CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Platting - byggemåte?

Go down 
+4
petter34
Johnny
bent
hobbyten
8 posters
AvInnlegg
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 0:02

Siden jeg nå har snublet over dette geniale forumet fullt av kompetanse, passer jeg på å spørre her før jeg reiser for å handle materialer.
Jeg har søkt meg gjennom en god del tråder og sett at dette med plattinger er et hett tema, men finner ingen som tar for seg byggemetode og hva man må/bør tenke på før man setter igang. Håper noen kan gjøre meg litt klokere, for jeg er nemlig HELT grønn når det kommer til camping. Kjøpte vogn og nå står den og venter på platting og telt Smile


Jeg tør påstå at jeg er relativt handy selv, så selve byggingen er ikke noe problem, men kan jeg bygge meg en ren platting slik jeg ellers ville gjort ute? Har lest anbefalinger om platting -> fuktsperre -> markplater -> gulv -> teppe. Er det å anbefale, ikke minst, er det nødvendig?

Vi skal ha opp et Isabella Forum sommertelt. Tanken er å innrede med en spisegruppe, sofa og litt hyller/benker til diverse ting og tang og da ønsker vi et ok dekke på gulvet, f.eks teppe/belegg etc.

Et avgjørende punkt her er at vi ikke er sikre på om vi blir liggende fast på denne plassen i flere år. Jeg vil derfor ikke legge altfor mye i en flott platting og hadde i utgangspunktet tenkt å lage meg seksjoner her hjemme for å lette byggeprosessen litt, samt muligheten for å enkelt plukke den ned igjen. Tenker da å lage rammer på 1200x3500 inndelt i cc600 som jeg legger gulv på. Deretter legger jeg de mot hverandre på plassen og skrur det sammen ( lar et par bord stå åpne så jeg før boltet seksjonene godt ).
Er jeg helt på viddene når jeg tenker meg en slik løsning, eller er det bare å sette igang?

Har forresten lest meg frem til at jeg:
1 - må heve vogna så jeg får underside dekk i nivå med platting?
2 - bør sette opp teltet først, for å få riktige mål? ( kanskje ikke nødvendig om jeg bygger litt ekstra stor platting?)


Takker for alle tips jeg kan få siden jeg aldri har gjort dette før Smile
Til Toppen Go down
bent

bent


Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Herøy
Registration date : 20.03.2008

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 11:01

Hei.

Kan prøve å svare litt på spørsmålene dine.

1 - Der strides de lærte, eg gjorde det ikkje, dei rundt meg gjorde det.
Du bør etter min mening sette opp forteltet først for å se hvordan det ligger an. Er forteltet stort nok til å nå ned til plattingen i endene dersom vogna er jekket opp?

2. Eg bygde plattingen inne i forteltet. På den måten var eg sikker på at dryppkanten på teltet kom under gulvet i forteltet. (slipper vann som renner inn langs gulvet)
Minuset med denne måten er at det blir ikke platting utanfor teltet. Det kan selvfølgelig endres så lenge retningen på bordene i plattingen ligger på langs, da skrur du bare av et bord og legger dryppkanten ned før du skrur på bordet igjen.

Håper dette var forståelig og kan være til hjelp.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 11:50

Dersom teltet skal stå oppå plattingen så bør nok vogna bygges opp i høyde med platting. Skriver bør for er a-målet på teltet i samsvar med a-mål på vogna så blir gjerne dette penest. Noen velger ikke å bygge opp vogna men heller da gå for en telt nummeret mindre for å kompensere for dette. Alternativt bygge plattingen inni teltet slik som Bent nevner.
Som du allerede nå forstår så er det ikke noen fasit på hvordan dette må gjøres.
Vi har bygd vår platting i seksjoner der hver seksjon er 1,4 breie. (passer da ned mellom lemmene på tilhengeren vår). Har brukt vanlig terassebord skrudd ned i 1,5x3"-
Seksjonene blir så skrudd ned i noen strø på 1,5x3" og det hele ligger da svært stabilt.
Siden vi nå står på sandgrunn og har større plass tilgjengelig så har vi i tillegg lagt ut en del sementheller på 40x40 cm og dermed fått noen m2 større uteplass.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 17:24

Takk for svar, blitt noe klokere nå. Plassen vår begrenser seg til platting til teltet + 15kvm ved siden av teltet fremme ved draget. Tror jeg får ta meg en tur ut og prøve å sette opp teltet ikveld og ta mål. Men, da er det ikke behov for isolasjon og fuktsperre? Tenker å ha teppe inne i teltet.
Til Toppen Go down
bent

bent


Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Herøy
Registration date : 20.03.2008

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 17:33

Har ikke hørt om noen som har brukt isolasjon i plattingen for sommerbruk.
Vi kjøpte et litt tjukt teppe/matte på en byggvarehandel som var beregnet til veranda etc som vi skar til etter forteltet.
Brukte gassovn å tøfler på kveldstid.
Kan nevnes at vi hadde fast plass i Olden, med isbreer på alle kanter, så temperaturen på kveld og natt var ikke noe å skryte over (ofte 5-8 grader midt på sommaren) dersom det var litt vind.
Til Toppen Go down
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 17:36

Okei - da setter jeg nesa mot Byggmax og prøver Wink Tenkte isolasjon/markplater og fuktsperre for å forhindre fukt i teltet, men det er sikkert unødig iom det bare er sommertelt da.. Sånn er det å være fersk i "gamet". Takk for raske svar her inne!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 18:10

Bare bygg i vei. Selvgjort er velgjort uansett hva andre måtte mene. Er noe av kosen det også med snekring og plundring for å få en grei tilværelse på plassen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 18:46

Vi har fleksi gulv. Det er lurt å ha plast under plankene , oppå bjelkene , slik at vanndammer etc ikke gir damp og lukt inne i teltet. Ute bruker vi barkduk under plankene, oppe på bjelkene slik at du unngår gress som vokser opp. Vannet slipper igjennom. Det er viktig å stramme både plast og barkduk slik at det ikke berører bakken.
Til Toppen Go down
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeOns 12 Jun 2013 - 19:52

Takker som sagt for alle svar her. Tror jeg har kommet frem til en kurant løsning nå og skulle etter planen ha begynt i helga som var. Heldigvis kom jeg ikke så langt, for igår måtte vi bytte plass på campingen der vi har plassert vogna. Ble for smalt for teltet vårt iforhold til nabovogner, så da ble det bytte. Ikke lei på det, siden vi når ligger med èn vogn mellom oss og servicehus, pumpehus og kveldssol helt til solen går ned Smile 

Selvom jeg ikke har noen fasit på dette, håper jeg å kunne komme tilbake med litt bilder av prosessen rundt byggingen som kanskje kan være litt til hjelp for andre som skal begynne med dette. Kommer nok garantert til å ha masse lærdom om ting man bør gjøre annerledes iallefall! Wink
Til Toppen Go down
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 18:41

Hei igjen! Som en takk for alle tips jeg fikk her, tenkte jeg å legge ut litt bilder av hvordan jeg til slutt løste dette med platting. Grunnen til at jeg ikke har vært mer aktiv her er enkel. Vi fant ut at camping ikke var feriemåten for oss og solgte vogna bare to uker etter ferdigstilt plass. Sånn kan det gå, men da fikk vi iallefall prøvd det Wink

Uansett, nå var det platting som var tema her. Først av alt, dette er ingen fasit og vil selvsagt variere fra telttype, vogntype ++. Teltet vi hadde var et Isabella Forum. Jeg husker selvsagt ikke A målet nå, men kan det ha vært 1175? Vogna var en Hobby 720 2010.

Så til selve gulvet og materialvalg. Jeg valgte å bygge hele plattingen i 2x4" med 28x128mm terrassebord. Vi var heldige og fikk en plass hvor det allerede var pukk og grus så jeg raket enkelt og greit underlaget noenlunde slett. Bjelkelaget la jeg med cc60 og med en bjelke langs med vognen for feste. Jeg la bevisst ikke noen bjelke foran pga justeringsmuligheter. Siden dette var første gang jeg lagde platting til et fortelt var jeg litt usikker på målene, så jeg lagde den 3.5meter bred/dyp målt fra ytterveggen på vogna. Bredden ble på 9 meter, hvor jeg lot bordene på de siste 50cm på hver side stå fritt, altså ikke noe bjelkelag under. Det for å kunne kappe til kantene etter teltet og fortsatt ha plass til å legge på en 2x4" under terrassebordene når de var kappet.

Deretter var det bare å skru og kose seg når alt var vatret og vinklet inn rett.
Da jeg omsider fikk opp teltet viste det seg at jeg hadde jekket vogna for høyt. Jeg hadde jekket vogna slik at undersiden av dekkene lå jevnt med gulvet. Det burde vært i høyde med felgkanten, men med mine 190cm syns jeg de ekstra 5 cm var gull verdt.
Istedenfor å senke vogna valgte jeg å legge på en 2x4" på høykant i ytterkant av plattingen med terrassebord som forkantbord for en penere finish (se bilde). På denne måten kunne jeg beholde litt ekstra takhøyde i teltet og samtidig få gresskanten og teltet i "flukt" med plattingen.

Jeg brukte isolatorer til strømgjerder til å feste strikkene til teltet, samt skrudde fast gresskanten i gulvet så den holdt seg stabil og ikke ble dratt inn i teltet og dermed førte til vann inn i teltet.

Bilder sier mer enn tusen ord, så her er litt bilder.

Platting - byggemåte?  Yftx_zpsf01b5b41

Langs sidene av teltet
Platting - byggemåte?  Jofd_zps86fb3153

Her ser man hvordan jeg la 2x4" på høykant mot bjelkelaget med forkantbord under og så gresskanten først ned langs utsiden så regnvannet renner ut, deretter resten av gresskanten brettet inn i teltet, under teppet igjen hvor det ble skrudd fast.
Platting - byggemåte?  Tzeg_zps0845729d

Foran teltet. Syns det ble ganske bra selvom det ikke er så pent med isolatorene, men det er jo viktigere at teltet sitter fast enn bare det estetiske.
Platting - byggemåte?  Jwxn_zpsa7e653a7


Sist endret av hobbyten den Man 7 Okt 2013 - 19:48, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 19:10

Hei. Kan du prøve å minske bildene dine når du legger de inn? Slik de er postet nå r de gigantiske.
Prøv med 800 x 600 i feltet for height og width slik at det er mulig å se noe som helst uten å flytte flere meter ut på siden og oppover/nedover?
Til Toppen Go down
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 19:50

Nå er det rettet opp i.. Embarassed

Sluttsummen på plattingen med skruer kom på rundt 5.500,- + "kunstgress"-teppet i grått til 3.000,-
Hadde planer for uteplassen også, men så langt kom jeg ikke før den ble solgt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 19:56

Ble bedre ja, nå går det å se bildene!Very Happy 
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 20:26

Har du bilder av hele teltet ferdig?
Til Toppen Go down
hobbyten

hobbyten


Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Sarpsborg
Registration date : 04.06.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 20:53

Her er det iallefall nesten ferdig
Platting - byggemåte?  2013-07-05153609_zpsc5abe8b1
Til Toppen Go down
ProsjektX
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 48
Registration date : 06.12.2012

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 8:57

Isolatorer ser ikke best ut nei... mitt tips er å kjøpe festeknapper beregnet for det fra f.eks Kama

http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=F09-128

Koster ikke all verden og alle campingforhandlere har eller skaffer slike fra Kama.
Til Toppen Go down
Bjørn Knudsen




Male
Antall Innlegg : 17
Age : 82
Localisation : 3050 Mjøndalen
Registration date : 13.11.2013

Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Nyhet: Platting for fortelt, etc.   Platting - byggemåte?  Icon_minitimeTor 14 Nov 2013 - 17:49

www.caravan-platting.no har kommet med en nyhet for bygging av plattinger: Designbeskyttet og trinnløst, regulerbart Jordspyd, i slagfast plast.
Ved bruk av disse, bygger du din nye platting billigere, raskere og sikrere enn ved bruk av Leca, stein, paller etc. Jordspydet gjør dessuten, at du kun trenger ett bjelkelag.
Med faste forankringspunkter i bakken, får du en "fjellstø" platting over bakken.
Systemet gjør det enkelt å montere, eller å utvide plattingen. Like enkelt er det å demontere , eller flytte denne.
Nevnte hjemmeside har dessuten monterings-video, samt målsatte monterings-tegninger med material-liste,
for flere forskjellige typer plattinger og størrelser campingvogner.
Utførlig bruksanvisning viser deg hvordan du begynner, - og fullfører bygging av palttingen. Slik at du bygger riktig første gangen, og slipper ekstrajobb med
riving, og remontering.
Til Toppen Go down
http://www.caravan-platting.no
Sponsored content





Platting - byggemåte?  Empty
PosteTema: Re: Platting - byggemåte?    Platting - byggemåte?  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Platting - byggemåte?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Platting
» Universaltelt på platting
» Bygge ny platting.
» Platting, pris
» "Flyttbar" platting

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: