CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Usmak på vann fra ferskvannstanken

Go down 
+5
Løven
Per Olav
Lene
Elisabeth
hpk
9 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:14

Det lukter og smaker plast av vannet fra ferskvanntanken. Sikkert pga at alt er nytt.
Regner med at det blir borte etter en tids bruk, men finnes det noe middel som gjør at det går raskere vekk?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:18

hpk skrev:
Det lukter og smaker plast av vannet fra ferskvanntanken. Sikkert pga at alt er nytt.
Regner med at det blir borte etter en tids bruk, men finnes det noe middel som gjør at det går raskere vekk?

Hei

du kan la tanken stå et par timer med kraftig klor-vann, for du skyller den grundig, og så la lokket på tanken og benken ned til tanken være åpen når du ikke bruker vogna, for ekstra god lufting......

eneste råd jeg vet......
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:21

Skal klorvannet kjøres gjennom rørsystemet også?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:26

HPK

jeg gjør det et par ganger i året, for å drepe evt alger der..... men det er det jo ikke hos deg enda...... men de kommer snart.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:31

Bare en liten digresjon her......

Ingen kjører klor gjennom vannrørene i husene våre eller rørene fra drikkevannskilden...... antagelig fulle av alger......og vi lever godt........og det vannet er jo og testet for bakterier jevnlig......

bare en tanke altså........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:34

May-Britt skrev:
Bare en liten digresjon her......

Ingen kjører klor gjennom vannrørene i husene våre eller rørene fra drikkevannskilden...... antagelig fulle av alger......og vi lever godt........og det vannet er jo og testet for bakterier jevnlig......

bare en tanke altså........

Hvor mye stillestående vann har du i de rørene, med tempraturer på 30-40 grader om sommeren??????

her spyles jo rørene jevnlig også.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:39

Vegard skrev:
May-Britt skrev:
Bare en liten digresjon her......

Ingen kjører klor gjennom vannrørene i husene våre eller rørene fra drikkevannskilden...... antagelig fulle av alger......og vi lever godt........og det vannet er jo og testet for bakterier jevnlig......

bare en tanke altså........

Hvor mye stillestående vann har du i de rørene, med tempraturer på 30-40 grader om sommeren??????

her spyles jo rørene jevnlig også.......

Stillestående vann er det jo, men ikke så varmt da.......

rørene spyles jo jevnlig her jeg bor og.......og jeg kjenner han som er med på den spylingen og han sier han ikke klarer å drikke vann på lange tider etter det der for det er så grusomt........kommer svart jørme som stinker ......noe å tenke på det.......

men for all del......jeg er ikke imot at en skal gjøre rein tanken eller anlegget - var IKKE det jeg mente ....... jeg bare lufter tanken på hva vi drikker fra springen......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:42

May-Britt skrev:
Vegard skrev:
May-Britt skrev:
Bare en liten digresjon her......

Ingen kjører klor gjennom vannrørene i husene våre eller rørene fra drikkevannskilden...... antagelig fulle av alger......og vi lever godt........og det vannet er jo og testet for bakterier jevnlig......

bare en tanke altså........

Hvor mye stillestående vann har du i de rørene, med tempraturer på 30-40 grader om sommeren??????

her spyles jo rørene jevnlig også.......

Stillestående vann er det jo, men ikke så varmt da.......

rørene spyles jo jevnlig her jeg bor og.......og jeg kjenner han som er med på den spylingen og han sier han ikke klarer å drikke vann på lange tider etter det der for det er så grusomt........kommer svart jørme som stinker ......noe å tenke på det.......

men for all del......jeg er ikke imot at en skal gjøre rein tanken eller anlegget - var IKKE det jeg mente ....... jeg bare lufter tanken på hva vi drikker fra springen......

Er mere slam i rørene..... har sett det mange ganger, er jo stadig på vannlekkasjer....

det stillestående, er jo bare avgreiningen til eget hus.... noen timer om natta, ellers så går det vel 1000 liter igjnom i døgnet.....
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:45

Da forsøker jeg med klorin i helga, så får jeg se om det hjelper.

Jeg tømmer vannsystemet når jeg ikke skal bruke vogna på en stund, også om sommeren. Blåser vannet tilbake fra kranene til tanken slik at rørene er tilnærmet tomme. (Gjør det samme om vinteren for å unngå frysing.) Har aldri hatt problemer med hverken alger eller frost.

Til digresjonen.......
Drikkevannet hjemme er faktisk kloret for å unngå bakterier. Mengde klor varierer med hvor godt renseanlegget er. Vet ikke om det gjelder alle steder, men sånn er det iallefall her.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:48

hpk skrev:
Da forsøker jeg med klorin i helga, så får jeg se om det hjelper.

Jeg tømmer vannsystemet når jeg ikke skal bruke vogna på en stund, også om sommeren. Blåser vannet tilbake fra kranene til tanken slik at rørene er tilnærmet tomme. (Gjør det samme om vinteren for å unngå frysing.) Har aldri hatt problemer med hverken alger eller frost.

Til digresjonen.......
Drikkevannet hjemme er faktisk kloret for å unngå bakterier. Mengde klor varierer med hvor godt renseanlegget er. Vet ikke om det gjelder alle steder, men sånn er det iallefall her.

hpk

du får ikke tømt anlegget helt uansett....

det heter vel vedr drikkevannet, at det skal være to bariærer..... hvor klor er den ene, og her er UV-lys den andre....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:49

hpk skrev:


Til digresjonen.......
Drikkevannet hjemme er faktisk kloret for å unngå bakterier. Mengde klor varierer med hvor godt renseanlegget er. Vet ikke om det gjelder alle steder, men sånn er det iallefall her.

Da skulle det vel være det vannet du fyller på tanken i vogna og scratch scratch for det kommer vel fra drikkevannskilde det og.......bare enda en tanke...... men nå skal jeg slutte å kverulere..... Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 29 Apr 2008 - 22:53

May-Britt skrev:
hpk skrev:


Til digresjonen.......
Drikkevannet hjemme er faktisk kloret for å unngå bakterier. Mengde klor varierer med hvor godt renseanlegget er. Vet ikke om det gjelder alle steder, men sånn er det iallefall her.

Da skulle det vel være det vannet du fyller på tanken i vogna og scratch scratch for det kommer vel fra drikkevannskilde det og.......bare enda en tanke...... men nå skal jeg slutte å kverulere..... Very Happy Very Happy Very Happy
Greit med litt kverulering. Blir ingen diskusjon og gode tips uten det....
Tråden gjaldt i utgangspunktet ikke alger, men usmak/lukt på grunn av at anlegget er nytt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeOns 30 Apr 2008 - 6:20

hpk.

Et godt tips er å fylle vann på en flaske e.l.,og sette i kjøleskapet.Vannet i tanken blir jo rimelig lunkent,og da spesielt på sommertid.Vi gjør dette ofte.

Greit med litt kaldt vann til Samarin'en når pinnekjøttet og akkevitten truer med å brenne opp spiserøret midt på natta.Hehe.
Til Toppen Go down
Elisabeth
BARON!
BARON!
Elisabeth


Female
Antall Innlegg : 2482
Age : 55
Localisation : Bergen
Registration date : 12.03.2007

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeOns 30 Apr 2008 - 9:40

Hei og hopp.
Vi har jo også ny vogn, og merket samme plastsmaken med en gang. Vi kjørte masse vann gjennom tank og rør (Takker for city-kobling) og nå er lukt og smak borte!!!
Til Toppen Go down
Lene
BARON!
BARON!
Lene


Female
Antall Innlegg : 2369
Age : 47
Localisation : Alta
Registration date : 21.05.2007

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeOns 30 Apr 2008 - 10:18

Vi gjør samme som ARVE og fyller vann på flasker og har til kjøling...

Syns ikke "vognvann" (eller badevannUsmak på vann fra ferskvannstanken 00511) er noe godt Embarassed
Til Toppen Go down
Per Olav
CARAVANER
CARAVANER
Per Olav


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 64
Localisation : Molde
Registration date : 04.11.2007

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeLør 11 Okt 2008 - 0:40

Vi bruker krystallsoda for å rense tanken , og for å ta vekk dårlig lukt på vannet. Dårlig lukt da vogna var ny. Tømmer ut vannet når vi ikke bruker vogna.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeFre 1 Jul 2011 - 21:31

Gjest skrev:
Bare en liten digresjon her......

Ingen kjører klor gjennom vannrørene i husene våre eller rørene fra drikkevannskilden...... antagelig fulle av alger......og vi lever godt........og det vannet er jo og testet for bakterier jevnlig......

bare en tanke altså........

Hvor sterkt har du klorvannet.Jeg ville også kjøre det gjennom rørsystemet.Men er litt usikker på hvor sterkt jeg kan ha klorvannet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeFre 1 Jul 2011 - 22:04

En desiliter er nok.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeLør 6 Aug 2011 - 18:23

Var i Sverige i fjor og da fant eg noen flasker som var for rensing av vann systemet. Men kom aldri så langt at eg brukte dette.

Noe alla dette

http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=T09-66&ViewProduct=true&pid=605
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeLør 6 Aug 2011 - 19:15

Det står 50L på den, er det 179.- for en gangs rens av et system på 50 liter?
Tror jeg holder meg til den lille skvetten med klorin jeg.... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeLør 6 Aug 2011 - 19:17

det var ikke den på den linken, men noe annet. Det ligger igjen i vogna som eg byttet inn i dag Smile
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 0:01

Rensing av ny/gammel ferskvannstank
1. Slå av all varme, steng/åpne også berederen. Vannet skal ikke innom denne.
2. Fyll på ferskvannstanken og tilsett 1-2-3 dl klorin, alt etter kapasitet på tanken.
3. Rør sammen blandingen du har mikset.
4. Skru på kranene og la det renne en liten stund til alt gammelt vann er erstattet med klorinvann, skru så av kranene.
5. La dette stå en 2 timer.
6. Tøm ferskvannstanken.
7. Kjør rent vann gjennom systemet helt til du ikke kjenner klorinlukt lengre.
8. Så kjører du systemet en ekstra gang.

For gamle vogner kan det lønne seg å skru ut ferksvannstanken og rengjøre den skikkelig.
Dette gjorde jeg med vogna fra 80 tallet, og det trengtes, for bunnen var småbrun.

Et lurt tips er også å tørke inni ferskvannstanken med en fille før man drar, slik at den er tørr.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 6:39

Å tørke inni tanken er ikke lurt. Da lager man bitte små riper som i praksis øker arealet og også grunnlaget for groe enormt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 7:52

Jeg har kloret varmtvannsberederen også jeg, men da uten å ha på fyren slik at vannet ikke blir varmt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 16:27

Gjøres det slik Kim beskriver kommer et ikke klorvann i varmtvannsdelen. Kan ikke se noen ulemper med at det står klorvann i tanken all den tid den ikke er påslått.

Jeg kjører igjennom klorvann i alle slanger, inkl Alde'n et par ganger i året slik ArneO beskriver. Og det vil jeg nok gjøre i fremtiden også. Ev. inntil at jeg leser at Alde fraråder på det sterkeste å gjøre det. Og det har jeg ikke sett at Alde har skrevet noe sted.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Usmak på vann fra ferskvannstanken Empty
PosteTema: Re: Usmak på vann fra ferskvannstanken   Usmak på vann fra ferskvannstanken Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Usmak på vann fra ferskvannstanken
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» City vann
» vann og vinter
» Trøbbel med vann.
» Nix vann i kraner !!!
» Vann til toalett

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: