​​råd, tusen takk


Til Toppen Go down
Sponsored content





Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Empty
PosteTema: Re: Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen   Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fukt i front 2011 Hobby 720 KFU
» Hobby 560 - 2005 - fukt front
» Fukt i front Hobby 2006
» Fukt høre hjørne front hobby kfu 04 mod
» Fukt i hjørnet vegg og gulv Hobby Exslucive 98

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: