CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva når oppgitte vekter er helt feil?

Go down 
+2
Rashid
morrun
6 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeMan 7 Jul 2014 - 18:01

Hei. Venner av oss kjøpte nylig helt ny campingvogn hos autorisert forhandler. Vi selv har kjøpt nyere brukt vogn og i kjøpsprosessen har jeg vært opptatt av vekter, og først og fremst differansen mellom egenvekt og totalvekt, det som utgjør nyttelasten. Sjokket var stort for våre venner, da de kjørte sin nesten tomme vogn på vekta på trafikkstasjonen. Det er nesten ikke nyttelast på vogna! Oppgitte vekter er helt feil, vogna veier nesten oppgitt totalvekt tom, mens forhandler og vognkort oppgir 300kg nyttelast. Hva kan han gjøre?
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeMan 7 Jul 2014 - 19:02

Kjøre til forhandlere, levere vogna og få pengene tilbake, hvis ikke ting blir rettet opp. Ikke noe å dra på ferie med i hvertfall.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeMan 7 Jul 2014 - 19:08

Ja, men svært trist når campingferien er detaljplanlagt, alle pengene er i vogna og det er fem dager til avreise. Triste greier, nå kommer vennene våre til å miste hele camping-lysta.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeMan 7 Jul 2014 - 20:04

Nå har det kommet på banen opplysninger om at denne vogna skal være levert med en aksel dimensjonert for høyere vekt enn vogna sin nåværende totalvekt. Det påstås at det skal være ukomplisert og kostnadsfritt å endre totalvekt. Alikevel synes vi dette virker spekulativt. Flaks er det jo at deres bil kan trekke 2200kg, slik at det sånn sett er greit å gjøre dette. Da spørs det om det lar seg gjøre å få i orden papirene på 4 virkedager. Hva er bøtesatsene for overvekt nå?
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeMan 7 Jul 2014 - 22:46

morrun skrev:
Da spørs det om det lar seg gjøre å få i orden papirene på 4 virkedager.

Så lenge man får time på trafikkstasjonen, så ordnes jo dette med en gang.

morrun skrev:
Hva er bøtesatsene for overvekt nå?

Et viktigere spørsmålet er: Hvor stor er sjansen for å bli stoppet og dratt med til vekta?
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeTir 8 Jul 2014 - 23:10

Så viste det seg desverre at den påståtte akslingen ikke hadde 2 tonns kapasitet, men 1700kg, lik vognens nåværende totalvekt. Ved kontakt med forhandler påstås det at vognen var veiet på feil måte. Forhandler ved selgeren de møtte i dag er lite løsningsorientert, opplever eier. Selger påstår at et bytte til 2 tonns aksel vil koste kjøper cirka 30.000,- Derfor har jeg og vogneier tømt vogna helt i dag, kun markise og sykkelstativ satt igjen. Sykkelstativet veier 9,7kg og markisa, kanskje 30kg (?). Uansett, vogna har mindre enn halvparten av oppgitt nyttelast. Dette gjør vogna nesten uegnet som reisevogn.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeTir 8 Jul 2014 - 23:13

Kom med navn på forhandler, sånn at folk får vit hva de skal styre laaaangt unna!
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeTir 8 Jul 2014 - 23:37

Det skal jeg gjøre, dersom det er ok for vogneier. Dessuten er vogneier noe usikker på utfallet, ettersom den lite trivelige kundemottakeren i dag hadde noe "sommervikaraktig" over seg. I morgen er innehaver tilgjengelig og det er greit å avvente den slutningen firmaet ved innehaver står for, før firmaet blir uthengt her. Dessuten er vogna av velrenomert merke. Man finner mange tilsynelatende identiske vogner fra flere offisielle forhandlere rundt omkring. Oppgitte vekter er i de fleste tilfeller de samme. Derfor vil dette kanskje treffe flere forhandlere og flere vogneiere. Kan det være slik at campingvognbransjen er litt "cowboy" generelt?
For meg er det helt ukjent at man tilsynelatende bør prøvetrekke og slepe ei vogn til vekt for å kontrollveie før kjøp. Om noen hadde krevd det da jeg solgte vår gamle vogn, hadde jeg blitt særs mistenkelig og kanskje sagt nei. Jeg antar at oppgitte vekter er noe man tar for "god fisk", særlig når man handler ny vogn fra forhandler? Vil tro de fleste er opptatt av interiørkvalitet, farger, utstyr, løsninger og pris og at det stopper der.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeOns 9 Jul 2014 - 1:48

Dette løser seg ganske lett hvis eier drar direkte til en trafikkstasjon og retter opp feilen med de, helt uten innblanding av butikken. Jeg har gjort det mange ganger med bil og henger med forskjellige feil.
"hei, det står feil vekt i vognkortet mitt", veie på nytt og så var saken løst for meg ihvertfall


Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeOns 9 Jul 2014 - 2:13

Men Breda, er ikke dette å spille bingo med hele ferien? Kan det ikke være slik at "rette seigmannen" ved trafikkstasjonen får det for seg at avvikene gjør at vogna ikke lenger er i samsvar med ymse krav? Nå har ikke denne vogna "overdimensjonert" aksel likevel, slik vi et øyeblikk trodde. Du skriver ovenfor at "Et viktigere spørsmålet er: Hvor stor er sjansen for å bli stoppet og dratt med til vekta?" Kanskje bedre å ta sjansen på at de ikke blir stoppet nå og heller ta fatt på reklamasjoner og eventuelle besøk hos trafikkmyndighetene etter ferien?

Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeOns 9 Jul 2014 - 2:24

morrun skrev:
Du skriver ovenfor at "Et viktigere spørsmålet er: Hvor stor er sjansen for å bli stoppet og dratt med til vekta?" Kanskje bedre å ta sjansen på at de ikke blir stoppet nå og heller ta fatt på reklamasjoner og eventuelle besøk hos trafikkmyndighetene etter ferien?

Ja, det var det jeg ville ha fram siden dere har liten tid.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeOns 9 Jul 2014 - 8:59

Breda skrev:
Dette løser seg ganske lett hvis eier drar direkte til en trafikkstasjon og retter opp feilen med de, helt uten innblanding av butikken. Jeg har gjort det mange ganger med bil og henger med forskjellige feil.
"hei, det står feil vekt i vognkortet mitt", veie på nytt og så var saken løst for meg ihvertfall

Du får vel ikke innført høyere totalvekt enn maksvekt stemplet på aksling uansett?

Så det eneste du oppnår er å synliggjøre nedsatt nyttelast, som igjen øker sjansen for at du må inn til veiing om du blir stoppa?
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeOns 9 Jul 2014 - 11:10

Levere tilbake vogna for det er vel ikke dette du betalte for,det er jo sikkerhet også i dette med overlast ikke bare om kontroll og bot. Så kjørevogna til forhandler ferie eller ikke ferie.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeTor 10 Jul 2014 - 22:37

HobbyTom skrev:
Du får vel ikke innført høyere totalvekt enn maksvekt stemplet på aksling uansett?

Nei, det gjør man ikke uten mer dokumentasjon, og det har heller aldri vært min påstand.. Men saken her (som beskrevet i første innlegg) er at vogna har egenvekt veldig nærme totalvekt, men vognkortet sier at nyttelast er 300 kilo. Så her er det jo åpenbart gjort en feil et sted, og det kan man løse ved å reise til SVV. Jeg har som nevnt gjort dette selv mange ganger. Flere av situasjonene jeg løste var ganske enkelt skrivefeil.

HobbyTom skrev:
Så det eneste du oppnår er å synliggjøre nedsatt nyttelast, som igjen øker sjansen for at du må inn til veiing om du blir stoppa?

Jeg tror ikke mange campingvogner blir lagd/solgt med tilnærmet 0 i nyttelast og det vet nok de fleste som jobber i SVV. Og de jobber jo ut ifra vognkortet ved kontroll og i denne saken så sier jo vognkortet 300 kilo nyttelast. Så jeg ser ikke helt hva du vil fram til her.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeFre 11 Jul 2014 - 7:44

Breda skrev:
jeg ser ikke helt hva du vil fram til her.

Den eneste justeringen du får gjort på vognkortet ditt er at du får økt egenvekten, hvilket reduserer teoretisk nyttelast.

Dette kan gjøre vogna di mindre verdt for potensielle kjøpere senere. Kan være greit å tenke gjennom før man gjør det, ikke etterpå.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeFre 11 Jul 2014 - 9:29

HobbyTom skrev:
Den eneste justeringen du får gjort på vognkortet ditt er at du får økt egenvekten

Man får gjort masse justeringer i vognkortet, når det er klare feil der. Noe det må være her, siden vognkort og aktuell egenvekt ikke stemmer overens. Jeg snakker fortsatt ikke om å gjøre endringer utover typegodkjenningen, men å rette feil.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitimeTor 1 Jan 2015 - 11:03

Hva slags vogn var/er det? Kan være kjekt å vite om en skal kjøpe selv så en kan være obs på det. Jeg pleier å be forhandler ta vogna på en vekt før handel så man er sikker.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hva når oppgitte vekter er helt feil? Empty
PosteTema: Re: Hva når oppgitte vekter er helt feil?   Hva når oppgitte vekter er helt feil? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hva når oppgitte vekter er helt feil?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Regler for førerkort og tillatte vekter
» Helt ny i campinglivet, hva er best trekkbil?
» Kontrollpanel på Hobby 720 helt død
» Alde Compact 3000 som er helt dø..
» Ødelagt vannpumpe på helt ny vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: