CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vannpumpe på Alpina 743UP

Go down 
+2
PeaJay
Adria alpina 743UP
6 posters
AvInnlegg
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeLør 21 Mai 2022 - 17:58

Hei.
Jeg har en 2014 modell der vannpumpen jobber men det sildrer såvidt noe vann over pumpen når jeg åpner springen. Har prøvd litt diverse, men kan ikke helt skjønne hvorfor pumpen ikke klarer å gi større trykk.. Det er en reich pumpe med 19l/min med 1,1bar trykk.. Ville trodd at denne skulle kunne klare å frakte litt vann til springene, men det gjør den altså ikke..
Har city-kobling som har funket helt greit, men nå som jeg ikke har tilgang til vann på den måten, så funker ikke vanntank med pumpe..
Leste noe om at ledningene kunne være koblet motsatt, men hvordan vet jeg om det kan være tingen.. Jeg vet ikke hva som er pluss.. pumpen har en blå og en brun ledning, og der den er tilkoblet er begge oransje, der den ene kanskje har en svart stripe..
Leste også at om pumpen har vært igang samtidig med city.. så kunne det være at sikringen ble brent, men sikringen må jo funke i og med at pumpen «lever» 😅. Det er koblet en tilbakeslagsventil oppå pumpen, og systemet er et såkalt UniQuick kobling 12mm

Noen som har peil..

Til Toppen Go down
PeaJay




Antall Innlegg : 5
Localisation : Nordland
Registration date : 25.05.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeLør 21 Mai 2022 - 21:37

Pumpa har sikkert vært OK tidligere i de 8 årene siden den var ny. Regner da med at den er riktig koblet. Den kan ha mekaniske feil; knekte plasthaller, utslitte pakninger, ventiler som ikke virker. Det er er billig sak å kjøpe ny i forhold til nytte og glede: https://www.sparelys.no/12v-vannsynkepumpe-19l-1-1bar?gclid=Cj0KCQjwm6KUBhC3ARIsACIwxBiFz5Dgyl5puZMyXdLL-ZnfSxi6CfO73u6KV_FCbA_AuDT7zOJu1z4aApTGEALw_wcB
Til Toppen Go down
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeLør 21 Mai 2022 - 22:59

Jeg prøvde en annen pumpe, men det var samme greien.. Det kom liksom ikke noe mer vann over pumpen, men det var en inline pumpe fra biltema.. Fikk ikke tak i en annen type da det er svært lite utvalg her på voss.. Men det stod på nettet at det ikke er en sugende pumpe (hva slags pumpe det er da vet ikke jeg 😅😇).. Vet ikke hva de andre pumpene er..
Har bestilt ny pumpe, men frykter at det ikke hjelper..
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 8:03

Tenker umiddelbart på at det er en tilbakeslagsventil som henger et sted. Du nevner at det er en montert på pumpen. (sjekket den?) Kan det være en til i tilknytting til cityvann opplegget?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 9:31

Vannet skildrer såvidt igjennom pumpen enten tilbakeslagskoblingen er på den eller ikke..
Vannpumpe på Alpina 743UP 14032510
Vannpumpe på Alpina 743UP 39615a10
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 10:34

Hm.. Regner med at du Alde på den vogna der. Ligner på en "feil" jeg har på vogna mi. Når den har stått lenge er det lite vann som finner vegen til kranene.
Ved Alden er det en tilbakeslagsventil som henger seg hos meg. Må ta den ut og åpne den, det er en enkel sak å gjøre.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 12:37

Det vil normalt gi klar bedring av trykk ved å legge opp skikkelig kabel direkte fra batteri, f.eks. 2,5 kvadrat. Husk å legge inn sikring på forsyningen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 14:48

Sånn umiddelbart tenker jeg på de erfaringene jeg har gjort tidligere med Reichpumper men det er ikke sikkert at det er forklaringen her. Uansett verdt en sjekk. https://caravan.norwegianforum.net/t670p70-dethleffs-720-sk-lifestyle

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 15:10

Har alde ja. Fant en tilbakeslagskobling ved alden, men det ser ut til at den er satt på kaldt vann på vei inn i varmtvannsberederen, med pil mot brederen, før tappekranen for tanken..
Men siden det er en t-kobling på kaldt vann forbi varmtvannsberederen, så antar jeg at vannet vil gå videre forbi uavhengig av tilbakeslagskoblingen?
Blå indikerer kaldt vann, rød er varmt vann ut fra bereder, grønn er det kalde inn på bereder og gul er tilbakeslagskoblingen..
Vet ikke hvor mye trykk på 1,1bar er ut av selve pumpen, men som tidligere nevnt, så er det såvidt det skildrer gjennom pumpe i tanken..
Til Toppen Go down
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 15:11

Vannpumpe på Alpina 743UP Bef8f410
Til Toppen Go down
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 15:13

Jan Ole skrev:
Sånn umiddelbart tenker jeg på de erfaringene jeg har gjort tidligere med Reichpumper men det er ikke sikkert at det er forklaringen her. Uansett verdt en sjekk. https://caravan.norwegianforum.net/t670p70-dethleffs-720-sk-lifestyle
Såå handy er jeg ikke 😅😇
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeSøn 22 Mai 2022 - 20:04

Adria alpina 743UP skrev:
Har alde ja. Fant en tilbakeslagskobling ved alden, men det ser ut til at den er satt på kaldt vann på vei inn i varmtvannsberederen, med pil mot brederen, før tappekranen for tanken..
Men siden det er en t-kobling på kaldt vann forbi varmtvannsberederen, så antar jeg at vannet vil gå videre forbi uavhengig av tilbakeslagskoblingen?
Blå indikerer kaldt vann, rød er varmt vann ut fra bereder, grønn er det kalde inn på bereder og gul er tilbakeslagskoblingen..
Vet ikke hvor mye trykk på 1,1bar er ut av selve pumpen, men som tidligere nevnt, så er det såvidt det skildrer gjennom pumpe i tanken..

Var vel noe sånt jeg tenkte jeg og. Nå fyller jeg ikke vann før jeg har sjekka den.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeMan 23 Mai 2022 - 10:13

Med disse synkepumpene så er det vel 4 mulige feilkilder som er vanlige.
1. Pumpen går ikke rundt eller går svært sent rundt.
2, Pumpen går feil vei. (kan gi redusert vennmengde)
3. Skovlehjulet i bunn av pumpa har løsnet.
4. Lav spenning på pumpa.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitimeMan 23 Mai 2022 - 12:25

Takker for mange svar 😊
Prøvde nå å koble til den andre pumpen igjen, og nå stod spruten en halvmeter bortover 😅. Koblet da slangene til igjen og omsider fikk jeg plutselig vann i kranen lengst borte fra tanken.. Åpnet tappekranen ved varmtvannsbereder først for å høre om det kom vann der. Det var akkurat som om det slapp ut ett mot-trykk, men vet ikke.. Da kom det plutselig vann i kranen og toalettspyling, men siden vannkranen på badet ikke virker, begynte det å sive ut vann gjennom kran-hendelen der, så da måtte jeg koble den bort fra rørene. Etter det er det som om det er kommet ett mot-trykk igjen, og vannet kommer seg ikke til destinasjonene lenger... WHY?? 😫
Blir sprø! Nå er det rett før jeg bestiller service folk til å fikse dette, men det vil nok koste en del siden vi står på Voss.. Kan ikke helt skjønne hvorfor det ikke finnes på voss med så mange campingplasser og vogner 🤪
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vannpumpe på Alpina 743UP Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Alpina 743UP   Vannpumpe på Alpina 743UP Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vannpumpe på Alpina 743UP
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vannpumpe
» Sikring til vannpumpe
» Ac - dc sjekke 12v vannpumpe
» Strøm vannpumpe
» Vannpumpe - Kabe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: ADRIA-
Gå Til: