CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Er dette normalt eller er jeg kravstor.

Go down 
+3
Johnny
Redneck
BTomter
7 posters
AvInnlegg
BTomter

BTomter


Antall Innlegg : 12
Registration date : 13.02.2014

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeTor 13 Feb 2014 - 22:01

Har en Polar 680 med alde 3010. Vannbåren varme i gulv og radiatorer. Jeg klarer ikke og holde ordentlig temp inne i vogna (ikke mer en 18grader) bare på strøm (3kw) med en utetemp. På ca -15 til -19 grader.
Har riktignok ikke prøvd å regulere tempen på max. Står i. Stillt på 23 grader. Starter den med SMS.
Fyrer jeg med gass i tillegg blir det varmt som i helv#*%e inne Smile 
Er jeg for kravstor som mener at det burde være unødig å bruke gass i tilegg på den utetemp. eller er dette normalt?
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeTor 13 Feb 2014 - 23:24

Minus 19...

I min nå solgte Hobby 650 klarte jeg såvidt å ha rett under 20 grader, med full varme på Truma Ultraheat'en, og de elektriske varmekablene på.
Da var det på det kaldeste 4-5 kuldegrader ute, og vindstille.

Jeg syntes det hørtes utrolig bra ut, og er enig med deg at du er kravstor.  Very Happy 

Selv ville jeg nok ikke oppsøke en campingvogn når det er like kaldt som i fryseren ute... på tross av at jeg har Solifervogn, som er like bra som Polar (?)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeTor 13 Feb 2014 - 23:40

Kjelen står stort sett på trinn 2 hele vinteren hos oss. Ved utetemp på mellom 15-20 blå så hender det at vi må hjelpe til litt med gass i tillegg.  Normal inne temp hos oss er 23 til 25 grader.
Mange sier også at det hjelper på med å stille pumpa på konstant drift. Har ikke prøvd dette selv.
Har ikke opplevd det så kaldt at vi må stille alden på 3.
Har alde 3010 og vogna er ca 6,5 meter innvendig lengde.
Noe som fort kan redusere på avgitt varme fra konvektorene er luft i systemet.


Sist endret av Johnny den Fre 14 Feb 2014 - 0:21, endret 1 gang (Reason for editing : Redigert på grunn av skriveslurv)
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 0:14

Har du målt spenningen du får inn i vogna?

Hos oss blir det litt gass når den går fra nattesenking til dagtemperatur på morgenen, eller om jeg kobler til motorvarmeren på bilen. Men da drar jo Alden ned strømmen til fyren så det er greit.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 7:34

Gammel tommmelfingerregel sier ca 15 grader differanse pr kilowatt. Med tre kw på Alden gir det altså 45 grader differanse og du er ganske nær. Kan være at du har litt luft i systemet, men det er jo mulig at alt er i orden også. Du har jo også en vogn som er større enn de var da regelen ble opprettet.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
BTomter

BTomter


Antall Innlegg : 12
Registration date : 13.02.2014

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 8:22

Hei. Takk for svar. Har satt begrensning på Alden slik at den ikke skal bruke mer enn 16amp. Kan dette ha noe og si?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 20:13

Ja. Om du har et forbruk på 5-600w vil den kunne trappe ned til 1050+1050watt og da blir det vanskelig å opprettholde så høy temperaturdifferanse.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 20:19

Jan Ole skrev:
Gammel tommmelfingerregel sier ca 15 grader differanse pr kilowatt. Med tre kw på Alden gir det altså 45 grader differanse og du er ganske nær. Kan være at du har litt luft i systemet, men det er jo mulig at alt er i orden også. Du har jo også en vogn som er større enn de var da regelen ble opprettet.....

En enda eldre tommelfingerregel på forumet sier ca 10 gr/kwatt.... lol! 

Og til trådstarter: Ja, jeg tror du er litt kravstor.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 21:26

Ikke med det merket der ...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 21:41

Nedkjølingseffekten av minus 20 er stor.
Syns ikke tallene du har er feil.
Du har mange kubikk med luft som skal varmes opp.
Blir det bedre når folket er i bevegelse inni vogna?
Temperatur i vår synker litt når lufta står mere i ro (vi sover).
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeFre 14 Feb 2014 - 22:36

Polar har vel isolasjonskvalitet som ei nyere Dethleffs, vet ikke hvilken U-verdi ei vogn har sånn generellt. Men bretter du ut ei vogn som er 2,5 X 6,5 så blir det fort rundt 70m2 areal som slipper ut varme.

Nå er vel alle svenske vogner levert med små og få vinduer, Kabe knapt med noen glugger i det hele tatt, så det blir jo enda lavere varmetap. Lefsa mi har et vindu bak som dekker det meste av veggen over sofaen, samt  6 andre ganske store vinduer, plussvinduer på bad og i døra, så der er vel varmetapet større enn i svenskevognene.

Er arealet 70m2 og temperaturforskjellen er ca 40 grader og U-verdien ligger på 1W/m2 så blir det ca 2800w varmebehov, med alle mulige feilkilder og variabler. Og blåser det en del og ei vogn har skikkelig ventilasjon så blir det fort høyere.

Men hva K- eller U-verdi er på ei vogn totalt har jeg ikke funnet noe sted. Men kanskje er det å finne et sted.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitimeLør 15 Feb 2014 - 7:31

Flere usikre tall her, men med de tallene der sier du det samme som jeg gjorde, kapasiteten til Alden vil holde til litt lav inne temperatur på bare el under disse forholdene. Om kjøleskap, lader og tv bruker så mye strøm at Alden trinner ned på 2,1kw så blir det i alle fall ikke varmt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Er dette normalt eller er jeg kravstor. Empty
PosteTema: Re: Er dette normalt eller er jeg kravstor.   Er dette normalt eller er jeg kravstor. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Er dette normalt eller er jeg kravstor.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er dette en sikring, eller noe helt annet? Det var en diode
» Hvorfor Italia eller Øland?????? vi har jo dette i Norge....
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» Ujevn lading (ujevn ampere) på ny vogn, normalt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: