CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri sluttet å virke

Go down 
2 posters
AvInnlegg
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Batteri sluttet å virke Empty
PosteTema: Batteri sluttet å virke   Batteri sluttet å virke Icon_minitimeTor 2 Aug 2018 - 13:20

Hei,

jeg fikk installert batteri i vogna mi i høst, hos Campinggården på Lierstranda. Fungerte fint, har stått ute hele vinteren tilkoblet 230v (selv om de sa jeg skulle ta batteriet inn om vinteren), men fungerte fint i vår også. Så dro vi på tur, de første dagene fungerte det fint (ladet på campingplass hver natt), men etter ca en uke sluttet det plutselig å fungere. Aner ikke hvorfor.

Nå trenger vi strengt tatt ikke batteriet til så mye, i og med at vi stort sett har stått på campingplasser, men har planer om Norgesferie neste år, og da blir det kanskje litt mer aktuelt med rasteplasser etc.

Nå har jeg ringt campinggården, selvsagt, i håp om at dette kan være en garantisak, men har ikke kommet gjennom, så jeg har sendt dem en mail. Regner med at de har ganske mye å gjøre nå når alle kommer hjem fra ferie og skal ha ting fikset.

Men har dere noen tips til feilsøking jeg evt kan gjøre selv? Har selvsagt sjekket sikringer, ser ok ut.

Og tror dere jeg kommer til å få problemer med garantien her, siden jeg lot batteriet stå ute i vogna i vinter?

Henrik
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri sluttet å virke Empty
PosteTema: Re: Batteri sluttet å virke   Batteri sluttet å virke Icon_minitimeTor 2 Aug 2018 - 17:23

Har batteriet blitt utladet og i kulde så er det "game over". Da er det slutt, og det er ingen garantisak.
Men om det er årsaken er ikke mulig å si. Ingen problem med å la et fulladet batteri stå i vogna når det ikke er belastning som lader det ut, og med en lader påkoblet så skal det gå bra. men om du ikke har kontroll på strømmen og det er en periode med lengre utfll så tappes batteriet fort ned så mye at det ikke kan reddes. Og et nytt batteri er ikke allverdens kost for de fleste, men kjøp kvalitet.

Hadde et AGM-batteri som tok kvelden etter et par år. Fikk da 40% avsklag på et nytt tilsvarende da ingen kunne bevise at jeg hadde gjort en feil. Årsaken til dette tror jeg var en overlading (høy spenning) fra en solcelleregulator som fikk noen rare tendenser, spenningsmåler begynte å lå opp i maks en rekke ganger.
Kjøp deg en kvalitetslader for vedlikehold, gjerne bare 5A. Jeg hadde to CTEK-ladere, der jeg byttet om kabelen fra den lille til den store når jeg kom opp til vogna. Og der vi hadde vogna var det mange netter med under minus 30. Jeg hadde fjernstyring og så at Alden var mulig å nå, så da hadde jeg også kontroll på batteriet.
På nyere Alde kan man (om du har Alde da), med Celco Call Start sende en sms til Alden der du også får opp bl.annet batterispenningen. Koster ca 4000 eller mindre om du finner den rette butikken. Og i vinterhalvåret slår vi på varme før vi kommer. Kjøleskapet kan også sles på via denne, med et rele som jeg ikke har fått svar på. Men det har jeg løst før på gammelvogna, så det er en enkel ting å ordne. Men siden vogna skal inn til fabrikk i oktober så gjør jeg ikke noe med dette nå.
Til Toppen Go down
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Batteri sluttet å virke Empty
PosteTema: Re: Batteri sluttet å virke   Batteri sluttet å virke Icon_minitimeTor 2 Aug 2018 - 18:40

Betyr det at hvis man lader ut et batteri, kan det bli ødelagt og umulig å lade opp igjen? Jeg prøvde å kjøre med kjøleskapet på 12v en dag (uten at jeg syntes det virket som om det hadde noe særlig effekt), kan det ha ødelagt hele batteriet for meg?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri sluttet å virke Empty
PosteTema: Re: Batteri sluttet å virke   Batteri sluttet å virke Icon_minitimeTor 2 Aug 2018 - 18:55

Nei, det skal et batteri normalt tåle. Men det forkorter livslengden. Jeg har et Litium-batteri, det har en sikkerhet som kobler det fra om det utlades. Og det skal tåle minst 2000 dyputladninger. Et vanlig fritidsbatteri tåler få slike utladinger.
Men til et batteri må du også ha en god lader, som også kan lade opp batteriet selv om det er helt tomt. Og så må den koble seg ut når batteriet er fulladet, og gå over i vedlikeholdsmodus. Og om du kjøper eg en ny lader, kjøp en med "Supply-funksjon", DVs du kan koble fra batteriet, eller bare plusspolen og koble pluss fra lader sammen med kabel(kabler) fra batteriets plusspol. Da kan du greie deg uten batteri for en periode. Blir 230V borte så blir det riktignok mørkt.

Jeg har investert i solcelleregulator, batterilader og batterimonitor fra Victron, alle med Bluetooth. Og da har jeg full oversikt over status på spenninger og utladinger.
Har du en litt ukurant lade skift den ut til en med blåtann, Victrons ladere kan du selv justere ladespenning og tiden for de forskjellige lademoduser, Bulk, Storage, Absorption osv.


Se her:
https://www.youtube.com/watch?v=bbdLxsfMu74
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri sluttet å virke Empty
PosteTema: Re: Batteri sluttet å virke   Batteri sluttet å virke Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri sluttet å virke
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tremat TS45. Hvordan skal den virke?
» Batteri
» Droppe batteri
» Batteri-booster
» Dødt batteri

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: