CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fukt

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Cargo




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.09.2020

Fukt Empty
PosteTema: Fukt   Fukt Icon_minitimeLør 10 Okt 2020 - 16:57

Har hatt fukt foran i vogna. Pill råttent i et innvendig hjørne. Det andre hjørnet så bra ut. Tar det lang tid å bli kvitt lukta av fukt? Har luftet og kjørt ozonbehandling flere ganger, men blir ikke kvitt den særegne lukta av råttent treverk. Spesielt påtrengende ved hard fyring. Må jeg regne med at jeg har mer fukt som jeg ikke har funnet, eller tar dette tid?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeLør 10 Okt 2020 - 19:02

Dette har jeg lite erfaring med, jeg skal ikke si at jeg ikke har hatt fukt i vogn (vannet rant ut av taklampa når jeg trakk ut en spiker), men det er mange år siden.
Jeg hadde nok tatt en skikkelig fukttest for å sjekke ut om det mer og hvor ille det er.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeLør 10 Okt 2020 - 19:09

Anbefaler å kjøpe en fuktmåler som virker omlag bra, koster ikke all verden (ikke kjøp på biltema, har dårlig erfaring med de = ubrukelige. Mål deretter overalt i vogna, brett til side gummilister slik at stikkene ikke synes. Da vil du se hvordan tilstanden er. Fukt er ofte dyrt å reparere, spørs også hvor handy du er og hvor mye verktøy du har.
Til Toppen Go down
Cargo




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.09.2020

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeLør 10 Okt 2020 - 19:54

quattro1 skrev:
Anbefaler å kjøpe en fuktmåler som virker omlag bra, koster ikke all verden (ikke kjøp på biltema, har dårlig erfaring med de = ubrukelige. Mål deretter overalt i vogna, brett til side gummilister slik at stikkene ikke synes. Da vil du se hvordan tilstanden er. Fukt er ofte dyrt å reparere, spørs også hvor handy du er og hvor mye verktøy du har.

Rimelig handy og har bra med verktøy. Spørs om jeg får demontere litt ja...
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeLør 10 Okt 2020 - 20:03

Lukter det så er det råte, enkelt og greitt.Men når du ikke sier noe om hva du eier så er det ikke enkelt å hjelpe deg.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeLør 10 Okt 2020 - 22:59

Gir du mer info er det lettere å hjelpe, slik er det.
Til Toppen Go down
Cargo




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.09.2020

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeSøn 11 Okt 2020 - 8:37

quattro1 skrev:
Gir du mer info er det lettere å hjelpe, slik er det.

Tja, er vel egentlig ikke så mye mer i få å gi... Måtte kappe ca 20 cm av bunnsvilla på høyre side foran, den vr søkk våt og helt svart. Måtte også ta litt av hjørnestenderen, fra gulvet og helt opp til vinduet. På vestre side måler jeg ikke fukt, så der har jeg ikke revet av plata. Lukter meg igjennom vogna og det er fortsatt kun foran jeg kjenner lukta, så da må det antakelig fortsatt være råte der, med mindre lukta henger igjen. Får vel bare ta på hansker å rive ned framveggen.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeSøn 11 Okt 2020 - 9:12

Fuktmåling er en rimelig måte for å finne ut om du har avdekket problemet.
Å rive hele vogna for å av dekke at du har tatt alt er dyrt.

Til Toppen Go down
Cargo




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.09.2020

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeSøn 11 Okt 2020 - 10:04

Fjell_fant skrev:
Fuktmåling er en rimelig måte for å finne ut om du har avdekket problemet.
Å rive hele vogna for å av dekke at du har tatt alt er dyrt.


Fra Biltema, men denne gjør vel susen? https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/fuktmalere/fuktmaler-2000034777
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeSøn 11 Okt 2020 - 10:26

Jeg har lite erfaring med dette, men med den kompetansen som er her inne på forumet så støtter jeg meg på de andre.
Quattro1 skrev tidligere og det velger jeg å tro er korrekt.

quattro1 skrev:
Anbefaler å kjøpe en fuktmåler som virker omlag bra, koster ikke all verden (ikke kjøp på biltema, har dårlig erfaring med de = ubrukelige. Mål deretter overalt i vogna, brett til side gummilister slik at stikkene ikke synes. Da vil du se hvordan tilstanden er. Fukt er ofte dyrt å reparere, spørs også hvor handy du er og hvor mye verktøy du har.
Til Toppen Go down
Cargo




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.09.2020

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeMan 12 Okt 2020 - 12:56

Ganske høy fuktighet rundt vindu foran. Målet opp mot 34 % enkelte steder, og til og med mer enn skalaen på fuktmåleren. Det er verst under vinduet og litt opp på ene siden. Over vinduet er det tørt.

Jeg antar at løsningen her (tillegg til å tette utvendig) blir at jeg må rive hele veggen?

Fukt Img_2016
Fukt Img_2015
Fukt Img_2014
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeMan 12 Okt 2020 - 19:45

Det tyder vel på det da, men ta en runde rundt i vogna og se etter om du har flere problemer. Dumt å begynne på framveggen og etter hvert finne ut at jobben blir for stor og kostbar.

Cargo likes this post

Til Toppen Go down
Cargo




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.09.2020

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeMan 12 Okt 2020 - 22:40

Fjell_fant skrev:
Det tyder vel på det da, men ta en runde rundt i vogna og se etter om du har flere problemer. Dumt å begynne på framveggen og etter hvert finne ut at jobben blir for stor og kostbar.

Resten av vogna virker heldigvis å være tørr. 😃
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitimeTir 13 Okt 2020 - 0:26

Da må det vel gå greit å rive fuktskaden i fronten, og "skjøte" solid til friskt stenderverk, ville brukt både lim og skruer (syrefaste). Sjekk også nøye overgang vegg/gulv, viktig å få fjernet alt fuktig materiale. Kan eventuelt være lurt å forsterke med lette aluprofiler, det er endel bevegelse i fronten på en vogn og stort vindfang i 80 kmt.

Den fuktmåleren du linket til så spennende ut, det var billigere saker jeg prøvde og etter 3 bytter gav opp. Kjøpte en ok Stanley.

Lykke til med jobben!

Cargo likes this post

Til Toppen Go down
Sponsored content





Fukt Empty
PosteTema: Re: Fukt   Fukt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fukt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fukt
» Fukt i Adria
» Fukt ved lasteluke
» caravalair 99 med fukt
» Fukt i vegg.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: