CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeFre 9 Mai 2008 - 23:59

Heisann!

Da har jeg laget en tråd under Bjølseth - Trodde ikke jeg skulle gjøre det noen gang...

Over til saken. En på plassen her har nettopp fått levert sin "nye" 2006 mod Bjølset 600 m/fransk seng (NS på Solifersk)

Har ett par spørsmål som vi ikke greide å få svar på i brukermanualen.

1. På de fleste spotlightene var det en egen vippebryter på selve spoten. Minus de på badet og de to spotlightene i taket. Her var det ikke slike. På badet var bryteren greit plassert. Lyset til spotene under skapet og ventilatoren fant vi, men ikke de som var i taket foran overskapene. Her finner ikke vi noen brytere iallefall
2. Det er en liten bryter over de 6 "vanlige bryterne på overskapet til venstre når du går inn i vogna. Hva er denne bryteren til?
3. Under vogna, rett under vannpåfyllingen er det en tapp med ett lokk på som kan åpnes med en umbrako ca 1.5cm i diameter i stål Den var lunken, men hva er den til? Er det ifm akkumulatoren i klesskapet? Hve er en akkumulator? Ser ut til at det har noe med vann/trykkpumpe kanskje?
4 Kan man stenge av varmen bak slik man kan på f.eks Solifer? Er gulvvarmen kun foran (ikke i soverommet)?

Virket ganske overfladisk bruksanvisningen på mange punkter men vogna og håndtverket er godt over gjennomsnittet for campingvogner slik jeg ser det.

Håper på raskt svar!

God Pinse

Tommy
Solifer Artic 560NS, 2005 mod
Toyota Avensis, 2000mod
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeLør 10 Mai 2008 - 4:53

Hei
Tror det skal være en vippebryter til spot,ene om du ser under kjøkkenskapet helt til høyre...om det er spot,ene i taket ved kjøkkenet du mener i punkt 1.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeLør 10 Mai 2008 - 8:57

1. Dersom det er spottene som er over kjøkkenet så er bryteren plassert slik som Harald beskriver
2. Dette er bryteren for lys i skiluke og gasskasse
3. Aner ikke...
4. Gulvvarmen er kun foran. Er det Alden du tenker på som kan stenges bak på Solifer? Tror ikke du kan det på Bjølseth, men er vel ikke helt sikker. Opplever ikke det som et problem. Vi kan ha det svalt i soverommet og varmt i front.

Synes vel bruksanvisninger er helt grei, savner også svar på en del detaljer, men det tror jeg ikke Bjølseth er alene om...
Veldig kjekt med norsk bruksanvisning i forhold til den jeg hadde på Adriaen som var på svensk...ikke bra...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeLør 10 Mai 2008 - 9:23

Tommy

når du skriver akkumulator, så tror jeg mulig du mener trykk-tanken til vannet.... denne sitter inne i kleskapet, og er sånn kremgul i farge, med rød kork. den korken på toppen, må du ikke åpne.... du får den bare ikke tett igjen, og er noe jeg har prøvd..... det er bare å kjøpe ny da.....

denne trykktanken tømmer seg selv, om du lar pumpa gå uten vann i tanken, og alle kraner stengt. da opparbeides det trykk, og så åpner du tappekrana til berederen, og stenger den noen ganger.

denne akkumulatoren, eller trykktanken, er der for å holde trykk på vannet, når pumpa ikke går. uten denne vil du få først litt varmt vann, før det kalde kommer, om du tapper kaldt vann.... dette fordi berederen og jo er en tank, og funker på samme måte.

har en derimot denne trykktanken, kommer det kaldt vann med en gang, fordi det er trykk, før pumpa starter.... det er ikke noe problem å klare seg uten denne, og 94 modellen jeg hadde i sin tid, hadde ikke denne tanken. men skal du da tappe vann feks i et glass, er det første halve glasset lunka...

den umbrakoen du beskriver, sliter jeg litt med å se for meg...
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeLør 10 Mai 2008 - 12:56

den umbrakoen, kan det være avtappnings-plugg til alden??
jeg har en slik på min kabe, ikke umbrako.. vanlig 6-kant. plassert like foran døra (laveste punkt)
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeLør 10 Mai 2008 - 13:13

joka skrev:
den umbrakoen, kan det være avtappnings-plugg til alden??
jeg har en slik på min kabe, ikke umbrako.. vanlig 6-kant. plassert like foran døra (laveste punkt)
Støtter den teorien. Var inne i vogna mi og kikket. Det går et rør fra alden ned omtrent der som denne pluggen sitter (klarte ikke å se helt bakom vanntanken).
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:35

Heisann!

Joda!

Vi fant lyset til spottene over kjøkkenbenken! (Det sto faktisk i manualen da..) Ble bar litt oppgitt over at vi var tre som forsøkte å finne den, men fant den ikke..

Når det gjelder "umbrako"-tingen så kan det godt være en sekskantnøkkel - Tenkte at det var umbrako jeg da..

Uansett - Jeg kjenner ikke til Bjølseth, men ville vel tro at avtappingen til Alde var ifm døra? Rørene kan jo ikke ligger lavere en der eller?

Det er ikke mi vogn dette, men vil vel anta at det er radiatorer på denne siden?

Uansett - Takker for raskt svar!

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:47

Vegard skrev:
Tommy

når du skriver akkumulator, så tror jeg mulig du mener trykk-tanken til vannet.... denne sitter inne i kleskapet, og er sånn kremgul i farge, med rød kork. den korken på toppen, må du ikke åpne.... du får den bare ikke tett igjen, og er noe jeg har prøvd..... det er bare å kjøpe ny da.....

denne trykktanken tømmer seg selv, om du lar pumpa gå uten vann i tanken, og alle kraner stengt. da opparbeides det trykk, og så åpner du tappekrana til berederen, og stenger den noen ganger.

denne akkumulatoren, eller trykktanken, er der for å holde trykk på vannet, når pumpa ikke går. uten denne vil du få først litt varmt vann, før det kalde kommer, om du tapper kaldt vann.... dette fordi berederen og jo er en tank, og funker på samme måte.

har en derimot denne trykktanken, kommer det kaldt vann med en gang, fordi det er trykk, før pumpa starter.... det er ikke noe problem å klare seg uten denne, og 94 modellen jeg hadde i sin tid, hadde ikke denne tanken. men skal du da tappe vann feks i et glass, er det første halve glasset lunka...

den umbrakoen du beskriver, sliter jeg litt med å se for meg...
godt du sa Vegard,ellers hadde nok eg åpnet den tanken......en sånn hadde eg ikke på 690,en såvidt eg vet,hvorfor eg det nødvendig på 790,en??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:47

Tommy skrev:
Heisann!

Joda!

Vi fant lyset til spottene over kjøkkenbenken! (Det sto faktisk i manualen da..) Ble bar litt oppgitt over at vi var tre som forsøkte å finne den, men fant den ikke..

Når det gjelder "umbrako"-tingen så kan det godt være en sekskantnøkkel - Tenkte at det var umbrako jeg da..

Uansett - Jeg kjenner ikke til Bjølseth, men ville vel tro at avtappingen til Alde var ifm døra? Rørene kan jo ikke ligger lavere en der eller?

Det er ikke mi vogn dette, men vil vel anta at det er radiatorer på denne siden?

Uansett - Takker for raskt svar!

mvh
Tommy

Tommy

på de bjøllene jeg har hatt, har alle hatt avtapningen under døra..... og jeg vil tro den er der på samtlige modeller..... Jeg har kun hatt en 94 mod 560, en 2000 mod 650M og en 05 mod 790 da....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:51

Harald skrev:
Vegard skrev:
Tommy

når du skriver akkumulator, så tror jeg mulig du mener trykk-tanken til vannet.... denne sitter inne i kleskapet, og er sånn kremgul i farge, med rød kork. den korken på toppen, må du ikke åpne.... du får den bare ikke tett igjen, og er noe jeg har prøvd..... det er bare å kjøpe ny da.....

denne trykktanken tømmer seg selv, om du lar pumpa gå uten vann i tanken, og alle kraner stengt. da opparbeides det trykk, og så åpner du tappekrana til berederen, og stenger den noen ganger.

denne akkumulatoren, eller trykktanken, er der for å holde trykk på vannet, når pumpa ikke går. uten denne vil du få først litt varmt vann, før det kalde kommer, om du tapper kaldt vann.... dette fordi berederen og jo er en tank, og funker på samme måte.

har en derimot denne trykktanken, kommer det kaldt vann med en gang, fordi det er trykk, før pumpa starter.... det er ikke noe problem å klare seg uten denne, og 94 modellen jeg hadde i sin tid, hadde ikke denne tanken. men skal du da tappe vann feks i et glass, er det første halve glasset lunka...

den umbrakoen du beskriver, sliter jeg litt med å se for meg...
godt du sa Vegard,ellers hadde nok eg åpnet den tanken......en sånn hadde eg ikke på 690,en såvidt eg vet,hvorfor eg det nødvendig på 790,en??

Harald

jeg trodde alle som har alde compakt 3000 og nyere har denne trykktanken..... dvs fra 97 modellen var det vel, for jeg mener det var 97 en fikk vognene både med "lange-jan" og compact 3000...... derfor forundrer det meg om det ikke er en sånn i 690'n og.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:55

Harald

den ekspansjonstanken er strengt tatt ikke nødvendig, men tar du den vekk, vil det komme varmtvann først når du tapper kaldt vann, siden berederen da funker som trykktank, og gir med en gang, før pumpa rekker å starte.....

har jo skrudd sunn et par av de der, fordi jeg åpna de på toppen, og da har jeg bare plugga røret med en trepinne, og ei slange-klemme.... da merka en jo hvilken funksjon den tanken har.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:59

Vegard skrev:
Harald

den ekspansjonstanken er strengt tatt ikke nødvendig, men tar du den vekk, vil det komme varmtvann først når du tapper kaldt vann, siden berederen da funker som trykktank, og gir med en gang, før pumpa rekker å starte.....

har jo skrudd sunn et par av de der, fordi jeg åpna de på toppen, og da har jeg bare plugga røret med en trepinne, og ei slange-klemme.... da merka en jo hvilken funksjon den tanken har.....
dette skjønner eg ikke helt....om krana står på kaldt,kommer det vel kaldt vann uten akkumulator også?? men pumpa mi startet og stoppet med en gang......det gjør vel kanskje ikke din??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 22:07

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

den ekspansjonstanken er strengt tatt ikke nødvendig, men tar du den vekk, vil det komme varmtvann først når du tapper kaldt vann, siden berederen da funker som trykktank, og gir med en gang, før pumpa rekker å starte.....

har jo skrudd sunn et par av de der, fordi jeg åpna de på toppen, og da har jeg bare plugga røret med en trepinne, og ei slange-klemme.... da merka en jo hvilken funksjon den tanken har.....
dette skjønner eg ikke helt....om krana står på kaldt,kommer det vel kaldt vann uten akkumulator også?? men pumpa mi startet og stoppet med en gang......det gjør vel kanskje ikke din??

Harald

litt opp og ned.... men er ikke tanken full av vann, skal det være litt trykk der...... men den står jo et stykke unna krana, i forhold til pumpa, som er rett ved kjøkkenet..... men merka godt på 650'n når eksp. tanken var vekk.... da funka det mere som på Lange-Jan.... altså litt varmtvann først, når en tappa kun kaldt
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 22:12

ok,det var ihertfall ingen tank som eg såg slik eg har i 790,en
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 22:13

Heisann!

Det er kompact 3010. Denne er i den fremre benken..eksosen gikk i rør ut på siden under kjøleskapet, (Motsatt side av døra)

Dette røret som jeg ikke forstår hva er, er ca ett kronestykke i diameter og stikker ned 3-4cm. Den var brun eller grå og den var av stål så det ut som...

Den er tydelig varm, men den er plassert sånn ca i fremkant av det bakre vinduet (ca rett under vannpåfylling på dørsiden)

...som sagt jeg ville tro at laveste punkt ville være i umiddelbar nærhet av døra..

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 22:19

Harald

i avataren min ser du salongen vår, fikser ikke den opplastinga jeg..... har ikke giddet å kødde med å finne ut åssen det funker.... går så masse tid på data-drit da.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 22:26

Tommy skrev:
Heisann!

Det er kompact 3010. Denne er i den fremre benken..eksosen gikk i rør ut på siden under kjøleskapet, (Motsatt side av døra)

Dette røret som jeg ikke forstår hva er, er ca ett kronestykke i diameter og stikker ned 3-4cm. Den var brun eller grå og den var av stål så det ut som...

Den er tydelig varm, men den er plassert sånn ca i fremkant av det bakre vinduet (ca rett under vannpåfylling på dørsiden)

...som sagt jeg ville tro at laveste punkt ville være i umiddelbar nærhet av døra..

mvh
Tommy
Om man leser side 11 i inst.boka står det der i første avsnitt:Tømming av anlegget skjer under vogna,gjennom tappestusser som stikker ned gjennom gulvet ved radiatorsystemets laveste punkter (2 steder).....så den som leser....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Empty
PosteTema: Re: Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg   Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Brukermanual til Bjølseth for dårlig... syns jeg
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Brukermanual/instruksjonsbok knaus
» Brukermanual/instruksjonbok på nett?
» Brukermanual/instruksjonsbok/koblingskjema
» Elektronisk brukermanual Hobby 720 UKFe
» Dårlig kjøling på gaa

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BJØLSETH-
Gå Til: