CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU

Go down 
+6
Ronny
MartinB
Johnny
sveine
Thomas
hpk
10 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 21:34

Montert på framveggen i klesskapet.

Står nedpå hylla i klesskapet for ikke å belaste veggen med all vekta.

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Brannslukker2wk1

Borret gjennom veggen til nisja mellom klesskapet og badet. Brukt 4 stk låseskrue eller "vognbolt" M8x30 til å feste det med.
Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Brannslukker1gj7

Ferdig!
Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Brannslukker3wf8

Tror jeg må ha et skilt på døra til klesskapet som sier at slukkeren er der inne
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 23:26

Ser forholdsvis bra ut dette. Jeg har også kjøpt meg et apparat som jeg har tenkt å montere inne i klesskapet der. Klarer bare ikke å overbevise meg selv om at de gjennomgående boltene er estetisk bra. Men, selvsagt går sikkerhet foran estetikk!!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 23:33

Thomas skrev:
Ser forholdsvis bra ut dette. Jeg har også kjøpt meg et apparat som jeg har tenkt å montere inne i klesskapet der. Klarer bare ikke å overbevise meg selv om at de gjennomgående boltene er estetisk bra. Men, selvsagt går sikkerhet foran estetikk!!
De boltene er det ingen som legger merke til, spesielt om det henger klær i nisja. De kommer bare ekstra tydelig fram pga blitzen. Det går an å lakkere hodet på de lysebrune.
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 23:42

Jeg har apparatet, men har ikke valgt å fastmontere det. Syns det passer bra i salongen. Ville heller egentlig hatt vannapparat. Pulverslukking i vogn med brennende - boblende plast...? vogna er ødelagt uansett...
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 22:03

En liten tanke om brann i cv.
En brann her kan utvikle seg veldig fort og med mange skadelige gasser.
Tror ikke jeg ville stå lenge inni der for å prøve å stanse en brann.
For oss så er regel no 1. UT for helsi--.
( Sjelden noen dør i en brann av flammene. Er mangel på surstoff + tilgang på mange skadelige gasser som tar liv i en brann)
Så denne 6kg slukkeren den er fastspent nedi midtsitteren her.
(Har fremdeles 2 kg slukkeren lett for hånda ved inngangsdøra til å slukke en minibrann)
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeLør 12 Jul 2008 - 1:16

Johnny skrev:
En liten tanke om brann i cv.
En brann her kan utvikle seg veldig fort og med mange skadelige gasser.
Tror ikke jeg ville stå lenge inni der for å prøve å stanse en brann.
For oss så er regel no 1. UT for helsi--.
( Sjelden noen dør i en brann av flammene. Er mangel på surstoff + tilgang på mange skadelige gasser som tar liv i en brann)
Så denne 6kg slukkeren den er fastspent nedi midtsitteren her.
(Har fremdeles 2 kg slukkeren lett for hånda ved inngangsdøra til å slukke en minibrann)

Ja enig med at gassene er ikke bra. Ut med alle og så ev. slukk. Og slukkingen er for å hindre brannutvikling videre mot andre vogner.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
MartinB
CARAVANER
CARAVANER
MartinB


Male
Antall Innlegg : 53
Localisation : Telemark
Registration date : 12.08.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 9:42

Johnny skrev:
En liten tanke om brann i cv.
En brann her kan utvikle seg veldig fort og med mange skadelige gasser.
Tror ikke jeg ville stå lenge inni der for å prøve å stanse en brann.
For oss så er regel no 1. UT for helsi--.
( Sjelden noen dør i en brann av flammene. Er mangel på surstoff + tilgang på mange skadelige gasser som tar liv i en brann)
Så denne 6kg slukkeren den er fastspent nedi midtsitteren her.
(Har fremdeles 2 kg slukkeren lett for hånda ved inngangsdøra til å slukke en minibrann)

Hvis en brann har fått "tak" inne i vogna tror jeg det er klokest å gjøre som ved værelsebranner der brannen har etablert seg: Hvis mulig stenge lufttilførsel, gå ut av rommet og sende pulveret fra knestående posisjon gjennom døråpningen inn i vogna før man stenger døra for å prøve å bremse brannen til brannvesenet kommer. I knestående stilling blir man ikke utsatt for varme og gasser på vei ut døra i samme grad som hvis man står. Pulveret vil ikke slukke brannen, men kombinert med stengt lufttilførsel stagge den noe før evt. overtenning og spredning videre på plassen. I et hus kan dette utgjøre forskjell på værelsebrann og husbrann.

MartinB
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 20:50

Ser bra ut det der! jeg monterte det på en lignende måte i vegg, og på gulv for å fordele vekta!
Til Toppen Go down
Elisabeth
BARON!
BARON!
Elisabeth


Female
Antall Innlegg : 2482
Age : 55
Localisation : Bergen
Registration date : 12.03.2007

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 20:57

Hei
Kanskje en liten brannfakkel, men vi har slukkeren i gassskapet. Hvorfor?

Jo, for det første, en brann starter neppe der, hva skulle vel brenne?
Det andre, Alle UT fortest mulig. Les: drit i slukkingen! Når først alle er ute får vi se hva vi kan gjøre.

Var innom på Maco i sommer, og spurte der hvor de monterte slukkerne. De gjorde visst ikke det, for det var opp til hver enkelt. Men de støttet vår plassering i gasskassen, og poengterte sterkt regelen: UT!!!
De ville helst ikke fastmontere det, pga. at platene nok var i tynneste laget.

Så her er altså vårt trygt plassert!
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeMan 18 Aug 2008 - 1:22

Elisabeth skrev:
Hei
Kanskje en liten brannfakkel, men vi har slukkeren i gassskapet. Hvorfor?

Jo, for det første, en brann starter neppe der, hva skulle vel brenne?
Det andre, Alle UT fortest mulig. Les: drit i slukkingen! Når først alle er ute får vi se hva vi kan gjøre.

Var innom på Maco i sommer, og spurte der hvor de monterte slukkerne. De gjorde visst ikke det, for det var opp til hver enkelt. Men de støttet vår plassering i gasskassen, og poengterte sterkt regelen: UT!!!
De ville helst ikke fastmontere det, pga. at platene nok var i tynneste laget.

Så her er altså vårt trygt plassert!

Støtter deg på denne Elisabeth. Man hadde vel kommet lenger om det ble påbud om røykvarsler , samt gassvarsler ala nx5, enn ett fastmontert 6kg apparat som i utgangspunktet skal monteres synlig i en campingvogninnredning....

Cluet er jo bare å komme seg ut fort som f...

Om alle etterhvert får montert brannslukkere så ser jeg jo at man evt kan hjelp evt campingnaboer med evt slokking...

Uansett - Jeg kommer til å hive ut unga mine ut av nærmeste vindu eller dør, og om mulig fjerne gassflaskene i gasskassen...

I utgangspunktet er jeg ikke uenig i at man bør ha ett brannslokningsapparat i vogna, men reglene ifm plassering er "høl i hue"... Jeg har ikke montert brannslokningsapparat, men jeg har ett brannteppe som jeg kan evt slenge over komfyren (om jeg ikke allerede har kommet meg ut)

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 14 Aug 2009 - 20:56

Hei

Var hos min forhandler og spurte om brannslukkere, om han visste om det ble endring i reglene til 2x 3kg eller ikke.

Han mente påbudet om 6kg slukker gjaldt bare bobiler, for han hadde akkurat registrert 2 nye vogner UTEN slukker i de. Godkjent biltilsynet...Var ikke spørsmål om det engang, sa han.

Kabe har jo også en liten sak over døra, har man et brannteppe i tillegg kommer man jo et stykke? Så jeg kjøpte ikke, og har ikke 6kg slukker jeg. scratch scratch
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 14 Aug 2009 - 21:20

P.kaill skrev:
Hei

Var hos min forhandler og spurte om brannslukkere, om han visste om det ble endring i reglene til 2x 3kg eller ikke.

Han mente påbudet om 6kg slukker gjaldt bare bobiler, for han hadde akkurat registrert 2 nye vogner UTEN slukker i de. Godkjent biltilsynet...Var ikke spørsmål om det engang, sa han.

Kabe har jo også en liten sak over døra, har man et brannteppe i tillegg kommer man jo et stykke? Så jeg kjøpte ikke, og har ikke 6kg slukker jeg. scratch scratch

Ville jo vært typisk. En byråkrat har ikke tenkt seg om, og i stedet for å rygge, og si unnskyld, finner de på noe nytt Cool . Trodde ikke det fantes 3 kg apparater engang jeg. Mitt på 6 kg ligger i bilen under transport og settes ved sittegruppa når vogna er på plass. Har også beholdt 2 kg som er montert over hjørneskapet ved døra.

Kommer nok ingen vei med at dette bare skulle gjelde for biler. Det eneste de har endret på er vel at det skulle være mulig å få tak i fra førerplass i biler. Fant vel ut at ikke alle er like Shocked
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU   Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montering av brannslukker i Hobby 650 KFU
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Montering av fortelt på Hobby
» Tips til montering av ryggekamera på 2004-modell Hobby
» Montering av batteri og lader på Hobby Permium 495UL 2014
» Brannslukker
» Brannslukker

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: