CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tillatt hengervekt ved 12% og 8%

Go down 
+3
Harald
Jan Ole
Lars Egil
7 posters
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeFre 20 Jun 2008 - 17:50

Fikk noen tanker i hodet her...

Bilen min har tillatt 1500kg v/12% stigning.
Hadde jeg bodd i Tyskland kunne jeg i tillegg smykket meg med 1800kg v/8% stigning.

Det som slo meg da var følgende....
Dersom jeg reiser til paddeflate Danmark, har jeg da lov å trekke 1800kg med bilen min? Forutsatt at en bruker 8% som en parameter i Danmark.
Eller det samme kan jeg kanskje si om å reise til Tyskland og bare kjøre veier med 8% stigning eller mindre.

Eller???? Utopi?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeFre 20 Jun 2008 - 20:23

I beste fall er det reglene på stedet som gjelder.
Tror allikevel at det er de norske reglene som gjelder for deg, uansett hvor du er. Om de blir praktisert er en annen sak.
Husker ikke detaljene rundt dette med minibuss og skriver, men mener å huske at det var noen begrensninger for hvor de kunne kjøre.
Sånne ting har ikke for vane å falle heldig ut for brukeren.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 5:05

Lars Egil

jeg mener de opplysningene som gjelder, er de som står i bilens vognkort...... og ikke noe annet.... det er her opplysningene kommer fram... uansett hvor du er i verden

Vedr minibuss, så er ikke det med skiver noe som reguleres av vognkortet, men øvrige forskrifter.... og her er det en sær-regel for norge, som gjør at den kan kjøres uten skiver, -i norge..... ved kjøring utenfor landets grenser, må altså skiver benyttes
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 9:57

Vegard skrev:
Lars Egil

jeg mener de opplysningene som gjelder, er de som står i bilens vognkort...... og ikke noe annet.... det er her opplysningene kommer fram... uansett hvor du er i verden

Vedr minibuss, så er ikke det med skiver noe som reguleres av vognkortet, men øvrige forskrifter.... og her er det en sær-regel for norge, som gjør at den kan kjøres uten skiver, -i norge..... ved kjøring utenfor landets grenser, må altså skiver benyttes
Vegard har nok helt rett her.....
Forøvrig har man jo noen land der det ikke er lov med 250 vogner,men som er lovlig for utlendinger........disp for turister kan man si:o)
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 10:00

Vegard skrev:
Lars Egil

jeg mener de opplysningene som gjelder, er de som står i bilens vognkort...... og ikke noe annet.... det er her opplysningene kommer fram... uansett hvor du er i verden

Vedr minibuss, så er ikke det med skiver noe som reguleres av vognkortet, men øvrige forskrifter.... og her er det en sær-regel for norge, som gjør at den kan kjøres uten skiver, -i norge..... ved kjøring utenfor landets grenser, må altså skiver benyttes
ang skiver,så må det også brukes i norge under visse forutstninger,så det blir feil å si at alle minibusser ikke trenger skiver.....kommer jo an på om det er Egentransport,rutetrafikk,turisttrafikk etc.
Til Toppen Go down
Igor
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 46
Registration date : 16.04.2008

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 10:32

I tillegg er det vel også slik, at når det først er montert skriver - analog eller digital sådan i en minibuss, så skal skiver eller sjåførkort brukes.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 10:50

Igor skrev:
I tillegg er det vel også slik, at når det først er montert skriver - analog eller digital sådan i en minibuss, så skal skiver eller sjåførkort brukes.

Ja riktig det..... men der finnes det og unntak, uten at vi behøver å gå inn på de....
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 21:56

Harald skrev:
Vegard skrev:
Lars Egil

jeg mener de opplysningene som gjelder, er de som står i bilens vognkort...... og ikke noe annet.... det er her opplysningene kommer fram... uansett hvor du er i verden

Vedr minibuss, så er ikke det med skiver noe som reguleres av vognkortet, men øvrige forskrifter.... og her er det en sær-regel for norge, som gjør at den kan kjøres uten skiver, -i norge..... ved kjøring utenfor landets grenser, må altså skiver benyttes
Vegard har nok helt rett her.....
Forøvrig har man jo noen land der det ikke er lov med 250 vogner,men som er lovlig for utlendinger........disp for turister kan man si:o)


Kan jeg få spørre hvem land dette gjelder?? Har jeg aldri hørt om.. Trodde nesten ikke det fantes noe som er lovlig i Norge som er forbudt andre steder.. Alt som kan forbys blir jo normalt forbudt i Norge.
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeLør 21 Jun 2008 - 23:13

Thomas skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Lars Egil

jeg mener de opplysningene som gjelder, er de som står i bilens vognkort...... og ikke noe annet.... det er her opplysningene kommer fram... uansett hvor du er i verden

Vedr minibuss, så er ikke det med skiver noe som reguleres av vognkortet, men øvrige forskrifter.... og her er det en sær-regel for norge, som gjør at den kan kjøres uten skiver, -i norge..... ved kjøring utenfor landets grenser, må altså skiver benyttes
Vegard har nok helt rett her.....
Forøvrig har man jo noen land der det ikke er lov med 250 vogner,men som er lovlig for utlendinger........disp for turister kan man si:o)


Kan jeg få spørre hvem land dette gjelder?? Har jeg aldri hørt om.. Trodde nesten ikke det fantes noe som er lovlig i Norge som er forbudt andre steder.. Alt som kan forbys blir jo normalt forbudt i Norge.
Lurer på om det ikke er Italia eg,skal sjekke litt og komme tilbake til det....Morten T vet det helt sikkert..
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 22:25

Hmm,, mye sære regler ute og går:
Italia: Max 6,5 m lengde med 1 aksel, max 8 m med 2 aksler pluss noe sært om høyde..
Belgia og Nederland: Max lengde 8 m
UK: Max bredde 2,3 m, max lengde 7 m!
Frankrike: Max fart med henger 130 på motorvei (GOD TUR! Tillatt hengervekt ved 12% og 8% 970313 )
Sverige og Finland: Max bredde 2,6 m

Vår 720 er 9,14 m lang og 2,5 bred, så den kunne ikke være med til London i fjor!

Kilde: Camping Bogen 2007, utgitt av Dansk Camping Union, DCU
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 23:05

Her var noe jeg fant på CAMPING dk.

Campingvognens tilladte mål

Bredde2,30 m

Længde (campingvogn m. 1 aksel)6,00 m

Længde (campingvogn m. 2 aksel)7,50 m

Totallængde (bil + campingvogn)18,35 m

Højde: højden må ikke være mere end 1,8 gange større end afstanden mellem det trækkende køretøjs to aksler.
Hvis campingvognens/anhængerens tilladte vægt overstiger 750 kg eller halvdelen af det trækkende køretøjs vægt, skal den være udstyret med bremser på alle hjul.

Håper det er disp. for utlendinger , hvis ikke så sliter vi.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Empty
PosteTema: Re: Tillatt hengervekt ved 12% og 8%   Tillatt hengervekt ved 12% og 8% Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tillatt hengervekt ved 12% og 8%
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trekkbiler med 1800kg tillatt hengervekt
» Hengervekt Mercedes
» Ny type brannslukker tillatt
» Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: