CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvilken Batterilader bør man ha

Go down 
3 posters
AvInnlegg
RogerFra




Antall Innlegg : 9
Registration date : 12.04.2021

Hvilken Batterilader bør man ha Empty
PosteTema: Hvilken Batterilader bør man ha   Hvilken Batterilader bør man ha Icon_minitimeMan 26 Apr 2021 - 9:36

Har laget meg et "tullete" problem, vil noen kanskje si.
Men er litt ute etter erfaringer :-)

Jeg har en Dethlesfts 730 SK, der batteriladeren har røket.
Det sto i en MASCOT 25A Type 2044 der fra før.
Har et SØNNAK SR550 115Ah 760A 12 V bateri i vogna idag. (nytt ifjor)

Jeg var for rask på labben og kjøpte meg en CTEK MXS 10A lader.
Så leser jeg at man anbefaler en 25A lader i vogna?

Bruker vogna svært sjelden på vinteren, står mest på lager.
Sommeren brukes den sporadisk.

Hva er erfaringer med dette? 
Bør jeg ha en 25A lader f.eks. CTEK M300 eller M25 eller vil jeg klare meg men min MXS 10A?

mvh
Roger
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Hvilken Batterilader bør man ha Empty
PosteTema: Re: Hvilken Batterilader bør man ha   Hvilken Batterilader bør man ha Icon_minitimeMan 26 Apr 2021 - 11:55

Nei, du MÅ ikke. Men laderens størrelse avhenger jo av hvof mye strøm som det trekkes under daglig bruk. Står den tilkoblet hele tiden så lades batteriet opp igjen. Men er dere lenge utdn 230v så er det noe annet. Men en større lader er ingen ulempe.

Min er på bare 15A, men jeg har solceller i tillegg. Den kan også lade med 4A, men det er for lite når vi bruker vogna. Styepanel for 12V slår seg av. Og da får vi ikke lys, 12v vannpumpe virker ikke osv. Og så mister vi også med Alden via appen også.

Tips: prøv og se.hvordan deg går. Voltmeter kan værd ok å ha for å se status og hvilespenning uten belastning når lader er avkoblet.

Jeg har min CTEK 25a fortsatt. Trenger den ikke så den kan selges for 1000 eller rundt det. Den har også tempføler for.kontroll av batteriet.

asghegg and EdgarH like this post

Til Toppen Go down
EdgarH




Antall Innlegg : 1
Registration date : 05.12.2022

Hvilken Batterilader bør man ha Empty
PosteTema: Re: Hvilken Batterilader bør man ha   Hvilken Batterilader bør man ha Icon_minitimeMan 5 Des 2022 - 7:19

Har du den fortsatt tilsalgs JanP?
Send meg isåfall gjerne mld på 48061400.
Mvh Edgar 🙂
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Hvilken Batterilader bør man ha Empty
PosteTema: Re: Hvilken Batterilader bør man ha   Hvilken Batterilader bør man ha Icon_minitimeTor 8 Des 2022 - 15:46

Nei, den ble solgt umiddelbart.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvilken Batterilader bør man ha Empty
PosteTema: Re: Hvilken Batterilader bør man ha   Hvilken Batterilader bør man ha Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvilken Batterilader bør man ha
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 12v og batterilader i Tab 320
» Sikring går i batterilader
» Batterilader til vogn.
» Støyende batterilader
» Batterilader, sprengt batteri

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: