CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batterilader, sprengt batteri

Go down 
4 posters
AvInnlegg
monkeyblues




Antall Innlegg : 4
Registration date : 09.07.2013

Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitimeTir 9 Jul 2013 - 22:04

Har nylig overtatt ei gammel vogn og trenger litt hjelp med batteri/ladeanlegget i vogna.
Som bildet viser har jeg en Einhell 15A batterilader.
Batteriet ser rett og slett ut som det har sprengt, og er nå frakoblet.

Batterilader, sprengt batteri 35pu

Batterilader, sprengt batteri F1fv

Det fungerer forsåvidt greit uten batteri, men av og til kommer det en slags murring fra laderen. Denne murringen blir borte hvis jeg skrur på ei lampe eller generelt belaster 12 volten.

Jeg kunne tenkt meg å ha et batteri i kretsen, men er litt skeptisk siden det tydeligvis ikke har gått så bra med det forrige.
Hva kan årsaken til havariet være? Burde jeg røske ut hele batteriladeren og erstatte den med en elektronisk lader?

Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Re: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 11:30

Sitter på dårlig Ice og får ikke frem bilder, men er det en eldre "manuell" lader kan vel den gjøre at batteri koker. En lader som kobler seg av automatisk når batteriet er fult er en mer sikret.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Re: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 12:23

Får heller ikke frem bildene...

Kan batteriet ha frosset? Om man etterfyller tilstrekkelig mange ganger med vann og deretter lar batteriet bunnfryse, har jeg sett at traktorbatterier sprekker og faller fra hverandre. Ikke vanlig, nei. Men det har skjedd.

Man bør være innstilt på en del til- og fra-kobling om man skal bruke av-og-på-lader på campingvogn. Jeg brukte dette noen ganger på min første vogn, men innså fort at jeg ikke dro på tur for å bruke stoppeklokke på batteriladeren...

Transistorladere har en enkel overvåkning, og slår inn og ut selv. Problemet er at du ikke får ladet batteriet optimalt med transistorladere, samt at de ikke har flere steg. Derfor vil du se det på belysningen at de slår inn og ut. Om dette ikke gjør noe, har jeg en Mascot 12V 7A du kan få kjøpe billig av meg, originalt montert i vogna i signaturen min og brukt i 3 sesonger før jeg byttet til helautomatisk Ctek MXS25. Ikke Mascot men Matti eller noe sånt, de som var originalt brukt i Hobby.

Ctek samt Leab batteribooster for lading fra bil har fungert meget bra for min del.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Re: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 14:01

Som jeg har skrevet et annet sted, har vårt originalmonterte ExideGel G80 batteri også sprukket (levert fra Hobby, Autark-pakke), det var ikke mye gel igjen, bare pulver. Godt mulig at dette batteriet har frosset, en god teori det, men iflg noen som kan dette bedre enn meg er 'Gel-batteries are designed to be operated within a wide temperature range –40° C and +55° C'

(Kilde: Handbook for Gel-VRLA-Batteries)

Så for meg er det fortsatt et mysterium hvordan dette kunne skje. Har en standard lader, og led-indikatorer som viser om det lades eller ikke. Disse fungerte normalt helt til batteriet sprakk. Batteriet var ca. 6 år gammelt når dette skjedde.
Til Toppen Go down
monkeyblues




Antall Innlegg : 4
Registration date : 09.07.2013

Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Re: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 18:16

chg skrev:
Sitter på dårlig Ice og får ikke frem bilder, men er det en eldre "manuell" lader kan vel den gjøre at batteri koker. En lader som kobler seg av automatisk når batteriet er fult er en mer sikret.

Fremgangsmåte for å se bilder; høyreklikk på ikonet, velg "åpne i ny fane/vindu", trykk deretter på "Continue to media".
Utrolig tungvindt, og jeg vet ikke hvorfor det ble slik...



HobbyTom skrev:
Får heller ikke frem bildene...

Kan batteriet ha frosset? Om man etterfyller tilstrekkelig mange ganger med vann og deretter lar batteriet bunnfryse, har jeg sett at traktorbatterier sprekker og faller fra hverandre. Ikke vanlig, nei. Men det har skjedd.

Man bør være innstilt på en del til- og fra-kobling om man skal bruke av-og-på-lader på campingvogn. Jeg brukte dette noen ganger på min første vogn, men innså fort at jeg ikke dro på tur for å bruke stoppeklokke på batteriladeren...

Transistorladere har en enkel overvåkning, og slår inn og ut selv. Problemet er at du ikke får ladet batteriet optimalt med transistorladere, samt at de ikke har flere steg. Derfor vil du se det på belysningen at de slår inn og ut. Om dette ikke gjør noe, har jeg en Mascot 12V 7A du kan få kjøpe billig av meg, originalt montert i vogna i signaturen min og brukt i 3 sesonger før jeg byttet til helautomatisk Ctek MXS25. Ikke Mascot men Matti eller noe sånt, de som var originalt brukt i Hobby.

Ctek samt Leab batteribooster for lading fra bil har fungert meget bra for min del.

Av forholdene rundt batteriet slik det ser ut, så må det ha sprengt. Batterisyre rundt omkring..
Er laderen min på bildet av typen dere kaller "av-på" lader? Eller transistorlader?
En lader som trenger overvåking og påpass for ikke å ødelegge batteriet er ikke aktuelt.

Jeg har en Ctek Multi XS 3600 lader som jeg bruker for å toppe batteriene på bilene på vinterstid. Kunne jeg brukt denne? Vet kapasiteten er liten, 3.6A, men samtidig så er det jo heller ikke mye strøm som går.
Jeg ligger fast med vogna, så det eneste jeg bruker 12V til er noen timer med lys på kvelden.
Til Toppen Go down
monkeyblues




Antall Innlegg : 4
Registration date : 09.07.2013

Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Re: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitimeMan 15 Jul 2013 - 18:02

Ingen?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batterilader, sprengt batteri Empty
PosteTema: Re: Batterilader, sprengt batteri   Batterilader, sprengt batteri Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batterilader, sprengt batteri
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvilken Batterilader bør man ha
» Batterilader til vogn.
» Støyende batterilader
» 12v og batterilader i Tab 320
» Sikring går i batterilader

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: