CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 vann og vinter

Go down 
3 posters
AvInnlegg
fred
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 11:50

Hobby har vel ikke det beste systemet for å holde vannet frostfritt på vinterstid.
Noen som har løsninger for bruk av vanntank og spring på vinteren?
Eventellt visuelle forklaringer.

Ikke det at tiden er inne for dette nå, men vil finne ut og løse dette før vinteren kommer.

Vet flere som ligger på Beverøya ( også med andre typer vogner ) som ikke bruker vann i vogna overhodet på vinterstid.
En "nabo" fyller ikke tanken med vann før neste helg...!?!?!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 12:11

Fred.

Det er de utvendige rørene som fryser på tyskerne.Vet at noen fjerner dem under vognene på vintertid.Noen legger og varmekabler i rørene,men jeg vet at ikke alle har hatt suksess med dette.

Hvis man ikke skal kunne bruke vannet i vogna på vinteren,så har man kjøpt seg feil vogn,om man tenker vintercamp.

Vegard har studert dette mer i detalj enn meg,og har bekjente med Hobby.

Jeg regner med at intruksjonsboka di viser hvordan systemet skal tømmes.Vet ikke om du har trykkstyrt pumpe,eller disse "en-sesong" pumpene i vogna di.Men uansett,har du en tappekran som kan åpnes,så åpne den ved avreise,og sett alltid kranene på kjøkken og bad i åpen stilling.Tapp og ut vannet fra tanken.Tørk gjerne tanken hver gang med en klut e.l. etter tømming,da det fort legger seg belegg som vil utvikle seg til æsjebæsj med tida.

Og om du kommer til-sett kjeften mot kranene,og blås alt du er mann for.

Utrolig hvor lite vann som kan gjøre skade ved frost.

Og legg dere til rutiner hvor dere utfører de samme prossedyrene likt HVER GANG.da får man det inni fingra og hue.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 14:22

Ikkeno problem med vann i Hobby om vinteren. Suspect Suspect

Bortsett fra: Rolling Eyes Rolling Eyes Laughing

1. Vannslanger som passerer under kjøleskapet har lett for å fryse fordi bakveggen på kjøleskapet ikke er skikkelig sluset ut mot yttervegg, med andre ord, kald luft siger inn mellom kjøleskap og yttervegg og ned.
Den kommer ut på gulvet foran kjøleskapet og er veldig irreterende. Snakker om kfu, men mener det er aktuellt på andre modeller også. affraid

2. Om ikke vannslangene er festet til Trumaslangene eller Alde konvektorene, må dette gjøres. Nede på gulvet, gjerne over luft-innventilene fryser de i alle fall. Embarassed

3. Avløpsrørene under er enklest bare å dra fra hverandre, slik at vannet renner rett ned fra gulvgjennomføringene. No
Har selv vintercampet , men ikke kaldere enn 15-16 grader. Jeg har ikke koblet vekk rørene under og heller ikke hatt problemer med dem. rendeer

Tømming er som Arve skriver en jobb som må gjøres skikkelig, spesiellt varmtvannstanken til Trumaen virker utsatt. Tror det blir solgt en del sånne hver vår. Basketball Basketball
Det er praktisk å montere en bryter for pumpa slik at den kan slåes av uavhengig av allt annet. Da kan kranene stå i åpen posisjon selv om en eventuellt skal få noen til å sette på strømmen før en ankommer.
Åpne kraner fryser ikke, men det gjør stengte veldig lett. sunny

Vanntanken skal ikke skures da dette river opp overflaten og mangedobler grunnlaget for algevekst.
Bruk klorin og 1/2 full tank på en kjøretur så er det så rent så etterpå. cheers cheers cheers

Ikke drikk vannet men skyll gjennom et par tre ganger. king

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 17:15

J O.

Flott innlegg.Jeg har ikke hatt Hobby,så dette ble en glimrende komplettering til mitt forrige innlegg.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 18:16

Fred

På kfu har jeg på flere vogner dradd inn enn selvregulerende varmekabei i fra kjøkkenskapet, over hjulbuen og inn til dobbeltsenga. Så har jeg stripset vannledningene på oversiden av denne kablen.... det er svært trangt å få dette til, men det går....

Erfaringsvis fryser også vannet over denne hjulbuen, enten vogna har alde, eler thruma..

Med denne kablen, vet jeg det ikke fryser ved -30, om du er nøye når du legger dette.

Vegard
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:21

Vegard

Kan ikke du stikke innom og ordne dette på min vogn også? Very Happy

Vannslangene er ikke like lange som rørene i dette området, derfor har ikke jeg fått stripset dem fast her. cyclops

Har ikke hatt så lyst til å skjøte inn noe heller for det blir jo en mulig kilde til lekkasje. affraid

Men jeg har tettet og isolert mellom kjøleskapets bakside og veggen.
Surprised
Tror det hjalp litt, blir i alle fall ikke så kaldt på gulvet. study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:23

J.O.

Kjøp Kabe,og problemet eksisterer ikke lenger.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:28

Arve

Holdt på å kjøpe en 780 for tre fire år sden, men det ble ikke noe av. Shocked

I dag hadde den ikke hatt senger nok allikevel. Embarassed

Men, ja det kunne jeg godt gjort, problemet er at Hobby har inredningen, utseende og ikke minst, prisen som passer meg best. bounce bounce

Og så tilfredsstillesen av å forbedre et produkt da, den er gull verdt og. king study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av den Man 23 Apr 2007 - 19:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:30

J.O.

Jada,bare erta deg litt.Selv har jeg ti tommeltotter,så jeg må komme til "dekka bord" når det gjelder vogn.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:36

J.O. skrev:
Vegard

Kan ikke du stikke innom og ordne dette på min vogn også? Very Happy

Vannslangene er ikke like lange som rørene i dette området, derfor har ikke jeg fått stripset dem fast her. cyclops

Har ikke hatt så lyst til å skjøte inn noe heller for det blir jo en mulig kilde til lekkasje. affraid

Men jeg har tettet og isolert mellom kjøleskapets bakside og veggen.
Surprised
Tror det hjalp litt, blir i alle fall ikke så kaldt på gulvet. study


J.O

Kjøp et par meter selvregulerende varmekabel, og monter en stikkontakt på den... du får den da til å rekke fra sitteren, og inn under dobbeltsenga.... det gjør ikke noe om den blir litt lang, du fortsetter jo bare videre....

Men du verden så trangt det er bak der... og at rorene er kortete der, er likt på alle disse vognene....

Vegard
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:39

var under vår vogn og den har det samme avløpsrøret som henger 5 cm under dørken på vogna, og det var fryktelig lite fall på det røret.
kan ikke være sunt det scratch
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:41

Vegard

Har kanskje ostekake bounce bounce clown

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:44

jrh.

For å si det sånn-det er ikke vi med nordiske vogner som står med rævva i været under vogna,på en kald vinterdag.Hehe,slem nå.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:49

ARVE skrev:
jrh.

For å si det sånn-det er ikke vi med nordiske vogner som står med rævva i været under vogna,på en kald vinterdag.Hehe,slem nå.

Arve.
har lyst på nordisk selv jeg, da hovedsaklig på grunn av kvalitet og løsninger, siden det er de nordiske som har akkurat slik løsning vi vil ha, og som i tillegg er mulig å få tak i.
dethleffs hadde jo en 570 men den forsvant jo etter bare to år og er klin umulig å oppdrive.
blir nok kabe eller polar neste gang håper jeg på
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 19:58

J.O. skrev:
Vegard

Har kanskje ostekake bounce bounce clown


J.O

lol! lol! lol!

Titta inn på profilen din her, men ser jo ikke hvor i landet du holder til....

Men, er sikker på at du fikser det der selv, du har jo laget så veldig mye bra og konstruktive løsninger....

Kjenner du en trikker?? spør han om å lage kabelen til deg, med kalde ender, og i et støpsel.... Ikke mange kronene du må gi for kabelen, og så femten små strips....

Og motet til å starte.... bruk ei trekkefjær eller noe til å lure kablen ignenom med.... fest den så fast til noe i den enden det ikke er konmtakt, med en tape, eller strips... så stripser du deg gjenom benken... og er nøye med at kabelen ligger under rørene... litt plunder det, men det går greit.

Men ostekake er jo saker da....

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:01

jrh.

Du vil ikke bli skuffa.

Bare synd at de nordiske ikke helt har fått til den "Schwungen" som Hobby og andre kontinentale har på interiøret.

Vet at Kabe-forhandleren min stadig nevner at folk kommer dit og glaner,og han prøver å forklare hvorfor de må betale mer for en Kabe,enn for en Hobby.Og ofte,så ender det med at de velger etter magefølelsen,og Hobby blir derfor det endelige valget.

Kan godt skjønne det,når man ser Morten t og Freds bilder fra vognene deres.

Men når det er sagt,så hender det og at de samme kundene kommer luskende tilbake til butikken,og må innrømme at Kabe-selgeren hadde rett,og at de undervurderte det de oppfattet som bagateller ved det andre merket.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:21

Arve
det går sikkert bra det skal du se, er ikke så veldig mye "Schwung" på meg heller for tiden.
jeg er mer opptatt av rett pris i forhold til hva man får og at det faktisk er verdt det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:42

jrh.

Og hva som er verdt det,er jo opp til deg.

Flott da at det finnes modeller og fabrikater for en hver smak.

Hva som er rett for meg,er jo helt på trynet for andre igjen.

Og det respekterer jeg.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:46

Arve
ja smaken varierer jo en smule på oss alle.
hva som er verdt det kommer jo helt ann på om jeg føler at jeg har fått noe for pengene, og det finner man jo ikke ut med en gang, samme med både biler, vogner og kvinnfolk.
må prøves en stund før man vet om det er riktig valg, og av og til går man jo lei og
Til Toppen Go down
fred
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:56

ARVE skrev:
jrh.

For å si det sånn-det er ikke vi med nordiske vogner som står med rævva i været under vogna,på en kald vinterdag.Hehe,slem nå.

Arve.

Bare sånn i forbifarten... så kan jo vi med tyske vogner bruke 150.000.- på oppgradering + pils for å øke standarden da... lol!

Tenk for en vogn det blir'a!!! lol!
Til Toppen Go down
fred
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:57

Men ellers er jeg veldig. Ville vært kjedelig om alle hadde det likt... Smile
Til Toppen Go down
fred
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:58

Takker for tipsene så langt jeg Smile

Alle sammen har gode bidrag her! Kommer sikkert noe flere spørsmål mot høsten Smile
Blir ikke gjort stort nå før sensommeren i alle fall! Nå skal det nytes!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 20:59

Fred.

Hjelper ikke med peeng på konto,hvis du fryser i hjel under vogna i 20 blå.Greit for familien å ha til begravelsen din,men.....

Hehe,kjekkas i dag !!

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 21:01

jrh.

Og uten tvil så er kjerringene de dyreste å bytte ut.Der må man holde ut litt ekstra.......


Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 21:03

Arve
får jo noen syke varmekanoner for 150 høvdinger.
har en byggvarmer på 28 kw som koster 10 lapper, og den varmer de 5 nærmeste vognene, med uteområde
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 21:03

ARVE skrev:
jrh.

Og uten tvil så er kjerringene de dyreste å bytte ut.Der må man holde ut litt ekstra.......


Arve.
enigenig, men de er da gode og innimellom
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 21:05

jrh.

Steike,leste litt feil her.Trodde du skrev at man fikk sykt varme koner for 150 høvdinger.Regna med at du hadde vært innom den ukrainske chattesida igjen.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 21:06

ARVE skrev:
jrh.

Steike,leste litt feil her.Trodde du skrev at man fikk sykt varme koner for 150 høvdinger.Regna med at du hadde vært innom den ukrainske chattesida igjen.

Arve.
ække meg det lol!
men kona blir nok varm og kjælen av en slik sum hun og tenker jeg lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeMan 23 Apr 2007 - 21:09

jrh.

Kortvarig glede å kjøpe kona blid.Må nok legge mer jobb i det gutt.

Arve.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeTir 24 Apr 2007 - 12:49

ARVE skrev:
jrh.

Du vil ikke bli skuffa.

Bare synd at de nordiske ikke helt har fått til den "Schwungen" som Hobby og andre kontinentale har på interiøret.

Vet at Kabe-forhandleren min stadig nevner at folk kommer dit og glaner,og han prøver å forklare hvorfor de må betale mer for en Kabe,enn for en Hobby.Og ofte,så ender det med at de velger etter magefølelsen,og Hobby blir derfor det endelige valget.

Kan godt skjønne det,når man ser Morten t og Freds bilder fra vognene deres.

Men når det er sagt,så hender det og at de samme kundene kommer luskende tilbake til butikken,og må innrømme at Kabe-selgeren hadde rett,og at de undervurderte det de oppfattet som bagateller ved det andre merket.

Arve.

Hva er detta for snikk snakk ARVE Question Question Question HAR plenty med schwung i CABBY'N jeg da lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeTir 24 Apr 2007 - 14:06

Pondus.

Hehe,la det schwunge la det råkkandråll.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitimeTir 24 Apr 2007 - 15:43

ARVE skrev:
Pondus.

Hehe,la det schwunge la det råkkandråll.

He he...... det er helt klart...... cheers cheers cheers
Til Toppen Go down
Sponsored content





vann og vinter Empty
PosteTema: Re: vann og vinter   vann og vinter Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
vann og vinter
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Oppvarmet vogn om vinter
» Snart vinter. Hva med vogna nå???
» Vinter/Scooter-camping...
» Universaltelt - sommer og/eller vinter?
» Anbefalte ferieplasser i vinter (syden)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: