CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?

Go down 
+12
quattro1
Sten Rune
Jan Ole
jafo
vesto
Dethleffs
Redneck
Jan
Løven
Breda
Johnny
Oddingen
16 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Oddingen

Oddingen


Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 04.08.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeFre 16 Aug 2013 - 21:14

Livet er fullt av utfordringer, eller problemer - alt ettersom..

Jeg har en bobil, men går i tanker om en campingvogn i tillegg til for mer stasjonær bruk tid mens bobilen er kjekk å farte rundt med når overnattingene pr. plass ikke er så lang.
Bilen min, en Golf kan med mitt førerkort trekke 1200 kg. Bobilen kan trekke 1400 kg. Den campingvogna jeg sikler litt etter har en egenvekt på 1740 kg - totalvekt 2000kg.
..Og da har jeg et problem...

Det jeg nå går i tanker om er å kjøpt en gammel varebil med grønne skilter for trekking av CV'en. Siden jeg har liten peiling på biler, lurer jeg på hvilke bil jeg bør være på utkikk etter, altså en som har lov til å trekke to tonn og som er kjent som en rimelig bil å eie. Jeg håper selvfølgelig på å måtte bruke så lite penger som mulig på en bil som kun skal kjøres litt sommerstid.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeFre 16 Aug 2013 - 22:19

Finnes en del Hi-acer som drar 2 tonn.
Et eksempel er denne på Finn.no
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeFre 16 Aug 2013 - 23:06

Alle dieselhiace av det karosseriet trekker 2 tonn. Men du må ikke finne på kjøpe denne, eller tilsvarende, da den ikke har turbo, er kjempesvak og slitsom å kjøre med så tung henger. Hold deg unna denne motoren, motorkode 2L. Skal du ha hiace, så må du opp til 02 modell med 102 hk(motorkode 2KD)
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeFre 16 Aug 2013 - 23:52

Kjøp deg en D5 den drar 2000kg.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 1:05

2,4 turbo og 90 hester har ingen problemer med 2 tonn vogn
har kjørt mye med slik bil og vogn
går ikke som et uvær men holder farta greit, og er veldig stødig trekkdyr
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 8:01

Tenker en 2,4 liter hikkas også greier å trekke ei vogn på 2 tonn selv om den ikke er blant de raskeste. Var en rimelig og driftsikker varebil for litt bruk sommerstid Oddingen spør om.
Der er hikkasene fra toyota blant de aller beste. Og det finnes nyere utgaver med større maskinist.
Spørsmålet er jo hvor mye penger man vil legge i en slik bil.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Oddingen

Oddingen


Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 04.08.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 8:24

Jeg vil legge minst mulig penger i en slik bil i og med lite bruk. Så lenge den blir godkjent, er det bra nok.
Men da satser jeg på en Hiace og begynner å se etter det. Jeg har tid på meg, så noe kjøp trenger ikke skje i år. Tenkte å opprette en søkeagent på Finn og så se det an.
Takk for gode tips.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 16:50

Transporter nyere enn 1996 med TDI motor (Pass på at I'en i "TDI" er blank, og ikke blå) er en mye bedre bil enn Hi-Ace!

Hi-Ace'en bråker er vond å sitte i og bruker mye mer diesel.

Transporteren ettermonterer du cruicecontrol i bare med å skifte blinklyshendelen, og så har du faktisk en komfortabel kassebil.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 20:17

Oddingen skrev:
Livet er fullt av utfordringer, eller problemer - alt ettersom..

Jeg har en bobil, men går i tanker om en campingvogn i tillegg til for mer stasjonær bruk tid mens bobilen er kjekk å farte rundt med når overnattingene pr. plass ikke er så lang.
Bilen min, en Golf kan med mitt førerkort trekke 1200 kg. Bobilen kan trekke 1400 kg. Den campingvogna jeg sikler litt etter har en egenvekt på 1740 kg - totalvekt 2000kg.
..Og da har jeg et problem...

Det jeg nå går i tanker om er å kjøpt en gammel varebil med grønne skilter for trekking av CV'en. Siden jeg har liten peiling på biler, lurer jeg på hvilke bil jeg bør være på utkikk etter, altså en som har lov til å trekke to tonn og som er kjent som en rimelig bil å eie. Jeg håper selvfølgelig på å måtte bruke så lite penger som mulig på en bil som kun skal kjøres litt sommerstid.

Hei

Om du finner en "gammel"bil som er rimelig å kjøpe og drifte ja da må du skrive om det her,for det finnes ikke.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 20:23

Dethleffs skrev:

Hei

Om du finner en "gammel"bil som er rimelig å kjøpe og drifte ja da må du skrive om det her,for det finnes ikke.
Hvis det ikke finnes, så kan han jo ikke skrive om det her.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 20:36

Kan sikkert skrives mye om hva som er rimelig men det får Oddingen selv finne ut av.
Noe som er sikkert er at nyere biler koster mye pr år bare i verdiforringelse. Mye mere enn vi liker å tenke på.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 21:20

Dethleffs skrev:


Hei

Om du finner en "gammel"bil som er rimelig å kjøpe og drifte ja da må du skrive om det her,for det finnes ikke.
Var jo en her som nevnte Hiace...
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 21:21

Redneck skrev:
Transporter nyere enn 1996 med TDI motor (Pass på at I'en i "TDI" er blank, og ikke blå) er en mye bedre bil enn Hi-Ace!

Hi-Ace'en bråker er vond å sitte i og bruker mye mer diesel.

Transporteren ettermonterer du cruicecontrol i bare med å skifte blinklyshendelen, og så har du faktisk en komfortabel kassebil.
Du mente vel mye bedre KOMFORT, ikke bil! Cool 
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 22:02

hører enkelte mener at caravelle er mer komfortabel enn hi ace
kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det
tror jeg med hånda på hjertet, og både min og andres erfaring med vw kan si at det er noe søppel de har brukt for å lage seter til de
har sjelden opplevd hardere og mer ukomfortable seter enn de jeg finner i transporter og caravelle
min erfaring med de er type 3- 4 og 5 både som varebil og personbil
2009 modell caravelle var jeg ferdig å kjøre bil i etter 2 timer
97 modell hi ace kjørte jeg 8 timer i på det meste uten stopp, og det var ikke noe problem
summa sumarium så er det jo litt forskjellig hva som er gode seter
jeg liker de myke, og da er det meste av det som kommer fra vag konsernet utelukket
gidder ikke å se på de en gang når jeg bytter bil, noe jeg gjør ofte
Til Toppen Go down
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 53
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeLør 17 Aug 2013 - 23:51

En eldre (2000-ish) Mercedes E-Klasse er knallgod bil til å trekke tung henger med, 2,2 tonn mener jeg å huske de kan trekke.

Trenger ikke å koste skjorta heller http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43425227, og er utrolig mye mer BIL enn en gammel Hiace...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 1:24

Jan
Hva er det man sier ? Du har dine meningers mot, er det ikke det? Ellers kan jeg nok bare bekrefte som de sier, meningene er som baken.
Hiace/komfort? Hahahahahaha

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 1:29

sier ikke at hi ace er en mer komfortabel bil å kjøre, jeg sier at hi ace har seter som er mye bedre å sitte i etter min smak, da de som står i caravelle er alt for harde
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 1:48

vesto skrev:
Du mente vel mye bedre KOMFORT, ikke bil!


Tyske biler leveres med så mange varianter at det alltid finnes et problembarn...
Selv den beste Mercedesen (S-klasse med W140 karosseriet) har en mindre driftssikker modell; nemlig S350 Turbodiesel.

Japsebiler leveres med færre motoralternativer, og de var ofte litt mer gjennomprøvet før lansering...

Jeg spesifiserte motorvariant og årsmodell da jeg sa Transporter er bedre enn Hi-Ace, og velger du rett versjon Transporter så mener jeg fortsatt det!


Å kjøre Hi-Ace likestiller jeg med å bli sendt til Sibir for straffarbeid. Very Happy 
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 11:47

Har hatt forskjellige Hi-ace'r som firmabil i perioden 88-03 og hatt Transportere siden 06. Kommer aldri til å gå tilbake til noen Hi-ace iallefall, det er ei blikk-kasse i forhold. Dårlig lydisolasjon og mye dårligere kjørekomfort for min del iallefall.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Caravan
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 12:30

Den eneste grunnen til at jeg hadde hiace i 8 år, er at det ikke er noen annen kassebil som kan komme i nærheten i driftsikkerhet. Ikke halvveis engang.
Samtidig så har den det beste firehjulstrekk systemet. Sittestillingen syntes jeg er mye bedre enn i både transporter T4 og T5, men støy, komfort og utveksling, (som gir høyt motorturtall på motorvei), er skikkelig dritt.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 12:52

Hi-Ace har bedre 4-trekk for fremkommelighet - VW sitt er bedre for kjøreegenskaper og drivstofføkonomi.

I Kristiansand har Fylkesmuseet en Hi-Ace med reklame på.
På siden står det:
"Fortiden i farta".
Ler hver gang jeg ser den...
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 19:01

Jeg ser at du har en T5, men du trenger ikke skryte bilen opp i skyene med dårlige argumenter.
En person som ser etter en bil med kjøreegenskaper og god drivstofføkonomi kjøper ikke en 4 hjulstrekk. En person som ser etter framkommelighet på for eks snø kjøper 4 hjulstrekk. Da er det bilens evne til å ta seg best mulig fram som teller. Der vil alltid hiace være overlegen en T5, pga rent mekanisk oppsett, med samme deling hele tiden, uansett.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 21:33

Har man diffsperre bak på T5 så låser man Haldexkoblingen når bakre diffsperre er innkoblet. Da har man like sammenhengende drivverk som en Hiace, pluss man har låst diffSPERRE bak, ikke bare diffBREMS som Hiace'en har.
Da vil jeg TRO at T5'en har like god eller bedre fremkommelighet enn Hiacen?

Diffsperre bak på T5 får man som ekstrautstyr løst eller som del av offroad pakka.

Japsene har vært dyktige med en ting i bilene sine: de har fått alle komponenter til å vare like lenge, med en enkel japsebil er det større sannsynlighet at man har et problemfritt bilhold.

Breda, hva var det jeg sa som du mente var dårlige argumenter?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 22:59

Skal være varsom med å ha oppskriften her, men å hevde at Hiace har god komfort fremstår for meg som uforståelig. Den bråker, og trekkraft er det smått med. Transporter er normalt god å kjøre med, langt bedre enn noen japaner. Det godt mulig at Hiace har bedre holdbarhet, men god å kjøre er den definitivt ikke etter min erfaring. Dessuten er det store forskjeller fra bil til bil på eldre biler utfra hvilket stell de har hatt.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 23:06

ser at diskusjonen atter går i retning av hva som er mest komfortabel å kjøre.
jeg har i alle fall aldri påstått at hi-ace er bedre å kjøre, bare bedre seter, da vw sine er alt for harde
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 23:19

Sten Rune skrev:
Har hatt forskjellige Hi-ace'r som firmabil i perioden 88-03 og hatt Transportere siden 06. Kommer aldri til å gå tilbake til noen Hi-ace iallefall, det er ei blikk-kasse i forhold. Dårlig lydisolasjon og mye dårligere kjørekomfort for min del iallefall.
Har jeg jobbet i et større firma hadde jeg sikkert ville hatt en ny Vito/VW e.l. istedet for en Hiace..
Men når man jobber i et lite firma og er avhengig av driftsikkerhet og pålitelighet er Hiace et bedre alternativ.
At den bråker mer takler jeg fint den lille timen jeg tilbringer i bilen!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 23:54

Hmm, min arbeidsbil har jeg hatt i litt over to år. Den har blitt minimalt brukt i ett av disse årene, er nå gått 41000km og har vert på service en gang, ellers har den bare startet og kjørt når den skal. Servicen var selvfølgelig planlagt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 6:58

Jan Ole skrev:
Hmm, min arbeidsbil har jeg hatt i litt over to år. Den har blitt minimalt brukt i ett av disse årene, er nå gått 41000km og har vert på service en gang, ellers har den bare startet og kjørt når den skal. Servicen var selvfølgelig planlagt.
Skulle vel bare mangle at den starter og går når den bare har gått 41000km..
Eller, har jo en kollega som har en 2 år gammel Transporter, den har jo gått litt over 30000km, den har jo hatt motorhavari en gang allerede, men det er sikkert "feil" motor i den..
Men for en komfort den har!


Men Hiace er ikke feilfri den heller, sist EU ble det påkost igjen, skiltlys er ikke gratis de heller Cool


Ellers drar den 2 tonn uten å være særlig sprek (ikke særlig sprek uten 2 tonn bakpå også), og rimelig å eie.
Siden den er sopass tung er den god å dra vogna vår med iallefall! (Solifer 550 dl)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 11:54

Sånn er det, hva er godt nok? Mine erfaringer med VW er at de er absolutt uten tvil pålitelige nok i forhold til å virke når de skal.
Caravelle er en dyr bil å holde med servicer, om den er dyrere eller billigere enn Hiace vet jeg ikke.
At Transporter gir mer komfort/kjøreglede er jeg ikke i tvil om og at Caravelle er enda bedre er jeg heller ikke i tvil om.
At 4wd systemet er mer sårbart enn Hiace tror jeg, det er mer "sofistikert" og nok billigere å dra rundt.

Jeg hadde valget mellom Transporter og Citroen, ikke Hiace, men valget var uansett lett, veldig lett.

Trådstarter bør prøve begge eller alle alternativer, gjerne bygge på våre erfaringer, men jeg ser ikke bort fra at riktig valg for han er en Hiace, men det er opptil han, jeg vet også hva som er riktig for meg selv.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 17:29

Jan Ole skrev:
Sånn er det, hva er godt nok? Mine erfaringer med VW er at de er absolutt uten tvil pålitelige nok i forhold til å virke når de skal.
Caravelle er en dyr bil å holde med servicer, om den er dyrere eller billigere enn Hiace vet jeg ikke.
At Transporter gir mer komfort/kjøreglede er jeg ikke i tvil om og at Caravelle er enda bedre er jeg heller ikke i tvil om.
At 4wd systemet er mer sårbart enn Hiace tror jeg, det er mer "sofistikert" og nok billigere å dra rundt.

Jeg hadde valget mellom Transporter og Citroen, ikke Hiace, men valget var uansett lett, veldig lett.

Trådstarter bør prøve begge eller alle alternativer, gjerne bygge på våre erfaringer, men jeg ser ikke bort fra at riktig valg for han er en Hiace, men det er opptil han, jeg vet også hva som er riktig for meg selv.
Very Happy

Enig i at trådstarter bør prøve flere alternativer ja!


Sist endret av vesto den Man 19 Aug 2013 - 18:52, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 18:32

No 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 21:44

Oddingen skrev:
Livet er fullt av utfordringer, eller problemer - alt ettersom..

Jeg har en bobil, men går i tanker om en campingvogn i tillegg til for mer stasjonær bruk tid mens bobilen er kjekk å farte rundt med når overnattingene pr. plass ikke er så lang.
Bilen min, en Golf kan med mitt førerkort trekke 1200 kg. Bobilen kan trekke 1400 kg. Den campingvogna jeg sikler litt etter har en egenvekt på 1740 kg - totalvekt 2000kg.
..Og da har jeg et problem...

Det jeg nå går i tanker om er å kjøpt en gammel varebil med grønne skilter for trekking av CV'en. Siden jeg har liten peiling på biler, lurer jeg på hvilke bil jeg bør være på utkikk etter, altså en som har lov til å trekke to tonn og som er kjent som en rimelig bil å eie. Jeg håper selvfølgelig på å måtte bruke så lite penger som mulig på en bil som kun skal kjøres litt sommerstid.
Om vogna skal stå fast...Lei noen til å dra den dit.Så bruker du golfen når du skal i vogna cheers  Skal du farte rundt med vogn på 2 tonn så skal jeg love deg att du har lyst på noe som er komfortabelt å kjøre og har litt motor å dra på med i bakker. Ikke minst være trygg på att bilen holder.
Men mulig jeg er kravstor....
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeTir 20 Aug 2013 - 10:23

Blander meg inn her da vi har vært på tur med altfor gammel og dårlig bil, med altfor tung henger. En ting er å sitte godt, men å sitte et par-tre timer kortere tid i en sprekere bil teller det også. Det er utrolig slitsom å måtte gire HELE tiden fordi bilen egentlig er undermotorisert. Med større motor og bedre driemoment blir bilturen mye mer behagelig, både for sjåfør og passasjerer. Derfor vil jeg anbefale ikke bare å pøvekjøre bilen, men også hekte på hengeren før man bestemmer seg for ny bil. Jeg var veldig skeptisk nå vi kjøpte Sharanen, fordi den har 35 HK og 80 Nm mindre enn MVen, men Møller lånte meg en med hengerfeste slik at vi fikk prøvd også hvordan det var å trekke henger. Jeg skal love en ting: Hadde ikke det fungert tilfredsstllende ville vi aldri ha kjøpt bilen!
Til Toppen Go down
j_wold
CARAVANER
CARAVANER
j_wold


Antall Innlegg : 52
Registration date : 10.03.2013

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 25 Aug 2013 - 9:49

TILLATT hengervekt er som oftest et laaaaaangt stykke fra fornuftig hengervekt når en skal reise på ferie med vogn !

Selv har jeg Range Rover (140 hk diesel). Av veldig mange regnet som en svært god trekkbil, med tillatt hengervekt 3500 kg og greier. Siden jeg er ukomfortabel med det oppsettet, så kan du sikkert se for deg hvor mørkeredd jeg blir når folk snakker om å trekke med en halvgammel Hiace eller Caravelle Shocked 

#1 trekkbilen bør veie mer enn vogna. Fordi det er ugreit når du sitter med en følelse av at vogna har makta. (Dette er normalt en selvfølge, men vektforholdsregelen gjelder ikke f.eks på 4x4)

#2 trekkbilen bør ha cirka en hk pr 10 kg vogn. Altså 1500 kg = 150 hk. Ellers blir det et jag å holde følge med trafikken, som kan skape farlige forbikjøringer osv..
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitimeSøn 25 Aug 2013 - 14:07

Din mangel på kunnskapen om at det er momentet i motoren som trekker og ikke hestene sier jo at du ikke helt vet hva du snakker om.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Empty
PosteTema: Re: Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?   Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Anbefaling, trekkbil som trekker 2 tonn?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Trekkbil
» hvilken trekkbil?
» 7 seter som trekker 2000kg++
» Bytte trekkbil.
» Focus som trekkbil?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: