CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Soling




Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.10.2019

12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Empty
PosteTema: 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe   12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Icon_minitimeMan 14 Okt 2019 - 15:27

Jeg har en Hobby 460 HL Ontour 2016-modell og har selv installert mover og batteri. Så ønsker jeg å kunne bruke batteriet til strøm for LED-lys, vannpumpe og pumpe toalett på rasteplasser på autobanen. Koverteren på vogna har ikke inngang for batteri så hvor i all verden kopler jeg pluss og minus? Jeg trenger ikke råd om autodark-pakke med lader osv da jeg ikke har behov for det. Bukker og takker for svar fra folk som har peiling på dette.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Empty
PosteTema: Re: 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe   12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Icon_minitimeOns 16 Okt 2019 - 0:32

Kjenner ikke til hvilken inntak- og fordelingsboks du har på strøm, men synes dette høres rart ut. Så lenge bilen er tilkoblet med 13-pin kontakt skal du uansett ha strøm fra bilen. Rent logisk vil du da få det samme til lys, toalett m.v. om du kobler 12 v fra batteriet i vogna til samme sted som forsyningen fra bilen er koblet (dersom du fjerner pluggen i bilen). Pass på å bruke sikringer på forsynings-spenningen fra vognbatteriet, og en skikkelig bryter der du kan koble inn og ut forsyning fra batteriet. Du bør også ha en lader til vognbatteriet da bilen ikke vil lade dette, f. eks. en liten C-tek, slik at du kan få ladet når du har tilgang til strøm. Mover bruker mye strøm!
Men ville i utgangspunktet fått tak i et koblingsskjema for vogna/inntaksboksen, det må jo være mulig på en såpass ny vogn. Da ser du hva du har med å gjøre. Legger til grunn at du har litt peiling og har et multimeter så du kan måle deg fram. Hvis ikke, så ikke lek med strøm, oppsøk en Hobbyforhandler. Ellers, koblingsskjema og data for strøminntaksboks følger normalt med dokumentasjonen for de fleste vogner. Der vil du også se de ulike kretsene samt sikringene for disse. Foreslår å begynne i den enden. En Hobbyforhandler vil trolig enkelt kunne fortelle deg hvor du kan koble til batteriet, og gjerne gi noen gode råd videre. Det er mange vogner som i utgangspunktet blir levert uten batteri.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Empty
PosteTema: Re: 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe   12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Icon_minitimeOns 16 Okt 2019 - 10:16

Enig med siste taler; det er tilkobling for batteri. Kontakt forhandler, som solgte den. Om den ikke er importert da. Men forhandler vil sikkert hjelpe til. Ta bilde av omformer, nærbilde(r). Og send ev epost om det er langt unna.
Til Toppen Go down
Soling




Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.10.2019

12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Empty
PosteTema: Re: 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe   12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Icon_minitimeOns 16 Okt 2019 - 10:35

Jeg har en Volvo S80 D5 2009 modell så jeg har 7 pin kontakt med overgang. Har nok litt for lite kunnskap om å måle meg fram med et multimeter så jeg tenker jeg venter til jul da sønnen min som er elektriker kommer på besøk. Takker for fornuftige svar.
Til Toppen Go down
Sponsored content





12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Empty
PosteTema: Re: 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe   12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vannpumpe
» Problemer med vannpumpe
» Sikring til vannpumpe
» Vannpumpe - Kabe
» Vannpumpe hobby 540.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: